Vad gör vi? Del CLXXVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad lakaren sa var att man "inte kan ha ett revben flyta omkring". Det maste atgardas. Kanske de gor annorlunda har, men om revbenet ror sig mog de andra revbenen gor det ganska rejalt ont sa jag bara antog att det atgardas overallt.

Hela poängen med att det inte går att "ploppa in" ett löst revben är att det är loss från bröstbenet = det stannar inte kvar i position = man får isf åka och "ploppa in" det ca 45687532 ggr/dygn isf.

Mitt gled t ex in under bröstbenet med jämna mellanrum de första veckorna, ffa nattetid och det gick att manipulera ut helt själv.
Revben där fästet är trasigt fladerar inte omkring, har inga vassa ändar iom att 1. de sitter hyfsat i position i sidled pga musklerna mellan revbenen och 2. fästet består mest av brosk.

Stannar revbenet helt i position efter ett enda knak, så var det inte löst till att börja med.
Tar nämligen flera månader att läka en sån skada, mycket beroende på just det faktum att det rör sig konstant och lätt glider in under bröstbenet under de första veckorna.

Läkare i usa kanske bedömer revben som luxerat som att det slitits loss och såna går ju att "ploppa in" relativt enkelt och sen stannar de oftast kvar, om än man är öm en -relativt kort- period.
 
Hemma efter att ha köpt gurka och turkisk yoghurt för att göra tsatsiki. Äter sorgset upp mina sista spanska jordgubbar.
 
Dagens ridpass på banan med min 4 åring. Gick super. Vi travade några varv åt vardera håll, försökte oss på att svänga även i trav. Gick toppenbra det med. Han är lyhörd för signalerna man ger honom. Han har även gått ner i vikt vilket gör mig glad, han behöver ner mer men det kommer så småningom. Han söker sig ner emellanåt också och höjer upp ryggen i små stunder. Det är inget jag egentligen försöker just nu. Men jag är så glad för min lilla ponny. Jag filmar själv när jag rider och därför är vinkeln inte det bästa. Får införskaffa Pivo eller vad det heter för att kunna filma mer i rätt vinkel för att se vad jag kan göra bättre. Men dagens pass är jag nöjd med. Vi skrittar alltid igång i 10-15 minuter och sen blir det varierat med trav och skritt resterande 15 minuter. Han lär sig fort! 😍
Screenshot_20230506_171803_Gallery.jpg
 
Jag tryckte igenom örhängen för första gången på säkert tio år eller mer. Det var nemas problemas.

Jag har inte haft på mig några sedan hmm, i september och behövde trycka igenom, plus att en är lite öm så behöver uppenbarligen hålla dem öppna.
 
Dagens ridpass på banan med min 4 åring. Gick super. Vi travade några varv åt vardera håll, försökte oss på att svänga även i trav. Gick toppenbra det med. Han är lyhörd för signalerna man ger honom. Han har även gått ner i vikt vilket gör mig glad, han behöver ner mer men det kommer så småningom. Han söker sig ner emellanåt också och höjer upp ryggen i små stunder. Det är inget jag egentligen försöker just nu. Men jag är så glad för min lilla ponny. Jag filmar själv när jag rider och därför är vinkeln inte det bästa. Får införskaffa Pivo eller vad det heter för att kunna filma mer i rätt vinkel för att se vad jag kan göra bättre. Men dagens pass är jag nöjd med. Vi skrittar alltid igång i 10-15 minuter och sen blir det varierat med trav och skritt resterande 15 minuter. Han lär sig fort! 😍
Visa bifogad fil 118248

Pm:a mig, jag kan tydligen inte pm:a dig?
 
En bra dag idag. Tillbringat tre timmar med bästis, pratandes och skrattandes. Konstaterade att det hänt sjukt mycket på tre dagar. Då var det som att jag var i ett trefrontskrig, nu känns det som att allt löst sig på ett helt okej sätt. Visst, det blir inte perfekt, men det lär det aldrig bli heller.

Sen åkte jag till stallet och myste med hästarna. De fick massor med extra foder. Har inte hjärta att motionera dem nu när de är så smala, men förhoppningsvis vänder det snart och de börjar lägga på sig. Det får kanske bli bete i år ändå.

Nu försöker jag peppa mig till att äta och sen göra stroganoff. Går sådär. ;)
 
Haft en väldigt produktiv och trevlig dag. Började med att bada hundarna och kippa hundarna. Sen var jag på tygmarknad och köpte alldeles för mycket tyg 😂
Lite andra ärenden och sen hem och städa, tvätta flera maskiner tvätt, bland annat fodralen till soffans dynor, plantera smultron mm.
Nu ska jag se gårdagens masked Singer och snart äta Ryttarkaka (inspirerad av någon i tråden i veckan?) :d
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Vi har varit ute på sjön och fikat (en del fiskade också). Kisse fick vara hemma hos husse på sin upphöjda position ovanpå vitrinskåpet:
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
81 128
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 448
Senast: Badger
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
982
Senast: Nepenthe
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 844
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp