Vad gör vi? Del CIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Snubblade över en fantastisk liten hemsida som använder AI för att generera helt ny ord med definitioner. Här är en spännande ny maträtt
Screenshot_20200516-225645.webp
 
Byggde ut så att hästarna har lite större hage, med vatten vilket är jättehemskt enligt ena hästen.
Red senare lilla fluff (haflingerponny) som försökte göra samma som igår och springa iväg och bocka så att jag åker av... Detaljen hon glömde var att igår hade jag ingen sadel, nu hade jag det. Ponnyn har även lärt sig att gå i form hyfsat i skritt och trav nu, näsan hamnar lätt i bogen men det är ändå ett framsteg. Jag är inte van vid att rida en ganska grov ponny med kort hals, hur ska nacken vara egentligen?!

Känner mig även stor för henne, hon är ca 144 cm och jag ca 160cm, har sett bilder och jag ser verkligen inte stor ut. Men jag är van vid en välmusklad häst på strax under 170 cm, om än att hon är lätt bygd så är det stor skillnad och storhästen har dessutom stort steg... Det går ju att sitta ner i traven på Lilla Fluff!

Nej, ponnyn heter inte Lilla Fluff men är en haflinger med man på båda sidor, så det man ser när hon får för sig att springa iväg är en liten fluffig sak som tycker att jag inte ska bestämma över henne :laugh:
 
Byggde ut så att hästarna har lite större hage, med vatten vilket är jättehemskt enligt ena hästen.
Red senare lilla fluff (haflingerponny) som försökte göra samma som igår och springa iväg och bocka så att jag åker av... Detaljen hon glömde var att igår hade jag ingen sadel, nu hade jag det. Ponnyn har även lärt sig att gå i form hyfsat i skritt och trav nu, näsan hamnar lätt i bogen men det är ändå ett framsteg. Jag är inte van vid att rida en ganska grov ponny med kort hals, hur ska nacken vara egentligen?!

Känner mig även stor för henne, hon är ca 144 cm och jag ca 160cm, har sett bilder och jag ser verkligen inte stor ut. Men jag är van vid en välmusklad häst på strax under 170 cm, om än att hon är lätt bygd så är det stor skillnad och storhästen har dessutom stort steg... Det går ju att sitta ner i traven på Lilla Fluff!

Nej, ponnyn heter inte Lilla Fluff men är en haflinger med man på båda sidor, så det man ser när hon får för sig att springa iväg är en liten fluffig sak som tycker att jag inte ska bestämma över henne :laugh:

Jag placerar nacken där hästen orkar bära sig och hålla ihop buk/bål/bäcken och välva sig åt rätt håll så att säga. Upp med underhalsen och aktivera rätt muskulatur för att bära. I början kan det kanske bli lägre än idealet med nacke högst.

När jag bodde och jobbade hos mina tränare var en av mina favoriter där mormorns Haflinger jag red. Han var så skoj att han var en av favoriterna trots att övriga gick GP, skolor ovan mark etc. Jag hade just tagit bort min fuxponny med ljus man och svans. Kan ha ngt med det att göra. :laugh:
Haflingern hade de köpt till mamman som ville lära sig rida som pensionär. Han var runt 135 hög. Men hade lika bred bål som mitt halvblod. Han bar lätt upp manliga tränaren.

Han skrämde lilla mormor genom att försöka dra av henne genom att slappt dra ner huvudet.
Så jag fick rida för att få bort det. Jag kände ju dock honom sen många år. Så första ritten red jag ut själv barbacka på vägar jag inte ridit förr. Kändes liksom helt safe iaf.
Världens tryggaste sak som inte var rädd för ngt.
Han hade några år tidigare skrämt slag på mormorn genom att snubbla då hon red. Man drog igång jordens cirkus med veterinär som inget hittade. När min tränare då red honom så snubblade han och höll på att trilla omkull. När hon då såg hans profil såg hon att han hade ögat stängt. Han gick och sov den bekväma saken. Klart man snubblar i skogen då. Hon satt kallt och väntade och visst var det samma sak varje gång han snubblade till lite. :laugh:

Han reds och sen tävlades av en tidigare anställd och spöade halvbloden i msv b har jag för mig.
Han var riktigt trevligt skolad.

Så visst går det att skola dem. Och nej, du behöver nog inte oroa dig för att vara för stor.
 
Jag, som är den som har sjukt svårt att somna om och dessutom redan varit upp och kissat en gång i natt, blev väckt av hunden vars mage skrek på mat.
Han väckte mig, inte husse.
Jag som skulle få sovmorgon idag :arghh: .
 
Igår jobbade jag 8-16.52. (Ja, väldigt märklig tid!) Det blev dock några minuter längre för 16.42 sa vakthavande befäl till mig och en kollega att vi var tvungna att Corona-dressa oss och kontrollera en intagen :meh:
Nåja, personen hade inte feber så 16.59 kunde jag gå hem :D

På kvällen kom det en tjej för att provrida C-ponnyn. Hon var supertrevlig och ska provrida igen på torsdag. Eventuellt har hon en kompis som kan tänka sig att rida dotterns B-ponny ibland vilket vore en fullständig jackpot! (Håll alltså tummarna!)
Hon ska provrida igen på torsdag förmiddag så hoppas jag att ponnyn uppför sig även då.

Efter stallet åt vi mat som 26-åringen tillagat och pusslade med en av dotterns presenter: Big Ben-pussel i 3D. Lugn kväll alltså :)

Idag jobbar jag 8-16.52 och sen ska jag bara ta det lugnt. Pappa och dotter fixar stallet idag så jag blir stalledig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Frost idag... men kisse skulle prompt ut direkt på morgonen ändå. Hon måste ju patrullera ägorna!
69 70 71
Svar
1 408
· Visningar
39 487
Mat Jag har läst en hel del om nyttan med riktig Kombucha. Igår drack jag en vansinnigt god sådan, i flaska, från Roots of Malmö, den hade...
Svar
10
· Visningar
566
Senast: Stinaelin
·
Svar
2 001
· Visningar
98 290
Senast: pepp
·
Tjatter Jag har beställt ett mjukisdjur som kallas kärleksuttern. Det är alltså ett mjukisdjur för vuxna som sover dåligt. Den har flera...
2
Svar
22
· Visningar
2 756
Senast: Zinfernia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp