Hur skall Sveriges invånare beskattas?

Sedan är vissa tillgångar (exempelvis bostäder eller företag) inte lätta att dela upp eller likvidera och därför tycker jag att det måste hanteras på ett rimligt sätt genom att skjuta upp beskattningsögonblicket till när ägarskifte sker. Det ger också det mest rättvisa utfallet; eftersom det endast är då ett korrekt värde kan fastställas.
Men den typen av beskattning har vi ju redan? Reavinstbeskattning vid försäljning av bostäder till exempel. Och samma sak vid försäljning av aktier, fonder etc. Samt skatt på inkomst av kapital. Menar du att vi också ska betala skatt i form av en del av själva tillgången? Så att om jag har ett hus som är värt 5 miljoner så ska jag varje år betala en viss andel av de 5 miljonerna i skatt? Håller inte med i så fall!
 
Visste jag inte, trodde det gick att ta ut när som och inte var tvunget att vänta till pension. Var så baken sa till mig när jag frågade.
Jo det stämmer - man kan ta ut när och hur man vill. Det passar mig utmärkt - jag har inga problem att låta pengarna vara om det nu inte går åt helvete och går det åt helvete är inte mitt IPS konto är fredat mot dålig ekonomi. Man kan ta ut under särskilda omständigheter. Vill du låsa pengarna så funkar kapitalförsäkring bättre.
 
Men den typen av beskattning har vi ju redan? Reavinstbeskattning vid försäljning av bostäder till exempel. Och samma sak vid försäljning av aktier, fonder etc. Samt skatt på inkomst av kapital. Menar du att vi också ska betala skatt i form av en del av själva tillgången? Så att om jag har ett hus som är värt 5 miljoner så ska jag varje år betala en viss andel av de 5 miljonerna i skatt? Håller inte med i så fall!

Ja, precis. Har man 5 miljoner på banken så har man samma förmåga att betala skatt som någon som precis tjänat in 5 miljoner i inkomst. Så bara för att man inte tjänar en krona på arbete eller kapitalet, så bör man ändå beskattas efter den förmågan - så att inte en person med 5 miljoner på banken blir skattebefriad medan låglönearbetaren som arbetar får skatta många tusenlappar varje månad. Sen måste systemet vara balanserat på olika sätt, det viktiga är att koefficienten inte sätts till noll över all tid som vi har i vårt land just nu.

För att förenkla; förmågan att betala skatt utgörs inte bara av de 20.000 du fått i ränta på dina 5 miljoner utan den totala förmågan utgörs av både ränta och tillgång, dvs 5020000 kr.
 
Jo det stämmer - man kan ta ut när och hur man vill. Det passar mig utmärkt - jag har inga problem att låta pengarna vara om det nu inte går åt helvete och går det åt helvete är inte mitt IPS konto är fredat mot dålig ekonomi. Man kan ta ut under särskilda omständigheter. Vill du låsa pengarna så funkar kapitalförsäkring bättre.
För mig är det pensionsspar att det är skyddat och inget jag har tillgång till oavsett om kronofogden vill ha pengarna eller det händer något där det anses att jag inte får ha något sparat för att söka hjälp med pengar. Alltså lika onåbara som tjänstepension som företag betalar in till anställda.
 
Ja, precis. Har man 5 miljoner på banken så har man samma förmåga att betala skatt som någon som precis tjänat in 5 miljoner i inkomst. Så bara för att man inte tjänar en krona på arbete eller kapitalet, så bör man ändå beskattas efter den förmågan - så att inte en person med 5 miljoner på banken blir skattebefriad medan låglönearbetaren som arbetar får skatta många tusenlappar varje månad. Sen måste systemet vara balanserat på olika sätt, det viktiga är att koefficienten inte sätts till noll över all tid som vi har i vårt land just nu.

För att förenkla; förmågan att betala skatt utgörs inte bara av de 20.000 du fått i ränta på dina 5 miljoner utan den totala förmågan utgörs av både ränta och tillgång, dvs 5020000 kr.
Så den som har sparat sina pengar genom åren skall alltså beskattas en gång till?

Det tror inte jag att du får några andra att gå med på.
Som barnet som har sparat sitt godis i stället för att omedelbart äta upp det och sedan blir tvingat att dela med sig till ungarna som har slut på godis.
Skall vi skatta olika då om vi äter olika mycket?
Det blir ju mer pengar kvar för den som äter litet.
 
Jag tänker att även de med låg inkomst, typ sjukersättning och pension osv ska betala skatt. Jag tror att de flesta människor vill känna att man bidrar i samhället trots att man kanske inte kan jobba eller inte längre jobbar. Skatt är ett sätt att ännu vara en del av och en pelare i samhället, om än den kanske mer påminner om en tandpetare i storlek och inget betongfundament, men man bidrar till sitt eget och andras uppehälle på den nivån man kan. Andra som kan mer kan ju bidra mer medan de kan. Jag tror den känslan är viktig att bevara.
 
