Vem skall göra jobbet?

Det är en grav förenkling. Att man frångått just egna rum (var vanligt när jag började jobba på 90-talet) trivs väldigt många med och har visat sig höja produktionen i vissa typer av verksamheter rejält. Däremot är min uppfattning att man dels oftast inte ska göra det hela vägen till ett landskap, inte dra alla individer genom samma kam och sedan sätta just effektivitet, trivsel och resultat som mål (och inte kostnadsbesparingar i första hand).
Du är en av de få som jag stött på som har den uppfattningen. Majoriteten i min bransch vill ha egna rum.

Det är robotar som ska vara ”de fattiga” som arbetar för alla.

Någon måste bygga dessa robotar av delar som någon annan ska ta fram. Någon behöver programera dem efter en ritning som också behöver tas fram. Någon måste underhålla dem och någon ska övervaka dem.
Så bara för att man använder robotar försvinner inte alla arbeten.

Vi använder robotar till vissa grejer på mitt företag. De fungerar men inte till allt, vissa grejer måste fortfarande göras manuellt av människor.
Även robotarna gör fel och ibland går de fullständigt bananas 😅

Planekonomi har ju prövats både i Kina och Sovjet
Men visst det kanske skulle fungera om det infördes över hela världen samtidigt
Vilket ju aldrig kommer att ske
Med tanke på hur ilskna folk blir om något är slut i affären så
Planekonomi är ju inte enda alternativet. Med tanke på vår uppfinningsrikedom så kan vi nog komma på hundratals andra ekonomiska system än det idag vanligaste. Det måste bara skita sig ordentligt först.

Jag tycker det är lite intressant att reflektera kring hur mycket produktion som egentligen behövs? Vad är egentligen nödvändigt att producera? T ex kläder finns det ju tydligen tillräckligt för sex generationer framåt. Matsvinnet i västvärlden är enormt, medan andra svälter. Alla dessa leksaker, plastpryttlar, nya mobiler och teveapparater? Behövs så stor produktion av detta som idag? Alla miljögifter som produceras? Men vi behöver aboslut t ex livsmedel och bostäder.

Är det ekonomiska systemet optimalt? Nej, det skapar stora ojämlikheter, konflikter, föroreningar, död och svält.

Går det att hitta ett annat ekonomiskt system? Är basinkomst en väg att gå? Reglera maximal inkomst?
Precis. Vi MÅSTE ju minska konsumtion och resursuttag för att klara klimatkrisen.

Jag tycker Birger Schlaug (som är för ung för att minnas han som politiker), har super intressanta tankar om det här.

Liknande trådar

Samhälle Hur skall inkomsttagare och andra boende i Sverige beskattas? Vi är nog överens om att inkomster av tjänst skall beskattas. Och även om...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
6 548
Senast: skogaliten
·
Mat Jag pendlar en bit till det nya jobbet (tåg, buss) och för att inte behöva gå upp ännu tidigare har jag börjat äta frukost på tåget...
Svar
16
· Visningar
956
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Det förekommer ju mycket bedrägerier i samhället nu för tiden. Personrån och småstölder har flyttat sig till Nät-, SMS- och...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 971
Senast: Inte_Ung
·
Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
4 912
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka