Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försökt få i äldsta dottern Alvedon pga feber. Jag trugade, jag busade, jag blev arg. Men nej, hon vägrade. Nu somnade hon och jag har dåligt samvete för att jag blev arg och är samtidigt rätt less för det är bara mig hon accepterar på natten om hon är sjuk och jag ska upp 05.15 imorgon.
 
Tack för allt pepp!!! ❤️❤️❤️

Det gick verkligen långt över förväntan! Barnet vaknade bara tre gånger och somnade om nästan direkt sista gången. Var aldrig panikledsen och gick att natta om på trekvart som värst. Känns verkligen orimligt att natten direkt nästan blev bättre än våra nätter med amning 🙈 Får väl se om det håller i sig men känns hoppfullt för fortsättningen!
Härligt! Fick du sova bra också? Jag fattar inte att du orkat stå på benen som vaknat så många gånger per natt och så länge. Hoppas ni fortsättningsvis får sova bra alla tre ❤️.
 
4åringen vaknade med magsjuka tidigt imorse, ngr jobbiga timmar men till lunch hade han piggnat till igen och kunde äta och dricka nästan som vanligt. Sov ngr timmar på eftermiddagen och är nu precis som vanligt. Hoppas vi andra klarar oss.
 
Hoppas inte jag jinxar nu men jag tror det värsta på den här förkylningen är över även för lilla 1-åringen. Fy tusan vilken hosta de har/haft. Men ikväll var första kvällen på en vecka drygt som lilla somnade jämte mig under nattning och inte PÅ mig. Hoppas det betyder att hon även kan tänka sig att sova en del av natten jämte istället för på, det börjar bli lite slitsamt att ha tio kg ett-åring liggande på bröstet eller armen hela natten.
 
Barnen sover, jag dricker Rioja i soffan. De har sovit i en timme nu och jag passar på att andas. De senaste veckorna har vi nattat om 5-10 ggr per kväll, tills någon av dem vaknar till ordentligt och inte vill somna om då vi ger upp och går och lägger oss med varsitt barn vid 22. Sen hostas det och snurras på nätterna. Sonen är hopplös som vanligt. Vid 5.30 är det dags att gå upp och starta en ny dag. Jag har gett upp tanken på att få en egen stund, eller tid med maken. Vi kör på autopilot just nu. Förmodligen kommer vi aldrig att ha det såhär slitsamt igen. Det är bara nu, jag försöker trösta mig själv med det.

Samtidigt är det bara nu som dotterns språk växer för varje dag, och hennes orimligt sockersöta röst får mig att smälta. Bara nu som sonen har det där kluckande bebisskrattet. Försöker ge upp alla hopp och förväntningar på att försöka ha ett annat liv än att bara torka snor, trösta hostande barn på natten och bara vara mamma. Klart jag längtar ut ibland, men den tiden kommer också. Förmodligen alldeles för snabbt.

Och medan jag skriver det här springer maken upp till dottern som vaknat i en hostattack. I morgon ska jag ringa BVC, jag tror sonen har förkylningsastma så jag ska se om vi kan lösa inhalator till honom.
 
Härligt! Fick du sova bra också? Jag fattar inte att du orkat stå på benen som vaknat så många gånger per natt och så länge. Hoppas ni fortsättningsvis får sova bra alla tre ❤️.
Vaknade typ 3 ggr och hade rätt svårt att somna om, tror att jag liksom blivit van vid att vakna, men kände mig ändå väldigt utsövd! Har som tur är varit korta uppvaknanden när hon ska amma, så det har ju funkat på något sätt, men skulle ju vara himla skönt att slippa. Tack! ❤️
 
Storebror var visserligen bara 14 månader när jag slutade amma, men det var aldrig nåt bekymmer med honom. Från att ha snuttat (i sömnen själv, men jag vaknade ju) varannan timme på nätterna så sov han hela första natten. Jag var inte hemma då, utan jobbade i annan stad. Nån natt vaknade han törstig och tom nån natt fick han en sån där grötklämmis om han ätit dåligt och vi misstänkte han var hungrig. Det var aldrig nån gråt med honom.

Lillasyster var en annan historia dock 😅, men det gick ok ändå.
Åh, det låter ju verkligen hoppingivande att det faktiskt skulle kunna fortsätta så här! Hoppas hoppas att vår är som din stora!
 
Familjen börjar fråga efter önskelistor till barnen. Det finns hur mycket som helst som de tycker är roligt, men jag har en klump i magen för vi har redan allt ett barn behöver. Det finns så oerhört många barn som inte har någonting just nu, och hur mycket jag än älskar allt det magiska kring jul så kan jag inte låta bli att känna skuld över hur vi lever i överflöd samtidigt som så många andra barn lever fattigdom och utsatthet. Så jag kan inte förmå mig att skriva den där jävla önskelistan med bilbanor, discolampor och dockor. Jag mår illa. Samtidigt vill jag inte förstöra det roliga för andra i familjen, som så gärna vill få ge.

Jag kommer nog skriva med att man mer än gärna får köpa begagnat. Man får gärna köpa något litet. Eller stort om man vill, men oavsett får man gärna komplettera sin present med en liten gåva till Rädda Barnen. Kan vi inte vara fler som gör så?
 
Eller stort om man vill, men oavsett får man gärna komplettera sin present med en liten gåva till Rädda Barnen. Kan vi inte vara fler som gör så?
Jag tror det är rätt vanligt faktiskt :). Vi har sagt max ett paket per familj till dottern och att vi gärna tar emot böcker (kan såklart köpas begagnat) eller vissa specifika mindre saker som vi vet att dottern vill ha. Om vi inte begränsar med ett paket per familj kommer makens sida av släkten köpa MÄNGDER med paket till dottern och det blir ohållbart.

Gåvor till välgörenhet ger vi alltid i våra familjer, både vid jul och resten av året, så det är ingenting som nån behöver påminnas om :).
 
Jag tror det är rätt vanligt faktiskt :). Vi har sagt max ett paket per familj till dottern och att vi gärna tar emot böcker (kan såklart köpas begagnat) eller vissa specifika mindre saker som vi vet att dottern vill ha. Om vi inte begränsar med ett paket per familj kommer makens sida av släkten köpa MÄNGDER med paket till dottern och det blir ohållbart.

Gåvor till välgörenhet ger vi alltid i våra familjer, både vid jul och resten av året, så det är ingenting som nån behöver påminnas om :).

Vet du, eller någon annan här, om man kan skänka leksaker och kläder till något bra ställe? Jag håller på att rensa ut och det finns ju Stadsmissionen mfl. men finns det något ställe som disponerar vidare direkt? Jag tänker att just leksaker kan ju få bli julklappar till någon.

Jag känner några som driver en reklambyrå som varje år samlade in leksaker som julklappar. Tror det var mest nyköpta då, som folk köpte när de ändå handlade till andra barn och gick in på deras kontor och lämnade. Det är dock i en annan stad men blir lite nyfiken på att fråga dem vem som sen tog emot dem.
 
Vet du, eller någon annan här, om man kan skänka leksaker och kläder till något bra ställe? Jag håller på att rensa ut och det finns ju Stadsmissionen mfl. men finns det något ställe som disponerar vidare direkt? Jag tänker att just leksaker kan ju få bli julklappar till någon.

Jag känner några som driver en reklambyrå som varje år samlade in leksaker som julklappar. Tror det var mest nyköpta då, som folk köpte när de ändå handlade till andra barn och gick in på deras kontor och lämnade. Det är dock i en annan stad men blir lite nyfiken på att fråga dem vem som sen tog emot dem.

Såg nu att Stadsmissionen har julklappsbutik i Stockholm. I Göteborg julklappsvagnen. Verkar finnas en del, kul! Då ska jag skänka dit. De skrev i Stockholm att alla tider för att hämta julklappar var slut men att de lägger ut fler när de får in fler julklappar.
 
Såg nu att Stadsmissionen har julklappsbutik i Stockholm. I Göteborg julklappsvagnen. Verkar finnas en del, kul! Då ska jag skänka dit. De skrev i Stockholm att alla tider för att hämta julklappar var slut men att de lägger ut fler när de får in fler julklappar.

Det verkade enbart gälla nya julklappar dock. Får gå förbi med båda, det begagnade till vanliga butiken och något nytt fint till julklappsbutiken.
 
Familjen börjar fråga efter önskelistor till barnen. Det finns hur mycket som helst som de tycker är roligt, men jag har en klump i magen för vi har redan allt ett barn behöver. Det finns så oerhört många barn som inte har någonting just nu, och hur mycket jag än älskar allt det magiska kring jul så kan jag inte låta bli att känna skuld över hur vi lever i överflöd samtidigt som så många andra barn lever fattigdom och utsatthet. Så jag kan inte förmå mig att skriva den där jävla önskelistan med bilbanor, discolampor och dockor. Jag mår illa. Samtidigt vill jag inte förstöra det roliga för andra i familjen, som så gärna vill få ge.

Jag kommer nog skriva med att man mer än gärna får köpa begagnat. Man får gärna köpa något litet. Eller stort om man vill, men oavsett får man gärna komplettera sin present med en liten gåva till Rädda Barnen. Kan vi inte vara fler som gör så?
Vårat barn får massor begagnat och arvegods. Till jul kommer han få ett sätt med begagnade duplo fordon och en tidningsprenumeration på favorittidningen.

Av släktingar brukar det bli blandat nytt och begagnat.
 
Vårat barn får massor begagnat och arvegods. Till jul kommer han få ett sätt med begagnade duplo fordon och en tidningsprenumeration på favorittidningen.

Av släktingar brukar det bli blandat nytt och begagnat.

Det är jättebra! Vi har en släkting som hade sett ett leksakskök på Marketplace i närheten av släktingen och undrade om hen kunde köpa det. ”Det blir ju begagnat då” sa hen lite ursäktande så jag tog tillfället i akt att säga att man gärna får köpa begagnat till våra barn. Vi vuxna lägger ju in massa värderingar i begagnat eller nytt, dyrt eller billigt. Nu är ju våra barn dels så små att de blir glada av precis allting, men förhoppningsvis växer de också upp i en generation då begagnat är normen. Eller åtminstone neutralt. Så jag ska lägga lite tid på att prata med släkten om hur vi tänker kring klapparna. Det är ju fint om vi kan börja bygga på en mer hållbar norm.
 
Familjen börjar fråga efter önskelistor till barnen. Det finns hur mycket som helst som de tycker är roligt, men jag har en klump i magen för vi har redan allt ett barn behöver. Det finns så oerhört många barn som inte har någonting just nu, och hur mycket jag än älskar allt det magiska kring jul så kan jag inte låta bli att känna skuld över hur vi lever i överflöd samtidigt som så många andra barn lever fattigdom och utsatthet. Så jag kan inte förmå mig att skriva den där jävla önskelistan med bilbanor, discolampor och dockor. Jag mår illa. Samtidigt vill jag inte förstöra det roliga för andra i familjen, som så gärna vill få ge.

Jag kommer nog skriva med att man mer än gärna får köpa begagnat. Man får gärna köpa något litet. Eller stort om man vill, men oavsett får man gärna komplettera sin present med en liten gåva till Rädda Barnen. Kan vi inte vara fler som gör så?

Lite samma här. Nu är våra två äldsta så stora att de skriver önskelistor själva, men framför allt den yngsta känns det så dumt att göra en önskelista till, han behöver ingenting och det finns hur mycket leksaker som helst i det här huset som kommer ärvas efter syskon.

När folk frågar vad barnen önskar sig så brukar vi föreslå "förbrukningsvaror". Ritsaker, pysselsaker och upplevelser. Då blir det iaf saker som kommer till användning och sen inte blir ytterligare en sak som ska förvaras någonstans.
 
Lite samma här. Nu är våra två äldsta så stora att de skriver önskelistor själva, men framför allt den yngsta känns det så dumt att göra en önskelista till, han behöver ingenting och det finns hur mycket leksaker som helst i det här huset som kommer ärvas efter syskon.

När folk frågar vad barnen önskar sig så brukar vi föreslå "förbrukningsvaror". Ritsaker, pysselsaker och upplevelser. Då blir det iaf saker som kommer till användning och sen inte blir ytterligare en sak som ska förvaras någonstans.

Det är ju jättebra med förbrukningsvaror! Vi har kläder med på listan, de växer så det knakar.

Men det är samma med sonen. Han är ju bara 15 månader yngre än sin storasyster så han växer in i hennes leksaker i takt med att hon börjar tycka att de är lite tråkiga. Vi har ju massor av leksaker som hon haft, som han nu börjar leka med. Han ärver även kläder från både syster och kusiner. Det känns ju lite trist att det nästan inte står någonting på sonens önskelista, men han är ju också så liten att han inte förstår det här med paket. Jag kan tänka mig att det blir ett större dilemma i framtiden när även han vill ha lite nya saker, och är yngst av 4 i nästan samma ålder.

Jag tror jag ska sätta i system att skänka bort en låda varje år. När barnen blir större kanske de kan hjälpa till att välja vad vi ska skänka och göra det till en jultradition. Tillsammans med att försöka få hållbara rutiner kring klapparna med släkten. Jag tycker ju egentligen att både julen och julklappar är helt fantastiskt roligt. Jag älskar att få ge, och när man har barn blir det ju helt magiskt. Men jag avskyr överflöd. Både känslan av vår västerländska vräkighet (gäller även julmat) och att ha för mycket prylar hemma. Ser fram emot att bygga hållbara traditioner i vår familj, så vi kan fira jul och hela magin kring den med god magkänsla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
30 31 32
Svar
633
· Visningar
37 178
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 514
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 210
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 410

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp