Konsten att välja ett bra hundnamn

Haha - jag tycker nog att tanter ger sina hundar exakt de namn de själva vill! :D

Jag har själv alltid haft hundar som hetat sitt stamtavlenamn eller något närliggande (Carlos blev Charlie till exempel). De nuvarande två hundarna är isländska fårhundar och de heter sina stamtavlenamn rakt av. De har ofta ganska enkla, en- eller tvåstaviga isländska namn och jag är lite färgad av hästsidan (har isländska hästar också) där de SKA registreras med isländska namn - så jag gillar att knyta an till rasens ursprung på det viset.

Jag gillar därför absolut din idé om brittiska namn även om jag kanske inte skulle uppskatta tanken på att gå ut på trappan och vråla "Heathcliff!!" när jag vill att hunden ska komma in :rofl: Jag gillar Charlie, kanske för att jag haft en, och förknippar inte det med någon viss bokserie (min Charlie fanns långt före de böckerna) :)

Så är det ju absolut - i slutänden är det förstås upp till tanterna själva att välja namn till sina hundar :D

Jag är nog böjd att hålla med dig, jag vill gärna ha ett namn som knyter an till rasens ursprung. Problemet för min del är att jag gärna fastnar för sådana namn som helt enkelt inte är så lämpliga på en hund. Just nu har jag till exempel fastnat helt för Remington - oerhört opraktiskt att stå och ropa! Archibald är ett annat sådant där namn som jag bara smälter för, men jag har lite svårt att föreställa mig det i vardagen :D Och Benedict!

Så är det ju absolut - i slutänden är det förstås upp till tanterna själva att välja namn till sina hundar :D

Jag är nog böjd att hålla med dig, jag vill gärna ha ett namn som knyter an till rasens ursprung. Problemet för min del är att jag gärna fastnar för sådana namn som helt enkelt inte är så lämpliga på en hund. Just nu har jag till exempel fastnat helt för Remington - oerhört opraktiskt att stå och ropa! Archibald är ett annat sådant där namn som jag bara smälter för, men jag har lite svårt att föreställa mig det i vardagen :D Och Benedict!
Men Archie är väl jättefint?

Lite som en salukiuppfödare som gärna, iaf förr, hade låttitlar som stamtavlenamn. Jag vet inte vad tex Heaven Is A Place On Earth eller Baby One More Time fick för vardagsnamn, men där hade jag inte kunnat göra "som vanligt" och bara ta ett namn ur stamtavlan rakt av :D (Min Ebrah heter tex Ebrah Eliana Bint Wesper, valt just med tanken att ha Ebrah som tilltalsnamn)

Min ena hunds syster har "I Saw the Sign" som stamtavlenamn och kallas Signe, det tycker jag blev superfint. Och jäkligt roligt när uppfödaren efter en utställning utomlands skrev ett inlägg på engelska om sina framgångar och FB gjorde sin autoöversättning på hela inlägget. Då blev det att hon varit och ställt ut "Jag Såg Skylten". ;)

Remington är jättefint!

Inga problem, man ropar ju Remiiiiii!!! Eller Archieee!! :D

Benedict blir lite svårare. Benny? …Dicken? :cautious:

Dicky. :)

Efter min Lancelot ropas det Lan-ce-lot, Lancy, Lancy-pansy, Lancy-plot och diverse variationer.

Winter heter för det mesta Winter, med engelskt eller svenskt uttal beroende på språksituation. Latmasken förekommer också ofta. ;)

Harry Potter- fantasten i mig döpte valpen till Hedvig. Det var bestämt långt innan jag köpte henne.

Hon lyssnar bra på namnet och jag gillar det, men ibland ångrar jag att jag inte döpte henne till Hoppetossa … det namnet hade definitivt passat henne…
Finns det nån enda hund som bara har ett enda namn? I alla situationer?

För närvarande har jag Oskar, Grisen, Oski Han lyssnar till dem alla :D

Grisen kom efter att jag sagt det till min lilla valp och han lystrade och kom, glatt viftande

Jag har också haft en Hedvig och hon var också döpt från Harry Potter-världen.
Min första mops hette Confundus Charm i stamtavlan och min nuvarande mops kallas för Albus och heter Professor D i stamtavlan (uppfödaren valde det stamtavlenamnet när jag sa att jag skulle kalla valpen för Albus).
Det är kul att ta namn från populärkultur som man gillar.
En vän döper ett av stonas föl efter trollformler i Harry Potter :)

Min ena hunds syster har "I Saw the Sign" som stamtavlenamn och kallas Signe, det tycker jag blev superfint. Och jäkligt roligt när uppfödaren efter en utställning utomlands skrev ett inlägg på engelska om sina framgångar och FB gjorde sin autoöversättning på hela inlägget. Då blev det att hon varit och ställt ut "Jag Såg Skylten". ;)

Signe är fint, "Skylten" är nog inte helt i min smak ;):D

Jo, men då kan han ju lika gärna heta Remi (gillar inte) eller Archie ( :love: ) i stället för Remington eller Archibald. Jag gillar inte riktigt tanken på att välja ett namn som sedan "blir" ett smeknamn.

Apropå det här med stamtavlenamn. Jag hoppas det är okej att nämna en specifik hund här.

Den flat-hane som just nu är i särklass mest framgångsrik på utställningar, heter i stamtavlan Fifty Shades of Music. Det är den typen av namn de brukar ha, och det är helt omöjligt att "hitta" ett bra vardagsnamn då, tycker jag.

Nu kommer min valp förstås att heta något annat, men jag hyser inga större förhoppningar om att få några bra namnförslag därifrån :angel:
Fifty shades of music kallas Kråkan så du kan nog dra till med vad du vill oavsett stamtavlenamn. 😂

Fifty shades of music kallas Kråkan så du kan nog dra till med vad du vill oavsett stamtavlenamn. 😂

Känner en Into the Night som också kallas Kråkan. ;) Och systern Invisible Touch blev Tosca. Men överlag gillar jag koppling mellan stamtavlenamn och smeknamn, fast det är inte många av mina kompisar som känner sig bundna till det.

Man gillar det man gillar. :)

Men precis. Jag tycker man kan döpa sin hund till vad man vill.
Att uppfödaren har en tanke med namnet tex följa alfabetet eller ett tema är ju för deras skull och för att ha någon form av samhörighet i kullen.

Nu sist hade jag turen att få välja namn bara vi följde bokstaven och vi hade toktur att bokstaven var den vårt tilltänkta namn började på.

Innan blev samtavlenamet Minhihaha ”Raja” och Cocconut Cookie ”Frasse”.

Ja, jag vet :rofl: Jag tog hans namn som ett exempel på hur "svåra" namn de ofta har, om man vill ha ett vardagsnamn med koppling till stamtavlenamnet :)
Ja känns som att det blir rätt så random namn, de hade en Hot Amigo som kallas Amigo men resten ser inte ut att vara i närheten av stamtavlenamnen 😆

Ja känns som att det blir rätt så random namn, de hade en Hot Amigo som kallas Amigo men resten ser inte ut att vara i närheten av stamtavlenamnen 😆

Har man så många hundar får man kanske använda fantasin ganska duktigt när man ska komma på namn som ingen annan hund redan heter :angel:

Jo, men då kan han ju lika gärna heta Remi (gillar inte) eller Archie ( :love: ) i stället för Remington eller Archibald. Jag gillar inte riktigt tanken på att välja ett namn som sedan "blir" ett smeknamn.
Förstår hur du menar men jag gillar verkligen de där lite tjusigare namnen! Min första hund döpte jag till Professor Moriarty och när jag sa det till uppfödaren så sa hon direkt "men det kommer ni ju inte kalla honom till vardags". :D

Det var vi förstås helt medvetna om från början och han kallades alla möjliga saker. Oftast Mory om man lockade på honom eller professorn online, och så alla möjliga och omöjliga helt orelaterade smeknamn förstås. Men jag gillade att det stod Moriarty på hans saker och det räckte gott att veta att det var hans riktiga namn även om han inte så ofta kallades just det. Det är väl lite som när föräldrar döper sina ungar till nåt som är annat än tvåstavigt. Blir ju alltid Wille, Carro, Jeppe, Pelle, Jocke osv ändå.

Sherlock och Watson hade ju tvåstaviga namn och fick därför aldrig förkortningar av namnen även om det blev många andra typer av smeknamn.

Min heter Milou :) Det är inte så kort och hårt när man ropar utan man kan ju dra ut på ooouu :et när man vill. Tror alla i kullen börjar på M

miloou.webp

• Gilla
Reactions: MML
Förstår hur du menar men jag gillar verkligen de där lite tjusigare namnen! Min första hund döpte jag till Professor Moriarty och när jag sa det till uppfödaren så sa hon direkt "men det kommer ni ju inte kalla honom till vardags". :D

Det var vi förstås helt medvetna om från början och han kallades alla möjliga saker. Oftast Mory om man lockade på honom eller professorn online, och så alla möjliga och omöjliga helt orelaterade smeknamn förstås. Men jag gillade att det stod Moriarty på hans saker och det räckte gott att veta att det var hans riktiga namn även om han inte så ofta kallades just det. Det är väl lite som när föräldrar döper sina ungar till nåt som är annat än tvåstavigt. Blir ju alltid Wille, Carro, Jeppe, Pelle, Jocke osv ändå.

Sherlock och Watson hade ju tvåstaviga namn och fick därför aldrig förkortningar av namnen även om det blev många andra typer av smeknamn.

Jag är en sådan där förälder som valde ett tvåstavigt namn till ungen också, just för att slippa smeknamn :D Har själv ett lite längre namn och har i hela mitt liv "hetat" ett smeknamn i stället, och retade mig väldigt på det under ganska många år.

Nu lär ju knappast en hund bry sig, och som flera här också nämnt - kärt barn har många namn! Mer eller mindre fåniga smeknamn blir det säkert alldeles oavsett vilket namn jag väljer. Jag vet bara inte riktigt när det långa namnet skulle komma till användning på en hund. Hos veterinären, möjligtvis?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 830
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 433
Senast: mamman
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 872
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar