Konsten att välja ett bra hundnamn

Jag har alltid velat ha namn som inte "alla andra" heter men nu sitte jag här med en Daisy. Hon heter det i stamtavlan och kallas det (eller Crazy Daisy) till vardags och jag har valt namnet alldeles själv :angel:.

Men annars tycker jag att tilltalsnamnet kommer av sig själv när man fått hem valpen, lite som med bebisar, man har några namn man tänkt sig men när hen väl är född kanske de namnen inte passade alls.

Daisy är ju jättefint! Nästan så att jag skulle vilja ha en tik i stället för en hane, bara för att kunna kalla den för Daisy :D

Jag kommer naturligtvis på mängder med fina namn för en tik, och inte ett enda som "känns rätt" på en hane...
 
Sedan är jag en sådan som, om möjligt, absolut vill ha namn som passar rasen, men än viktigare (för mig!) är att en del av stamtavlenamnet är en del av vardagsnamnet.

Apropå det här med stamtavlenamn. Jag hoppas det är okej att nämna en specifik hund här.

Den flat-hane som just nu är i särklass mest framgångsrik på utställningar, heter i stamtavlan Fifty Shades of Music. Det är den typen av namn de brukar ha, och det är helt omöjligt att "hitta" ett bra vardagsnamn då, tycker jag.

Nu kommer min valp förstås att heta något annat, men jag hyser inga större förhoppningar om att få några bra namnförslag därifrån :angel:
 
Apropå det här med stamtavlenamn. Jag hoppas det är okej att nämna en specifik hund här.

Den flat-hane som just nu är i särklass mest framgångsrik på utställningar, heter i stamtavlan Fifty Shades of Music. Det är den typen av namn de brukar ha, och det är helt omöjligt att "hitta" ett bra vardagsnamn då, tycker jag.

Nu kommer min valp förstås att heta något annat, men jag hyser inga större förhoppningar om att få några bra namnförslag därifrån :angel:
Jag har haft en Excellent Excuse och har nu en Humble Handsome. Inga namn där heller som bjuder in till ett bra vardagsnamn direkt 😆 Det blev Zvante och Tage som namn istället. Har valt namn som jag tyckt om istället och som känts lätta att ropa. Sen har jag en Elton också och han heter Jelton i stamtavlan, men där var det jag och min man som först bestämde oss för Elton och sen uppfödarens idé att lägga till ett J i stamtavlan då det var J-kullen 🙂
 
Apropå det här med stamtavlenamn. Jag hoppas det är okej att nämna en specifik hund här.

Den flat-hane som just nu är i särklass mest framgångsrik på utställningar, heter i stamtavlan Fifty Shades of Music. Det är den typen av namn de brukar ha, och det är helt omöjligt att "hitta" ett bra vardagsnamn då, tycker jag.

Nu kommer min valp förstås att heta något annat, men jag hyser inga större förhoppningar om att få några bra namnförslag därifrån :angel:
Här hade den kunnat få namnet Tyson (fifTY), Skuggan, Musse (Music), Sickan (SICkan) t ex
Vi hade ett sto som kallades Dennis (GolDEN Wonder), ett russ som kallades Adde( Hette Amiral - ADmiral)
Med lite fantasi så går det 😜 Om man vill, det är ju inget måste 😊
 
Jag har haft en Excellent Excuse och har nu en Humble Handsome. Inga namn där heller som bjuder in till ett bra vardagsnamn direkt 😆 Det blev Zvante och Tage som namn istället. Har valt namn som jag tyckt om istället och som känts lätta att ropa. Sen har jag en Elton också och han heter Jelton i stamtavlan, men där var det jag och min man som först bestämde oss för Elton och sen uppfödarens idé att lägga till ett J i stamtavlan då det var J-kullen 🙂
Lite som en salukiuppfödare som gärna, iaf förr, hade låttitlar som stamtavlenamn. Jag vet inte vad tex Heaven Is A Place On Earth eller Baby One More Time fick för vardagsnamn, men där hade jag inte kunnat göra "som vanligt" och bara ta ett namn ur stamtavlan rakt av :D (Min Ebrah heter tex Ebrah Eliana Bint Wesper, valt just med tanken att ha Ebrah som tilltalsnamn)
 
Apropå det här med stamtavlenamn. Jag hoppas det är okej att nämna en specifik hund här.

Den flat-hane som just nu är i särklass mest framgångsrik på utställningar, heter i stamtavlan Fifty Shades of Music. Det är den typen av namn de brukar ha, och det är helt omöjligt att "hitta" ett bra vardagsnamn då, tycker jag.

Nu kommer min valp förstås att heta något annat, men jag hyser inga större förhoppningar om att få några bra namnförslag därifrån :angel:
Musse 😍
 
Mina tidigare hundar har alltid fått namn som har någon koppling till rasens ursprungsland. Sket sig nu med senaste dock som husse döpte. :grin:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 448
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 795
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 273
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp