Jag tror du missuppfattar mig. Jag tyckte mest du generaliserar och vill peka på att man kanske ska satsa på lite kvalitet. Att bara strössla med pengar utan urskiljning lär ha tveksam effekt. Jag har inte ifrågasatt att satsningar på unga kan ha stor effekt.Du har missuppfattat vad jag skriver. Det är inte alls så att vi får tillbaka pengar på varje krona vi spenderar på barnen i skolan. Det skrev jag aldrig heller. Vad jag skriver är att för varje krona vi spenderar på dem i skolan sparar vi 10:- på dem som vuxna! Det är betydligt billigare med extra insatser till barn, än vad det är att hantera problemen när de är vuxna.
Jag jobbar till exempel med LVM (lagen om vård av missbrukare). Klienterna där jag jobbar kostar ca 5.500:-/dygnet, det vill säga ungefär samma som det kostar dygnet på Kumla, Hall och de andra säkerhetsklassade fängelserna inom Kriminalvården. Det är ett galet system som läcker pengar!! Hade vi satsat de pengarna på skolan och socialtjänsten istället lovar jag att det hade sett annorlunda ut i samhället. Där jag jobbar finns det normalt sett alltid 45 st klienter. Det är nästan 250.000:-/dygnet. De sitter här 365 dagar om året. Det är 90 miljoner om året på 45 st tvångsomhändertagna missbrukare under ett års tid. Lägg då ihop antalet intagna på alla andra LVM-hem, LVU-hem, Kriminalvården, behandlingshem etc etc som finns. Bara Kriminalvården kostar ca 20 miljarder om året!
Kom och säg till mig nu att Agda 95 år ska betala mer fastighetsskatt utan att känna dig rätt så gniden och elak. Hade vi tänkt om och spenderat pengarna där det faktiskt hade gjort en skillnad hade vi inte bara haft ett säkrare samhälle, vi hade även haft ett billigare samhälle.
Vad Agda 95 har med mitt inlägg får du gärna förklara.