Vad gör vi del CLXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bara en teori men kanske kan det vara ”lättare” om en har en fysisk sjukdom/diagnos? Det borde ju inte vara det men tänker nog att det tyvärr kan vara det

Jo så är det. Psykiskt sjukdom tas generellt inte på lika stort allvar inom vården som fysisk sjukdom. Kan du dessutom fysiskt bevisa din sjukdom tex genom röntgen eller provsvar tas det på större allvar än tex värk som exempelvis fibromyalgi.

Så, kan man bevisa att det är ett fysiskt fel på en erbjuds man stöd och behandling på ett helt annat sätt än när läkaren måste ta en på orden....
Psykisk sjukdom, förutom psykos och bipolär sjukdom, botas bäst med promenader.
Enligt psykvården.

Edit: Jag har ju kronisk huvudvärk sedan ca 1988 men det anses bero på livsstilen. Detta trots att jag haft ont oavsett hurdan livsstil jag haft.
Motionerade varje dag och sov och åt ordentligt = huvudvärk.
 
På jobbet idag har jag skurit marmeladkonfekt, stått i kassan och i cocosbollsproduktionen samt silat kokos och städat och diskat- ja varierade arbetsuppgifter helt klart 😊. Efter det och lite granna handling for jag bort till stallet en sväng (pållan fick vilodag efter varierad motion 6 dagar I rad) och sen hem och tog ut lillkissen selen innan jag lagade middag (testade torsk med citrus) och så lite hushållsfix och eftersom jag fick en massa äpplen dock det bli samma goda kvällis idag med till Halv åtta hos mig men nu sovdags 😴.
 
Har sprungit runt på Gekås typ halva dan
Spelade lite spel nu ikväll så bu blir det sängen
 

Bifogade filer

  • 20220920_143247.webp
    20220920_143247.webp
    204,3 KB · Visningar: 20
Jag sprang på hyresvärden under kvällspromenaden med våfflan, vi pratade lite om målning och hon undrade hur allt var med lägenheten så jag lyfte att det kanske var dags att göra något åt heltäckningsmattan som är över tio år gammal.
Hon bara: "Sure! Maybe we could put laminate flooring in the hallway and take it from there." :)

😳😲😍
Jag ska få nytt golv! UT med den vidriga heltäckningsmattan! :banana: Jag gråter nästan!
 
Psykisk sjukdom, förutom psykos och bipolär sjukdom, botas bäst med promenader.
Enligt psykvården.

Edit: Jag har ju kronisk huvudvärk sedan ca 1988 men det anses bero på livsstilen. Detta trots att jag haft ont oavsett hurdan livsstil jag haft.
Motionerade varje dag och sov och åt ordentligt = huvudvärk.
Ja eller lätt träning. Och som du skriver regelbundna klockslag för sömn och mat också. Rutiner.

Inte att underskatta något av det, verkligen inte, men ibland förstår jag att människor blir trötta på sjukvården faktiskt.

Och ja huvudvärk ja, det är en speciell sak det där..... Fick veta först när jag var 10 år gammal att det beror på min syn och inte går att göra något åt, efter mycket klagomål till läkare. Det är inte normalt att barn har huvudvärk så ofta som jag hade ju. Men det har upprepats i många år efter det. Det är inte speciellt många år sedan jag faktiskt fick diagnosen migrän (och spänningshuvudvärk) och faktiskt numera får hjälp och behandling för det. Och jag har haft ont sedan jag var litet barn, liksom i "onödan"?! Så mycket ont jag hade kunnat slippa liksom.
 
Jag sprang på hyresvärden under kvällspromenaden med våfflan, vi pratade lite om målning och hon undrade hur allt var med lägenheten så jag lyfte att det kanske var dags att göra något åt heltäckningsmattan som är över tio år gammal.
Hon bara: "Sure! Maybe we could put laminate flooring in the hallway and take it from there." :)

😳😲😍
Jag ska få nytt golv! UT med den vidriga heltäckningsmattan! :banana: Jag gråter nästan!
när det sker måste du uppdatera oss nästan :D
 
Igen. Det är inte en grej att folk åker av hästen till höger och vänster. Jag har sett två tre avramlingar på fyra år. Jag vet inte var alla har fått det från, några barn hade aldrig sett någon rida hästen utan att ramla av, hästen rids inte under de tider de är i stallet, de har nog bara sett hästen ridas två gånger eller så och tydligen har det ramlats av då.
Som jag även sa går hästen med mer rutinerade elever. Men rutinerad innebär väl inte att man aldrig spänner sig eller gör något fel någonsin? Jag hade inte velat rida på en ridskola med endast hästar som inte reagerade på något någonsin och inte hade någon som helst personlighet. Jag rider på ridskola för att lära mig rida inte för att åka häst. Hade jag velat det hade jag cyklat eller något.
Om ingen ridskola får ha olika hästar med olika svårighetsgrad skulle det vara hur tråkigt som helst.

Som exempel red jag denna häst för första gången förra veckan, jag fick då en bock och förstod genast att vänta lite nu, jag tror jag spände mig eller ngt? och fattade igen och fick en korrekt galopp. Denna gång var jag medveten om problemet och var mer följsam och fick därför ingen bock.
Jag lärde mig, det är därför jag är på en ridskola. Blev medveten om att jag i bland spänner mig i fattningen och därför har något att jobba med. Något som de andra hästarna på ridskolan mest ignorerar och snällt fattar galopp i alla fall. Jag hade aldrig vetat det om jag inte fått rida den här fina guldklimpen.
Fattar inte heller vad som inte är sjysst mot hästen. Ser inget här som är osjysst.
Fast en ridskola kan ju ha galet fina och olika "svåra" hästar att rida utan att de håller på och bockar med ryttarna? :) Det är väl verkligen inget kriterie för att vara en häst som är bra att lära sig/utvecklas på?
 
Jag väntar också på recept. Min mottagning är hopplös på att förnya recept. Man ska skicka in receptförfrågan när man har en veckas medicin kvar men de hinner inte förnya inom en vecka.
Stressigt som f*n.
Senaste jag hörde var att en läkare ska göra det i slutet av denna vecka.
Sen gäller det att medicinerna finns på apoteket också. :arghh:
Jag har under de 2 senaste månaderna hört av mig 3 gånger till min mottagning om ett recept som håller på att gå ut. Nu har receptet trots det gått ut och jag står utan medicin. :cry::banghead:
 
Visst ja, jag holl pa att glomma att posta en bild jag tog bara for att visa er. Den har bilden tog jag pa ett byggvaruhus den 4de September. Mest tankte jag nog visa att har forberedde man sig tva manader innan for Halloween den 31sta Oktober. Sedan kommer Thanksgiving, sista Torsdagen i November ... och forst efter det kommer julskyltningen upp. Det ar verkligen fantastiskt att inte ha julskyltning hela hosten.
IMG_3300.webp
 
Japp. Ny tid den 24 NOVEMBER.... :arghh: Helt orimligt.
Har din tandläkare inloggning för att byta tid? För mig när jag behövde boka om min tid så fick jag en tid långt fram. Men passade på att logga in tidigt på morgonen när återbuden kommer in, och kunde då ta en återbudstid närmare inpå när det klaffade :) Gäller att man har ett jobb där man kan ta ett tandläkarbesök på kort varsel då dock.
 
Har haft mycket på jobbet det senaste och igår rann det över :( Pratade med min käre vän, och han hjälpte mig att fundera ut vad jag behöver göra för att vända trenden.
Fick pratat med chefen och hon köpte det jag sa, så hoppas det kommer hjälpa tillräckligt. Märker att det inte är helt hälsosamt just nu. Hade svårt att sova igår för tankarna på jobbet bara snurrade i huvudet, drömde att jag jobbade, och vaknade vid 5 och kunde inte somna om för att tankarna satte igång igen :(
 
Har din tandläkare inloggning för att byta tid? För mig när jag behövde boka om min tid så fick jag en tid långt fram. Men passade på att logga in tidigt på morgonen när återbuden kommer in, och kunde då ta en återbudstid närmare inpå när det klaffade :) Gäller att man har ett jobb där man kan ta ett tandläkarbesök på kort varsel då dock.
Tack för att du påminde mig :) !! Folktandvården har ett sådant system, men tidigare har det inte funkat. Jag gick nyss in och lyckades hitta en tid den 12 oktober, vilket är BRA mycket bättre än den 24 november.... :)

Förra gången bad jag dem att sätta upp mig på återbudslistan, men fick då som svar att den var jättelång....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
70 71 72
Svar
1 422
· Visningar
39 931
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: Svartkatt
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 759
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 660
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp