Tvillingsjälar?
Nu tänker jag på när pappa hade övertalat mig ut för att övningsköra, vi hade bara kört några få gånger innan och jag tyckte att det var läskigt med allt som heter fart. Pappa tyckte i alla fall att det var dags att gå vidare till motorvägskörning, trots att det hade börjar ösregna. På motorvägen låg en vit skåpbil bakom oss och precis när jag hade kommit upp i "rätt" hastighet och tyckte att det gick okej och att jag hade mer koll på vad jag gjorde fick den vita skåpbilen bakom för sig att köra om. Det tog inte många sekunder så hade han kört om och slängt sig in några få meter framför oss och bromsat rejält för ingen anledning (givetvis utan blinkers, jag var naiv och tänkte att alla alltid använde blinkers - det hade pappas kompis (körskolelärare) bankat in i huvudet på mig sommaren innan). Pappa blev rätt förbannad och sa en noga utvald ramsa bestående av svordomar, sedan sa han "du borde köra om honom nu och tuta på honom och glöm för sjutton inte att peka finger åt honom också"
(vilket jag givetvis inte gjorde)
Även om vi (jag) inte orsakade en olycka så vill jag inte påstå att det gick något bra heller. Men jag kan ju säga att jag övningskört med mamma och pappas kompis efter det istället