Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är kul med barn... 02.15 vaknar fyraåringen och börjar vandra mellan vårat sovrum och hennes. Letar leksaker, frågar efter Ipad, ska ha vatten, behöver kissa, vill ha kex, leker med kulram och batteridriven liten nattlampa.
Hon brukar normaltsett sova hela nätterna i sin säng med enstaka undantag för att krypa ner i vår och kvickt somna.
04.00 somnade hon äntligen om i sin säng.

Vid 03 vaknar lillebror 10 månader. Han har givetvis tandsprickning. Diarré på köpet. Bytte en blöja direkt han vaknade. Lägger ned honom i spjälsängen och så hör jag hur han bajsar igen. Nytt byte. Nu kan han inte somna om. Klockan är 04.15 och han ligger och jollrar.

Katterna går runt och skriker efter mat - de tycker att det är morgon efter som jag varit vaken i två timmar ..

Hästarna ska släppas ut runt kl 06.

Jag har bägge barnen själv hela dagen för mannen behöver plugga inför stundande deadline.

Vem behöver sova?
 
Hoppas helgen blir lugnare än denna dag.

Började morgonen med att leka med barnen, gick all in för hade dåligt samvete att jag varit sjuk och trött. 3-åringen ville jag skulle jaga efter honom upp i soffan, och när jag skulle hoppa ner på golvet igen (stående alltså) fastnar min lilltå på något sätt i tyget och det knakar till högt. Gjorde skitont och kände att det blev en konstig utbuktning.
Hade massa ärenden i stan som skulle göras så tog med mig ungarna och for runt på olika ställen i 3h.

När jag kom hem satte jag mig på soffan för att kolla tån som gjorde riktigt ont, när jag hör att något händer i köket. Jag haltar dit och snavar på en ryggsäck som ligger golvet och slår i tån igen. 1-åringen har då under tiden dragit en stol till köksbänken, startat micron, hällt (kallt) kaffe över sig själv, krossat glaskannan till kaffebryggaren och knäckt 3 ägg som var utsmetade i hans hår.

Tack och lov hade han inte skadat sig på något. Men min stackars tå är nästan svart ikväll och väldigt svullen så misstänker att den kanske är bruten.
Är det nu man ska "se till att njuta av småbarnsåren"? 🫠
Carl, också ett, hade ner vattenkokaren i glas, i golvet, förra veckan, glas precis överallt. Tur att vattnet i hunnit svalna till runt 40-50 grader…
 
Det är kul med barn... 02.15 vaknar fyraåringen och börjar vandra mellan vårat sovrum och hennes. Letar leksaker, frågar efter Ipad, ska ha vatten, behöver kissa, vill ha kex, leker med kulram och batteridriven liten nattlampa.
Hon brukar normaltsett sova hela nätterna i sin säng med enstaka undantag för att krypa ner i vår och kvickt somna.
04.00 somnade hon äntligen om i sin säng.

Vid 03 vaknar lillebror 10 månader. Han har givetvis tandsprickning. Diarré på köpet. Bytte en blöja direkt han vaknade. Lägger ned honom i spjälsängen och så hör jag hur han bajsar igen. Nytt byte. Nu kan han inte somna om. Klockan är 04.15 och han ligger och jollrar.

Katterna går runt och skriker efter mat - de tycker att det är morgon efter som jag varit vaken i två timmar ..

Hästarna ska släppas ut runt kl 06.

Jag har bägge barnen själv hela dagen för mannen behöver plugga inför stundande deadline.

Vem behöver sova?
Sova får man göra i graven… Har också varit vaken inatt, Carl tyckte det var lagom att vara vaken mellan typ halv två och halv fyra… Runt sex vaknade hans syster. Sambon gick upp med henne, men då är det lixom kört för mig. Går inte att somna om vid den tiden…
 
Jag fick åtminstone sova till 6 när lilla E punktligt satte sig upp i sängen. Barnen kollade padda någon timme medan jag snoozade men sen dog internet och förklaringen visade sig vara ett helt strömlöst hus.
Något får jordfelsbrytaren att lösa ut och jag begriper inte vad, men nu har jag gjort frukost till barnen, varav den ena fly förbannad för att jag inte ägnar henne all uppmärksamhet. Sen fått igång elden i två kaminer och samtidigt försökt begripa mig på elen. Barnen går inte distrahera eftersom TVn/internet inte funkar så jag får ingen lugn och ro och jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Just nu sitter jag och gråter i soffan och förbannar det faktum att jag behöll huset vid separationen :(
 
Jag vaknade i natt när dottern ropade från sitt rum (hon har en period då hon ska bli hämtad, inte gå själv in till oss).
Sen sov jag som en kratta med två ungar (sonen hade redan kommit in) och en hund i min säng. Sambon sov själv på sin sida, utöver att sonen hade sina fötter lite i hans säng ibland.
Det var det där att få sova ordentligt....

Nu tar jag dock en liten paus medan pappan och ungarna bakar kaka.
 
Ensam med barnen sedan i torsdags. Natt till fredag sov vi jättebra och vi hade en bra lämning på förskolan för minsta 👍 Natt till idag var mindre bra och dessutom uppstigning 04.50 enligt lillebror 🙈 Som tur var blev vi bjudna hem till mina föräldrar så nu får barnen sjukt mycket kvalitetstid med oss allihop och lillebror har precis somnat medan äldsta dottern gör pasta med morfar 😍 Mellanbarnet sitter och myser i soffan med katten. Vet på riktigt inte vad jag hade gjort utan mina föräldrar!
 
Hoppas helgen blir lugnare än denna dag.

Började morgonen med att leka med barnen, gick all in för hade dåligt samvete att jag varit sjuk och trött. 3-åringen ville jag skulle jaga efter honom upp i soffan, och när jag skulle hoppa ner på golvet igen (stående alltså) fastnar min lilltå på något sätt i tyget och det knakar till högt. Gjorde skitont och kände att det blev en konstig utbuktning.
Hade massa ärenden i stan som skulle göras så tog med mig ungarna och for runt på olika ställen i 3h.

När jag kom hem satte jag mig på soffan för att kolla tån som gjorde riktigt ont, när jag hör att något händer i köket. Jag haltar dit och snavar på en ryggsäck som ligger golvet och slår i tån igen. 1-åringen har då under tiden dragit en stol till köksbänken, startat micron, hällt (kallt) kaffe över sig själv, krossat glaskannan till kaffebryggaren och knäckt 3 ägg som var utsmetade i hans hår.

Tack och lov hade han inte skadat sig på något. Men min stackars tå är nästan svart ikväll och väldigt svullen så misstänker att den kanske är bruten.
Är det nu man ska "se till att njuta av småbarnsåren"? 🫠
Nä fy ❤️ Jag slog i lilltån rejält i en tripptrappstol för några månader sen, den blev också helt blåsvart och svullen. Den är fortfarande lite öm så jag funderar på om jag faktiskt bröt den.

Hoppas din helg blir lugnare ❤️
 
Vi hade också en stökig natt, barnen turades om att vakna och gnälla. Maken jobbade natt. Jag tappade tålamodet ett tag med 2-åringen när han varit vaken 1,5 timme i sträck och var inte speciellt pedagogisk men till slut kom vi överens och sov lite bättre resten av natten.

Dagen har ändå varit rätt bra hittills, vi har varit ute i skogen och hoppat i vattenpölar, lagat fudge (som förhoppningsvis blir bättre än den förra misslyckade), pärlat ett halsband, ritat och nu springer barnen omkring och leker med bilar och ”packar en väska till stranden” 🏖️:confused:
 
Ja, vad är det som händer med sömnen nu?! Ser ju att många verkar kämpa. Här hemma har nio månader ung knodd från en dag till en annan fått för sig att han fan inte ska vila på eftermiddagen/tidig kväll trots att han helt uppenbart behöver det. Nu har vi ett vrålande litet monster som till och med vägrar att sova i vagnen trots att han är tröttare än tröttast (tro mig, han gör samtliga tecken). Det ultimata för honom hade nog varit att jag och han går och lägger oss tillsammans vid 18. Kan säga att varken jag (eller vår hund) är särskilt intresserade av att avsluta dagen då. Hoppas att detta är någon idiotisk men snabbt övergående fas. Helst får den faktiskt ha gått över till på måndag för då åker sambon iväg igen. Skönt för honom (jag är inte bitter).
 
På tema sömn hade jag också en jättedålig natt natten till idag med egen hosta, ena barnets hosta, att båda barnen ville sova PÅ mig och att lilla väckte oss för dagen 05.15 🥲

På ett roligare tema hade min nyblivna 5-åring sitt högt efterlängtade barnkalas idag och det blev jättelyckat ❤️
 
Här var vi också uppe i natt..efter en tuff jobbvecka var jag på begravning igår, 40 mil hemifrån, så mycket tid i bilen, mycket känslor och lååång dag = ville bara sova! Kom hem vid midnatt och stupade I säng.

Dottern brukar sova tungt hela natten och vaknar sällan före 07. Inatt vaknade hon 03.30 och var otröstlig. Ingen feber, inte törstig, inte hungrig. Bytte blöja, gav välling, fick ligga mellan oss, inget hjälpte utan hon bara grät. Vid 04.30 somnade hon till slut i vår säng men vaknade och grät flera gånger till och vaknade kl 07. Det var den nattsömnen det. 😏

Feber idag förstås, ändå varit vid gott mod idag men precis när vi skulle äta middag störtgrät hon utan hejd igen. Fick avbryta middagen, gav välling och sen somnade hon typ innan jag hann släcka lampan i hennes rum.

Blir en spännande natt detta..och imorrn jobbar jag 8.30-20.. :sleep:
 
Jag har också haft det jävligt med sömnen med bäbis som gråtit och behövt vaggas oavbrutet genom nätterna. Lätt feber en dag. Jag blev också sjuk och testade positivt på covid. Nu sover barnet bra igen men har en faslig diarré. Jag filosoferar att den här covidvarianten gett magont. Hade jag inte blivit så sjuk hade jag nog missat att barnet hade feber då han var pigg och glad på dagarna och bara hade en grad feber en förmiddag. Kanske magknipscovid kan förklara att många har det jobbigt?

Vi har haft en riktigt dryg vecka. Förra helgen rensade jag alla barnens garderober och ställde ut alla kläder som inte passar längre i olika sorteringspåsar. Sen drog vi ut allt från olika förvaringar i vardagsrum och barnens rum då vi skulle upp med nya hyllsystem. Tanken var att detta skulle vara klart innan vår barnvecka, men så tog skruvarna slut och sen fick vi covid och har inte orkat göra klart. Så i en hel vecka har vi i feberyra snubblat runt över bråte som stått överallt. Dessutom tre friska barn på två sjuka vuxna. Det är kul nästan jämt 🥲
 
