Vad vill ni göra på er födelsedag

Vår familj har de senaste 5-10 åren eller så övergått till att vi går ut och äter på restaurang med dom familjemedlemmar som kan den dag födelsedagsbarnet bestämt. Alla betalar sin egna mat/dryck.
De som får traditionellt firande med tårta och kalas är syskonbarnen.

Fast i år blev jag överraskningsfirad av mina dykbuddys två gånger om, först med pyntad bil och present när jag hämtades på morgonen och med tårta, bubbel och sång av dom andra när vi anlände till hotellet. Det var uppskattat för att det var så himla oväntat.

För mig har det alltid varit viktigt att bli firad på rätt dag. Vet att det finns de som firar andra dagar men för mig känns det fel.
Är uppvuxen med en pappa som tyckte om att fira saker, inklusive radhusets födelsedag, och har blivit van vid att fira olika saker. Tycker att det ger tillvaron guldkant. Har inga barn men alla hästarna har blivit firade😊

Brukar fira med familjen. De kommer över på fika eller middag.
När iaf fyllde 30 hade jag lite 30-års kris. Firade med exotisk djungelritt och karibisk paradisö, hittade en grupp ridresa till Belize 😁
40 blir på gran canaria och bamse klubben 😂

Min födelsedag är en dag som alla andra.. Ibland får min familj för sig att vi ska träffas och fira då vår mor dessutom fyller samma månad brukar det slås ihop så bägge firas samtidigt.

När dottern bodde hemma brukade hon baka tårta till mig ❤️.

Jag vill ha sång och frukost på sängen!

I vår familj får den som fyller år alltid välja mat och film på kvällen, och alla måste vara med och äta och titta. Med tanke på att våra fyra barn är mellan 12-20 år med olika intressen och tider så är det nästan de enda gångerna man får alla samlade på samma plats samtidigt.

För mig har det alltid varit viktigt att bli firad på rätt dag. Vet att det finns de som firar andra dagar men för mig känns det fel.
Är uppvuxen med en pappa som tyckte om att fira saker, inklusive radhusets födelsedag, och har blivit van vid att fira olika saker. Tycker att det ger tillvaron guldkant. Har inga barn men alla hästarna har blivit firade😊
Jag är uppvuxen i en familj som nog är lite din motsats då, i och med att visst firades man, men inte med så mycket ståhej, man tog det i så fall till helgen, eller ännu värre , slog ihop det med någon annans födelsedag. Det gör lite grann att jag ibland saknar själva firandet på något vis. Det är som en vanlig dag, speciellt numera, när barnen bodde hemma gjorde jag en tårta eller köpte en, tills jag tröttnade på att vara den som fixade för mig själv + alla andra och aldrig blev firad liksom. Då blev det en vanlig dag. Nu när de flyttat hemifrån ringer de, för långt för att åka förstås. :) Min ena syster och min bror ringer, men min mamma fick ett år för sig att hon kunde skriva på facebook bara. Det sårade. Så många ungar har hon ändå inte att det måste räknas som förspilld tid att ringa mig på min födelsedag och säga grattis. Speciellt med tanke på att vi pratar med varandra tre gånger om året- hennes födelsedag, mors dag och min födelsedag typ dagen efter mors dag eller när den brukar infalla... Så nu har hon börjat ringa igen.

I år fyller jag 45 och ska nog köpa en present till mig själv och gå ut och äta med mig själv. Jag äter inte lunch på jobbet, annars var en lyx-matlåda en god idé!

Jag ansöker alltid om ledigt på min födelsedag, vilket hittills alltid beviljats (fyller år i september, så krockar inte med varken skollov eller högtider). Sen är grundtanken att bara göra precis vad jag vill under hela dagen, för det är enda dagen på hela året som bara är min egen. Detsamma gäller måltider. Vill jag äta ute både frukost och middag så är det fritt fram 😁.
Köper ibland en fysisk present, och ibland en upplevelse. Firar sällan med någon annan, för jag vill inte riskera att bli besviken om den personen ställer in (det kan ju vara sjukdom, biltrassel eller vad som)

Jag brukar be syrran baka en tårta och så fikar vi, jag och de närmsta. Inget mer komplicerat än så.

Nästa år fyller dock jag och sambon 100 år ihop så vi har konstaterat att vi måste fira lite extra då :D

Jag fyller år i slutet av september så min man och jag brukar passa på att resa någonstans i Europa där det fortfarande är sommarvärme för att få en sista dos solsken innan vi går in i höst/vinter. I år tänkte vi ta husbilen till Champagne! För mig passar det lite extra bra eftersom jag dessutom inte tycker om att vara hemma på min födelsedag (vill inte känna att jag "ska" fira med vänner osv). Gemensam nämnare oavsett var vi är är att frukosten ska vara lyxig, oftast i form av att vi går till närmaste bageri där jag köper precis vad jag vill, och att dagen ska vara helt kravlös :)

Jag älskar födelsedagar och tycker att allt som går att fira ska firas (fast inte på något extravagant sätt alltså, jag ser det mer som en möjlighet att sätta lite extra guldkant på vardagen liksom), så jag är sällan svårövertalad när det kommer till diverse firanden.

Liknande trådar

Fritid Dottern fyller snart år. Hon har de senaste åren knappt viljat fira eller uppmärksamma sin födelsedag alls, men sa i dag att hon nog...
Svar
17
· Visningar
967
Senast: Luff
·
Tjatter Har ni någon smålustig grej som ni brukar göra, som ni trodde ni var ganska ensam om, men som det senare visat sig att är något som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 140
Tjatter Jag sitter och jobbar. Oklart vad katten gör men det är något som låter... hon var iaf ute tidigare idag. Edit: Tydligen dödar hon en...
16 17 18
Svar
347
· Visningar
9 299
Senast: Mirre
·
Tjatter Säg utan att säga det. Kondensera ditt jobb till den yttersta lilla partikeln det faktiskt är/du faktiskt gör* Jag kokar vatten. *man...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
6 658
Senast: bumpo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård