Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
På vår förskola sover barnen i vagn året om men vi får inte lämna kvar dom. Eller ja, möjligen skulle vi få låta vagnen stå kvar på verandan under tak där de sover men det är jag inte så sugen på.

Förskolan ville i våras använda vår vagn till dottern även på utflykter (eftersom hon inte kunde gå än) och erbjöd då att förvara den inne på avdelningen över natten, eftersom jag också påpekat svårigheterna att frakta vagn som cykelpendlare boende utanför byn... Det höll dock bara i några veckor innan rektor satte stopp för vagnförvaringen pga brandrisk(?) 🙄
Vi köpte en resevagn istället som hon sover i. Nu åker jag oftast bil tyvärr men den går ner i korgen på cykelvagnen också.
 
Ja, det är förjävligt. Vet inte vad som är jobbigast, att dra dubbla vagnar eller att ha 10 kg bebis i sele när man ska klä av/på dottern i hallen. Men så har jag hållit på i 3 månader nu, så jag är glad att jag kom på lösningen med resevagn. De har avsedd plats för barnvagnar under tak men tyvärr får vi inte förvara över natten där.

Jag tänker vi att man nog inte vill ha den stående där heller om den inte står uppvärmt pga mögelrisk.
 
Sitter ute på balkongen och lyssnar på min fantastiska sambo som försöker lugna vår ledsna dotter som just nu har tandsprickning och därför inte riktigt kommer till ro för att somna i tid på kvällarna. Han är så tålmodig och lugn och kärleksfull trots att han vet att det bara är jag som duger just nu. Och jag sitter här ute och bara får andas lite innan jag går in för runda två. I början kändes det jobbigt, men jag har insett att jag faktiskt får lov att bara andas lite ensam ibland och att hon känner hans kärlek för henne även om hon gråter. Det är en rätt skön insikt faktiskt...
 
Tyvärr får vi inte förvara vagn där. Men vi ska köpa en resevagn som vi kan fälla ihop och lägga i varukorgen på dubbelvagnen, så vi slipper dra dubbelt. Jag trodde bara de skulle sova i vagn en bit i på hösten men nu visade det sig att de ska fortsätta över vintern och sannolikt nästa termin. Så nu måste vi ta tag i en bättre lösning än att dra dubbelt eller ha sele. När jag nämnde det för pedagogerna sa de att de kanske kunde göra ett undantag och ha den på plats, om det bara är en liten resevagn.
Antar att ni vridit och vänt redan, men om det inte funkar med resevagn, kan din man lämna en vagn innan jobbet?
 
Antar att ni vridit och vänt redan, men om det inte funkar med resevagn, kan din man lämna en vagn innan jobbet?

Så vet jag att några gjorde på mina barns avdelning när de sov i vagn, en av föräldrarna åkte förbi förskolan på morgonen och lämnade en vagn och sedan kom andra föräldern med barnen i cykelvagn. Känns ju väldigt jobbigt logistiskt men bättre än att dra två vagnar.
 
Så vet jag att några gjorde på mina barns avdelning när de sov i vagn, en av föräldrarna åkte förbi förskolan på morgonen och lämnade en vagn och sedan kom andra föräldern med barnen i cykelvagn. Känns ju väldigt jobbigt logistiskt men bättre än att dra två vagnar.
Ja det låter fruktansvärt.. och också jobbigt med sele och vagn/ gående/springandes 1,5 åring.
 
Antar att ni vridit och vänt redan, men om det inte funkar med resevagn, kan din man lämna en vagn innan jobbet?

Vi har gjort så ibland, men framför allt vid hämtning. När vädret var lite trevligare gick vi sällan hem efter förskolan utan var ute en timme eller två, så då lämnade jag enkelvagnen och så fick maken ta den på väg hem från jobbet. Men det är trist eftersom det är en omväg. Nu har han kunnat jobba hemma lite och då kan jag lämna sonen hemma helt.
 
Jag hade lätt offrat våran begagnade vagn och lämnat den på förskolan, så får den stå där tills den blir dålig.
Det var planen vi hade, nu visade det sig att barnen får sova i dubbelvagnarna som förskolan har till utflykter. Lite mer plats för barnen och de står alltid på rätt plats.
Så vi behövde inte ta med någon vagn alls.
 
Så vet jag att några gjorde på mina barns avdelning när de sov i vagn, en av föräldrarna åkte förbi förskolan på morgonen och lämnade en vagn och sedan kom andra föräldern med barnen i cykelvagn. Känns ju väldigt jobbigt logistiskt men bättre än att dra två vagnar.
Så ska vi göra :). Förskolan ligger två minuter hemifrån med bil så maken kommer bara svänga förbi innan han kör till jobbet de dagar han ska till kontoret. Jag tänker att det är det absolut smidigaste :). De dagar han jobbar hemifrån får han ta bebisen medan jag och dottern går till förskolan.
 
Jag hade lätt offrat våran begagnade vagn och lämnat den på förskolan, så får den stå där tills den blir dålig.
Det var planen vi hade, nu visade det sig att barnen får sova i dubbelvagnarna som förskolan har till utflykter. Lite mer plats för barnen och de står alltid på rätt plats.
Så vi behövde inte ta med någon vagn alls.
Ja, vi hade gjort så om maken inte kunde dumpa vagnen där innan jobbet. Hos oss låser de inte förrådet så stöldrisken är inte obefintlig. Men hade hellre gjort så ån släpat två vagnar.
Tyvärr får vi inte förvara vagn där. Men vi ska köpa en resevagn som vi kan fälla ihop och lägga i varukorgen på dubbelvagnen, så vi slipper dra dubbelt. Jag trodde bara de skulle sova i vagn en bit i på hösten men nu visade det sig att de ska fortsätta över vintern och sannolikt nästa termin. Så nu måste vi ta tag i en bättre lösning än att dra dubbelt eller ha sele. När jag nämnde det för pedagogerna sa de att de kanske kunde göra ett undantag och ha den på plats, om det bara är en liten resevagn.
Nu såg jag att du inte behöver släpa vagnar varje dag (tur det!) men de dagar du måste är det väl enklast att din make får köra ditt dotterns vagn annars? Även om det är en omväg. Jag hade inte orkat eller velat dra två vagnar och sele blir ju tungt och varmt. Om ni har bil och förskolan inte är alltför långt borta är det väl inte allt för tidsödande att svänga förbi med vagnen innan jobbet?
 
Suck, barnen har studiedag imorgon och jag har sett så mycket fram emot att vara ledig och hitta på något kul med dom en hel dag. Nu är jag vrålförkyld och febrig. 🙄 Stora är frisk igen och lilla antagligen energisk som alltid så alternativen imorgon är väl att släpa ut mig själv nånstans och underhålla barnen eller att vi stannar hemma och de blir understimulerade och jag överstimulerad 🙈
 
Nu såg jag att du inte behöver släpa vagnar varje dag (tur det!) men de dagar du måste är det väl enklast att din make får köra ditt dotterns vagn annars? Även om det är en omväg. Jag hade inte orkat eller velat dra två vagnar och sele blir ju tungt och varmt. Om ni har bil och förskolan inte är alltför långt borta är det väl inte allt för tidsödande att svänga förbi med vagnen innan jobbet?

Han åker inte bil utan buss, så det blir från en annan station och visst blir det lite extra tid, och i ärlighetens namn har jag hellre velat ha honom hemma då med bestyren inför lämning. Sedan har det funnits andra fördelar med selen som jag haft mycket, att sonen kan följa med in på ett smidigt sätt. Nu börjar han dock bli för tung. Men, vi har inte riktigt haft någon bra plan för detta eftersom vi bara trodde att det skulle vara så i början. Nu löser det ju sig i och med att vi köper resevagn (som vi ändå ska köpa inför en resa).
 
Jag hade lätt offrat våran begagnade vagn och lämnat den på förskolan, så får den stå där tills den blir dålig.
Det var planen vi hade, nu visade det sig att barnen får sova i dubbelvagnarna som förskolan har till utflykter. Lite mer plats för barnen och de står alltid på rätt plats.
Så vi behövde inte ta med någon vagn alls.

Ja, hade vi haft möjlighet att lämna vagnen så hade jag nog hämtat hem någon ranglig variant från Marketplace och ställt där.
 
Han åker inte bil utan buss, så det blir från en annan station och visst blir det lite extra tid, och i ärlighetens namn har jag hellre velat ha honom hemma då med bestyren inför lämning. Sedan har det funnits andra fördelar med selen som jag haft mycket, att sonen kan följa med in på ett smidigt sätt. Nu börjar han dock bli för tung. Men, vi har inte riktigt haft någon bra plan för detta eftersom vi bara trodde att det skulle vara så i början. Nu löser det ju sig i och med att vi köper resevagn (som vi ändå ska köpa inför en resa).
Måste han lämna vagnen så tidigt? Dottern behöver väl inte den innan sovstund? Så han kan vara med hemma på morgonen menar jag. Fast det kanske blir för sent till jobbet på totalen iofs..
 
Måste han lämna vagnen så tidigt? Dottern behöver väl inte den innan sovstund? Så han kan vara med hemma på morgonen menar jag. Fast det kanske blir för sent till jobbet på totalen iofs..

Ja, han åker till jobbet kl. 8. Jag lämnar kl. 9 och hade han kunnat lämna vagnen då så hade han kunnat göra hela lämningen själv. Ett förslag var att han lämnar dottern kl. 8, vi får välja vilken tid vi vill lämna mellan 8 och 9 bara vi bestämmer schemat 2 veckor i förväg. Men då måste vi hämta en timme tidigare och det blir mitt i mellis. Vi har testat det men det känns som det blev stressiga morgnar för dottern och sen hämtning mitt i mellis och det känns som det stör både henne och andra barnen mitt i matstund. Så 9-15 blev bättre för henne. Det kommer bli samma när jag börjar jobba sen, kommer ha en timmes resväg till jobbet så måste åka senast 8. Egentligen börjar min arbetsdag kl. 8, men de får ha överseende.
 
@Voeux Oj, meckigt, jag fattar! Min man åker kollektivt vissa dagar men då kommer han köra till förskolan innan och droppa vagnen, sen köra hem igen och lämna bilen. Men vi har förskola nära och bor med mycket bra kommunikationer så för oss kanske det är lättare än för er.

Hoppas resevagnslösningen funkar för er!
 
@Voeux Oj, meckigt, jag fattar! Min man åker kollektivt vissa dagar men då kommer han köra till förskolan innan och droppa vagnen, sen köra hem igen och lämna bilen. Men vi har förskola nära och bor med mycket bra kommunikationer så för oss kanske det är lättare än för er.

Hoppas resevagnslösningen funkar för er!

Det hoppas jag med! Men jag tror det kommer bli en toppenlösning. Vi har också förskolan nära och bra kollektivtrafik, men varje minut med honom hemma i morgonbestyren är guld värd 😅 Så förhoppningsvis kan jag få både mer tid hemma med honom och slippa dra dubbelt med den lösningen.

Nu är jag ju bara ledig själv en månad till, så det var ju bra att vi kom på en bra lösning fram mot slutet i varje fall 😆
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
632
· Visningar
37 093
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 510
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 206
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp