Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
@tomte Eftersom du själv pratade om ordet duktigt som så viktigt så framstod det som att det hade en särställning. Men är det inte så så är det ju jättebra :). Jag tror vi alla använder många olika ord när vi pratar med våra barn.
 
Alltså just nu håller jag på att bli helt TOKIG på denna jävla ensamhet! Jag vet att jag tjatar men det är helt fruktansvärt. Tänker aldrig någonsin utsätta mig för en föräldraledighet igen (särskilt inte en sånhär). Fy fan för måndagar.
Förstår dig helt. Jag avskydde att vara föräldraledig, nu var jag ju ensam långa perioder (4 veckor) och dessutom under covid med familjen långt borta.. men kan du prata med någon i din närhet om det? När de som ändå fanns nära fattade hur ensamt det var så ställde de upp med sällskap efter förmåga. Nu är det väl provisoriskt för er, (?) men jag tycker nu att ensamperioderna är ganska sköna, iaf första veckan 🙄😂. Men det är en helt annan grej med en 4,5 åring och ett jobb att gå till (samt att man kan fixa avlastning ibland om man är ute i god tid..)
 
För nån vecka sen hittade vi den perfekta julklappen till vår dotter - en stor Bluey-docka som dessutom pratar. Vi hade redan köpt julklapparna till henne (ett djurtåg och Duplo) men köpte Blueyn också eftersom dottern älskar Bluey och har fått titta på programmet när hon varit sjuk.

Så i torsdags kom svärföräldrarna hit och hade med sig julklappar från släkten - varav en hade köpt exakt samma Blueydocka men som då pratar på dotterns andra språk. Vi skrattade lite och tänkte mest att det väl är bra att hon har en på vardera språk. Men så ringer ett av mina syskon idag och är så stolt över att hen har köpt den perfekta julklappen till vår dotter - samma jäkla Bluey-docka 😂.

Tre likadana känns i mesta laget så vi lämnade tillbaka den vi köpt. Snopet!
 
Nattat mina busungar :heart
Jag och stora har en "godnattramsa" som han kallar det, den innebär egentligen bara att en säger (och den andre upprepar) "Godnatt, sov gott, dröm sött, jag älskar dig".
Nu börjar lillasyster lära sig också, så ikväll sa hon "Natt, 'tott, 'tött, ä'skar dej!" :love:
 
Sonen har kommit ut på andra sidan från ett motoriskt språng, sjukdom och tandsprickning och kan nu plötsligt ta sig runt krälandes i huset, och han är helt HÖG på livet. Med nyfikna ögon stora som tefat undersöker han allt från stolsben till bokhyllan och syrrans leksaker. Aldrig sett honom så lycklig. Men om han sov kasst innan så har han växlat upp nu för vem vill sova när livet erbjuder så fantastiska ting att undersöka? Så han kom inte i säng förrän strax innan 21 och dottern vaknade några minuter senare med feber och hosta. Nåväl, vi fick i varje fall hela förra veckan på förskolan och idag. Det hade ju kunnat vara som för stackars lillkusinen på samma avdelning som inte blivit frisk på flera veckor, och fick starta antibiotikakur igår. Maken är på jobbresa, tur att barnens mormor ville flytta in. Nu har hon och dottern gått och lagt sig igen efter att ha tagit Alvedon och läst lite böcker. Jag sitter och myser en stund i min ensamhet och laddar om inför natt med glada sprattel-ungen.
 
@tomte Eftersom du själv pratade om ordet duktigt som så viktigt så framstod det som att det hade en särställning. Men är det inte så så är det ju jättebra :). Jag tror vi alla använder många olika ord när vi pratar med våra barn.
Haha ja jag insåg sen på alla svaren att det nog kunde tolkas så. Kan man skylla på livet som småbarnsförälder? 🤣
 
Förstår dig helt. Jag avskydde att vara föräldraledig, nu var jag ju ensam långa perioder (4 veckor) och dessutom under covid med familjen långt borta.. men kan du prata med någon i din närhet om det? När de som ändå fanns nära fattade hur ensamt det var så ställde de upp med sällskap efter förmåga. Nu är det väl provisoriskt för er, (?) men jag tycker nu att ensamperioderna är ganska sköna, iaf första veckan 🙄😂. Men det är en helt annan grej med en 4,5 åring och ett jobb att gå till (samt att man kan fixa avlastning ibland om man är ute i god tid..)
Jodå, jag har några som jag kan prata med och vi försöker att hitta på minst en social grej per dag. Men vissa tider på dygnet känns ändå väldigt ensamma. Lillen är ganska så kvällssur, så runt 16 när det blir kolmörkt här så är det skönast för alla att vi är hemma och det är då känslan kryper på. Vi brukar gå och lägga oss vid 20 men timmarna mellan 16-20 känns som flera dagar.
Som du säger så är detta inget permanent men det är en klen tröst när det känns som värst. Men "snart" är vi i mål och när vi är i mål med detta är det också dags för mig att börja jobba igen.
 
Alltså just nu håller jag på att bli helt TOKIG på denna jävla ensamhet! Jag vet att jag tjatar men det är helt fruktansvärt. Tänker aldrig någonsin utsätta mig för en föräldraledighet igen (särskilt inte en sånhär). Fy fan för måndagar.

Känner samma idag 😖 tappat styrfarten, huset ser ut som ett bombnedslag och de går så tungt allting. Hejja oss!!
 
Myser inomhus med snöoväder utanför, glad upptäckare på golvet och mysig sjukling i soffan. Funderar på ett skumbad snart. Hade egentligen tänkt att ta med båda på promenad så vi åtminstone får lite luft idag, men snön fullkomligt vräker ner och jag vet inte om jag ens skulle klara av att släpa dubbelvagnen genom snötäcket. Så vi myser på. Även om det är tufft med sjuka barn så är också det här med ”inga regler” ganska mysigt. Äta vad hon vill när det går, skumbad mitt på dagen, lite mer Alfons på TV än vanligt, pannkakor till middag. Inga krav på att hitta på stimulerande aktiviteter. Bara vara. Mormor är iväg och jobbar men kommer tillbaks ikväll.
 
Barnen badade på påklädda ren pyjamas. Plockar i köket när jag upptäcker att dottern hittat en burk med blåbärspuré som hon matar sonen med på vardagsrumsgolvet 🙃 Joo men då byter vi om då 😅❤️
 
Saaaaame… Survival mode här hemma idag men en sjuk 5-åring hemma från förskolan med vidrig hosta och en gnällig och hostig 1-åring.

Ja i år blir första året med chokladkalender för stora, han har precis fyllt fem och fick en i födelsedagspresent 😊

5 åringen kom ner med ont i örat i morse så han blev hemma han också. Ettåringen sover sen snart två timmar iallafall, måste dock snart ge oss ut i snön å hämta storebror i skolan. Valde dock att hoppa över plogningen vi får pulsa 😆
 
5 åringen kom ner med ont i örat i morse så han blev hemma han också. Ettåringen sover sen snart två timmar iallafall, måste dock snart ge oss ut i snön å hämta storebror i skolan. Valde dock att hoppa över plogningen vi får pulsa 😆
Haha min 5-åring har också ont i örat idag 😂 Och 1-åringen sover men bara sen en timme haha.
Men vi har ingen att hämta i skolan så vi stannar nog inne idag 😄
 
Molte var helt förskräckt ute idag, vad i hela friden är de på backen?

Han stod på samma fläck orörlig! Skrattade och vinkade varje gång jag kollade ut, men vägrade följa med brorsorna till stallet. Stora killarna och jag hjälptes åt med stallsysslorna medans han stod där, han pratade dock lite med hästarna i hagen bredvid och hunden men vägrade röra på sig. Kanske kommer i morgon 🤣
 

Bifogade filer

  • IMG_5062.jpeg
    IMG_5062.jpeg
    291 KB · Visningar: 68
Fem-åringen hostade så han kräktes idag och har varit trött och hängig större delen av dagen. Mycket tv har det blivit.

Jag stack iväg o tränade efter mannen slutat jobbet och när jag kom hem vid 19 och det hade snöat massa och pappa var o la lillasyster gick vi iaf ut en liten stund, stora o jag. Vi gjorde ett isexperiment med färgat vatten som vi ställt ut över natten och sen åkte vi lite pulka i trädgården. Inte mkt han orkade innan han hostade så han klöktes men det var så mysigt att komma ut en stund ❤️
 

Bifogade filer

  • IMG_8258.jpeg
    IMG_8258.jpeg
    448 KB · Visningar: 51
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
632
· Visningar
37 103
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 206
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp