Konsten att välja ett bra hundnamn

Haha - jag tycker nog att tanter ger sina hundar exakt de namn de själva vill! :D

Jag har själv alltid haft hundar som hetat sitt stamtavlenamn eller något närliggande (Carlos blev Charlie till exempel). De nuvarande två hundarna är isländska fårhundar och de heter sina stamtavlenamn rakt av. De har ofta ganska enkla, en- eller tvåstaviga isländska namn och jag är lite färgad av hästsidan (har isländska hästar också) där de SKA registreras med isländska namn - så jag gillar att knyta an till rasens ursprung på det viset.

Jag gillar därför absolut din idé om brittiska namn även om jag kanske inte skulle uppskatta tanken på att gå ut på trappan och vråla "Heathcliff!!" när jag vill att hunden ska komma in :rofl: Jag gillar Charlie, kanske för att jag haft en, och förknippar inte det med någon viss bokserie (min Charlie fanns långt före de böckerna) :)

Så är det ju absolut - i slutänden är det förstås upp till tanterna själva att välja namn till sina hundar :D

Jag är nog böjd att hålla med dig, jag vill gärna ha ett namn som knyter an till rasens ursprung. Problemet för min del är att jag gärna fastnar för sådana namn som helt enkelt inte är så lämpliga på en hund. Just nu har jag till exempel fastnat helt för Remington - oerhört opraktiskt att stå och ropa! Archibald är ett annat sådant där namn som jag bara smälter för, men jag har lite svårt att föreställa mig det i vardagen :D Och Benedict!
 
Så är det ju absolut - i slutänden är det förstås upp till tanterna själva att välja namn till sina hundar :D

Jag är nog böjd att hålla med dig, jag vill gärna ha ett namn som knyter an till rasens ursprung. Problemet för min del är att jag gärna fastnar för sådana namn som helt enkelt inte är så lämpliga på en hund. Just nu har jag till exempel fastnat helt för Remington - oerhört opraktiskt att stå och ropa! Archibald är ett annat sådant där namn som jag bara smälter för, men jag har lite svårt att föreställa mig det i vardagen :D Och Benedict!
Men Archie är väl jättefint?
 
Lite som en salukiuppfödare som gärna, iaf förr, hade låttitlar som stamtavlenamn. Jag vet inte vad tex Heaven Is A Place On Earth eller Baby One More Time fick för vardagsnamn, men där hade jag inte kunnat göra "som vanligt" och bara ta ett namn ur stamtavlan rakt av :D (Min Ebrah heter tex Ebrah Eliana Bint Wesper, valt just med tanken att ha Ebrah som tilltalsnamn)

Min ena hunds syster har "I Saw the Sign" som stamtavlenamn och kallas Signe, det tycker jag blev superfint. Och jäkligt roligt när uppfödaren efter en utställning utomlands skrev ett inlägg på engelska om sina framgångar och FB gjorde sin autoöversättning på hela inlägget. Då blev det att hon varit och ställt ut "Jag Såg Skylten". ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 476
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 804
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 785
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 281
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp