Vad gör vi? Del CCIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Glömde frysa den för att få den hård nog att ta ut formen och lemon curden däremot var för hård att bre ut. Men helt klart den godaste citron cheesecake som jag gjort :d
Nu blir det att vila en pyttestund innan det är dags för mer fart och fläkt idag.
IMG_20241110_110618585.webp

.

Har inte kunnat sova riktigt i natt, har inte kommit till ro alls faktiskt så sömnen har inte infunnit sig. Sömnbristen för mig beror i stort sett aldrig på att jag oroar mig för något eller grubblar på något (utan på att jag inte är trött när man rent krasst ska sova, min inre klocka har aldrig fungerat som samhället vill) men nu fick innehållet i en bok mig att börja tänka och minnas saker jag undvikit så det var kanske inte fullt så bra att försöka läsa den innan det har blivit mer stabilt med sömn för mig. Känner en viss oro för att träffa psykoterapeuten på onsdag, vilket jag inte heller brukar göra, är inte egentligen personen som bara brukar oroa mig, för när oro kommer brukar jag vilja ha strategier för att hantera det. Lösningar liksom.

Som tex nu när det är så mycket uppsägningar inom regionen. Pratade med AF om hur jag skulle hantera den oron som finns (hos alla anställda i stort sett, jag försöker att inte bli påverkad men när jag är föremål för diskussion och utpekad som den folk tycker ska gå eftersom jag varit där kort tid och bara jobbar 50 % så blir det en genuin påtaglig oro även för mig, som är svår att värja sig ifrån, som utpekad) och det enda svar jag fick ständigt var "sitt lugnt i båten". Ja det har jag gjort nu, nu behöver jag tänka på OM-scenario och hur det ska hanteras så att jag vet att lösningar finns, behöver helt enkelt bollplank så att jag på så sätt slipper oro och kan se en framtid istället. Men nej, det fick jag inte. Så mitt sätt att hantera oro är att se att det finns en plan A, B eller C, men deras är bara "oroa dig inte". Konstruktivt. :meh: Det märks att vissa där har läst några kurser i motiverande samtal, ett jäkla ordbajseri är det ibland alltså, som att prata med en vägg, där inga riktiga svar kommer ur utan bara färdiga ord och meningar utan sammanhang till det jag pratar om.

Har varit ute med hundarna, fungerar bättre och bättre, hade blindpinnen med, får rama in lillhunden lite så hon inte far omkring framför benen ibland, men hon lär sig, det märks. Hon gillar att rulla sig i gräs men gillar INTE att bli blöt om tassarna, vilket gör att hon helst går på asfalten och det krävs lite övertalning för att börja snusa och göra lite behov också.

Själv ska jag äta lite, förstår inte varför jag drar ut på det ständigt. Städa står också på schemat, renbädda sängen förstås och tvätta.

Trädgårdsjobb idag. Ska mot bättre vetande försöka klippa lite gräs en sista gång. Fick tillbaka min gräsklippare från reparation i förrgår så har inte kunnat göra det tidigare, men det är ganska blött ute så får se hur det går 😬

Gräsklippning även hos mig 10 november, nu liten paus innan jag ger mig på baksidan... det känns lite tillfredsställande att få mulcha ner löven men hoppas det är sista klippningen denna säsong. Däremot skulle odlingslanden behöva pysslas om lite och täckas så det kan bli en bättre start på nästa säsong. Så lite trädgårdsarbete kan det nog finnas kvar till kommande helger också (om vädret tillåter).

Kollade på Ikea efter garderob i rätt storlek med skjutdörrar och hittade ingen vettig, började kolla efter skjutdörrsbeslag men kom snabbt på att jag har både en massa skenor till hängkabel till foderblandare i ladugårdar och en knippa löphjul samt formplyfaskivor så nu blir det en spikad garderob i rätt storlek precis som man gjorde innan "byggklossystemet i kertong" kom och formplywooden är både stabil och lätt att sätta nån snygg självhäftande yta på. Lös problemet, typ! :D

Har satt igång en maskin tvätt, bokat tid med spionens kompis S husse vid 19, gjort en ostmacka samt givit hundarna mat. Spionen gick omkring med en bulle och ville gräva ner den, har aldrig hänt förut! Nåja, instinkter vaknar väl när han blivit "flockdjur" :D Ska äta och dricka te nu.

Svärmor kommer med massa pikar :cautious: :meh:
Varför åkte jag med? :arghh:
Se det som en lärdom, vissa människor kan bara inte hålla truten och jag brukar säga som min gamla mormor, "det är bättre att vara tyst och verka dum än att öppna munnen och undanröja alla tvivel". Kärringen hade säkert dockor av cement och cementerad sandlåda och dockvagn med skurna hjullager.:meh:

Har inte kunnat sova riktigt i natt, har inte kommit till ro alls faktiskt så sömnen har inte infunnit sig. Sömnbristen för mig beror i stort sett aldrig på att jag oroar mig för något eller grubblar på något (utan på att jag inte är trött när man rent krasst ska sova, min inre klocka har aldrig fungerat som samhället vill) men nu fick innehållet i en bok mig att börja tänka och minnas saker jag undvikit så det var kanske inte fullt så bra att försöka läsa den innan det har blivit mer stabilt med sömn för mig. Känner en viss oro för att träffa psykoterapeuten på onsdag, vilket jag inte heller brukar göra, är inte egentligen personen som bara brukar oroa mig, för när oro kommer brukar jag vilja ha strategier för att hantera det. Lösningar liksom.

Som tex nu när det är så mycket uppsägningar inom regionen. Pratade med AF om hur jag skulle hantera den oron som finns (hos alla anställda i stort sett, jag försöker att inte bli påverkad men när jag är föremål för diskussion och utpekad som den folk tycker ska gå eftersom jag varit där kort tid och bara jobbar 50 % så blir det en genuin påtaglig oro även för mig, som är svår att värja sig ifrån, som utpekad) och det enda svar jag fick ständigt var "sitt lugnt i båten". Ja det har jag gjort nu, nu behöver jag tänka på OM-scenario och hur det ska hanteras så att jag vet att lösningar finns, behöver helt enkelt bollplank så att jag på så sätt slipper oro och kan se en framtid istället. Men nej, det fick jag inte. Så mitt sätt att hantera oro är att se att det finns en plan A, B eller C, men deras är bara "oroa dig inte". Konstruktivt. :meh: Det märks att vissa där har läst några kurser i motiverande samtal, ett jäkla ordbajseri är det ibland alltså, som att prata med en vägg, där inga riktiga svar kommer ur utan bara färdiga ord och meningar utan sammanhang till det jag pratar om.

Har varit ute med hundarna, fungerar bättre och bättre, hade blindpinnen med, får rama in lillhunden lite så hon inte far omkring framför benen ibland, men hon lär sig, det märks. Hon gillar att rulla sig i gräs men gillar INTE att bli blöt om tassarna, vilket gör att hon helst går på asfalten och det krävs lite övertalning för att börja snusa och göra lite behov också.

Själv ska jag äta lite, förstår inte varför jag drar ut på det ständigt. Städa står också på schemat, renbädda sängen förstås och tvätta.
På min HC/VC kan man få hjälp med samtalsterapi hos kurator eller psykolog om man är i behov. Är det något som din HC/VC har eller kan hjälpa till med?
Eftersom du inte kan sova bra pga oro och känner att behöver lufta din oro, så borde vården kunna hjälpa till tänker jag.
:heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Alla dessa "bra att ha" saker som bara samlar damm? Hur ändrar man sig och klarar av att göra sig av med sånt som bara står "utifall...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
4 349
Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
584
Senast: Exile
·
  • Låst
Tjatter Jag har ju ingen katt att ha som första bild så det får bli en midsommarfin Gräddbulle :angel: Snart dags att åka till stallet för den...
98 99 100
Svar
1 999
· Visningar
62 098
Mat Jag skulle vilja göra konserver med äppelmos, men har tyvärr tidigare misslyckats med att få konserver lufttäta. Måste gummiringen till...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 020
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Border collie?