Vad gör vi del CLXII

Status
Stängd för vidare inlägg.
De kan nog göra en korrekt galoppfattning men den här reagerar på sådana där spänningar man kanske gör omedvetet. Man kanske bara vill sitta upp lite och göra en liten halvhalt innan själva fattningen, men omedvetet spänner till sätet lite väl eller är för långsam med att släppa fram honom. Då blir han lite frustrerad och det blir antingen tvärnit eller en ganska plötslig bockserie på typ två tre stycken.
Inga helgalna bockar, men har man redan spänt sig så kan man ju tappa balansen. Egentligen är ju han pga detta helt underbar att lära sig vara följsam i fattningar på :up:

Men spänner man sig så att hästen reagerar såhär kan en ju inte göra en korrekt galoppfattning? Låter som att hästen är för känslig för ridskola eller behöver gå på lektioner med mer rutinerade elever.
Låter märkligt att detta får pågå och att det blivit en grej att elever åker av hästen.
 
Håller med. Känns inte alls schysst mot hästen.

Men eller hur.
Min snälla men gissningsvis (utifrån beskrivningen här) känsliga häst kunde absolut ridas av yngre eller mer orutinerade ryttare. Men då gick man ju igenom ordentligt hur tex en galoppfattning går till. Förslagsvis övade man med en person på marken tills ryttare fattade att han fattar galopp när den öppnar höften samt att ryttaren får känna på hur mkt utrymme framtill hästen behöver för att göra detta. Min häst satte sig gärna helt i galoppfattningen vilket första gången för en orutinerad ryttare kanske kunde kännas lite ovant att han lättade helt fram. Där behövdes ju mkt utrymme i handen, men det förstår man snart om man tar sig tiden.

Låter rätt galet att en ridskola har en häst i verksamhet där elever druttar av på löpande band, utan att vidta några åtgärder (inte minst för hästens skull)
 
Senast ändrad av en moderator:
Men spänner man sig så att hästen reagerar såhär kan en ju inte göra en korrekt galoppfattning? Låter som att hästen är för känslig för ridskola eller behöver gå på lektioner med mer rutinerade elever.
Låter märkligt att detta får pågå och att det blivit en grej att elever åker av hästen.
Håller med. Känns inte alls schysst mot hästen.
Igen. Det är inte en grej att folk åker av hästen till höger och vänster. Jag har sett två tre avramlingar på fyra år. Jag vet inte var alla har fått det från, några barn hade aldrig sett någon rida hästen utan att ramla av, hästen rids inte under de tider de är i stallet, de har nog bara sett hästen ridas två gånger eller så och tydligen har det ramlats av då.
Som jag även sa går hästen med mer rutinerade elever. Men rutinerad innebär väl inte att man aldrig spänner sig eller gör något fel någonsin? Jag hade inte velat rida på en ridskola med endast hästar som inte reagerade på något någonsin och inte hade någon som helst personlighet. Jag rider på ridskola för att lära mig rida inte för att åka häst. Hade jag velat det hade jag cyklat eller något.
Om ingen ridskola får ha olika hästar med olika svårighetsgrad skulle det vara hur tråkigt som helst.

Som exempel red jag denna häst för första gången förra veckan, jag fick då en bock och förstod genast att vänta lite nu, jag tror jag spände mig eller ngt? och fattade igen och fick en korrekt galopp. Denna gång var jag medveten om problemet och var mer följsam och fick därför ingen bock.
Jag lärde mig, det är därför jag är på en ridskola. Blev medveten om att jag i bland spänner mig i fattningen och därför har något att jobba med. Något som de andra hästarna på ridskolan mest ignorerar och snällt fattar galopp i alla fall. Jag hade aldrig vetat det om jag inte fått rida den här fina guldklimpen.
Fattar inte heller vad som inte är sjysst mot hästen. Ser inget här som är osjysst.
 
Varit med mamma på Dumme mosse.
26082B90-4B4E-4FCF-A399-4C2989ACFC6B.webp
 
Igen. Det är inte en grej att folk åker av hästen till höger och vänster. Jag har sett två tre avramlingar på fyra år. Jag vet inte var alla har fått det från, några barn hade aldrig sett någon rida hästen utan att ramla av, hästen rids inte under de tider de är i stallet, de har nog bara sett hästen ridas två gånger eller så och tydligen har det ramlats av då.
Som jag även sa går hästen med mer rutinerade elever. Men rutinerad innebär väl inte att man aldrig spänner sig eller gör något fel någonsin? Jag hade inte velat rida på en ridskola med endast hästar som inte reagerade på något någonsin och inte hade någon som helst personlighet. Jag rider på ridskola för att lära mig rida inte för att åka häst. Hade jag velat det hade jag cyklat eller något.
Om ingen ridskola får ha olika hästar med olika svårighetsgrad skulle det vara hur tråkigt som helst.

Som exempel red jag denna häst för första gången förra veckan, jag fick då en bock och förstod genast att vänta lite nu, jag tror jag spände mig eller ngt? och fattade igen och fick en korrekt galopp. Denna gång var jag medveten om problemet och var mer följsam och fick därför ingen bock.
Jag lärde mig, det är därför jag är på en ridskola. Blev medveten om att jag i bland spänner mig i fattningen och därför har något att jobba med. Något som de andra hästarna på ridskolan mest ignorerar och snällt fattar galopp i alla fall. Jag hade aldrig vetat det om jag inte fått rida den här fina guldklimpen.
Fattar inte heller vad som inte är sjysst mot hästen. Ser inget här som är osjysst.

Ok dina andra inlägg i ämnet uppfattades annorlunda, iaf för mig när jag läste dom. Jag tänker inte citera då det blir alldeles för OT i denna tråd. Men jag har läst alla och det vet därför jag svarade som jag gjorde :)

Jag håller med om att det är jättebra att lära sig på en rutinerad/känslig häst, men då under seriösa och ordnade former. Kanske inte i en grupp där alla elever rider ”självständigt”.
Fler ridskoleelever fick testa rida min häst, tex för att prova på piaff och passage. Men även med en person på marken så gick man ju igenom innan vad som skulle ske och hur man skulle agera.
 
Ok dina andra inlägg i ämnet uppfattades annorlunda, iaf för mig när jag läste dom. Jag tänker inte citera då det blir alldeles för OT i denna tråd. Men jag har läst alla och det vet därför jag svarade som jag gjorde :)

Jag håller med om att det är jättebra att lära sig på en rutinerad/känslig häst, men då under seriösa och ordnade former. Kanske inte i en grupp där alla elever rider ”självständigt”.
Fler ridskoleelever fick testa rida min häst, tex för att prova på piaff och passage. Men även med en person på marken så gick man ju igenom innan vad som skulle ske och hur man skulle agera.
Vi rider inte självständigt, en ridlärare är alltid med. Ridläraren brukar prata med de som rider de lite "knepigare" hästarna innan och ge tips på smådetaljer. :up: Sen är det svårt att ha pyttesmå grupper och hålla nere kostnaden etc etc. Men det är ju fördelar/nackdelar med ridskolelivet självklart :)
 
Sitter i telefonkö till Folksam. Funderade lite om varför jag plötsligt fick e-faktura från dem när allt ligger på autogiro, men tydligen har de ett nytt system och eftersom jag ändrade min hemförsäkring pga fackmedlemskap så blev det en e-faktura. Men de fixar så allt hamnar på autogiro igen. När jag ändå hade dem på tråden så ville jag kolla om ersättning för när jag trillade över en trottoar och slog upp knä och kind. Vill veta vilka dokument jag behöver.

Megara hälsar att det är grått och kallt och tråkigt helt ensam hemma utan hennes hund.
 
De tre gångerna jag tog vaccinet skulle man vänta i 15 minuter utifall att man fick en allergisk reaktion på vaccinet.
Jag har tagit fyra sprutor fast på två olika ställen och båda ställena alla fyra gångerna har det stått en "vakt" med hökögon och haft stenhård koll ;) Nu senast smet jag i väg när hon gick undan och pratade med någon en bit bort och alltså vände mig ryggen en stund, jag hade medvetet satt mig nära utgången! :D
 
Har äntligen jobbat klart, rastat hundarna, ätit lite och satt mig i soffan. Upptäckte också att jag fått erbjudande om att komma på anställningsintervju nästa vecka, inte för jobbet jag sökte tidigare idag utan ett annat. Det är förvisso bara en deltidsanställning, men på ett troligen mycket trevligt ställe så jag vill absolut se om det kan vara något. Jag har skickat ansökningar till det företaget tidigare utan att få napp, men nu gick det tydligen bättre!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
70 71 72
Svar
1 429
· Visningar
40 109
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag undrar om det är något man kan göra vid ett mindre antal tillfällen även med ett pyttelitet abonnemang, eller om det är fantasier...
Svar
5
· Visningar
481
Senast: Svartkatt
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 760
Senast: Zinfernia
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 660
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp