Vad gör vi? Del CCX

Är det något nytt att de inte får berätta vem som retas och slår i skolan nu? Utöver övergreppet personen ju gör på din son så är det ju ett övergrepp i sig att hålla en sådan sak hemlig! Stackars din son!
Så länge jag har arbetat inom förskolan - och det är åtskilliga år nu - har vi aldrig fått nämna något om andra barn till föräldrar. Om t.ex. Kalle biter Sven får vi inte säga till Svens föräldrar att det var Kalle som bet. Jag har aldrig känt att det har funnits någon anledning att göra det heller.

Steker pannkakor åt sambon till lunchen imorgon så han slipper när han kommer hem och när det inte fastnar och jäklas utan flyter på så hinner man ju filosofera och reflektera lite. Jag har alltid avskytt när man gör skillnad på folk och folk; antingen är alla lika lite skit värda eller alla lika mycket värda, inga jäkla "prinsessfasoner" går hem hos mig. Idag blev jag återigen påmind om det och jag blir bara mer anti sån skit ju äldre jag blir!

Är det verkligen så att alla är lika värda? Är till exempel Saddam Hussein lika mycket värd för dig som till exempel dina föräldrar?

Så länge jag har arbetat inom förskolan - och det är åtskilliga år nu - har vi aldrig fått nämna något om andra barn till föräldrar. Om t.ex. Kalle biter Sven får vi inte säga till Svens föräldrar att det var Kalle som bet. Jag har aldrig känt att det har funnits någon anledning att göra det heller.
Jag har som förälder alltid fått reda på när någon varit taskig mot mina barn, alltså vem. Det har aldrig varit någon hemlighet. Minns specifikt när ena var 10 och blev mobbad och slagen av en i klassen, var absolut inga problem att prata om vem. Han är visserligen 23 nu så kanske skillnad. Kanske har föräldrar blivit otrevliga mot andra barn och deras föräldrar, men då var det även samtal oss föräldrar emellan till slut när det inte gick över.

Tycker du alltså att alla har samma människovärde? Om du ska rädda en person från en brinnande bil så spelar det exakt noll roll vem den är?
Just exemplet brinnande bil är väl ändå ett klockrent exempel på lika människovärde? Sedan att man tycker att någon annan är mer värd för en själv är en annan sak, men människovärdet är väl inte mindre.

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi är i fältkontoret och kisse har tom egen säng. Låång kisse! 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
59 309
  • Låst
Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen! 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
56 309
  • Låst
Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna! 99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
58 421
Senast: Krålus
·
Samhälle Om alla skall bli ekonomiskt oberoende och leva på sina investeringar. Vem skall då utföra allt arbete som behöver göras? Vad skall man... 2 3
Svar
46
· Visningar
2 534
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka