Båda mina förra, som är registrerade döda sedan 10+, år står med på mr koll. Mina nuvarande urgamla hundar(f-10 resp -11) är reggade men är fortfarande inte med. Dör de innan mr koll uppdaterar så "finns" de nte.Är hunden reggad som död då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Båda mina förra, som är registrerade döda sedan 10+, år står med på mr koll. Mina nuvarande urgamla hundar(f-10 resp -11) är reggade men är fortfarande inte med. Dör de innan mr koll uppdaterar så "finns" de nte.Är hunden reggad som död då?
Ja, men som sagt vill man att en privat upphittare ska kunna kontakta en direkt så måste man tyvärr samtidigt välja att nämnda siter publicerar med. Vilket är synd.Då får de bara lämna till polisen med andra ord.
Jo men de verkar inte ha riktigt koll på läget när folk på våran gata har bott här 30 år före husen ens byggdes. Undra om de tältade i 30 år då.Båda mina förra, som är registrerade döda sedan 10+, år står med på mr koll. Mina nuvarande urgamla hundar(f-10 resp -11) är reggade men är fortfarande inte med. Dör de innan mr koll uppdaterar så "finns" de nte.
(Bor man på landet kan skillnaden mellan privatperson hittat och fått chip läst kontra hunden tagits till polisstation var flera timmar - lång tid när man letar försvunnen hund)
Alla är inte med där dock'Det är det man har den lokala bygruppen till på fb
Det är ju lite typiskt de där siterna, de hittar info... och hittar de inte info hittar de på.Verkar ju dock som att sajterna kommer åt uppgifterna oavsett vad man väljer i hundregistret. Enda som döljs är merparten av chipnumret men födelsedatum, ras och namn kommer upp fastän man har valt att dölja uppgifterna för kreti och pleti.
Och de gallrar inte sina uppgifter heller...Det är ju lite typiskt de där siterna, de hittar info... och hittar de inte info hittar de på.
Man kan ta bort sina uppgifter från alla såna där sidor, jag har tagit bort mig helt från ratsit.Nej det finns ju absolut fullgoda skäl att inte vilja det ska synas. Och det kan användas i fel syfte med, på många sätt. Jag tycker personligen jävligt illa om företag som Mr Koll, ratsit mfl särskilt för att man inte kan välja att dölja sig vilket övriga liknande accepterar.
Extra trist blir det ang hund att man då måste välja - vill man att en ev upphittare ska kunna söka på chipnummer (förut öronmärkning) och snabbt kunna kontakta mig så måste man också acceptera att det dyker upp i söktjänster. Vill man inte synas i söktjänster kan inte heller en upphittare söka. Så är nackdelar hur man än gör
Nej man kan inte ta bort sina uppgifter från alla sådana där sidor. Det är problemet. Prova att ta bort dig från Mr Koll...Man kan ta bort sina uppgifter från alla såna där sidor, jag har tagit bort mig helt från ratsit.
Iofs hjälper det väl inte eftersom jag fortfarande finns på mrkoll och hitta osv.
Har inte hund.
På Flashback finns en tråd med instruktioner om hur man tar bort sig, man hänvisar till GDPR osv. Tråden heter ”Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor”Nej man kan inte ta bort sina uppgifter från alla sådana där sidor. Det är problemet. Prova att ta bort dig från Mr Koll...
Edit. Eller för all del ratsit
Det går enkelt att dölja sig från det öppna söket hos ratsit. Men de är betydligt tjurigare med att ta bort.På Flashback finns en tråd med instruktioner om hur man tar bort sig, man hänvisar till GDPR osv. Tråden heter ”Man kan nu ta bort sig själv från alla personuppgift hemsidor”
Jag finns inte på ratsit så uppenbarligen går det att ta bort sig där iaf.
Angående mrkoll så var det väl en person som drev det upp till HD och fick prövningstillstånd men förlikade med mrkoll och de tog bort personens uppgifter.Det går enkelt att dölja sig från det öppna söket hos ratsit. Men de är betydligt tjurigare med att ta bort.
Mr Koll är ännu värre, de hävdar att GDPR inte gäller.
"Mrkoll.se är en grundlagsskyddad tjänst. Vårt utgivningsbevis har meddelats av Myndigheten för press, radio och tv. En effekt av detta är att publiceringarna sker med stöd av lagen om yttrandefrihet, varför dataskyddsförordningen GDPR inte gäller. Du kan läsa mer om publicering av uppgifter och utgivningsbevis direkt i tjänsten under valet Om tjänsten."
Som bonus har de sådär 2-3 månaders svarstid om de ens svarar...
Det går enkelt att dölja sig från det öppna söket hos ratsit. Men de är betydligt tjurigare med att ta bort.
Det alternativet lär de enbart haft ett kort tagHur menar du? Jag loggade in med BankID och tog bort mig, det kom upp en sida där det stod om konsekvenser av att ta bort sig, bl.a. att företag, personer, föreningar och kreditgivare inte kommer kunna hitta mig på sidan öht.
Jag har sökt på mig själv både i oinloggat och inloggat läge och jag finns inte på ratsit.
Det är mallen från IMY ja. Den har de åtminstone förut glatt struntat i. Man får hoppas de får in tillräckligt många klagomål till bla IMY så det händer någotAngående mrkoll så var det väl en person som drev det upp till HD och fick prövningstillstånd men förlikade med mrkoll och de tog bort personens uppgifter.
I mallen som finns på Flashback står det såhär:
”Jag vill härmed utöva min rätt till radering enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR).
Jag begär att alla personuppgifter som är kopplade till mig tas bort från er databas och webbplats. Detta innebär att ingen person ska kunna se information om mig, inklusive rättsliga dokument och andra uppgifter kopplade till mitt namn och personnummer, på eller via er tjänst.
Ni kan hitta information om era skyldigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se). Kammarrättens senaste avgörande fastställer att databaser som publicerar uppgifter för kommersiella syften inte anses ha ett journalistiskt ändamål och därför är skyldiga att följa GDPR.
Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering snarast möjligt.
Mvh”
Jag skickade den texten, få se vad som händer …
Då hade jag väl tur som tog bort mig den perioden de hade det alternativet.Det alternativet lär de enbart haft ett kort tag
Nu (och även tidigare) finns enbart detta. Man får upp samma information om konsekvenser mm. Men det är ENBART att man döljs i 12 månader i öppna söket
Visa bifogad fil 162149
Ja om du är borttagen så absolut!Då hade jag väl tur som tog bort mig den perioden de hade det alternativet.
Vår bygrupp fungerar precis så som en sådan grupp ska fungera. Där lägger man ut allt från att skidspår körts upp till att fråga om någon sett plogbilen, om väglaget in till stan är bra, vem som har en vedkap att låna ut eller om man har någon hund på rymmen. Jag hade själv två av mina på rymmen för några somrar sedan och jag lade ut det i gruppen. Jag fick många tips och till slut kunde jag hitta hundarna och hämta hem dem (de hade tydligen inte alls tänkt komma hem).'Det är det man har den lokala bygruppen till på fb