Ja, vad är det som händer med sömnen nu?! Ser ju att många verkar kämpa. Här hemma har nio månader ung knodd från en dag till en annan fått för sig att han fan inte ska vila på eftermiddagen/tidig kväll trots att han helt uppenbart behöver det. Nu har vi ett vrålande litet monster som till och med vägrar att sova i vagnen trots att han är tröttare än tröttast (tro mig, han gör samtliga tecken). Det ultimata för honom hade nog varit att jag och han går och lägger oss tillsammans vid 18. Kan säga att varken jag (eller vår hund) är särskilt intresserade av att avsluta dagen då. Hoppas att detta är någon idiotisk men snabbt övergående fas. Helst får den faktiskt ha gått över till på måndag för då åker sambon iväg igen. Skönt för honom (jag är inte bitter).
Så hade vi också det! (Busungen är typ 10,5 månad nu). Hon brukade sova en runda på fm, lunch och em men vägrade på em och det va då hon behövde det som mest så vi testade att hålla henne vaken hela fm och bara köra nap efter lunch och på em (hon brukar somna vid 16-snåret typ och sova 30-50 min ungefär) och än så länge funkar det. Dock har nätterna blivit lite struligare, men det är bara för att hon vill ha lite mer närhet så hon vaknar, somnar om i vår säng (hon sover i spjälsäng bredvid vår säng) och så lyfter vi över henne igen sen så förutom några uppvak så är det egentligen inte så jobbigt. Är bara vi som är bortskämda med att hon sover hela nätterna 🤣
 
Nästan oschysst att komma in och berätta att dagen har varit väldigt bra här. Barnen sov bra i natt. Maken gick upp med dem när de vaknade 8.30 imorse, jag fick sovmorgon pga sjuk och sov till 11. Stora ville leka hos en kompis, lilla har varit på ovanligt gott humör och hade en snabb och bra ”startknapp” för hyfsat självständig lek hela dagen (så självständig som en tvååring blir, man får ju vara med och sätta igång och hålla igång lite). Lite lördagsgodis framför Alfons Åberg satt fint när ögonlocken började bli tunga vid fem, sedan gjorde maken middag som alla åt av med god aptit. Lilla somnade 20, enkel nattning, och stora spelade dator med pappa till 22.

Själv har jag fått hänga massor i soffan vilket är precis vad jag har behövt. Efter en rätt kämpig vecka var det väldigt, väldigt skönt med en lugn och förhållandevis avkopplande dag. Tack för det, familjen :heart
 
Envisa ungar vid nattning, så jag gav upp och gick ut med hunden på promenad istället :p.
Dom somnade i soffan med pappan under tiden, alla tre sover där än :p.
Själv har jag hittat youtube-kanalen för en (svensk?) som bor på Svalbard så jag sitter och kollar och njuter av lugnet.
 
Mitt barn sov med pappan i natt och fyfan vad skönt det var :bow:
Normalt sover han PÅ mig, på min kudde, knör och grejar - inte så skönt när man är på tjocken och har ont i ryggen... Så bara att han låg lite längre bort i sängen kändes som en stor vinst för mig 🙈🥲
 
Jag ropade hej för tidigt. 6 månader och över 40 grader sjuk i covid :( otroligt vilka krafter at vara förälder frambringar i en. Han behöver vaggas och hållas konstant nu och jag vaggar och håller. 3 timmars sömn direkt ur febern själv, och det funkar? Normala jag hade aldrig varit så här välfungerande på så lite sömn
 
Vi har också sjukt barn här hemma. Dottern blev sjuk precis när jag och maken började återhämta oss från vår covid. Dottern blir dessutom extremt påverkad när hon får feber; bara gråter och ska bli buren och vill inte äta.

Känns som vi går helt på knäna ärligt talat, jag som är helt oduglig pga mitt illamående och så maken som måste göra exakt ALLT och inte får nån avlastning alls. Dottern är pappig till tusen nu när hon är sjuk och sover bara på honom = noll återhämtning för honom nu. Vi har noll hjälp från min familj heller, utöver att de hjälper till med att handla mat.

Räknar ner till svärföräldrarna kommer om två veckor och vi kan få avlastning ett par timmar eller så under ett par dagar. Fattar inte hur fan vi ens ska ta oss igenom det här?
 
Fortsätter på temat dryga läggningar. Yngsta viftar med händer och fötter, pillar, viskar. Allt för att hålla sig vaken, antar jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
632
· Visningar
36 999
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 510
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 206
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp