Vad gör vi? Del CCVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemkommen från begravning (inte för någon jag kände särskilt väl som tur är, var mest där som moraliskt stöd) och smuttar på en mugg tomatsoppa. Mår mycket bättre idag än igår vilket är skönt men tänker inte låta mig luras in i att göra för mycket bara för det. Den nitlotten har jag redan gått på en gång den här veckan! Nu blir det lite stillsamt jobb från soffan i ett par timmar och sedan ska maken och jag gå och se Paddington 3 på vår urmysiga lokala bio. Har inte gått på "dagbio" på hur länge som helst, men vill man se en barnfilm får man tydligen släpa sig dit före kl 17 :D Det ska bli väldigt mysigt oavsett, och lite smånostalgiskt eftersom att min och makens andra dejt någonsin gick ut på att vi var och såg Paddington 1 på bio tillsammans. Det är nästan 10 år sedan :eek:

Lyckades bli frisk nog för behandling! 🥳
Mår inte direkt toppen mentalt eller fysiskt. Men tänkte i morse att det ska fasen inte styra mig. Så jag smällde på en massa smink och skimrig, färgglad ögonskugga. 🖕Liksom..
Bästa pappa följde med. Han kom med massa presenter från familjer i Sthlm. ❤️
Fick medicin mot illamåendet så jag ska kunna äta bättre. Och mot dåliga järnvärden som ev kommit av behandlingen. Sköldkörteln var också lite påverkad. Men den skulle vi avvakta till nästa prover och se vad som sker. Skönt att de har koll iaf!
Nu ska jag däcka med hundarna. 😴😴

Hemma. Var hos läkare, vet inte hur mycket det gav för att vara ärlig. Passade sedan på att handla, var hos ICA Maxi i Flemingsberg. De hade inte börjat sälja sin 'hemgjorda' sill. Blev irriterad och köpte 3 för 2 burkar Abba. Gick naturligtvis vilse och irrade runt. Stannade på vägen hem hos Hemköp och där hade de sill. Eftersom jag är lite OCD så måste det vara sådan sill på jul. Gick återigen vilse och fick fråga butikspersonalen hur jag kom ut, de tittade lite konstigt på mig. Suck. Åkte tillbaka till ICA Maxi för att lämna tillbaka Abba sillen. Kylvara så det gick inte eftersom det gått en halvtimme och inte 20 minuter.

Så nu har jag stora mängder sill. Kom dock på att sill i glas håller sig länge så den kan jag spara till Midsommar/Påsk.

Ja jag gick vilse, nej jag kan inte orientera mig. Vissa har dyslexi andra (jag) har icke existerande rums orientering/orienteringsförmåga. Jag skulle misstänka demens om det inte är så att jag haft det i hela mitt liv.

Partikelfiltret brukar funka så att det regenereras om man kör en längre sträcka i 90+ km/h. Det som är döden är om man mest bara kör korta sträckor. Då är det bättre med en bensinmotor (eller elbil).
Vi har inte så många 90+ sträckor här, så även om jag kör längre går det liksom i 80..
Vad är definitionen på kort sträcka?

Vi har inte så många 90+ sträckor här, så även om jag kör längre går det liksom i 80..
Vad är definitionen på kort sträcka?
https://partikelfilterrengoring.nu/regenerera-partikelfilter-hur-fungerar-det/

"Det finns dock vissa enkla saker som bilägare kan göra själva för att hjälpa till att förhindra att partikelfiltret blir igensatt. En sak man kan göra är att se till att bilen körs under tillräckligt långa sträckor vid högre hastigheter, eftersom det hjälper till att rensa filtret på sotpartiklar"

Glasklart :grin:

Volvo hade en mer specifik instruktion

https://www.volvocars.com/se/support/car/xc70/article/284391c5f78e8c4fc0a801e800e0aed2

https://partikelfilterrengoring.nu/regenerera-partikelfilter-hur-fungerar-det/

"Det finns dock vissa enkla saker som bilägare kan göra själva för att hjälpa till att förhindra att partikelfiltret blir igensatt. En sak man kan göra är att se till att bilen körs under tillräckligt långa sträckor vid högre hastigheter, eftersom det hjälper till att rensa filtret på sotpartiklar"

Glasklart :grin:

Volvo hade en mer specifik instruktion

https://www.volvocars.com/se/support/car/xc70/article/284391c5f78e8c4fc0a801e800e0aed2
Hur vet jag om bilen har ett regenererande filter? Står det i manualen kanske? Får kolla.

Jag vet ju inte ens om det är partikelfiltret som krånglar. Det lyste inga lampor eller nåt, gick bara inte gasa. Tills jag startade om bilen.

Hur vet jag om bilen har ett regenererande filter? Står det i manualen kanske? Får kolla.

Jag vet ju inte ens om det är partikelfiltret som krånglar. Det lyste inga lampor eller nåt, gick bara inte gasa. Tills jag startade om bilen.
Då hoppas vi på att den självläkte sig! Ibland kan ett felförhållande detekteras och bilen gå ned i ”limp mode” och sen när man startar om så släcks indikeringen i systemet. Oftast beror det på ett underliggande fel, men ibland kan feldetekteringen vara lite trigger happy också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Kisse har snott husses plats i soffan. Jag sitter och betar av de sista jobbgrejorna för idag, sedan blir det middag från thaivagnen!
44 45 46
Svar
918
· Visningar
24 283
Senast: em76
·
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 963
  • Låst
Tjatter Vi har chillat på soffan till "Top Gun - Maverick".
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
60 209
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Tjatter Jag sitter och jobbar och katten kastar leksaksbananer.
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
58 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Härnösand
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Tips på Fiskmiddagar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat