Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dricker te framför Ture Sventon och försöker återfå lite värme 🥶 Har precis ätit och tröstat ledsen son som inte vågat byta om på idrotten pga mobbning 😔🤬🤬 Och vad gör skolan? Inte ett skit som vanligt!
Hur kan det vara möjligt att skolan inte gör nå? Inte anklagande mot dig alltså, bara uppriktig undran. Läste i Aftonbladet om pojken som blivit våldtagen av en i klassen, men att förövaren fick gå kvar ändå. Galet.

Jag tror ju också det hade underlättat.. men ta upp det igen, jag tyckte våra pedagoger var otroligt lyhörda inför att jag tyckte det var ett problem även om dom kanske inte tyckte det för att det gick över så fort. Vårt problem var nog mycket att jag lämnade när många andra gjorde det och det fanns ingen famn som tog över riktigt och barnet satt i princip fast vid mig så jag kom ju aldrig därifrån. Det blev ju liksom även jag som var nervös på morgonen kring hur det skulle gå. Nu var mitt barn lite äldre (fyllt 3) så hon kunde ju vara med lite på planen att om man inte vill gå in till en pedagog så finns det ett annat rum att sitta i med ett gosedjur en stund. Tror ditt är lite yngre? Då kan det ju vara svårt att liksom resonera 🙄
Ger det någon vecka till tänker jag, så får vi se..Första halvan av september var jag ledig (L hemma) ovanligt mycket så nu kommer hon vara där mer så kanske ska se om det gör någon skillnad.

Precis som du skriver, blir jag ju nervös inför morgnarna. Det blir också att jag säger att vi ska till förskolan ganska kort inpå att vi ska åka då jag inte vill att det går ut över frukosten, om hon ska duscha osv. Vill låta henne vara glad då liksom..plus att jag måste gjort mig själv iordning först så jag kan trösta henne när jag väl berättar. Och inte behöva låta henne gråta hängandes runt benet när jag sminkar mig typ.

Hon är 1,5. Förstår ju mycket men resonera är ju svårt som sagt..

Två 14-månaders är en utmaning 😅 de har ofta kul med varandra men ska klättra på allt, helst tillsammans. Jag försöker vara pedagogisk, lyfta ner, säga att man kan ramla osv. Men nyss blev ja ordentligt arg när jag för sjuttioelfte gången denna morgon lyfter ner dom från soptunnan som står bredvid skötbordet…
Carl börjar dessutom få väldigt med humör, skriker högt och ev bits om han inte får som han vill 🫣

Två 14-månaders är en utmaning 😅 de har ofta kul med varandra men ska klättra på allt, helst tillsammans. Jag försöker vara pedagogisk, lyfta ner, säga att man kan ramla osv. Men nyss blev ja ordentligt arg när jag för sjuttioelfte gången denna morgon lyfter ner dom från soptunnan som står bredvid skötbordet…
Carl börjar dessutom få väldigt med humör, skriker högt och ev bits om han inte får som han vill 🫣
Haha, den perioden minns jag! Man lyfte bort en från soptunnan och på vägen ut från rummet mötte man den andra med siktet inställt på soptunnan, det var som en evighetsmaskin bara fram och tillbaka och lyfta bort barn efter barn. Kändes som att de var tio stycken istället för två 😅

Haha, den perioden minns jag! Man lyfte bort en från soptunnan och på vägen ut från rummet mötte man den andra med siktet inställt på soptunnan, det var som en evighetsmaskin bara fram och tillbaka och lyfta bort barn efter barn. Kändes som att de var tio stycken istället för två 😅
Min mamma och svärmor, som ser det lite utifrån, säger ”det är inte dubbelt så mycket jobb med tvillingar, utan mera trippelt”. Men känns verkligen som en evighetsmaskin 😅

Åh herregud 😅 Insåg precis igår att vi är på väg in i den enligt mig väldigt intensiva 1-1,5-årsåldern. Min lilla är 11 månader och igår på biblioteket kröp hon runt i raketfart, välte ner alla böcker hon kom åt, klättrade upp på ett bord och kastade ner pennor och ritpapper, kastade ner alla kuddar från en soffa och välte ut ett gäng pussel.
Så att dessutom ha två stycken likadana 🫣

Åh herregud 😅 Insåg precis igår att vi är på väg in i den enligt mig väldigt intensiva 1-1,5-årsåldern. Min lilla är 11 månader och igår på biblioteket kröp hon runt i raketfart, välte ner alla böcker hon kom åt, klättrade upp på ett bord och kastade ner pennor och ritpapper, kastade ner alla kuddar från en soffa och välte ut ett gäng pussel.
Så att dessutom ha två stycken likadana 🫣
Det är spännande kan man säga 😅 idag har jag rastat små barnen på Leo’s, det var också spännande! Tur att jag hade vän med familj med mig då tvillingarna är väldigt olika med olika intressen, dvs springer gärna åt varsitt håll! 😅

Jag: Aj, undrar varför jag har så ont i axeln.
Också jag: *Spänner selen bakom ryggen genom att böja armarna till gummi. Bär småbarn utanför bebis i sele 68646886 ggr upp och ner från gungan och jagar in samma barn lika många gånger på vägen hem pga springer åt alla håll som inte är hemåt. Somnar i Exorcisten-position pga att bebis tillslut och äntligen somnar så och jag vågar inte röra mig på hela natten.*

Jag: Aj, undrar varför jag har så ont i axeln.
Också jag: *Spänner selen bakom ryggen genom att böja armarna till gummi. Bär småbarn utanför bebis i sele 68646886 ggr upp och ner från gungan och jagar in samma barn lika många gånger på vägen hem pga springer åt alla håll som inte är hemåt. Somnar i Exorcisten-position pga att bebis tillslut och äntligen somnar så och jag vågar inte röra mig på hela natten.*
Nämen samma här, min axel har pajat efter att ha sovit med barn på armen i flera år 🫠 men jag gillar ändå naprapatens inställning, jag sa att jag kanske borde försöka lära sonen att inte sova på min arm. Han sa att det är nog lättare att träna 😁😂

Bokat in fika med grannarna klockan 16 vilket har potential att bli ett riktigt karaktärsbyggande event 😅. Lilleman är ofta lite lätt svajig i humöret vid den tiden (mycket känsligare för hungrig/trött än vad han är på förmiddagarna tex). Men ska denna mamman inte dö ensamhetsdöden så är det liksom bara att ta sig an utmaningen, i värsta fall får vi väl bara lämna av kakan och gå hem.

Jag saknar andra vuxna idag! Mailade med chefen och sa att jag kommer tillbaka 1 mars och fick direkt sån himla saknad efter jobbet. Saknar att vara ”bara vuxen” och använda hjärnan lite mer om dagarna 😁
Haha alltså det där kunde jag inte sagt bättre själv! Har varit hemma ett år nu och det känns som att vissa delar av min hjärna förtvinat (eller som att hela hjärnan blivit ett litet russin). Snackade också med min chef härom dagen och vi bestämde att jag kunde hoppa in några timmar på helgerna under hösten/vintern, kul! Längtar tillbaka på samma gång som det känns läskigt att lämna grabbgänget hemma...

Jag saknar andra vuxna idag! Mailade med chefen och sa att jag kommer tillbaka 1 mars och fick direkt sån himla saknad efter jobbet. Saknar att vara ”bara vuxen” och använda hjärnan lite mer om dagarna 😁
Ja åh, alltså känslan när jag gick tillbaka och jobbade 80% när lillan var 8 månader. Fantastiskt! Det var så härligt! Det bästa av båda världar. Njuta av lillan hemma halva tiden och sen njuta av att vara vuxen, ifred och umgås själv med vuxna halva tiden. Perfekt balans 🙌

IMG_1429.jpeg

Ebba i Bush hehehehehehehe. (Saker jag messar min make när han är på jobbet.)

Åh, första riktiga veckan på förskolan för 1,5-åringen och han är på så dåligt humör när han kommer hem. Jag förstår att det beror på att han är trött, att det är jobbigare att gå på förskola än att vara hemma, men det är verkligen inte kul att vår glada lättsamma unge har bytts ut mot en version som bara vrålar, skriker nej och som bara ska bäras. Att titta på TV är typ det enda som lugnar honom men det kan han ju inte göra hela tiden. Djup suck, och försöka förtränga att det dessutom kommer ett syskon i höst som också i framtiden ska igenom det här :crazy:

Åh, första riktiga veckan på förskolan för 1,5-åringen och han är på så dåligt humör när han kommer hem. Jag förstår att det beror på att han är trött, att det är jobbigare att gå på förskola än att vara hemma, men det är verkligen inte kul att vår glada lättsamma unge har bytts ut mot en version som bara vrålar, skriker nej och som bara ska bäras. Att titta på TV är typ det enda som lugnar honom men det kan han ju inte göra hela tiden. Djup suck, och försöka förtränga att det dessutom kommer ett syskon i höst som också i framtiden ska igenom det här :crazy:

Förstår att det är tufft ❤️
Samtidigt, TV är inte så illa om det är det som får honom lugn och resten av eftermiddagen eller kvällen mer harmonisk 😊
Jag tror det är en övergående period. Ibland får man göra det som är enklast och som funkar.
Jag är ganska liberal med TV, så länge barnet varit aktiv resten av dagen och efter förskola tror jag det bara är bra med lite lugn och ro. Förr var det kanske böcker, sen radio. Nu TV.
Man får göra det som funkar!
Jag orkar inte heller jobba hela dagen och sen hem och och vara aktiv, utan sätter mig gärna i soffan en stund 😊

Sådär var vår dotter också första riktiga veckan. Hon kom hem på jättebra humör men blev så trött så snabbt att hon bara grät och klagade. Vi övervägde att skära ner hennes timmar ännu mer på fsk men det gick faktiskt över av sig självt väldigt snabbt. Vi började natta henne ännu tidigare också vilket definitivt hjälpte. Hoppas det är samma för er! Vi har skärmfritt hemma så dottern tittade inte på tv men vi fick i princip bära henne och läsa böcker för henne hela tiden då. Och djupandas när hon blev arg över precis exakt allt (typ att jag tar av henne tröjan när hon bett om att jag ska ta av tröjan. Så då slutar jag ta av tröjan och då blev hon arg för det 🤷🏼‍♀️).

Tufft för dig som är gravid också. Kämpa på ❤️.

Har haft med ett lättare mellis/snacks till förskolan när jag hämtat. Smoothie, macka, en frukt osv. Något som lätt kan ätas på hemvägen och som ger en liten extra energiboost tills kvällsmaten. Det har hjälpt mycket för att slippa övertrötta barn efter förskolan. 4 åringen vill gärna sitta med plattan en stund när hon kommer hem eller se på tvn. Hon behöver få koppla av och "zoona ut" en stund efter allt ljud, liv och rörelse under dagen. Och det är ok.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
755
· Visningar
43 127
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar