Vad gör vi? Del CLXXXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär hemma från diabetesläkaren. Fick beröm för mina fina värden som aldrig varit i närheten av så bra! Allt annat låg också helt perfekt, bt, sköldkörteln, kolesterol. Allt utom levervärden och jag fick en sträng föreläsning om att sluta äta ipren och ha ont i huvudet eller värk i andra kroppsdelar om det krävs.

Tänkte på @tanten och @Diabetikern och lovade att sluta. Lättare sagt än gjort. Är det något jag är beroende av så är det ipren. Måste dessutom börja äta min d-vitamin och kalciumtabletter som jag fick skamset erkänna att jag inte tagit.

Men allt som allt är jag glad, har också gått ner i vikt sedan förra året jag var där och behöver ta mindre insulin efter att ha slopat snabba kolhydrater i min diet. Fasar lite för hur det blir i höst/vinter när frukt och grönsaker är dyra och blaskiga.
 
Jag älskar hösten, att kura ihop medan mörkret faller och regnet smattrar mot rutorna. Gärna med en kopp te, en scone eller liknande och en film/serie/dokumentär på datorn. Tända ljus och läsa en bok eller bara lyssna på musik. Yum.

Älskar att gå ut i höstregn, bara för känslan när man kommer hem och njutningen av att vara varm och torr och säker från vädret.
Älskar också hösten. Hatar sommarvärme. 10-15 grader är bäst. Vill kunna ha en jacka på mig ute.
 
Åg577

jag hatar dessa
Har alltid en extern mus

Och jag har en extern "touch pad" pa skrivbordet framfor mina skarmar. :p

Jag gissar att det är en sak man kanske lär sig hantera, som med så mycket annat. Själv sitter jag ännu fast vid att stationär dator är bäst osv så jag har inte riktigt kommit in i känslan för lap topar :)

Och jag anvander oftast min laptop som en stationar dator (utan mus men med touch pad") och hakar bara bort den nar jag reser eller ar ute med husbussen. Men ar mycket tacksam for min "lappy" som kan hanga med overallt. :D
 
Hoppas inte på för mycket. :heart De kommer mest troligt säga att det är huvudvärk av spänningstyp och att det beror på livsstilen. :(
*Been there, done that*
Och jag blev skickad på en hjärnröntgen och blodprov togs till förbannelse.

Diagnos: kronisk paroxysmal hemikrani.

Huvudvärk som av patienten bekrivs ge symptom som är värre/mer än migrän och där standard behandling inte hjälper/hjälper minimalt tas alltså enligt min erfarenhet på allvar.
 
Det gick fort. Är redan hemma. Har dessutom hunnit fylla i en blankett för utredning om ofrivillig barnlöshet. Får väl se vad de säger. Förmodligen att jag är för fet. De verkar väldigt angelägna om att tala om att jag väger för mycket.
 
Och jag blev skickad på en hjärnröntgen och blodprov togs till förbannelse.

Diagnos: kronisk paroxysmal hemikrani.

Huvudvärk som av patienten bekrivs ge symptom som är värre/mer än migrän och där standard behandling inte hjälper/hjälper minimalt tas alltså enligt min erfarenhet på allvar.
Du hade nog bara tur och kom till rätt personer.
Tror mycket beror på hur man framstår. Jag är fet och otränad så de sa bara att jag skulle gå till fysioterapeut, trots att jag även hade fått stora problem med minnet. Fick trycka på angående mina minnesproblem och till slut fick jag remiss till CT. Bytte vc sen.
Patienter som är feta/överviktiga får generellt sämre vård.
Minns tjejen som hade en tumör = magen blev större än "normalt", men hon blev skickad till fysioterapeut och/eller dietist.
Hon dog av cancern.
https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/aven-feta-har-ratt-till-god-vard-0f35f291/
 
Och jag har en extern "touch pad" pa skrivbordet framfor mina skarmar. :p



Och jag anvander oftast min laptop som en stationar dator (utan mus men med touch pad") och hakar bara bort den nar jag reser eller ar ute med husbussen. Men ar mycket tacksam for min "lappy" som kan hanga med overallt. :D
Jag använder min lap top just så också :) Öppnar man locket på min ser den ut att vara helt i nyskick trots att den är från 2016 :D Satt faktiskt i går med den andra lap topen i soffan för första gången och insåg hur skönt det är att sitta i soffan med dator i knät.... fast jag såg ju inte mycket alls tyvärr. Har dock pratat med synenheten i dag och tog upp att jag skulle vilja ha förstoringsprogram på den datorn också :)
 
Du hade nog bara tur och kom till rätt personer.
Tror mycket beror på hur man framstår. Jag är fet och otränad så de sa bara att jag skulle gå till fysioterapeut, trots att jag även hade fått stora problem med minnet. Fick trycka på angående mina minnesproblem och till slut fick jag remiss till CT. Bytte vc sen.
Patienter som är feta/överviktiga får generellt sämre vård.
Minns tjejen som hade en tumör = magen blev större än "normalt", men hon blev skickad till fysioterapeut och/eller dietist.
Hon dog av cancern.
https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/aven-feta-har-ratt-till-god-vard-0f35f291/
Oh ja, att skickas till fysioterapeut är vanligt, oerhört vanligt, MEN mycket huvudvärk beror ju också på spänningar och går att göra något åt med hjälp av fysio.

Jag har ju migrän och standarden jag fick höra var "det beror på dina ögon, därför har du ont i huvudet". Alltså ingen hjälp trots att jag beskrev migränsymptom sedan jag var minst 10 år gammal. Det var neurologen som jag har nu, haft sedan 2014, som sa att jag har migrän, minns att jag sa "nej, det är bara huvudvärk, det har alla andra sagt ju". Så otroligt skönt att få rätt hjälp mot värken- det är ju migrän, ingen tvekan om det. Men jag håller efter spänningshuvudvärken med nack- och axelövningar, för att läkare, vem det nu än är, aldrig ska kunna säga att jag ska gå till sjukgymnast. Sorry liksom, det hjälper inte att gå dit, jag gör redan allt vad jag kan på den fronten förebyggande ;) Spänningshuvudvärken blir inte bättre än så här liksom.
 
Har jobbat och slutade en timme tidigare i dag. Åkte inom Claes ohlsson för att köpa mig en mus till andra datorn och hittade även lite godis, bland annat en storpack Gott och Blandatpåse. Jag äter inte lakritsen, men sparar till äldsta sonen varje gång jag köper en sådan och tänkte att nu var jag tvungen att köpa den stora påsen för att få ihop till ett paket till sonen min <3, han ska få en nyckelring och så lakritsen i ett fint paket.

Hittade en orange klänning på Lindex för 99 kr så den köpte jag. Är det fint väder har jag nog på den på jobbet i morgon ihop med mina svarta leggings. Gillar orange! Och nu när jag har leggings och inte bara korta cykelbyxor kan jag ju förlänga kjol- och klänningsperioden lite.

Pratade med synenheten i dag också, lite motsträvigt men blev bestämt att jag sätts upp på väntelista för att åka buss till köpcenter med henne.

Sov med mina kuddar i natt och har inte använt nässpray. Helt otroligt... och så korkad jag är, allergisk mot fåglar men det har inte slagit mig att jag reagerar mot kuddarna förrän nu. Pinsamt!
 
Oh ja, att skickas till fysioterapeut är vanligt, oerhört vanligt, MEN mycket huvudvärk beror ju också på spänningar och går att göra något åt med hjälp av fysio.

Jag har ju migrän och standarden jag fick höra var "det beror på dina ögon, därför har du ont i huvudet". Alltså ingen hjälp trots att jag beskrev migränsymptom sedan jag var minst 10 år gammal. Det var neurologen som jag har nu, haft sedan 2014, som sa att jag har migrän, minns att jag sa "nej, det är bara huvudvärk, det har alla andra sagt ju". Så otroligt skönt att få rätt hjälp mot värken- det är ju migrän, ingen tvekan om det. Men jag håller efter spänningshuvudvärken med nack- och axelövningar, för att läkare, vem det nu än är, aldrig ska kunna säga att jag ska gå till sjukgymnast. Sorry liksom, det hjälper inte att gå dit, jag gör redan allt vad jag kan på den fronten förebyggande ;) Spänningshuvudvärken blir inte bättre än så här liksom.
Jo, jag kände bara *suck!!* när läkaren sa att min huvudvärk beror på min livsstil. Jag har inte alltid varit fet och otränad utan har haft långa perioder i livet då jag varit normalviktig och motionerat mycket men ändå haft huvudvärk exakt varje dag i mer än 32 år.
Man blir bara så less på att inte bli tagen på allvar. :(
 
Jobb 8-16.
Sen cyklade jag 45 min på päronens altan. Rätt bra känsla. Men foten lär väl gnälla.
Ätit nudlar och kokat ägg till kommande frukostar.
Startat en tvättmaskin men duschat och krupit ner i sängen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Lagar mat, gnocchi alla Sorrentina. Kisse myste med matte på TV-soffan igår.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
61 695
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Kisse är trött i värmen, hon tycker det är alldeles för varmt. Det tycker matte också...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
69 882
Senast: grodan21
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 418
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp