Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som ett litet avbrott i mitt klagande över denna dag. Vi har precis varit på tur med hunden. Vädret kan jag verkligen inte klaga på.
20231122_111908.jpg
 
Alltså barn ändå. Vi är ju fortfarande nya på tvåbarnslivet och dagen har känts typ tre gånger så lång som de brukade göra :p En hel del känslostormar från storebror, mycket praktiskt med lillebror som bajsar och kräks vid fel tillfällen och dessutom hade magknip halva natten.
Men så kommer kvällen, och storebror är så himla gosig vid nattningen och vi somnar tätt inlindade. Och nu sitter jag nere i soffan med lillebror som har ammat sig till sömns i min famn och det är så fantastiskt mysigt att ha en sån här pyttebebis som snusar så nära.
 
Så otroligt less på sonen just nu. En bra natt vaknar han 4-5 ggr och en dålig natt, som inatt, vaknar han oftare än varje timme. När han var sjuk förra veckan kunde det ta 60-90 minuter att söva honom, för att han sen ska vakna varje kvart fram till kl. 23 och därefter varje timme. Jag ser verkligen ingen ljusning och känner att det här håller på att ta knäcken på oss. Jag bävar inför att gå och lägga mig på kvällarna när jag sover med honom. Han är 7 månader nu och jag hade verkligen hoppats att det skulle gå åt rätt håll men det är bara månad in och månad ut utan förbättring 😔
 
Så otroligt less på sonen just nu. En bra natt vaknar han 4-5 ggr och en dålig natt, som inatt, vaknar han oftare än varje timme. När han var sjuk förra veckan kunde det ta 60-90 minuter att söva honom, för att han sen ska vakna varje kvart fram till kl. 23 och därefter varje timme. Jag ser verkligen ingen ljusning och känner att det här håller på att ta knäcken på oss. Jag bävar inför att gå och lägga mig på kvällarna när jag sover med honom. Han är 7 månader nu och jag hade verkligen hoppats att det skulle gå åt rätt håll men det är bara månad in och månad ut utan förbättring 😔
Man blir ju knäpp när man inte får sova.

Nog för att det är orelevant, men för oss vände det vid 8 månader, efter det har vårat barn sovit bra! Våran hade oxå ont i magen vilket störde sömnen 😩
 
Man blir ju knäpp när man inte får sova.

Nog för att det är orelevant, men för oss vände det vid 8 månader, efter det har vårat barn sovit bra! Våran hade oxå ont i magen vilket störde sömnen 😩

Man blir ju det. Jag tycker dagarna går bra med lite sömn, även om jag såklart förstår att jag förmodligen blir mer påverkad av barnens skrik, mer trött i kroppen osv. på för lite sömn. Men jag upplever mig som pigg. Nätterna däremot är tortyr. Jag vankar och klappar, vankar och klappar, och när han precis börjat somna och jag också dåsar till med honom i famnen så börjar han sprattla igen. Om och om igen när jag just håller på att somna. Sen när det känns som att vi hållit på precis hela natten utan uppehåll så är klockan plötsligt 5.30 och han vill upp.

Skönt att höra att det vände för er! Jag har kliat mig i huvudet över vad som är snett för honom men jag tror bara han är känslig. Han vaknar lätt av ljud, magen, snorig, tänderna. Och som bebis så är det ju alltid nåt som är knorrigt.
 
Känns drygt att skriva att barnen tog sovmorgon till 8 idag när andra kämpar, men jag vet å andra sidan precis hur det är eftersom stora var likadan länge. Jag är iallafall tacksam för den vilan (även om jag dock inte sov till 8, inklämd mellan dom :p ) eftersom jag fortfarande är sjuk. Vi har börjat vår lediga dag lugnt, nyss klara med frukost och nu kikar barnen på film. Sonen är jättepigg igen efter sin förkylning men igår kväll överraskade han mig vid läggdags med att ha högre feber än jag, 39,5° :o Vet ju att barn kan vara så men han brukar alltid vara helt däckad när det går över 38,5...
Kanske orkar vi med en utflykt till lekplats senare, vi får väl se hur dagen går, annars blir det pyssel, skärm och bad tror jag.
 
Man blir ju det. Jag tycker dagarna går bra med lite sömn, även om jag såklart förstår att jag förmodligen blir mer påverkad av barnens skrik, mer trött i kroppen osv. på för lite sömn. Men jag upplever mig som pigg. Nätterna däremot är tortyr. Jag vankar och klappar, vankar och klappar, och när han precis börjat somna och jag också dåsar till med honom i famnen så börjar han sprattla igen. Om och om igen när jag just håller på att somna. Sen när det känns som att vi hållit på precis hela natten utan uppehåll så är klockan plötsligt 5.30 och han vill upp.

Skönt att höra att det vände för er! Jag har kliat mig i huvudet över vad som är snett för honom men jag tror bara han är känslig. Han vaknar lätt av ljud, magen, snorig, tänderna. Och som bebis så är det ju alltid nåt som är knorrigt.
Kanske dum fråga (han var ju nyss sjuk så ni kanske testade det då) men har han fått Alvedon inför natten någon gång? Tänker att man dels kan ge det för att se om det rör sig om smärta och dels för välbefinnande. Ingen permanent lösning givetvis men vid behov. Ni verkar ju dock riktigt rutinerade så jag gissar att ni testat det mesta. Kämpa på! Jag är riktigt imponerad av att ni står på benen.
 
Kanske dum fråga (han var ju nyss sjuk så ni kanske testade det då) men har han fått Alvedon inför natten någon gång? Tänker att man dels kan ge det för att se om det rör sig om smärta och dels för välbefinnande. Ingen permanent lösning givetvis men vid behov. Ni verkar ju dock riktigt rutinerade så jag gissar att ni testat det mesta. Kämpa på! Jag är riktigt imponerad av att ni står på benen.

Ja, när han var sjuk gick han på maxdos i 4 dygn. Men då var han ju å andra sidan väldigt sjuk också så han var nog besvärad ändå. Jag tror vi kan ha gett honom Alvedon någon gång när han varit väldigt ledsen länge utan att vi förstått varför, men minns inte resultatet.

Tack. Ett halvt rör kakor och 4 koppar kaffe senare är jag igång med både målning och städning. Sonen däremot sover. Det är ju bra att han gör det nån gång 🙃

(Ja, jag brukar försöka sova med honom på dagarna även om jag är pigg då. Men just idag prioriterades egentid).
 
Farfar och farmor har anlänt här och HERREGUD så underbart det är ❤️❤️❤️. Dottern har inte träffat dem på 3 månader men hon kände igen dem så väl och ville till farmor på en gång när hon såg henne. Nu går hon som en liten skugga bakom farmor hela tiden ❤️. Det är helt sanslöst skönt att ha två personer här som avgudar dottern och vill ge henne uppmärksamhet varenda sekund ❤️. Och att jag och maken kan ta ett steg tillbaka eftersom farmor och farfar kan greja allt själva. Maken passar på att städa köket och jag sitter på soffan och slappar och tittar på när farmor och farfar och dottern leker.

Ska NJUTA av de här dagarna nu ❤️.
 
Sitter på läktaren och tittar på äldsta dotterns träning, alltså nu blev min lilla tjej tydligen så stor att hon har egna aktiviteter?! :eek:

Hon är bland de yngre i gruppen dock och det märks att hon har lite svårt att ta instruktioner ibland :rofl: Antar att det är nyttigt att träna på även om jag skäms litegrann när hon bara helt plötsligt gör något helt annat än instruktörerna visar och alla de andra barnen gör :p
 
Vi, framförallt jag, är däckade i covid. Jag som skulle ta vaccin nästa vecka :meh:
Hade skjutsat ungarna till barnvakt för att åka på konferens med jobbet och vaknade upp med 40*C när jag skulle åka :(. Så blev kvar hos min mor igår och idag hade jag ork att hämta ungarna och åka hem. Tack och lov kom pappa hem för även om ungarna är sjuka är de betydligt piggare än jag.
 
Lillfia badar innan sovdags, jag funderar över julklappar och stör mig på att byxorna sonen vill ha inte fanns i hans str, hos den butik jag ville köpa dem på. Där de just nu var rea
 
Det finns ju uttrycket små barn små bekymmer, stora barn, stora bekymmer. Tycker inte att det stämmer men stora barn är helt klart andra bekymmer.

Jag hittade en miniflaska likör i äldsta dotterns rum när jag städade vilket förvånade mig. Hon är aldrig ute med kompisar, alltid hemma om hon inte är i skolan eller på träning.
Frågade henne och hon hade ingen aning om hur den hade hamnat där. Jag lät det vara så och vi pratade lite allmänt. Efter kvällsmaten gick jag upp i hennes rum och skulle hämta flaskan men då är den inte längre där och dottern har såklart ingen aning om var den är.

Jag förklarade att jag inte egentligen bryr mig om flaskan, jag var också nyfiken och provade i hennes ålder. Jag blir inte arg om hon ger mig den. Men förklarade att jag vill kunna lita på henne och om man ljuger ger det konsekvenser. Ingen aning om om det var rätt så.

Försöker tänka tillbaka på min tonårstid, vad jag gjorde och varför och hur jag hade velat att mina föräldrar gjorde i olika situationer. Men vad svårt det är att veta om man gör rätt när nya situationer uppstår.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
632
· Visningar
37 093
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 510
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 206
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp