Kolibris ar for roliga. De ar sa oerhort territorial att ingen far ata. Da mataren sitter utanfor fonstret ar jag helt upptagen med att sitta och titta pa dem nar de jagar varandra fram och tillbaka.
Den art av kolibri som stannar over vintern och inte migrerar till sydligare breddgrader heter Anna's. De ar inte lika manga pa samma stalle sa nagra kan ata medan andra fightas for fullt, de ar bara en handfull sa ingen kan ata.
I dag har min hela morgon gatt at till att tva stycken flyger och jagar varandra, satter sig pa varsin gren och "knapper" (ett late de har for att jaga bort den andra, manniskor, eller vad det kan vara som stor) sa hogt att jag hor det inomhus. De ar sa himla sota ... och faniga
Deras fjadrar skimrar (stavning?) i solljus och de ser ut sa har ... i skuggan ser de mest gra ut med lite gront skimmer da och da pa ryggen. OCH ... just Anna's Hummingbirds anses ha kort nabb.
Har heter de "Hummingbirds" fran ljudet nar de flyger, vingarna gar sa fort att det "hummar" och alla som nagonsin sett Kalle Anka's Jul med kolibri sangen forstar nu varfor de "hummar" dar.
Visa bifogad fil 113428