Ja, precis. Har man 5 miljoner på banken så har man samma förmåga att betala skatt som någon som precis tjänat in 5 miljoner i inkomst. Så bara för att man inte tjänar en krona på arbete eller kapitalet, så bör man ändå beskattas efter den förmågan - så att inte en person med 5 miljoner på banken blir skattebefriad medan låglönearbetaren som arbetar får skatta många tusenlappar varje månad. Sen måste systemet vara balanserat på olika sätt, det viktiga är att koefficienten inte sätts till noll över all tid som vi har i vårt land just nu.

För att förenkla; förmågan att betala skatt utgörs inte bara av de 20.000 du fått i ränta på dina 5 miljoner utan den totala förmågan utgörs av både ränta och tillgång, dvs 5020000 kr.

Jag förstår ditt resonemang - jag håller bara inte med! Om jag löpande ska betala skatt på ett kapital som "bara finns" så kommer ju det kapitalet att långsamt krympa ihop till noll. Till skillnad från om min ränteinkomst beskattas, då betalar jag ju bara skatt på det jag tjänar på att ha det där kapitalet.
 
Så den som har sparat sina pengar genom åren skall alltså beskattas en gång till?

Det tror inte jag att du får några andra att gå med på.
Som barnet som har sparat sitt godis i stället för att omedelbart äta upp det och sedan blir tvingat att dela med sig till ungarna som har slut på godis.
Skall vi skatta olika då om vi äter olika mycket?
Det blir ju mer pengar kvar för den som äter litet.
Det blir ju i princip en straffskatt på sparande då ja (som jag inte tycker vi ska ha).
 
För mig är det pensionsspar att det är skyddat och inget jag har tillgång till oavsett om kronofogden vill ha pengarna eller det händer något där det anses att jag inte får ha något sparat för att söka hjälp med pengar. Alltså lika onåbara som tjänstepension som företag betalar in till anställda.
För mig är det inte värt priset.
 
Jag tänker att även de med låg inkomst, typ sjukersättning och pension osv ska betala skatt. Jag tror att de flesta människor vill känna att man bidrar i samhället trots att man kanske inte kan jobba eller inte längre jobbar. Skatt är ett sätt att ännu vara en del av och en pelare i samhället, om än den kanske mer påminner om en tandpetare i storlek och inget betongfundament, men man bidrar till sitt eget och andras uppehälle på den nivån man kan. Andra som kan mer kan ju bidra mer medan de kan. Jag tror den känslan är viktig att bevara.
Ingen hindrar någon från att frivilligt donera pengar till stat och kommun och om man tycker att de bidrag, sjukersättningar etc. man kan få är för höga är det fritt att avstå. Det resonemanget att de med riktigt låg inkomst, kanske från bidrag, själva vill minska den ytterligare med att betala skatt är för mig svår att förstå och jag tror det är väldigt få som anammar det.

Inte ens de med de allra största inkomsterna betalar in mer än vad de är tvingade till och tar mer än gärna emot alla bidrag och förmåner de kan få.
 
Ja, precis. Har man 5 miljoner på banken så har man samma förmåga att betala skatt som någon som precis tjänat in 5 miljoner i inkomst. Så bara för att man inte tjänar en krona på arbete eller kapitalet, så bör man ändå beskattas efter den förmågan - så att inte en person med 5 miljoner på banken blir skattebefriad medan låglönearbetaren som arbetar får skatta många tusenlappar varje månad. Sen måste systemet vara balanserat på olika sätt, det viktiga är att koefficienten inte sätts till noll över all tid som vi har i vårt land just nu.

För att förenkla; förmågan att betala skatt utgörs inte bara av de 20.000 du fått i ränta på dina 5 miljoner utan den totala förmågan utgörs av både ränta och tillgång, dvs 5020000 kr.
Jag kan tänka mig en arvsskatt med et hyfsat stort fribelopp med några miljoner, jag kan tänka mig att justera skatten på inkomst av kapital men inte att beskatta själva kapitalet. I vart fall inte om det är "normalstort" - kanske upp till 5 miljoner eller så.
 
Pengarna man sparat har man redan betalat in skatt på så resonemanget är liksom helt bort i tok. Det är så man börjar undra hur det står till ...
Det resonemanget kan man ju dra om allt, pengar beskattas om och om igen. Jag tycker det är viktigt att lösa stora problem snarare än att stoiskt hålla fast vid principer som gör rika för alltid ännu mer rika i generation efter generation.
 
Det resonemanget kan man ju dra om allt, pengar beskattas om och om igen. Jag tycker det är viktigt att lösa stora problem snarare än att stoiskt hålla fast vid principer som gör rika för alltid ännu mer rika i generation efter generation.
Du säger det men handlingen följer inte orden. Du säger en sak men vill något helt annat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 022
Senast: Sasse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 885
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 406
Senast: ameo
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 753
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp