Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har mer erfarenhet av att det ständigt är brist på personal, fler som slutar än som börjar och dom som börjar jobbar några dagar innan dom inte kommer tillbaka. Sedan beror det på vilket företag förstås då företag som har volvo eller skf lön inte har det problemet.Folk har alltid sagt att "folk vill inte jobba"...
Fanns absolut inte det problemet när jag jobbade inom industri för tre år sedan.
Skulle säga vissa branscher. Är ju ingen hemlighet att ju fler utländsk arbetskraft som tas in i byggbranschen ju fler dödsolyckor, även northvolt är ju ett exempel på det negativa med att ta in globalt (vill förtydliga att det är ingen fel på människorna utan vi är uppfostrade i olika säkerhetstänk och inte säga emot vilket blir en krock).Är det en verklighet som gäller över brädet, eller gäller det vissa branscher/områden?
Nu var det länge sen jag jobbade inom produktion av något slag, är snarare långt bort på den abstrakta samhällsplaneringsskalan numera, men i "min branch" är bristen på arbetskraft ett fenomen i Sverige men inte nödvändigtvis globalt. Dvs det är rimligt lätt att hitta arbetskraft för de rätt okvalificerade rollerna men ett stort glapp till sånt som kräver ett par års utbildning. (Vilket gör att det kommer bli väldigt svårt att täcka arbetsledning i framtiden, då det kräver både flera års utbildning och ett par års praktisk erfarenhet av roller med lägre ansvar.)
Jag ser problemet redan idag då få är villiga att jobba i/med produktion.
Planekonomi har ju prövats både i Kina och SovjetJag tycker det är lite intressant att reflektera kring hur mycket produktion som egentligen behövs? Vad är egentligen nödvändigt att producera? T ex kläder finns det ju tydligen tillräckligt för sex generationer framåt. Matsvinnet i västvärlden är enormt, medan andra svälter. Alla dessa leksaker, plastpryttlar, nya mobiler och teveapparater? Behövs så stor produktion av detta som idag? Alla miljögifter som produceras? Men vi behöver aboslut t ex livsmedel och bostäder.
Är det ekonomiska systemet optimalt? Nej, det skapar stora ojämlikheter, konflikter, föroreningar, död och svält.
Går det att hitta ett annat ekonomiskt system? Är basinkomst en väg att gå? Reglera maximal inkomst?
Oj vet du jag känner exakt likadant faktisktNu är mitt företag amerikansktägt och har expanderat enormt senare halvan av min arbetstid men fokuset har blivit helt vridet efter Covid som var en stor uppsving. Efter det är neddragningarna groteska för att ge aktieutdelning och gross margin. Trots att vi fortsätter slå rekord och är helt galet lönsamma. Nu är det viktiga att på en blink kunna leverera till kund helt utan att hålla lager vilket ju till slut inte går eftersom produktionen ju inte går att effektivisera hur långt som helst (beroende på investeringar också såklart). Det liksom känns som att tiden och arbetet bakom en vara inte ska "finnas" längre? Och då blir ju hela organisationen till slut så belastad att det inte är ett jobb folk vill ha eller vara lojalt till ens.
Samma erfarenhet. Trots förra året med 2 olika externlager som ju kostar en hel del pga ombyggnad så gick företaget med 11miljoner i vinst (ca 100 anställda varav 35 i produktion). Vad får vi som jobbar, jo en krislåda som innehåller blandannat en vevradio.Nu är mitt företag amerikansktägt och har expanderat enormt senare halvan av min arbetstid men fokuset har blivit helt vridet efter Covid som var en stor uppsving. Efter det är neddragningarna groteska för att ge aktieutdelning och gross margin. Trots att vi fortsätter slå rekord och är helt galet lönsamma. Nu är det viktiga att på en blink kunna leverera till kund helt utan att hålla lager vilket ju till slut inte går eftersom produktionen ju inte går att effektivisera hur långt som helst (beroende på investeringar också såklart). Det liksom känns som att tiden och arbetet bakom en vara inte ska "finnas" längre? Och då blir ju hela organisationen till slut så belastad att det inte är ett jobb folk vill ha eller vara lojalt till ens.
Arbetsköparna behöver se till att deras arbetsplats blir attraktiv. Att den lockar människor att sälja sin tid och energi till dem.Jag ser problemet redan idag då få är villiga att jobba i/med produktion.
Det är en grav förenkling. Att man frångått just egna rum (var vanligt när jag började jobba på 90-talet) trivs väldigt många med och har visat sig höja produktionen i vissa typer av verksamheter rejält. Däremot är min uppfattning att man dels oftast inte ska göra det hela vägen till ett landskap, inte dra alla individer genom samma kam och sedan sätta just effektivitet, trivsel och resultat som mål (och inte kostnadsbesparingar i första hand).Arbetsköparna behöver se till att deras arbetsplats blir attraktiv. Att den lockar människor att sälja sin tid och energi till dem.
Har själv aldrig jobbat inom produktion då jag p g a medfödd dålig rygg behöver ha ett skrivbordsjobb. Därför är jag inte helt insatt.
Många kontor får också problem med att rekrytera, bl a för att man gått från egna rum till landskap. Många mår dåligt av allt liv omkring, får problem med koncentration och producerar mindre med ökad sjukfrånvaro.
El?Investera i att klara oss själva är ju vad MSB uppmuntrar oss till hela tiden
Pryttlar som nödsovsäckar med mera
Alltså bör man investera i att bli självförsörjande off grid så man inte behöver köpa någonting
Och odla mer potatis
Potatis blir den nya hårdvalutan
Mycket produktion sker bakom skrivbord eller i andra stolar.Har själv aldrig jobbat inom produktion då jag p g a medfödd dålig rygg behöver ha ett skrivbordsjobb. Därför är jag inte helt insatt.
Oj vet du jag känner exakt likadant faktiskt
Samma erfarenhet. Trots förra året med 2 olika externlager som ju kostar en hel del pga ombyggnad så gick företaget med 11miljoner i vinst (ca 100 anställda varav 35 i produktion). Vad får vi som jobbar, jo en krislåda som innehåller blandannat en vevradio.
Det går att vara utan el också faktiskt men ja solpaneler och/eller ett litet vindkraftverkEl?
Jag har investerat i solpaneler.
Det går att göra mycket om man har el.Det går att vara utan el också faktiskt men ja solpaneler och/eller ett litet vindkraftverk
Ja självklart men det finns också dom som väljer att använda så lite el som möjligtDet går att göra mycket om man har el.
Köra elbil t.ex.
Eller eldrivna verktyg.