Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ligger i sängen och saknar min dotter 🙈❤️. Innan hon blev sjuk så hade hon helt slutat sova hos oss sedan en tid tillbaka. Nu när hon är frisk igen sover hon hela nätterna i sitt rum. Det är såklart skönt (jag är inget jättefan av samsovning) men jag saknar att ha henne nära på natten. Såklart är det viktigaste att hon sover bra och vi sover ju också bättre såhär. Men det är lite tomt ❤️.
 
Hugger sista inlägget i diskussionen :D. Har det inte mycket med ålder att göra också? Min dotter är så liten än att hon mest går eller sitter när hon är ute (eller dansar, när de har dans). Men med overall är det så bylsigt så då springer hon inte riktigt liksom, och därför blir hon ju kallare. Tänker att större barn har ett helt annat håll igång och därför inte behöver lika varmt på sig?

Vår dotter har vid nollgradigt på sig långkalsonger i merinoull och så mjukisbyxor, långärmad t-shirt och fleecetröja. En inte jättevarm overall ovanpå. Brukar funka bra! Min man har en instinkt att klä på henne alldeles för varmt så jag brukar bromsa lite 😬.
Jo absolut har det med ålder att göra, och även att barn är olika varma/frusna av sig. Därför är det ännu märkligare att min väldigt aktiva fyraåring som springer, klättrar, hoppar, skuttar... ja, inte är still en sekund när han är ute, ska vara så himla varmt klädd. Förstår att det är svårt för personalen att ha koll på vilka barn som är varma/frusna av sig, men nog har de koll på att min pojk är aktiv. Verkar mer vara någon rutin de har, att vid en viss temperatur ska alla fleecekläder på - oavsett vilka ytterkläder de har. På just denna avdelning ska tilläggas, jag har förstått från vänner att det inte alls är så på de andra avdelningarna på samma förskola. Det måste vara någon i personalen som är frusen av sig. :D

Verkar vara samma med galon som några andra skrev om, att vissa förskolor bara har det som rutin. Blött --> galon på. Mina barn har inte ens galonkläder, eftersom skalkläderna vi har köpt har mycket högre vattenpelare och bättre andningsförmåga än galon.

Även om jag tycker att det är ganska frustrerande att fleecekläderna åker på under vinteroverallen på min varma, aktiva unge när det är nollgradigt så skulle jag aldrig kunna med att nämna det för personalen. :rofl: De klär ju på en hel drös med barn ett par gånger om dagen, varje dag, år ut och år in... Vem är jag att komma och ifrågasätta, tänker jag. Ibland får man väl bara gilla läget, även om man inte riktigt gör det.
 
Ligger i sängen och saknar min dotter 🙈❤️. Innan hon blev sjuk så hade hon helt slutat sova hos oss sedan en tid tillbaka. Nu när hon är frisk igen sover hon hela nätterna i sitt rum. Det är såklart skönt (jag är inget jättefan av samsovning) men jag saknar att ha henne nära på natten. Såklart är det viktigaste att hon sover bra och vi sover ju också bättre såhär. Men det är lite tomt ❤️.
Åh, förstår verkligen det. Jag har sovit med min fyraåring sedan han föddes, som sover otroligt skräpigt men ändå som minst dåligt när han sover intill en, men ettåringen sover oftast bra i egen säng och det känns SÅ konstigt. Är typ rädd att ettåringen och jag inte ska få lika bra relation som fyraåringen och jag på grund av detta. :rofl:
 
Sonen maxar med både ögoninflammation, feber, tandsprickning och utslag. Inatt vankade vi honom i en timme för att han skulle somna om, fick byta av 15 min pass. Slutade ändå med att han bara kunde sova på mig. Skrutten :heart Glad ändå som alltid. Sprattlar, bökar och drar men levererar ett (ibland smått provocerande och ibland hjärtesmältande) leende så fort han får ögonkontakt.

Det får bli sele resten av helgen, på dagtid då. Det går inte att bråka såhär, det tär för mycket på både honom och oss. Har lagt fram tofflorna inomhus för att skona knäna så gott det går.
 
Åh, förstår verkligen det. Jag har sovit med min fyraåring sedan han föddes, som sover otroligt skräpigt men ändå som minst dåligt när han sover intill en, men ettåringen sover oftast bra i egen säng och det känns SÅ konstigt. Är typ rädd att ettåringen och jag inte ska få lika bra relation som fyraåringen och jag på grund av detta. :rofl:
Haha jag fattar! Man knyter verkligen an när man sover tillsammans. Vi väntar en liten tvåa i vår men jag hoppas faktiskt att den precis som dottern ska föredra att sova själv 🙈. Mysigt eller ej, vi sover så mycket bättre när vi sover isär. Däremot har dottern under en period tidigare velat komma in på nätterna och det är supermysigt! Jag uppskattar dock de där timmarna av egentid innan samsovningen drar igång.
 
Nattning minut 45 av aktivt vankande/gungande/klappande. Man tycker ju att ett barn förr eller senare bör somna av ren utmattning men lillen tycks aldrig sluta överraska. King of comebacks, kallas han här hemma. En kan ändå hoppas att han tar med sig den här förmågan till motståndskraft in i vuxenlivet.
 
Ligger i sängen och är nervös över hur natten ska gå..

Dotterns feber förra helgen har inte helt gått ner under veckan. Har haft mellan 37,5 och 38 typ, så ingen förskola på hela veckan. För 2 dagar sen blev hon supergrinig och har skrikgråtit över allt och ingenting dessa dagar, riktigt kämpigt. Sovit risigt också förstås. Igår kväll började jag grina när hon vaknade och skrek för typ 5:e gången när jag försökt somna (hade varit vaken sen 03.45 på jobb dessutom), så sambon fick ta över. Och igår hittade jag nog orsaken; de sista kindtänderna på väg upp i nederkäken. Hoppas de kommer upp snabbt så vi får tillbaka vår glada tjej (som sover på nätterna). 🙏:heart
 
Sitter i sängen och ammar bebisen och pustar ut efter första heldagen på hemmaplan med två barn. Bebisen är en baggis, han sover snällt i en vagga tills man väcker och matar honom i stort sett. Men hjälp vad nyblivne storebror, snart två år, har haft känslostormar idag. Efter nästan två år av total pappadyrkan slog han om och blev mammig för några veckor sen så alla dagens stora känslor har varit riktade mot mig. Jag fick bära på honom hela förmiddagen och vad jag än försökte hitta på för aktivitet så var svaret "NEJ" och storgråt. Pust!
Men eftermiddagen blev lite bättre och när jag nattade honom på kvällen sen så blev han så glad och kröp upp så nära mig han bara kunde i mörkret och sa "mamma!" om och om igen och klappade mitt ansikte :heart Han behövde nog processa att han sov borta första gången förrförra natten, och förstås lillebrors ankomst i familjen. Nu hoppas vi på lite bättre humör imorgon!
 
Pga olika saker blev det en lång dag idag och sen läggning. Storebror var så övertrött, skrek rakt ut av frustration och grät massor.
Fick honom lugn till sist, läste en bok, släckte och han sa att han älskade mig och somnade på typ 2 sekunder :heart .
 
Orkar inte ens berätta om vår natt, men i morse var jag så slut att det kändes som om hjärnan slutat fungera och jag visste inte hur jag skulle överleva denna dag. Då går makens rygg sönder när han lyfter ett av barnen och han blir liggandes på golvet. ”Vad gör vi nu?” frågade han där ifrån golvet och jag kunde inte ens tänka ut ett svar. Men tror jag svarade typ ”En timme i taget”. Jag ville bara gråta, vilket jag också gjort några gånger den här veckan.

Men dagens start till trots så har vi klarat oss bra, och fick till och med en mysig dag. Dottern spenderade en stor del av förmiddagen i badkaret. Först med fingerfärg, sen med skummbad som blev färgat av allt vi tvättade bort. Hon badade tillsammans med sin potta vilket tydligen var så roligt att hon sysselsatte sig hur länge som helst med den där, hälla vatten i och ur. Sen på eftermiddagen var vi en sväng på biblioteket, drack Festis, åt banan och lånade hem fler böcker. Sonen har ett efter sina 39,5 grader inatt börjat bli sig själv igen under dagen och det är fint att se. Maken har läst böcker och byggt med Duplo från vardagsrumsgolvet under dagen. På kvällen har jag och maken tävlat om vem som kan spotta en napp längst vilket barnen tyckte var hysteriskt roligt. Nu är de tvättade och insmorda, maken lägger dottern och jag rullar vagn i tvättstugan. Jag orkar inte ha honom på övervåningen nu när han vaknar så mycket, lättare att gå in hit och rulla vid behov.

Har smygpremiär på glögg idag. Hoppas på att hinna med en kopp innan han vaknar igen :heart
 
Senast ändrad:
Sitter i sängen och ammar bebisen och pustar ut efter första heldagen på hemmaplan med två barn. Bebisen är en baggis, han sover snällt i en vagga tills man väcker och matar honom i stort sett. Men hjälp vad nyblivne storebror, snart två år, har haft känslostormar idag. Efter nästan två år av total pappadyrkan slog han om och blev mammig för några veckor sen så alla dagens stora känslor har varit riktade mot mig. Jag fick bära på honom hela förmiddagen och vad jag än försökte hitta på för aktivitet så var svaret "NEJ" och storgråt. Pust!
Men eftermiddagen blev lite bättre och när jag nattade honom på kvällen sen så blev han så glad och kröp upp så nära mig han bara kunde i mörkret och sa "mamma!" om och om igen och klappade mitt ansikte :heart Han behövde nog processa att han sov borta första gången förrförra natten, och förstås lillebrors ankomst i familjen. Nu hoppas vi på lite bättre humör imorgon!

Grattis till nya familjemedlemmen ❤️
 
I sonens mått mätt, stökig natt. Hoppas innerligt att det inte blir någon repris denna natten. Något positivt med att vara själv med honom är att vi har tydligare rutiner än när hans pappa är hemma. Vi har liksom ingen annan att ta hänsyn till på vardagarna förutom hunden men han är minst sagt integrerad i våra rutiner.

Nu har iaf lilleman sovit en timma i vagnen och jag har hunnit träna hunden inför helgens minikurs. Frisk luft gör oss så jäkla gott alla tre! Känns som snö om inte allt för länge.
 
Vobbar för första gången i livet. Har (och är, egentligen*...) varit principiellt emot det men jag insåg idag att sonen är så pass stor att det faktiskt funkar riktigt bra. Han kikar på serier, pärlar pärlplattor och bygger mechano i vardagsrummet och jag sitter vid matbordet i rummet bredvid och jobbar litegrann. Ibland gosar vi en stund, käkar lite mellis eller pratar en stund. Orimligt mysigt!

*skulle aldrig vobba om lilla E var sjuk, det vore enbart förenat med stress och katastrofer, det barnet är liksom många andra tvååringar en vandrande accident waiting to happen :laugh:
 
I sonens mått mätt, stökig natt. Hoppas innerligt att det inte blir någon repris denna natten. Något positivt med att vara själv med honom är att vi har tydligare rutiner än när hans pappa är hemma. Vi har liksom ingen annan att ta hänsyn till på vardagarna förutom hunden men han är minst sagt integrerad i våra rutiner.

Nu har iaf lilleman sovit en timma i vagnen och jag har hunnit träna hunden inför helgens minikurs. Frisk luft gör oss så jäkla gott alla tre! Känns som snö om inte allt för länge.
Haha det är rätt komiskt det där. Vi har också betydligt bättre rutiner när vi är själva. Vad är det med de där männen som gör att man inte håller det lika bra när de är hemma 🤣
 
Haha det är rätt komiskt det där. Vi har också betydligt bättre rutiner när vi är själva. Vad är det med de där männen som gör att man inte håller det lika bra när de är hemma 🤣
Haha vete fasiken! Känns som att det är spontankalas varje helg :laugh:. Lite på gott och ont. Tänker ibland: stackars barn, här kuskar vi runt med dig kors och tvärs i Skåne. Men å andra sidan är det ju en del av livet.
 
Tittar på Youtubevideor från Tomteland med dottern. I skrivande stund är det en vintervideo och det ser så otroligt mysigt ut 😍 Vi var där på sensommaren och det var också jättebra men tror det är väldigt speciellt att vara där på vintern, framförallt runt jul 😍
 
I sonens mått mätt, stökig natt. Hoppas innerligt att det inte blir någon repris denna natten. Något positivt med att vara själv med honom är att vi har tydligare rutiner än när hans pappa är hemma. Vi har liksom ingen annan att ta hänsyn till på vardagarna förutom hunden men han är minst sagt integrerad i våra rutiner.

Nu har iaf lilleman sovit en timma i vagnen och jag har hunnit träna hunden inför helgens minikurs. Frisk luft gör oss så jäkla gott alla tre! Känns som snö om inte allt för länge.
Sambon jobbar utomlands här, borta måndag-torsdag. Vi har också bättre rutiner själva :bag::D.
 
Idag har varit en sån fin dag här ❤️. Fina stunder jag sparar i mitt hjärta:

1. Att jag kunde gå upp innan dottern gick till förskolan imorse så jag fick vara med henne en stund på morgonen. Jag kunde till och med äta frukost och alltid när jag äter så kommer dottern som en liten blixt och vill sitta i mitt knä och äta mina smörgåsar med mig. Det är det absolut mysigaste jag vet och bästa sättet att starta dagen ❤️.

2. Att jag mått så bra idag att jag var uppe på benen när dottern kom hem från förskolan. Hörde på en gång hennes mamma-mamma-MAMMA när hon kom hem och så sprang hon in, sken upp när hon såg mig och sprang fort fort fort till mig för att ge mig en kram ❤️.

3. Att vi kunde läsa böcker på eftermiddagen och mysa. När vi läser en bok om en mammabjörn som älskar sin björnunge till månen och tillbaka så pekar dottern på mig och säger Mamma! varje gång mammabjörnen är på bild och så pekar hon på sig själv varje gång björnungen är på bild. När björnarna gnuggar sina nosar mot varandra ska vi gnugga våra näsor mot varandras 😭❤️.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
632
· Visningar
37 072
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 510
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 206
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp