Hemma. Varit i tingsrätten idag, 'vanliga' men ändå intressanta mål. Ett tvistemål, två släktingar ägare en fastighet ihop och nu kräver den ena parten på några hundra tusen för diverse reparationer. Och den andra parten har stämt den första parten för att hen vill ha tillbaka ränteavdrag och lite annat. Hängde inte riktigt med i svängarna. En grov misshandel, taxichaffis blev misshandlad av en kund, men åsikterna om vad som hände gick isär mycket.
Detta var under covid 2020 och när vi pratade lite med taxichaffisen i en paus, sa han att han nästan glömt bort det och har gått vidare och var inte säker på att han ville medverka. Dessutom var vittnesmål lite osäkra när de försökte komma ihåg vad som hände för 4 år sedan.
Sorgligt att vardagsbrottslighet nedprioriteras så mycket. Tänker att det får folk i gemen att tappa förtroendet för rättssystemet i Sverige.
Sedan Rusta för att lämna tillbaka en sladd och Jula för att köpa sladdvridare. Irriterande är att stjärnan som hängde snett nu känns som den hänger rakt. Iofs, den andra stjärnan är riktigt sned så jag får nog användning för den.
När jag åkte pendel, tvärbana och buss, särskilt nu på eftermiddagen i början av rusningstid, tänkte jag återigen att man måste vara härdad för att leva och åka kommunalt i Stockholm. Och vara beredd på att stå och frysa och vänta. Många gånger är det inte faktiskt åktid utan väntetid som tar tid.