Krya på alla barn och föräldrar som är sjuka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och babyskydd eftersom vår dotters var så dåligt:
Men vad roligt! Bra jobbat av er också . Jag tror stenhårt på er strategi .Jag vågar knappt tro det men det verkar som att dottern har kommit igenom perioden av selektivt ätande Mellan ca 2-3,5 års ålder var det väldigt petigt med maten, typ bara makaroner och köttbullar eller möjligtvis pizza och hamburgare men ABSOLUT inget som var blandat med någonting och aldrig prova något nytt. Ibland när vi hämtade på förskolan sa de att hon inte ätit något alls av maten utan bara typ knäckebröd.
Nu, nyligen fyllda 4 år, önskar hon plötsligt korv stroganoff till middag och gör tummen upp till nya rätter, provar att krydda maten och imorse drack hon på eget initiativ en liten kopp te efter att ha provat mitt (koffeinfritt chai med havremjölk). Vems unge är detta
Men så skönt att hon hittat mer matglädje, vi har verkligen aldrig pressat henne utan bara frågat om hon vill smaka, givit förslag på hur man kan göra om man vill (tex ”har du provat att blanda riset med såsen, det tycker jag är gott”) och accepterat om det är något hon inte vill äta.
Vad härligt!Jag vågar knappt tro det men det verkar som att dottern har kommit igenom perioden av selektivt ätande Mellan ca 2-3,5 års ålder var det väldigt petigt med maten, typ bara makaroner och köttbullar eller möjligtvis pizza och hamburgare men ABSOLUT inget som var blandat med någonting och aldrig prova något nytt. Ibland när vi hämtade på förskolan sa de att hon inte ätit något alls av maten utan bara typ knäckebröd.
Nu, nyligen fyllda 4 år, önskar hon plötsligt korv stroganoff till middag och gör tummen upp till nya rätter, provar att krydda maten och imorse drack hon på eget initiativ en liten kopp te efter att ha provat mitt (koffeinfritt chai med havremjölk). Vems unge är detta
Men så skönt att hon hittat mer matglädje, vi har verkligen aldrig pressat henne utan bara frågat om hon vill smaka, givit förslag på hur man kan göra om man vill (tex ”har du provat att blanda riset med såsen, det tycker jag är gott”) och accepterat om det är något hon inte vill äta.
Tack ja jag tror också verkligen på det! Men det är svårt att vänja sig av vid att kommentera mat när man själv är uppvuxen med det. Känner igen det där med vad andra säger, här har vi en farmor som gärna säger saker som ”vad duktig du är som har ätit så mycket”. Men jag försöker tänka att barnen kommer alltid få massa input utifrån som inte går hand i hand med vår filosofi men förhoppningsvis får de med sig en sund relation till maten hemifrån som står sig stark ändå.Men vad roligt! Bra jobbat av er också . Jag tror stenhårt på er strategi .
Vi kommenterar aldrig hur vår dotter äter men hennes farmor är som en jäkla kommentator vid måltiderna . Så fort dottern inte äter allt av nåt så bara måste farmor säga Åh, tycker du inte om? Liksom snälla formulera inte sånt åt henne . Men hon menar ju väl såklart!
Ja precis, grönsaker och bröd är ju en måltid det också. Det är verkligen en övningssak tycker jag, att kunna svara ”okej” utan värdering när barnet inte vill äta.Vad härligt!
Vi kör samma här, erbjuder men accepterar nej. Förskolan brukar säga att han äter grönsaker och bröd vissa dagar, hellre det än inget säger både de och vi .
Ja, det är svårt för ens instinkt är ju att berömma när de äter liksom. Farmor säger också saker som Vad duktig du är som ätit allt! till dottern när hon äter och kommenterar gärna mycket kring hur mycket dottern ätit eller att hon är så duktig som äter X eller Y. Min man har pratat med henne MÅNGA gånger om detta men hon kan liksom inte låta bli. Så vi försöker tänka så som du säger, så länge vi inte gör det hemma är det inte hela världen. Jag tror stenhårt på det .Tack ja jag tror också verkligen på det! Men det är svårt att vänja sig av vid att kommentera mat när man själv är uppvuxen med det. Känner igen det där med vad andra säger, här har vi en farmor som gärna säger saker som ”vad duktig du är som har ätit så mycket”. Men jag försöker tänka att barnen kommer alltid få massa input utifrån som inte går hand i hand med vår filosofi men förhoppningsvis får de med sig en sund relation till maten hemifrån som står sig stark ändå.
Lite som min mamma som alltid kommenterar hur DUKTIGA! barnen är när dom äter upp/mycket, och det är liksom det viktigaste att tallriken är tom...Men vad roligt! Bra jobbat av er också . Jag tror stenhårt på er strategi .
Vi kommenterar aldrig hur vår dotter äter men hennes farmor är som en jäkla kommentator vid måltiderna . Så fort dottern inte äter allt av nåt så bara måste farmor säga Åh, tycker du inte om? Liksom snälla formulera inte sånt åt henne . Men hon menar ju väl såklart!
Ja det där måste vara typiskt för deras generation, de är ju så fokuserade på hur mycket som äts hela tiden! Jag tror stenhårt på att göra som du och @zassoo beskriver. Och jag menar, vi kommenterar ju aldrig bara vuxnas tallrikar så varför skulle vi kommentera barnens?Lite som min mamma som alltid kommenterar hur DUKTIGA! barnen är när dom äter upp/mycket, och det är liksom det viktigaste att tallriken är tom...
Min nästan-sexåring har varit supersvår med maten sen drygt ett års ålder, senaste året har det lossnat mer och han kan smaka mer och mer och har även ro att sitta vid bordet, men det har verkligen varit en lång kamp med att ffa inte tjata och lägga fokus på det själv.
Ser också fram emot en vecka med sol och kallt väder. Så mycket lättare att göra något utomhus än när det regnar och blåser. Sambon är på kurs hela veckan men i närheten så han kommer hem varje kväll vilket är rätt skönt för helt plötsligt har busungen blivit väldigt pappig igen.Laddar inför ny ensamvecka. Det verkar bli bra väder och ett helt gäng minusgrader! Skönt att slippa regn och allt vad det innebär. Nu har vi bara tre veckor kvar innan sambon åter kommer hem varje kväll ett tag. Det innebär att vi bara har 12 potentiellt stressiga, ensamma och skrikiga kvällar/nätter kvar. Nedräkning sker med andra ord.
Vi har lite roliga och sociala aktiviteter inplanerade i veckan, så jag hoppas att tiden bara kommer att flyga fram. Tiomånaders-check på BVC ska också hinnas med. Får hoppas att jag för en gångs skull lämnar BVC glad i hågen. (Tycker alltid jag åker där ifrån och är ledsen/bekymrad/sur.)