Vad heter era hundar och hur har ni valt namnen?

Min första hund fick heta Spike efter en karaktär i en tv-serie. Ingen anknytning till kennelnamnet.

Min andra hund hade jag gärna döpt till Ellie, men uppfödaren ville gärna att valpen skulle heta vad den heter i stamtavlan och eftersom Dahlia är ett mycket vackert och ovanligt hundnamn fick hon heta så.

Min tredje hund ville jag egentligen döpa till Vinna, men det var det många som inte gillade och det sätter lite press på en framtida tävlingshund. Willow var också en favorit men det var inte heller så populärt. Hennes kennelnamn börjar med Winzige Wunder (betyder litet under) så i brist på annat blev det Winzi. Hon kallas dock mest för Winsan eller ännu oftare för Wimsi eller Wimsan för att hon är totalt vimsig :D Hos uppfödaren kallades hon för Homa (Import från Ryssland).

Mina små hjärtan heter Asynja von det Kurmark och Blakkur von der Kurmark.

Asynja tog vi som valp och vi hade chansen att välja ett annat namn på henne om vi ville men gillade Asynja så valde att behålla det. Blakkur var 8 månader när vi hämtade hem honom så där hade vi inte chansen att välja, vet inte vad ägaren före oss kallade honom men vi gillar Blakkur så tyckte det funkade bra.

Om några veckor får vi hem deras lillasyster Katla von der Kurmark. Och där har jag valt namnet. Letade efter ett namn med antingen fornnordisk eller isländsk anknytning för att det skulle passa någorlunda ihop med de andras och fastnade för Katla.

Så mina heter sina stamtavle namn även till vardags men då har jag i två fall av tre fått välja namn själv.

Egna namn, ingen likhet med stamtavlan.
Lagotton fick ett italien-inspirerat namn just pga sin ras. Labben fick namn efter en av asarna.

Troja, mest för att det var ett namn som hela familjen enades om. Filmen Troja gick då på bio, och vi åkte förbi en reklamskylt varvid jag frågade vad alla tyckte om namnet Troja.

Så man skulle väl kunna säga att hon är döpt efter filmen, men ingen har sett den :p

Uppfodaren lat mig valja namn till bada. Den forsta var en 'A kull' och Miss Mandy heter Drybrucke's Amanda pa stamtavlan. Hon kallas, som sagt, for Mandy. (dar y-et uttalas som i)

Princess Diva heter Drybrucke's Diva och aven med henne fick jag valja namn och hon var ur en 'D-kull'. Jag hade tankt stava det Deeva, men raknade ut att de flesta Svenskar inte skulle kunna uttala det som Diva, sa det blev stavningen for ordet diva som ju stammer lite battre med Svenskan.

Nuvarande hunden fick jag själv välja stamtavlenamn på bara det började på G, så det det blev en Galaxy Star. Tilltalsnamnet blev Vega (vilket är en stjärna) eftersom jag ville ha en koppling med stamtavlenamnet. :)

Stortiken heter Energicas Dana International, kallas Dana.
Lillan heter Migitt's Glittra och kallas Dora. Dels för att slippa förväxlas med en annan rottis i området och dels för att vi ville ha ett namn som passar bra ihop med Dana. Namnet Dora var det vår treåring som kom på - efter Dora Utforskaren förstås.

Min hund heter Inez, kort och gott för jag ville ha ett "gammalt" fint namn som är lätt att säga och jag fastnade
för det:) Hon har ett fint stamtavlenamn också som jag gillar men det har ingen koppling till vad jag kallar henne.

Hon är min första hund, men jag tänker antagligen fortsätta på "gammelnamns" temat med hund nr.2, tycker det är fint när hundarnas namn matchar varandra lite i tema. Ev blir det Inez och Ester:)

Tikens stamtavlenamn är *Kennelnamn* Blackbird, vilken iofs är fint men inget jag vill gå runt och ropa i skogen direkt. Inte den svenska översättningen "Koltrast" är något vidare heller, folk skulle ju tro att jag ropar på fåglarna ;) Eftersom hon är omplacering hade hon redan ett tilltalsnamn, men namnet hon kallades var ett människornamn som jag inte gillar på grund av både vilka hundar och människor jag associerar det med. Märkte även att hunden knappt lystrade till namnet så jag och sambon slog våra kloka ihop och kom fram till att hon skulle heta Nemi i fortsättningen, på grund av att vi båda älskar seriefiguren Nemi :)

Andra hunden var också omplacering, men 6 år, så han fick behålla sitt tilltalsnamn Kiwi (hade nog inte bytt det i vilket fall som helst för jag tycker det är fint). Hans stamtavlenamn är *Kennelnamn* Extra Ordinary.

Jag hade redan bestämt vad min pinne skulle heta innan jag köpte henne,nu hade inte hennes Ungerska uppfödare döpt henne och kullen skulle börja på A så hon heter Any guess i stamtavlan (+ ett krångligt outtalbart kennel namn) Men kallas Gissa,jag har valt namnet för att det är kul, Vad heter hunden? Gissa......och det gör dom.

Åååh! Har länge tänkt att nästa hund vi skaffar (om det blir en tik alltså) ska heta Gissa :D Tycker det är ett jättesött hundnamn! :love:

Min puff kallas för Penny. Det finns ingen som helst koppling till det pretentiösa kennelnamnet då hon är döpt efter en ganska dålig Kiss-låt :p Penny låter gulligt och är ffa inspirerat av Big Bang Theory-karaktären. Hunden reagerar alltid när serien sänds på TV och Sheldon knackar på dörren, ni vet "*knack-knack-knack* Penny! *knack-knack-knack* Penny! *knack-knack-knack* Penny!" :D

Blandat här ^^

Kattja - Minns ej kennelnamnet
Kia - Minns ej kennelnamnet
Max - Maximus
Zingo - Chanco's Zingo

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 964
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Vi ska skaffa oss ett kennel namn Och man ska lämna flera alternativ till skk Men vad ska vi heta ? Än så länge ha vi bara kommit på...
2
Svar
23
· Visningar
1 846
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 325
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Nyårstråden
  • Textilåtervinning