Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Poppade popcorn och lyckades starta brandvarnaren :angel: Pga seriekopplade varnare började det tjuta också i sovrummet och rummet precis utanför. Jag rusade omkring i panik och stängde av alla varnare (inklusive panikartat hoppande i sovrummet eftersom takhöjden är högst där 😂) och när allt blivit tyst någon minut senare sov fortfarande både barnen som stockar. Helt galet vilken förmåga att sova tungt :o
 
Har precis nattat dottern som haft en riktigt tuff dag stackarn :( Feber, hängig, snorig och hostan från helvetet. Som alltid när hon blir sjuk, vilket är orimligt ofta. Vi har inhalatorer för att se om det äe förkylningsastma, men de verkar inte hjälpa överhuvudtaget. Ska kontakta vc i morgon igen, men blir det minsta lilla värre i natt så får vi åka in med henne. Så svårt när hon utbrister "jag hatar den här hostan" och är jätteledsen 😭 Önskar att jag bara kunde trolla bort det åt henne.
 
Vi har också sjukt barn här hemma. Dottern blev sjuk precis när jag och maken började återhämta oss från vår covid. Dottern blir dessutom extremt påverkad när hon får feber; bara gråter och ska bli buren och vill inte äta.

Känns som vi går helt på knäna ärligt talat, jag som är helt oduglig pga mitt illamående och så maken som måste göra exakt ALLT och inte får nån avlastning alls. Dottern är pappig till tusen nu när hon är sjuk och sover bara på honom = noll återhämtning för honom nu. Vi har noll hjälp från min familj heller, utöver att de hjälper till med att handla mat.

Räknar ner till svärföräldrarna kommer om två veckor och vi kan få avlastning ett par timmar eller så under ett par dagar. Fattar inte hur fan vi ens ska ta oss igenom det här?

Men gud vilken pärs ni har just nu! Vilken tur att din mans föräldrar kan komma en sväng. Ni har inga vänner som kan stötta upp på nåt sätt med dottern? Eller är det just nu när hon är sjuk? Tänkte typ ta med till lekplats en timme eller så.
 
Jag har haft barnen själv dygnet runt fredag till söndag och det har faktiskt gått över förväntan :) Det har varit krävande absolut, det susade lite i huvudet igår kväll men överlag har alla varit glada och nöjda. Pärlplattor med båda var dock en utmaning, 2-åring måste ju få vara med men han övergår snabbt till att bara vilja ta stora nävar med pärlor och flytta mellan olika ställen… 🫠 Acceptans har varit mitt ledord, och ”det går bra, vi städar upp det sen” 😂 med både pärlor, pysselgrejer, hårspännen och pusselbitar 😬

Vi har också varit ute i skogen och hoppat i stora pölar, jag trodde det skulle räcka som motivation för att komma ut men 4-åringen ville absolut att vi skulle ”göra en utflykt” vilket innebar att ta med fika. Så jag stoppade tre kakor i en påse och la i fickan, då var hon nöjd :D
 
Men gud vilken pärs ni har just nu! Vilken tur att din mans föräldrar kan komma en sväng. Ni har inga vänner som kan stötta upp på nåt sätt med dottern? Eller är det just nu när hon är sjuk? Tänkte typ ta med till lekplats en timme eller så.
Vi får sällan avlastning generellt men speciellt nu när hon är sjuk. Annars hade en kompis kunnat gå ut till lekplatsen med henne eller så hade hon kunnat vara hos våra grannar. Men nu när hon är sjuk går ju inte det. Jag hade hoppats att mina föräldrar skulle ha kunnat komma och bara hjälpa till att underhålla henne lite så maken får avlastning men det händer inte tyvärr.

Min mans föräldrar är däremot super ❤️. De bor inte i Sverige men kommer minst var tredje månad och tar då typ allt med dottern. Jag hoppas att jag ska kunna äta helgen de är här så att maken och jag kan gå ut på restaurang (hoppet är det sista som överger en 😅).
 
Om alla utom 14-åringen är hemma till 13 hade jag fixat lunch till dem och erbjudit stora ett lagom matigt mellanmål (eller uppvärmda rester) vid hemkomsten, (samt övriga ett lättare mellanmål samtidigt men inte så mycket att de inte är hungriga till middagen).

Äter 14-åringen ingenting mellan frukost och hemkomsten 14:40? Låter jättejobbigt, inte lätt för övriga heller iofs, mina barn äter liksom lunch kl 11 och skulle nog gå under om de behövde äta så sent när frukosten intas 7..
13 aringen är hemma vid 13:40 eller 14 om hon missar första bussen. 4,6 och 9aringen är hemma ungefär samtidigt men det blir liksom tre omgangar med barn som är hungriga. Nu far ofta dom tre yngsta en frukt att äta först och sa äter vi när 13aringen kommer hem.

Äldsta har riktigt daliga matvanor. Hon äter ingen frukost, köper sen under förmiddagen ngt i skolan oftast typ en bulle. Sen pa vägen fran skolan till bussen köper dom godis. Inget av barnen äter sa mkt frukost men dom fyra andra har ordentlig matsäck med sig som dom äter pa förmiddagen i skolan/förskolan.
 
Känns som vi går helt på knäna ärligt talat, jag som är helt oduglig pga mitt illamående och så maken som måste göra exakt ALLT och inte får nån avlastning alls. Dottern är pappig till tusen nu när hon är sjuk och sover bara på honom = noll återhämtning för honom nu. Vi har noll hjälp från min familj heller, utöver att de hjälper till med att handla mat.
Fy farao vad jobbigt ni har det. Vi har det också tufft nu. Ringde min pappa och han kommer laga två grytor och ställa utanför dörren så att vi bara behöver sätta in i ugnen och värma. Tar bort många moment med matlagning och städ av kök. Och jag kände mig så lättad att jag nästan grät. Kan dina föräldrar göra något sånt? Minns förra julen när vi var sjuka oavbrutet i drygt en månad. Vi knäckte nästan fullständigt och hann aldrig återhämta oss innan jag födde och postpartumstressen infann sig. Nej, jag har lärt min läxa och börjat be om hjälp, berätta exakt hur tufft det är och specifikt vad vi behöver hjälp med. Det verkar helt ärligt uppskattat av våra nära och kära.
 
13 aringen är hemma vid 13:40 eller 14 om hon missar första bussen. 4,6 och 9aringen är hemma ungefär samtidigt men det blir liksom tre omgangar med barn som är hungriga. Nu far ofta dom tre yngsta en frukt att äta först och sa äter vi när 13aringen kommer hem.

Äldsta har riktigt daliga matvanor. Hon äter ingen frukost, köper sen under förmiddagen ngt i skolan oftast typ en bulle. Sen pa vägen fran skolan till bussen köper dom godis. Inget av barnen äter sa mkt frukost men dom fyra andra har ordentlig matsäck med sig som dom äter pa förmiddagen i skolan/förskolan.
Ah ok, jag trodde 12:40 för så stod det i första inlägget men det ska vara 13:40 alltså? Ja det komplicerar ju situationen något...
 
Fy farao vad jobbigt ni har det. Vi har det också tufft nu. Ringde min pappa och han kommer laga två grytor och ställa utanför dörren så att vi bara behöver sätta in i ugnen och värma. Tar bort många moment med matlagning och städ av kök. Och jag kände mig så lättad att jag nästan grät. Kan dina föräldrar göra något sånt? Minns förra julen när vi var sjuka oavbrutet i drygt en månad. Vi knäckte nästan fullständigt och hann aldrig återhämta oss innan jag födde och postpartumstressen infann sig. Nej, jag har lärt min läxa och börjat be om hjälp, berätta exakt hur tufft det är och specifikt vad vi behöver hjälp med. Det verkar helt ärligt uppskattat av våra nära och kära.
Ja, sån hjälp ber jag också min pappa om ibland och det är verkligen guld värt! Vi kan dock inte få hjälp särskilt ofta av olika skäl men när vi får det så är vi otroligt tacksamma. Det är tufft med sjuka barn alltså, igår kändes det som vi var på väg rakt in i väggen. Men idag mår dottern bättre och allt känns lite lättare igen. Så vi kämpar på tills dotterns farmor och farfar kommer och vi äntligen kan få lite hjälp ❤️.

Hoppas det lättar hos dig också! ❤️
 
Ah ok, jag trodde 12:40 för så stod det i första inlägget men det ska vara 13:40 alltså? Ja det komplicerar ju situationen något...
Ser nu att jag skev fel, inte alltid helt enkelt att halla reda pa alla tider för fem barn :crazy: Tre yngsta är hemma vid 13, näst äldsta mellan 13:40 och 14 och sen kommer äldsta vid 14:40.
 
Fint med svärföräldrar som hjälper till. Min svärfar bor i samma hus som oss och han ställer gärna upp när det behövs, däremot är han inte sa bra barnpassare men det är skönt att han finns nära om det krisar. Svärmor bor ca 15 min bort, hon är ofta ute och reser men när hon är hemma har hon barnen en eftermiddag/vecka, men ärligt talat stressar det just nu mer än hjälper. Svärmor är snäll men komplicerad.

Min mamma dog för 14 ar sen men hade hon levt hade hon varit världens bästa mormor och säkert kommit hit ofta och hälsat pa. Min pappa är konstig, han är glad när vi är där men han hör aldrig av sig och har aldrig kommit till oss och hälsat pa (han var pilot innan han fick i pension sa resa borde inte vara ngt problem).
 
Mycket sjukdom just nu! Dottern sjuk här med. Vi har kört förkylningar, höstblåsor och magsjuka den här hösten och denna vecka fortsätter vi med ögoninflammation. Skulle åkt och badat med några från mammagruppen i morgon men där är de också sjukdomar, och en på akuten med magsjuk bebis. Ja.. det är vad det är men roligt är det ju inte just nu. Räknar ner till maken kommer hem, ska ut och kratta lite löv så sonen kan sova i vagnen, hunden blir rastad och dottern kanske orkar få lite luft någon timme.
 
Och här startade andra ensamveckan av sex. Alltså kan man säga att ensamhet är kompakt? För så känns det nu! Längtar till vi får gå och lägga oss så att jag slipper känna såhär. Hoppas att alla barn håller sig friska till imorgon för då vankas det lite kompishäng.
 
Vi har haft en jobbig natt med ett barn som vaknat flera gånger av oklar anledning, var tillslut över honom till vår säng och då blev han jättearg men kunde inte säga vad som var fel. Fattade tillslut att han saknade sin tredje napp 😅. Låg och snurrade hos oss ett tag men kom inte till ro. Frågade tillslut om han ville tillbaka till sin säng men då ville han sova i vårt gästrum. La ner honom i dubbelsängen där, han sträckte ut sig och somnade direkt och sov resten av natten utan ett knyst. Tror det är dags för en större säng 😅.
 
Har precis nattat dottern som haft en riktigt tuff dag stackarn :( Feber, hängig, snorig och hostan från helvetet. Som alltid när hon blir sjuk, vilket är orimligt ofta. Vi har inhalatorer för att se om det äe förkylningsastma, men de verkar inte hjälpa överhuvudtaget. Ska kontakta vc i morgon igen, men blir det minsta lilla värre i natt så får vi åka in med henne. Så svårt när hon utbrister "jag hatar den här hostan" och är jätteledsen 😭 Önskar att jag bara kunde trolla bort det åt henne.
Efter en lika tuff natt så har dagen ändå varit ganska så lugn, febrig och trött men inte så mycket hosta tack och lov. Hoppas vi får sova mer i natt, vc ska ringa upp i morgon igen. Dottern har spenderat större delen av dagen i soffan framför tv:n. Åkte och köpte glass och nya pennor till henne som lite uppmuntran, det gjorde hennes dag lite bättre alla fall ❤️ Grabbens tandläkartid ombokades också pga sjuk personal, vilket var rätt så skönt faktiskt.

Nu är stort barn och spelar med sitt band, mellanbarn spelar tvspel och litet barn tittar på plattan. Snart sovdags för minstingen, köket är städat, golven dammsugna och tänkte skriva att fiskarna är matade men det är de inte alls. Men seeedan kan jag ta det lugnt
 
Här har vi också delvis sjukstuga. 6-åringen hade lite feber igår, var pigg på fm idag och sedan slog febern till med full kraft! Än är ettåringarna friska, hoppas det håller i sig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
632
· Visningar
36 999
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 510
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 206
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp