Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sorterar bland kläder, kläder, kläder. Kliar mig i huvudet över vad jag ska skicka med för kläder till förskolan när det blir 10 minusgrader... För nu när det är runt nollan har de på honom både fleecejacka och fleecebyxor som mellanlager under en varmfodrad vinteroverall. Själv brukar jag nog vänta med fleecebyxorna i alla fall tills det är kallare. Skickar jag inte med dem får jag en lapp om att han måste ha fleecekläder. Kanske får återgå till skaloverallen istället för vinteroverallen då, för det verkar vara mest noga med de där fleecekläderna.

Samma här också! Förstår inte heller vad de ska ta på dem när det blir riktigt kallt.
 
Vi gick igenom exakt samma sjukdomar hösten för 2 år sedan plus RS också , vi hade för övrigt höstblåsor 3(!) gånger det året. Det var vidrigt.

Jag hade liknande känslor när vi fick vår trea förra året som hade kolik. De andra var då 3 och 2 och fick stå tillbaka SÅ mycket när jag försökte höra dom över allt skrik. Jag var helt slut jämt. Det är först nu jag känner att jag börjar bli människa igen sakta men säkert. Kände varje dag att jag inte skulle orka en dag till. Funderade ofta på att sjukskriva mig från föräldraledigheten, men jag hade ju ändå varit fast i samma miljö, och mycket mindre inkomst. Det är fortfarande pissjobbigt ibland, men det är helt annat nu när det bara är ett barn som ska vila, en gång om dagen. Och att få till stunder att bara vara med de två största är så himla roligt och lätt nu när de är 4 och 3. Luddigt skrivet, jag borde också varit i säng för längesedan. Men summa summarum är det är en kort period som känns jävligt lång, men det är fantastiskt att komma ut på andra sidan och få tillbaka glädjen och kunna njuta av barnen.

Jag är säker på att du gör ett fantastiskt jobb med dina barn, och hoppas att det lättar för er snart. ❤️

Usch så tufft det låter! Jag minns den där tiden när mina barn sov tre gånger per dag och min andra barn vi kände sov en gång, det gjorde att vi aldrig någonsin fick till att träffa nån för det var alltid ett barn som skulle sova 😅. Måste vara väldigt svårt att få ihop när det är samma familj!
Jag känner igen mig väldigt mycket i det där ständiga dåliga samvetet över att man borde haft mer tålamod och borde kunnat bemöta dem på ett annat sätt men grejen är ju att man bara är människa och man gör så gott man kan. Huvudsaken är ju att man ger sina barn trygghet och inte överger dem, de kan hantera att man ibland brister och skäller eller tappar tålamodet om huvudregeln är att det är tryggt och bra. Tycker man märker att barnen inte alls blir lika påverkade av att jag tappar humöret som jag själv blir. Det är liksom jobbigt i en sekund och sen har de glömt det.

@Voeux Det är ingen tröst kanske men det är så otroligt kort tid i livet som de är supersmå och det är tungt som fasen, men barnen bryr sig garanterat inte om ni hittar på något särskilt eller inte kommer ur pyjamas ens en gång. Tänkte mtp "allt ni kunnat göra", det kan ni göra i framtiden också, när barnen sover bättre, du orkar mer och de är friska.

Jag känner igen och minns stressen med att dagarna bara går och man är så vidrigt trött men båda dina är ju faktiskt väldigt små än, om bara något år kommer situationen förhoppningsvis vara en annan och dessutom kommer du kunna få ännu mer gensvar och utbyte när ni gör något särskilt ihop.

Det låter verkligen vidrigt med alla sjukdomar och jag tror inte någon skulle känna sig pigg i ditt läge, men försök känna att du själv är nog och dina barns bästa mamma ❤️

Tack för era snälla ord :heart Jag och maken har pratat mycket senaste dagarna om hur vi ska kunna ge varandra mer återhämtning, vilka situationer som har en tendens att köra ihop sig och hur vi kan förebygga att det blir så. Men visst är det svårt. Idag blev dottern frisk men sonen sjuk. Det här dygnet har jag sövt barn 7 gånger, matat 6 gånger, bytt.. vet ej hur många blöjor? Sonen sprattlar, drar mig i håret, drar i allting omkring honom, slumrar, vaknar, slumrar, vaknar, gråter, får tag i håret igen och sliter loss några hårstrån. 30 min varje läggning.

Men, vi är vid gott mod. Jag har börjat hitta ett lugn som gör att jag kan hantera även de värre situationerna. Även om jag ska erkänna att jag viskat några fula ord i kragen som ingen hört idag.
 
Sorterar bland kläder, kläder, kläder. Kliar mig i huvudet över vad jag ska skicka med för kläder till förskolan när det blir 10 minusgrader... För nu när det är runt nollan har de på honom både fleecejacka och fleecebyxor som mellanlager under en varmfodrad vinteroverall. Själv brukar jag nog vänta med fleecebyxorna i alla fall tills det är kallare. Skickar jag inte med dem får jag en lapp om att han måste ha fleecekläder. Kanske får återgå till skaloverallen istället för vinteroverallen då, för det verkar vara mest noga med de där fleecekläderna.

Jag packar hennes hylla på förskolan med typ allt hon har :angel:😅 Så får pedagogerna välja.
 
Min dotter är alltid den med minst kläder på under vår och höst, när vi hämtar eller lämnar när de är ute. De andra barnen kan gå där i vinteroverall och vi har satt på dottern en fleece och en skaljacka, inga täckbyxor ens. Men hon brukar vara varm och glad ändå.
 
Hos oss hade de packat på barnet allt då :nailbiting:
Och jag har en rätt varm unge..

De kan väl inte packa på dem fler ytterkläder? Jag brukar ha regnkläder, skaloverall och vinteroverall samt fleeceunderställ på hyllan. Regnstövlar och höstkängor. Det är ju så svårt att veta också hur vädret ska utveckla sig under dagen. Men visst är risken att de väljer fleece + vinteroverall när det är för varmt för det men jag uppfattar det som att de har rätt bra koll, jag brukar lämna precis när de ska gå ut så jag hör lite snack pedagogerna emellan när de klär på.
 
De kan väl inte packa på dem fler ytterkläder? Jag brukar ha regnkläder, skaloverall och vinteroverall samt fleeceunderställ på hyllan. Regnstövlar och höstkängor. Det är ju så svårt att veta också hur vädret ska utveckla sig under dagen. Men visst är risken att de väljer fleece + vinteroverall när det är för varmt för det men jag uppfattar det som att de har rätt bra koll, jag brukar lämna precis när de ska gå ut så jag hör lite snack pedagogerna emellan när de klär på.

Man skulle kunna tro det :D
Tycker att de har rätt bra koll på vår förskola, men vissa saker undrar man över :p Som att de envisas med att sätta på galonbyxor över skalbyxorna när det regnar. Väldigt logiskt med tanke på att skalbyxorna har dubbelt så hög vattenpelare som galonbyxorna 🙃

Och det är ju såklart svårt att få till det på varje barn som alla har olika kläder. Och ibland blir det ju lite tokigt. Vissa barn behöver ha fleece under vinteroverall. Men sätter man på vår son hans ullfleece (som dessutom är betydligt varmare än plastfleece) under en vinteroverall blir han en liten blöt pöl av svett.
 
Man skulle kunna tro det :D
Tycker att de har rätt bra koll på vår förskola, men vissa saker undrar man över :p Som att de envisas med att sätta på galonbyxor över skalbyxorna när det regnar. Väldigt logiskt med tanke på att skalbyxorna har dubbelt så hög vattenpelare som galonbyxorna 🙃

Och det är ju såklart svårt att få till det på varje barn som alla har olika kläder. Och ibland blir det ju lite tokigt. Vissa barn behöver ha fleece under vinteroverall. Men sätter man på vår son hans ullfleece (som dessutom är betydligt varmare än plastfleece) under en vinteroverall blir han en liten blöt pöl av svett.

Ja alltså det där med galon över skalkläder är så märkligt, så ser mina barn alltid ut när jag hämtar och det regnar!
 
Fleece-underställ var något nytt för mig det har jag inte sett någon unge ha här! Och att ha fleece-underställ + vinteroverall när det är runt nollan låter alldeles för varmt för min unge med 😅 Just nu har han oftast fleece-fodrat regnställ (3-5 plusgrader). Om det blir ner precis runt nollan eller strax under kör vi vinteroverall, men inte särskilt mkt under isf!
10 minus så vinteroverall + tjockare kläder under tänker jag..
 
Håller med om att fleeceunderställ under vinteroverall låter jättevarmt vid nollgradigt, det ska vara ett helt gäng minusgrader för att vi ska sätta på det. Men våra barn är varma av sig, min äldsta har haft fodrat galonställ och bara t-shirt under jackan vid nollgradigt… av egen vilja ska tilläggas, och det har varit på förskolan när hon springer omkring mycket.
 
Håller med om att fleeceunderställ under vinteroverall låter jättevarmt vid nollgradigt, det ska vara ett helt gäng minusgrader för att vi ska sätta på det. Men våra barn är varma av sig, min äldsta har haft fodrat galonställ och bara t-shirt under jackan vid nollgradigt… av egen vilja ska tilläggas, och det har varit på förskolan när hon springer omkring mycket.
Hugger sista inlägget i diskussionen :D. Har det inte mycket med ålder att göra också? Min dotter är så liten än att hon mest går eller sitter när hon är ute (eller dansar, när de har dans). Men med overall är det så bylsigt så då springer hon inte riktigt liksom, och därför blir hon ju kallare. Tänker att större barn har ett helt annat håll igång och därför inte behöver lika varmt på sig?

Vår dotter har vid nollgradigt på sig långkalsonger i merinoull och så mjukisbyxor, långärmad t-shirt och fleecetröja. En inte jättevarm overall ovanpå. Brukar funka bra! Min man har en instinkt att klä på henne alldeles för varmt så jag brukar bromsa lite 😬.
 
Ja alltså det där med galon över skalkläder är så märkligt, så ser mina barn alltid ut när jag hämtar och det regnar!

Ja det är så märkligt! Egentligen skulle jag vilja skippa galon helt och hållet för vi använder det aldrig hemma. Men byxorna har vi ju nu så de får hänga kvar där och göra förskolan glad :p Så länge de inte börjar efterfråga fodrad galon som jag fullständigt vägrar så får jag vara nöjd 😅
 
Ja det är så märkligt! Egentligen skulle jag vilja skippa galon helt och hållet för vi använder det aldrig hemma. Men byxorna har vi ju nu så de får hänga kvar där och göra förskolan glad :p Så länge de inte börjar efterfråga fodrad galon som jag fullständigt vägrar så får jag vara nöjd 😅
Jag vägrar galon, skulle aldrig sätta på mig det själv, så då får inte barnen det heller! Men aldrig någon som klagat på förskolan :)
 
Hugger sista inlägget i diskussionen :D. Har det inte mycket med ålder att göra också? Min dotter är så liten än att hon mest går eller sitter när hon är ute (eller dansar, när de har dans). Men med overall är det så bylsigt så då springer hon inte riktigt liksom, och därför blir hon ju kallare. Tänker att större barn har ett helt annat håll igång och därför inte behöver lika varmt på sig?

Vår dotter har vid nollgradigt på sig långkalsonger i merinoull och så mjukisbyxor, långärmad t-shirt och fleecetröja. En inte jättevarm overall ovanpå. Brukar funka bra! Min man har en instinkt att klä på henne alldeles för varmt så jag brukar bromsa lite 😬.
Så tänker jag med. Min yngsta är fortfarande inne i Michelin-stadiet, när de är så små rent fysiskt att vinterkläder kraftigt påverkar rörelseförmågan. Då slänger jag hellre på ett tunt lager extra än ett för lite. Just nu tunn, ärmlös body i merino/silke, vanliga leggings + långärmad t-shirt i bomull, tunna ullstrumpor, en tunn fleeceoverall eller fleecetröja och så en vinteroverall som inte är jättetjock. Plus vintervantar och ullbalaklava. Nästa år skippar vi fleeceoverallen för då kommer hon vara mycket mer rörlig.

Men det har också att göra med att jag själv fryser nu. Långpromenad med hunden = t-shirt, ulltröja, fleecetröja plus vinterjacka, annars blir det för kallt trots att vi går i backig terräng. Ja, och ullunderställsbyxor + vanliga byxor, ullstrumpor + raggsockor och vandringskängor. Då vet jag att jag är frusen av mig, och att lilla barnet inte är det… men hon rör sig ju inte lika mycket.
 
Hugger sista inlägget i diskussionen :D. Har det inte mycket med ålder att göra också? Min dotter är så liten än att hon mest går eller sitter när hon är ute (eller dansar, när de har dans). Men med overall är det så bylsigt så då springer hon inte riktigt liksom, och därför blir hon ju kallare. Tänker att större barn har ett helt annat håll igång och därför inte behöver lika varmt på sig?

Vår dotter har vid nollgradigt på sig långkalsonger i merinoull och så mjukisbyxor, långärmad t-shirt och fleecetröja. En inte jättevarm overall ovanpå. Brukar funka bra! Min man har en instinkt att klä på henne alldeles för varmt så jag brukar bromsa lite 😬.
Jo det påverkar såklart! Men sen tror jag definitivt att barn är olika varma, många av dotterns jämnåriga har minst ett lager extra vid samma temperatur.
 
Jag vägrar galon, skulle aldrig sätta på mig det själv, så då får inte barnen det heller! Men aldrig någon som klagat på förskolan :)

Nej det är samma här egentligen, även om min vägran mot polyesterfleece är mycket mer intensiv 😅 Har några par galonbyxor som vi har ärvt som när de är i rätt storlek får hänga på förskolan som reserv. Men de används lite väl flitigt tycker jag :p
 
Hugger sista inlägget i diskussionen :D. Har det inte mycket med ålder att göra också? Min dotter är så liten än att hon mest går eller sitter när hon är ute (eller dansar, när de har dans). Men med overall är det så bylsigt så då springer hon inte riktigt liksom, och därför blir hon ju kallare. Tänker att större barn har ett helt annat håll igång och därför inte behöver lika varmt på sig?

Vår dotter har vid nollgradigt på sig långkalsonger i merinoull och så mjukisbyxor, långärmad t-shirt och fleecetröja. En inte jättevarm overall ovanpå. Brukar funka bra! Min man har en instinkt att klä på henne alldeles för varmt så jag brukar bromsa lite 😬.

Ja, så tror jag absolut att det är! Det är ju också omöjligt för förskolan att veta hur varma alla olika barn är i sig själva. Jag ser ju hellre att de tar på dem för mycket än för lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
632
· Visningar
37 020
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 510
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 206
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp