Vem skall göra jobbet?

På mitt jobb är det svårt att få tag i folk som vill jobba
Det är väl inte så lockande att lyfta tunga varor hela dagen samtidigt som folk klagar barn skriker och fyllon gapar och chefen stressar

Som sagt är det ett gammalt "problem"
1000008062.webp

Folk har alltid sagt att "folk vill inte jobba"...

Fanns absolut inte det problemet när jag jobbade inom industri för tre år sedan.
Jag har mer erfarenhet av att det ständigt är brist på personal, fler som slutar än som börjar och dom som börjar jobbar några dagar innan dom inte kommer tillbaka. Sedan beror det på vilket företag förstås då företag som har volvo eller skf lön inte har det problemet.

Jag tycker det är lite intressant att reflektera kring hur mycket produktion som egentligen behövs? Vad är egentligen nödvändigt att producera? T ex kläder finns det ju tydligen tillräckligt för sex generationer framåt. Matsvinnet i västvärlden är enormt, medan andra svälter. Alla dessa leksaker, plastpryttlar, nya mobiler och teveapparater? Behövs så stor produktion av detta som idag? Alla miljögifter som produceras? Men vi behöver aboslut t ex livsmedel och bostäder.

Är det ekonomiska systemet optimalt? Nej, det skapar stora ojämlikheter, konflikter, föroreningar, död och svält.

Går det att hitta ett annat ekonomiskt system? Är basinkomst en väg att gå? Reglera maximal inkomst?

Är det en verklighet som gäller över brädet, eller gäller det vissa branscher/områden?

Nu var det länge sen jag jobbade inom produktion av något slag, är snarare långt bort på den abstrakta samhällsplaneringsskalan numera, men i "min branch" är bristen på arbetskraft ett fenomen i Sverige men inte nödvändigtvis globalt. Dvs det är rimligt lätt att hitta arbetskraft för de rätt okvalificerade rollerna men ett stort glapp till sånt som kräver ett par års utbildning. (Vilket gör att det kommer bli väldigt svårt att täcka arbetsledning i framtiden, då det kräver både flera års utbildning och ett par års praktisk erfarenhet av roller med lägre ansvar.)
Skulle säga vissa branscher. Är ju ingen hemlighet att ju fler utländsk arbetskraft som tas in i byggbranschen ju fler dödsolyckor, även northvolt är ju ett exempel på det negativa med att ta in globalt (vill förtydliga att det är ingen fel på människorna utan vi är uppfostrade i olika säkerhetstänk och inte säga emot vilket blir en krock).
Viss produktion är dumt att lägga utomlands/ länder långt borta pga säkerhet vid oroligheter som handelskrig eller en eventuell ny pandemi.

Är ju själv inte ett dugg rädd för att bli av med jobbet då det finns massor av jobb inom lager och produktion.

Jag ser problemet redan idag då få är villiga att jobba i/med produktion.

Nu är mitt företag amerikansktägt och har expanderat enormt senare halvan av min arbetstid men fokuset har blivit helt vridet efter Covid som var en stor uppsving. Efter det är neddragningarna groteska för att ge aktieutdelning och gross margin. Trots att vi fortsätter slå rekord och är helt galet lönsamma. Nu är det viktiga att på en blink kunna leverera till kund helt utan att hålla lager vilket ju till slut inte går eftersom produktionen ju inte går att effektivisera hur långt som helst (beroende på investeringar också såklart). Det liksom känns som att tiden och arbetet bakom en vara inte ska "finnas" längre? Och då blir ju hela organisationen till slut så belastad att det inte är ett jobb folk vill ha eller vara lojalt till ens.

Jag tycker det är lite intressant att reflektera kring hur mycket produktion som egentligen behövs? Vad är egentligen nödvändigt att producera? T ex kläder finns det ju tydligen tillräckligt för sex generationer framåt. Matsvinnet i västvärlden är enormt, medan andra svälter. Alla dessa leksaker, plastpryttlar, nya mobiler och teveapparater? Behövs så stor produktion av detta som idag? Alla miljögifter som produceras? Men vi behöver aboslut t ex livsmedel och bostäder.

Är det ekonomiska systemet optimalt? Nej, det skapar stora ojämlikheter, konflikter, föroreningar, död och svält.

Går det att hitta ett annat ekonomiskt system? Är basinkomst en väg att gå? Reglera maximal inkomst?
Planekonomi har ju prövats både i Kina och Sovjet
Men visst det kanske skulle fungera om det infördes över hela världen samtidigt
Vilket ju aldrig kommer att ske
Med tanke på hur ilskna folk blir om något är slut i affären så

Nu är mitt företag amerikansktägt och har expanderat enormt senare halvan av min arbetstid men fokuset har blivit helt vridet efter Covid som var en stor uppsving. Efter det är neddragningarna groteska för att ge aktieutdelning och gross margin. Trots att vi fortsätter slå rekord och är helt galet lönsamma. Nu är det viktiga att på en blink kunna leverera till kund helt utan att hålla lager vilket ju till slut inte går eftersom produktionen ju inte går att effektivisera hur långt som helst (beroende på investeringar också såklart). Det liksom känns som att tiden och arbetet bakom en vara inte ska "finnas" längre? Och då blir ju hela organisationen till slut så belastad att det inte är ett jobb folk vill ha eller vara lojalt till ens.
Oj vet du jag känner exakt likadant faktiskt

Samma erfarenhet. Trots förra året med 2 olika externlager som ju kostar en hel del pga ombyggnad så gick företaget med 11miljoner i vinst (ca 100 anställda varav 35 i produktion). Vad får vi som jobbar, jo en krislåda som innehåller blandannat en vevradio.

Jag ser problemet redan idag då få är villiga att jobba i/med produktion.
Arbetsköparna behöver se till att deras arbetsplats blir attraktiv. Att den lockar människor att sälja sin tid och energi till dem.
Har själv aldrig jobbat inom produktion då jag p g a medfödd dålig rygg behöver ha ett skrivbordsjobb. Därför är jag inte helt insatt.

Många kontor får också problem med att rekrytera, bl a för att man gått från egna rum till landskap. Många mår dåligt av allt liv omkring, får problem med koncentration och producerar mindre med ökad sjukfrånvaro.

Arbetsköparna behöver se till att deras arbetsplats blir attraktiv. Att den lockar människor att sälja sin tid och energi till dem.
Har själv aldrig jobbat inom produktion då jag p g a medfödd dålig rygg behöver ha ett skrivbordsjobb. Därför är jag inte helt insatt.

Många kontor får också problem med att rekrytera, bl a för att man gått från egna rum till landskap. Många mår dåligt av allt liv omkring, får problem med koncentration och producerar mindre med ökad sjukfrånvaro.
Det är en grav förenkling. Att man frångått just egna rum (var vanligt när jag började jobba på 90-talet) trivs väldigt många med och har visat sig höja produktionen i vissa typer av verksamheter rejält. Däremot är min uppfattning att man dels oftast inte ska göra det hela vägen till ett landskap, inte dra alla individer genom samma kam och sedan sätta just effektivitet, trivsel och resultat som mål (och inte kostnadsbesparingar i första hand).

Investera i att klara oss själva är ju vad MSB uppmuntrar oss till hela tiden
Pryttlar som nödsovsäckar med mera
Alltså bör man investera i att bli självförsörjande off grid så man inte behöver köpa någonting
Och odla mer potatis
Potatis blir den nya hårdvalutan
El?
Jag har investerat i solpaneler.

Oj vet du jag känner exakt likadant faktiskt

Intressant! Jag har superdålig koll rent allmänt för har bara erfarenhet av denna arbetsplatsen men det är som ett helt annat företag sedan jag anställdes (direkt efter uppköpet för typ 12 år sedan) mot nu. Vi har samma ledning här som denna siten haft sedan typ urminnes tider så jag tänker ju ändå att det är antingen från ägarna och/eller från hur samhället ändrats (det hänger ju såklart ihop) och/eller hur det är för företag att expanderar (vi var första uppköpet). Jag gillar det inte alls och tar alla mina chanser att påpeka detta till chefer och ledning och genom fackligt arbete (som jag nu inte orkar med mer dock).

Jag ser detta som den stora wasten = att folk inte trivs och produktiviteten minskar ju ofrånkomligen även om personalen tvingas "göra mer".

Samma erfarenhet. Trots förra året med 2 olika externlager som ju kostar en hel del pga ombyggnad så gick företaget med 11miljoner i vinst (ca 100 anställda varav 35 i produktion). Vad får vi som jobbar, jo en krislåda som innehåller blandannat en vevradio.

Vi fick indragen fruktkorg som blev en facklig sak att få tillbaka efter ett tag 🤣 Oklart hur neddragningar på alla siter ska vara såpass exakt rättvist medan vår site också köpt upp två bolag till (pga geopolitik 🙃) under samma tid. Jag är inte bra på siffror men det är inga 11 miljoner i vinst/år vi gör iaf, det gör vi väl kanske per vecka? Älskar läkemedelsbranchen, not 😅

På mitt jobb är jag tyvärr lite inne på att under pandemin gjorde vi vårt bästa och det gick trots att vi var kort om folk
Då visade vi ju att det gick och nu ”finns det inte timmar”
För då blir det mer kvar till aktieägarna

Liknande trådar

Samhälle Hur skall inkomsttagare och andra boende i Sverige beskattas? Vi är nog överens om att inkomster av tjänst skall beskattas. Och även om...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
6 548
Senast: skogaliten
·
Mat Jag pendlar en bit till det nya jobbet (tåg, buss) och för att inte behöva gå upp ännu tidigare har jag börjat äta frukost på tåget...
Svar
16
· Visningar
956
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 971
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 912
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka