Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade inte heller en toppenkväll @Voeux
Blev sen i stallet, grabben lekte hos grannen. Kommer hem, han vill äta men vill också se på telefonen samtidigt. Jag säger nej.
Slutar med att barnet både storgråter och inte äter...
Tog lång tid att komma i säng och somna och jag känner mig sämst som var sen.
 
Förvånansvärt bra, hon fick inte en skråma men blev såklart rädd. Jag också. Sen har hon varit på gott humör men sagt ”Ramla!” några gånger under kvällen och jag har svarat ”Ja, du ramlade ur vagnen idag. Det var mammas fel, förlåt.” och så har vi upprepat den dialogen några gånger.
Skönt att det gick bra ändå, lät otäckt. Det där upprepandet är ju ett väldigt gott tecken, bra att bearbeta när man är med om en olycka så att det läskiga försvinner!
 
Förvånansvärt bra, hon fick inte en skråma men blev såklart rädd. Jag också. Sen har hon varit på gott humör men sagt ”Ramla!” några gånger under kvällen och jag har svarat ”Ja, du ramlade ur vagnen idag. Det var mammas fel, förlåt.” och så har vi upprepat den dialogen några gånger.

Det där kan du få höra ett tag framåt, S pratar fortfarande om när han ramlade ur en brandbil på en lekplats för 1,5 år sedan. Han var där med mormor och morfar och han säger fortfarande att mormor blev rädd och att han ”landade mjukt” och inte kommer ramla ur den igen 😅
 
Det där kan du få höra ett tag framåt, S pratar fortfarande om när han ramlade ur en brandbil på en lekplats för 1,5 år sedan. Han var där med mormor och morfar och han säger fortfarande att mormor blev rädd och att han ”landade mjukt” och inte kommer ramla ur den igen 😅

Men så gulligt ändå! 😄 Dottern är i en extremt upprepande fas. Alltså, extremt. Varje promenad till förskolan låter såhär.

- Pappa! (pekar mot vägen)
- Ja, pappa brukar åka bussen till jobbet där.
- Biiiiiiiiiiil.
- Ja, massor av bilar på vägen.
- Adatta! (akta)
- Ja precis, bilarna ska man akta sig för.
- Pippi!
- Ja, det brukade sitta en Pippi-docka i trädgården där förut. Den har nog fått komma in nu.
- Greta!
- Ja, Greta och du lekte i backen där en gång.
- Greta!
- Ja, ni lekte vid busken där också.
- Biiiiiiiiiiil!
- Bilen ja..
- Adattaaa!
- Ja man måste akta sig för bilarna.

Alltså Greta (som egentligen heter något annat) och hon lekte EN gång på väg hem från förskolan i början av september och nu kan vi inte passera backen eller busken utan att prata om det. Pippi-dockan har inte suttit ute sen dess heller men hon minns 🙃 Så lämnar man, och hämtar några timmar senare och går hem. ”Biiiiiiiiil, adatttaaaaaa, Greta, Greta, Pippi, biiiiiiil, pappa!” 3 månader still going strong 😅
 
Men så gulligt ändå! 😄 Dottern är i en extremt upprepande fas. Alltså, extremt. Varje promenad till förskolan låter såhär.

- Pappa! (pekar mot vägen)
- Ja, pappa brukar åka bussen till jobbet där.
- Biiiiiiiiiiil.
- Ja, massor av bilar på vägen.
- Adatta! (akta)
- Ja precis, bilarna ska man akta sig för.
- Pippi!
- Ja, det brukade sitta en Pippi-docka i trädgården där förut. Den har nog fått komma in nu.
- Greta!
- Ja, Greta och du lekte i backen där en gång.
- Greta!
- Ja, ni lekte vid busken där också.
- Biiiiiiiiiiil!
- Bilen ja..
- Adattaaa!
- Ja man måste akta sig för bilarna.

Alltså Greta (som egentligen heter något annat) och hon lekte EN gång på väg hem från förskolan i början av september och nu kan vi inte passera backen eller busken utan att prata om det. Pippi-dockan har inte suttit ute sen dess heller men hon minns 🙃 Så lämnar man, och hämtar några timmar senare och går hem. ”Biiiiiiiiil, adatttaaaaaa, Greta, Greta, Pippi, biiiiiiil, pappa!” 3 månader still going strong 😅

Men man känner sig ändå som ett geni som förstår de där märkliga kodorden! 😅. Mina barn hade en period där de alltid pekade frenetiskt på sina huvuden när de såg en moped, eftersom H en gång haft en mössa med mopeder på.
 
Men man känner sig ändå som ett geni som förstår de där märkliga kodorden! 😅. Mina barn hade en period där de alltid pekade frenetiskt på sina huvuden när de såg en moped, eftersom H en gång haft en mössa med mopeder på.

Verkligen! Man känner sig som en riktigt skillad översättare när man är tillsammans med andra. ”PAAAAA!” ”Ja, det betyder spa. Hon vill ha hudkräm..”

Eller så känner man sig som en idiot. Vi hade varit på bondgården en dag och morgonen efter gick vi på en långpromenad och hon sa ”Muuuu!” hela tiden och pekade lite överallt. Jag sa nej, det är ingen ko i skogen. Men hon tjatade och tjatade. Tillslut tänkte jag att hon kanske sett en hjort, som det kryllar av här. Så jag började svara att ja det kanske var en hjort där i skogen. Men hon var inte nöjd och en timme senare skrek hon fortfarande ”MUUUUUUU!” och pekade rakt uppåt, och eftersom vi tidigare sett och pratat om en skata som flög där uppe så började jag prata om det. Skatan som flög där uppe. Men hon blev bara sur. Jag fattade verkligen ingenting, och några dagar senare satte hon igång igen och jag tänkte så det knakade vad tusan hon kan mena. Så slog det mig att hon pratat om ett moln på sin mugg hemma, och eftersom vi var ute på ett fält och absolut ingenting i närheten frågade jag ”Moln, menar du molnen?!” och hon typ skrek JAAAAA!!! i ren lättnad. Idiotmorsa 😅
 
Verkligen! Man känner sig som en riktigt skillad översättare när man är tillsammans med andra. ”PAAAAA!” ”Ja, det betyder spa. Hon vill ha hudkräm..”

Eller så känner man sig som en idiot. Vi hade varit på bondgården en dag och morgonen efter gick vi på en långpromenad och hon sa ”Muuuu!” hela tiden och pekade lite överallt. Jag sa nej, det är ingen ko i skogen. Men hon tjatade och tjatade. Tillslut tänkte jag att hon kanske sett en hjort, som det kryllar av här. Så jag började svara att ja det kanske var en hjort där i skogen. Men hon var inte nöjd och en timme senare skrek hon fortfarande ”MUUUUUUU!” och pekade rakt uppåt, och eftersom vi tidigare sett och pratat om en skata som flög där uppe så började jag prata om det. Skatan som flög där uppe. Men hon blev bara sur. Jag fattade verkligen ingenting, och några dagar senare satte hon igång igen och jag tänkte så det knakade vad tusan hon kan mena. Så slog det mig att hon pratat om ett moln på sin mugg hemma, och eftersom vi var ute på ett fält och absolut ingenting i närheten frågade jag ”Moln, menar du molnen?!” och hon typ skrek JAAAAA i ren lättnad. Idiotmorsa 😅
Dotterns första ord med "rent" uttal var "gurka", helt enkelt för att både mamma och pappa var för dumma för att fatta. Gurka var favoritgrönsaken just då och vi hade inte det en middag också började hon peka mot där maten stod på bordet och ropa "uuurrr" och vi bara gissade på saker som stod framme först:
"Vill du ha mer makaroner?"
"URRRR!!!!"
"Ärtor?"
"URRRKKK!!"
"Papper?"
"URRRAA!"
"Korna?" (vi har salt och pepparkar som ser ut som kor)
"URKA!"
"Nån burk?"
"GURKAAAA!!!!" (Nu mycket arg)
"Oh, vill du ha gurka? Det kan vi fixa!"
Blicken vi fick var verkligen världens idiotförklaring, hon tyckte vi var så korkade som inte fattade det tidigare :o
 
Dotterns första ord med "rent" uttal var "gurka", helt enkelt för att både mamma och pappa var för dumma för att fatta. Gurka var favoritgrönsaken just då och vi hade inte det en middag också började hon peka mot där maten stod på bordet och ropa "uuurrr" och vi bara gissade på saker som stod framme först:
"Vill du ha mer makaroner?"
"URRRR!!!!"
"Ärtor?"
"URRRKKK!!"
"Papper?"
"URRRAA!"
"Korna?" (vi har salt och pepparkar som ser ut som kor)
"URKA!"
"Nån burk?"
"GURKAAAA!!!!" (Nu mycket arg)
"Oh, vill du ha gurka? Det kan vi fixa!"
Blicken vi fick var verkligen världens idiotförklaring, hon tyckte vi var så korkade som inte fattade det tidigare :o

Mycket gurka här just nu också! Frågar man vad hon vill äta till middag är svaret alltid ”gnka” :D
 
Men så gulligt ändå! 😄 Dottern är i en extremt upprepande fas. Alltså, extremt. Varje promenad till förskolan låter såhär.

- Pappa! (pekar mot vägen)
- Ja, pappa brukar åka bussen till jobbet där.
- Biiiiiiiiiiil.
- Ja, massor av bilar på vägen.
- Adatta! (akta)
- Ja precis, bilarna ska man akta sig för.
- Pippi!
- Ja, det brukade sitta en Pippi-docka i trädgården där förut. Den har nog fått komma in nu.
- Greta!
- Ja, Greta och du lekte i backen där en gång.
- Greta!
- Ja, ni lekte vid busken där också.
- Biiiiiiiiiiil!
- Bilen ja..
- Adattaaa!
- Ja man måste akta sig för bilarna.

Alltså Greta (som egentligen heter något annat) och hon lekte EN gång på väg hem från förskolan i början av september och nu kan vi inte passera backen eller busken utan att prata om det. Pippi-dockan har inte suttit ute sen dess heller men hon minns 🙃 Så lämnar man, och hämtar några timmar senare och går hem. ”Biiiiiiiiil, adatttaaaaaa, Greta, Greta, Pippi, biiiiiiil, pappa!” 3 månader still going strong 😅
Haha, även här är det mycket samma varje dag.
DÄÄBIIIII! ropar lilla E när vi går hem från förskolan, dvs där är vår bil
DÄÄEBES! (betyder att en grej är storebrors)
DÄMIN! (ganska uppenbart, idag var det min mat hon sa det om :laugh:
DÄ flaffa! ropar hon varje kväll när det är läggdags och hon springer till trappen och ser sin flaska med mjölk

Det kommer nya små ord nästan varje dag men ovanstående är nog de vanligaste som går om och om igen 😁
Idag när jag hämtade och hade lyft upp henne i famnen pekade hon på min axel och skrek DÄ'BLÖT! i mitt öra tills jag upprepade "ja, det är blött på min jacka" då blev hon nöjd :p
 
Eller så känner man sig som en idiot. Vi hade varit på bondgården en dag och morgonen efter gick vi på en långpromenad och hon sa ”Muuuu!” hela tiden och pekade lite överallt. Jag sa nej, det är ingen ko i skogen. Men hon tjatade och tjatade. Tillslut tänkte jag att hon kanske sett en hjort, som det kryllar av här. Så jag började svara att ja det kanske var en hjort där i skogen. Men hon var inte nöjd och en timme senare skrek hon fortfarande ”MUUUUUUU!” och pekade rakt uppåt, och eftersom vi tidigare sett och pratat om en skata som flög där uppe så började jag prata om det. Skatan som flög där uppe. Men hon blev bara sur. Jag fattade verkligen ingenting, och några dagar senare satte hon igång igen och jag tänkte så det knakade vad tusan hon kan mena. Så slog det mig att hon pratat om ett moln på sin mugg hemma, och eftersom vi var ute på ett fält och absolut ingenting i närheten frågade jag ”Moln, menar du molnen?!” och hon typ skrek JAAAAA!!! i ren lättnad. Idiotmorsa 😅
Exakt samma idiotmorsa finns här, med exakt samma missförstånd. MUUUUU(L) ska tydligen vara Moln till skillnad från MUUUUU som är ko. Helt rimligt.
 
Hemma utspelade sig denna konversation mellan mig (M) och dottern (D):

D: du är taskig mamma!
M: är jag, varför då?
D: du köpte inte sunkist till oss när vi handlade. Det gör pappa!
M: ja, men jag har också sagt till pappa att ni inte ska få det, det är så mycket socker i.
D (muttrande): du är taskig...


Good dad, bad mum 🤷‍♀️
 
Moltes favorit är nej nej, heeeej och hej då!

Igår på badhuset vandrade han runt och stannade vid alla i omklädningsrummet. Kanske 8 stycken, tittar på dem vinkar och skriker heeeej, när vi går ut tvärvänder han och springer tillbaka, ställer sig i dörröppningen och skriker hej då och vinkar.

Han är en riktigt charmknutte just nu 😍
 
I jakten på intyg från måndagens möte så kikade jag journalanteckningar för ett annat barn. LÖF har hämtat uppgifterna där det styrks att dotterns immunisering kom från en tidigare blodtransfusion. Blir spännande att se om LÖF går vidare eller inte i sin bedömning, för både mig och dottern.
 
Förstår verkligen den frustrationen att de alltid kontaktar dig. Framför allt om barnen har separerade föräldrar är det ju uppenbart att det inte alltid är samma förälder som är "ansvarig".

Vad gäller fothällorna så tipsar jag om att köpa fothällor i silikon istället! Håller mycket längre än de hopplösa tyghistorierna.
Förstår verkligen den frustrationen att de alltid kontaktar dig. Framför allt om barnen har separerade föräldrar är det ju uppenbart att det inte alltid är samma förälder som är "ansvarig".

Vad gäller fothällorna så tipsar jag om att köpa fothällor i silikon istället! Håller mycket längre än de hopplösa tyghistorierna.
Jag tycker tyg nästa håller bättre än silikon, mina barn lyckas ha sönder silikon hopplöst fort.

Kanske tipsar jag om det uppenbara nu, men jag brukar köpa resårband med knapphål på tygaffär. Kostar typ inget och köper man på sig många meter har man (nästan..) alltid hemma :)
 
Jag tycker tyg nästa håller bättre än silikon, mina barn lyckas ha sönder silikon hopplöst fort.

Jaså! Det är säkert olika med olika silikonremmar också. Mina barn har ytterkläder från ett märke där fothällorna är i silikon från början. Tredje barnet har nu ett par skalbyxor som båda syskonen har använt innan honom och remmarna är obytta och ser helt intakta ut :)
 
Vad kul att läsa om vad era barn säger 🥰

Här är det också lite svårt ibland att tolka den yngsta men förvånansvärt ofta kan man lista ut med hjälp av sammanhanget. Lillebror som precis fyllt 2 har börjat försöka sig på lite svåra ord, urval:

E håni = enhörning
Mati he he = Mighty Express (barnprogram på Netflix)

😅
 
Apropå genusdiskussionen tidigare så kan jag berätta att dotterns bilintresserade verkligen fattat eld och framför allt en MONSTERTRUCK i en av böckerna 😄 Superspännande, såklart! Annars har hon precis börjat med egna lekar och just nu är det mycket att hennes Babblarna gosedjur ska äta, ha på sig skor, spännas fast i matstolen, sitta på pottan osv.

Jag har verkligen sett framför mig hur jag skulle köpa en fin julklänning till henne till denna jul. Kanske med spetskrage och fina skor med spännen. Men herregud, ju närmare julen vi kommer ju mer känner jag att det verkligen inte är hon som person. Om nu klänning med spetskrage kan ha en personlighet, det vet jag inte, men jag vet att det i varje fall inte är hon. Min lilla sjövilda tjej, hård som dynamit och med en stor dos komik i allt hon gör ❤️
 
Jaså! Det är säkert olika med olika silikonremmar också. Mina barn har ytterkläder från ett märke där fothällorna är i silikon från början. Tredje barnet har nu ett par skalbyxor som båda syskonen har använt innan honom och remmarna är obytta och ser helt intakta ut :)
Storebror fick i silikon när hans gamla gick sönder på det fodrade regnstället. Igår när jag hämtade hade istället knappen lossnat så hällan hängde ändå och slängde :banghead: :D
Lite besviken på Kuling faktiskt (som regnstället är ifrån) för ALLA sömmar går upp precis hela tiden, är det inte öglan för att hänga upp jacka/byxa så är det någon kardborresöm som lossnar, knappen för att fästa hällan som sagt, eller något annat. Superirriterande.

@jeennnnyy Jo det har egentligen varit planen, så tack för tips! :up: Men hur funkar det att klippa av dem, trasar de inte upp sig? Jag äger ingen symaskin så behöver isåfall fålla för hand, känns som jobb jag inte har lust att göra :angel:
 
Storebror fick i silikon när hans gamla gick sönder på det fodrade regnstället. Igår när jag hämtade hade istället knappen lossnat så hällan hängde ändå och slängde :banghead: :D
Lite besviken på Kuling faktiskt (som regnstället är ifrån) för ALLA sömmar går upp precis hela tiden, är det inte öglan för att hänga upp jacka/byxa så är det någon kardborresöm som lossnar, knappen för att fästa hällan som sagt, eller något annat. Superirriterande.

@jeennnnyy Jo det har egentligen varit planen, så tack för tips! :up: Men hur funkar det att klippa av dem, trasar de inte upp sig? Jag äger ingen symaskin så behöver isåfall fålla för hand, känns som jobb jag inte har lust att göra :angel:
Behöver inte fållas funkar kanon att bara klippa av… annars hade det ALDRIG funkat för mig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
632
· Visningar
36 995
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 505
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 201
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp