För lika namn?

Vi hade en gång i tiden en tupp som hette Idefix, och en som hette Miraculix! Hela familjen är stora fans av Asterix och Obelix. <3 Roliga och söta namn tycker jag, kör på det!
Vad roligt, Miraculix låter också så charmigt men lite krångligt på en hund
Vad heter han i stamtavlan? Det kanske är användbart
Absolut inte användbart, jag börjar skratta varje gång jag säger det 🤣

Tycker Idefix låter fint, sen har alla mina hundar haft ett gäng smeknamn också. Lätt att korta ner till Idde eller Fix om man vill ha kortare.
Jag vill inte ha smeknamn på namnet, vet inte varför men vill att det ska sägas som det står liksom och har sagt det till andra för vissa vill kalla Milou för Mille men för mig är han Milou. Men jag har en massa andra smeknamn som är mer eller mindre normala. Alvin var Älskeplutt och Milou Sötnöt.

Idefix passar ju fint! klart du ska välja det! Min familj har alltid hackat på mina namnval- vad det nu är för fel på Enya, Nadya, Ayla, Zonya, Layka, som är de jag döpte.

Spionen heter egentligen Vavilon, men jag döpte inte honom. Det gjorde uppfödaren och den jag köpte honom av hade döpt om honom till Lucky för det var finare än ryska Vavilon. :( Jag tog tillbaka hans riktiga namn, en husky kan inte heta Lucky. Han kallas dock Vavva eller Spion. Och oftast förstås Vavilon, som ju är långt men fungerar utmärkt.

Min andra heter Freya, men har också annat stamtavlenamn som inte jag heller bestämde, inte Freya heller förstås, även om det passar ihop med de andra tösernas namn. :D

Idefix passar ju fint! klart du ska välja det! Min familj har alltid hackat på mina namnval- vad det nu är för fel på Enya, Nadya, Ayla, Zonya, Layka, som är de jag döpte.

Spionen heter egentligen Vavilon, men jag döpte inte honom. Det gjorde uppfödaren och den jag köpte honom av hade döpt om honom till Lucky för det var finare än ryska Vavilon. :( Jag tog tillbaka hans riktiga namn, en husky kan inte heta Lucky. Han kallas dock Vavva eller Spion. Och oftast förstås Vavilon, som ju är långt men fungerar utmärkt.

Min andra heter Freya, men har också annat stamtavlenamn som inte jag heller bestämde, inte Freya heller förstås, även om det passar ihop med de andra tösernas namn. :D
Jag tycker dina hundnamn är fantastiska. Och håller med om att en Husky inte passar med Lucky.

Underbart med en stor husky som kallas för vavva! Nästan så att du måste skaffa en chihuahua att komplettera med :D

Några som jag verkligen inte brydde mig om vad dom tyckte när det kom till namnförslag men blev trött på allt tjat var farmor och farfar.

Farmor blev så sur när jag visade upp Alvin och berättade vad han hette. I hennes värld var det hon som skulle döpa Alvin. Hon blev väldigt förnärmad. Enligt henne skulle Alvin som när han var valp hade en vit fläck i pannan därför skulle heta Topsy. Fast jag förstår inte riktigt hur Topsy hängde ihop med en vit fläck :down:

Farfar ansåg att Alvin inte var ett riktigt namn utan borde heta Albin. Det kallade han honom i några år. Nu är det ju inte jätte konstigt för älskade farfar var född 1924 och blev 98 år och när han växte upp var Alvin inte så vanligt. Och sen hade han lite svårt att ställa om.

På tävlingar kallar dom alltid Milou för Milo. Milo är ju ett vanligt namn men jag tänker att Milou är ett rätt känt namn?

Några som jag verkligen inte brydde mig om vad dom tyckte när det kom till namnförslag men blev trött på allt tjat var farmor och farfar.

Farmor blev så sur när jag visade upp Alvin och berättade vad han hette. I hennes värld var det hon som skulle döpa Alvin. Hon blev väldigt förnärmad. Enligt henne skulle Alvin som när han var valp hade en vit fläck i pannan därför skulle heta Topsy. Fast jag förstår inte riktigt hur Topsy hängde ihop med en vit fläck :down:

Farfar ansåg att Alvin inte var ett riktigt namn utan borde heta Albin. Det kallade han honom i några år. Nu är det ju inte jätte konstigt för älskade farfar var född 1924 och blev 98 år och när han växte upp var Alvin inte så vanligt. Och sen hade han lite svårt att ställa om.

På tävlingar kallar dom alltid Milou för Milo. Milo är ju ett vanligt namn men jag tänker att Milou är ett rätt känt namn?
På tävlingar brukar jag få höra konstiga saker. Min ena hund heter Dahlia som den ganska kända blomsorten.
Trots det är det många som inte kunnat uttala det rätt vid upprop och prisutdelning 😅

På tävlingar brukar jag få höra konstiga saker. Min ena hund heter Dahlia som den ganska kända blomsorten.
Trots det är det många som inte kunnat uttala det rätt vid upprop och prisutdelning 😅

Ibland verkar folk tro att det är konstigare än det är och krånglar till hur de uttalar nåt. :)

Man kanske skulle döpa en hund till "Bucket" och insistera på att det uttalas "Bouquet". 😅

Det skulle kännas så fel att som 30+ are inte välja ett namn för att min mamma tycker det är fult. Hon får vänja sig. Jag kör på vad jag vill, tack för stöd. Då kan ni kanske om en och en halv vecka se en liten Idefix
Jag är van vid att folk tycker att mina hundar har konstiga namn, och när jag skulle ta hem min Wahidah så undrade många vad hennes smeknamn skulle bli (för att sedan bli chockade när jag berättade att det var smeknamnet :p ). Det är du som ska leva med hunden. Ta det namn du tycker om. Andra får antingen vänja sig eller hitta på egna smeknamn om det nu ska vara så, hundarna vänjer sig ofta snabbt ändå.

Min mor hade blivit överlycklig om jag döpte hundarna till gamla svenska namn. Det gör jag inte. Hon får vara glad åt att det var hon som döpte katten hon hade när jag var liten ;) Och när jag sedan tog hem Lily, då blev hon istället förvånad över att det plötsligt var ett så "normalt namn" på en av mina hundar, sådär så att hon inte riktigt trodde mig. Sedan döpte morsan om henne till "Dutt Dutt" ändå :rofl:

Ja det känns som ett rätt uppenbart namn, det håller jag med om. Jag funderade på Dahlia när jag valde tiknamn. Det är jätte fint :love:

Jag är van vid att folk tycker att mina hundar har konstiga namn, och när jag skulle ta hem min Wahidah så undrade många vad hennes smeknamn skulle bli (för att sedan bli chockade när jag berättade att det var smeknamnet :p ). Det är du som ska leva med hunden. Ta det namn du tycker om. Andra får antingen vänja sig eller hitta på egna smeknamn om det nu ska vara så, hundarna vänjer sig ofta snabbt ändå.

Min mor hade blivit överlycklig om jag döpte hundarna till gamla svenska namn. Det gör jag inte. Hon får vara glad åt att det var hon som döpte katten hon hade när jag var liten ;) Och när jag sedan tog hem Lily, då blev hon istället förvånad över att det plötsligt var ett så "normalt namn" på en av mina hundar, sådär så att hon inte riktigt trodde mig. Sedan döpte morsan om henne till "Dutt Dutt" ändå :rofl:
Dutt Dutt ? :rofl: Hur blev Lily till Dutt Dutt?

Jag undrar vilket fånigt smeknamn han kommer få. Älskeplutt och Sötnöt är ju tagna, då finns ju inga rimliga namn kvar 🤣

Jag var ju sjuk ett halvår, allvarligt sjuk med två omgångar lunginflammation, så av självklara skäl blev det lite mindre promenader och jag klarade inte att springa runt på en Agility plan, både jag och Milou gick upp i vikt så jag brukade kalla honom tjockis men nu när vi kommit igång igen har han redan lyckats komma i mycket bättre form. Man ser alla hans muskler och tydligare midja så nu kan jag inte kalla honom det längre.

Det är mycket backar här så jag hoppas få en lika fin rumpa och lår som Milou med tiden ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 319
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 219
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 065
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 567
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka