Vad gör vi? Del CX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fick jag med mig en gammal tavla från barndomshemmet. Idel gamla släktingar, i fyra generationer. Emil född 1905 sitter i knäet på gammelmormor Sissa född 1830. Till vänster, bakom henne, står hennes dotter Sissa född 1854 och på hennes högersida står hennes barnbarn Ingrid född 1877. Damerna är mormors mormors mor, mormors mormor och mormors mor till mig. Lite häftigt..... :D
 
Bakat en ohygglig mängd lussebulalr med avkomma. Hen ville testa en sort med mandelmassa så vi gjorde vår vanliga sats plus en halvliters till. Vår vanliga ger 60 bullar. De med mandelmassa blev otroligt fula men sannolikt goda. Jag är inte förtjust i mandelmassa så avkomman tog hem allihop.

Tyvärr lyckades min ugnstermometer ramla in bakom spisen. Jag har försökt få ut spisen förut men den funkar inte som vanliga spisar på hjul. Den går inte att rubba. Vete katten hur jag ska göra.

Så nu har jag en ugnstermometer bakom spisen, ett favoritörhänge bakom en stooor byrå och en skärbräda bakom kylskåpet. :meh:
 
Checkat av karen
Snart kvällsfika, dumburken. Natta zooet och mig.
Upp 6 i morgon bitti. Jobbar som vanligt, lär inte vara många på jobbet...
 
Nej, och tro mig jag skulle önska det också. Men han har blivit sämre så snabbt att man knappt hunnit med. Därför är han under utredning också så att man kan få någon diagnos och därmed rätt till avbelastning. Och fysiskt sett så är han inte så illa som han hade kunnat vara, behöver inga fysiska hjälpmedel riktigt än. Men jag försöker säga åt mamma att hon borde ha rätt till avbelastning.
Avlastning kan man få hemma, så att någon kommer och ”löser av” er några timmar i veckan. Skulle dock råda er till att sätta upp honom i kö till demensboende. Det är snällare mot honom att han får flytta medan han fortfarande kan förstå var han hamnat och varför han flyttat. Det är riktigt jobbigt när de bott hemma för länge, de blir ofta mycket oroligare för poletten kan liksom aldrig trilla ner - de förstår inte varför de flyttat och var de är. Men om de flyttat in lite tidigare så har de ofta hunnit landa.
 
Jag har överlevt julgransdrabbningen och nu har gästerna åkt hem, jag har tömt upp lite vin och beundrar årets skapelse :up:
Det här var överlägset den sötaste i år
 

Bifogade filer

  • Jul 2019.jpg
    Jul 2019.jpg
    196,7 KB · Visningar: 41
Avlastning kan man få hemma, så att någon kommer och ”löser av” er några timmar i veckan. Skulle dock råda er till att sätta upp honom i kö till demensboende. Det är snällare mot honom att han får flytta medan han fortfarande kan förstå var han hamnat och varför han flyttat. Det är riktigt jobbigt när de bott hemma för länge, de blir ofta mycket oroligare för poletten kan liksom aldrig trilla ner - de förstår inte varför de flyttat och var de är. Men om de flyttat in lite tidigare så har de ofta hunnit landa.
Han skulle vägra att flytta, jag lovar :crazy: Även om han förstår tillräckligt så skulle han vägra. Han är liiite för frisk typ, men jag undrar om det inte är så långt kvar tills det inte är så... Envis så in i berget, du förstår säkert 😅

Tyvärr har vi erfarenhet av att flytta en orolig oförstående äldre till äldreboende så det förstår vi :( men den äldre lyckades ändå komma till någon slags ro då hen tyckte ändå att det blev lite tryggare där från att ha varit ensam. Men just denna nuvarande äldre är dock inte ensam så det kan bli svårare...

Men just sådan avlastning du nämner hoppas jag på att vi kan få! Iallafall för mammas skull, hon skulle behöva få det :heart därför nämner jag det så ofta jag kan utan att vara för tjatig :p Men jag tror att utredningen behöver bli klar först.
 
81D759D7-30B6-4EC0-9F99-9F833146398C.jpeg

Nu har vi installerat oss ordentligt i stugan. Brasan är tänd, vinet upphällt och pizzan är i ugnen. Nu börjar jag äntligen känna mig ledig!

Det är så skönt att komma hemifrån. Min sambo väckte mig i natt eftersom jag satt upp i sängen, vevade med händerna och ilsket ropade att ”ja men jag säger ju att jag ska göra det så snart jag hinner!” Lite stressad kanske ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 656
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Tjatter Jag har ju ingen katt att ha som första bild så det får bli en midsommarfin Gräddbulle :angel: Snart dags att åka till stallet för den...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
61 534
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
23 24 25
Svar
487
· Visningar
24 552
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 806
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp