Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lite friluft

IMG_1361.webp

När ska det här med tuffa lämningar på förskolan bli bättre? 😭

Hon börjar nu gråta tidigare och tidigare för varje gång. Nu börjar hon redan hemma när vi säger vart vi ska..Så hjärtskärande att behöva säga hejdå när hon stortjuter. Sen går det enligt personalen över rätt snabbt och det funkar bra på dagarna där. Men sen samma visa nästa dag..bara gått 4 veckor med lite avbrott för feber, så kanske inte är konstigt ändå? Eller?
Vad tufft för er! Jag förstår att det är lättare sagt än gjort men om pedagogerna säger att hon äter bra, sover bra och är glad och nöjd på förskolan så hade jag försökt ta fasta på det. Att hon blir ledsen betyder ju inte att hon inte vill vara där, bara att hon vill vara med er. Dvs försöka att bara härda ut och ha som ett mantra att hon ju är nöjd och glad när hon väl är där.

Kämpa på ❤️.

Fick precis ta min 4,5 åriga son och åka hem från lekplatsen då han skrek opassande saker till andra barn och föräldrar.
Vi har det senaste haft stora problem med fula ord som han kommit hem och sagt efter förskolan. Vi svär inte mycket hemma, klart det någon gång sluppit ut ett "fan också" (vi är inga änglar). Vi säger åt honom lugnt, när det inte hjälper tar vi honom åt sidan och pratar med honom. Ger honom chans att sluta, säger att vi åker hem om han inte slutar. Han slutar inte. Jag gråter för jag skäms och känner mig så dålig som mamma. 😥
Vad ska vi göra?

En dag som började med att stora hostade så han klöktes, inte bara en gång. Fick plocka fram hink åt honom till och med.
När allt slem som samlats under natten kommit upp gick vi ut. Fixade åt hönsen, lunch och sen kombinerad hund/hästpromenad hela familjen. Nu barnprogram på tv.
En bra dag.

Fick precis ta min 4,5 åriga son och åka hem från lekplatsen då han skrek opassande saker till andra barn och föräldrar.
Vi har det senaste haft stora problem med fula ord som han kommit hem och sagt efter förskolan. Vi svär inte mycket hemma, klart det någon gång sluppit ut ett "fan också" (vi är inga änglar). Vi säger åt honom lugnt, när det inte hjälper tar vi honom åt sidan och pratar med honom. Ger honom chans att sluta, säger att vi åker hem om han inte slutar. Han slutar inte. Jag gråter för jag skäms och känner mig så dålig som mamma. 😥
Vad ska vi göra?

Min lika gamla son är också rätt ful i mun emellanåt, upplever att det går väldigt mycket i perioder? Dock bara mot oss föräldrar. Försöker prata om det och ibland bara avleda men vet inte hur man kommer ifrån det. Nu är det mest att han skriker att vi är dumma i skallen när han inte får göra som han vill. Hörde dock när jag hämtade hos dagmamman i veckan och han lekte med hennes flicka att han ropade, vänta på mig din gamle gök till henne🤣

Vad tufft för er! Jag förstår att det är lättare sagt än gjort men om pedagogerna säger att hon äter bra, sover bra och är glad och nöjd på förskolan så hade jag försökt ta fasta på det. Att hon blir ledsen betyder ju inte att hon inte vill vara där, bara att hon vill vara med er. Dvs försöka att bara härda ut och ha som ett mantra att hon ju är nöjd och glad när hon väl är där.

Kämpa på ❤️.
Tack! Vet ju detta innerst inne, bara att det känns SÅ hemskt att vända ryggen mot när hon är så förtvivlad. Men du satte nog huvudet på spiken, är nog inte att hon inte vill vara där utan bara jobbigt med själva separations-situationen.. :heart

Så glad efter kvällen! Sambon är iväg med båten i helgen och jag och lilla L blev bjudna på middag till svärfar ikväll. Mitt spontana svar blev nej, för bökigt att åka iväg på kvällen, hon somnar i bilen, vaknar när man kommit hem osv. Men skärpte till mig och tackade ja. L:s farbror och fru var där också och L var på så sjukt härligt humör hela kvällen, åt som en häst och sen bytte vi till pyjamas innan 30 min hemfärd i bilen. Somnade såklart men var inte arg när vi kom hem som hon förut brukat bli. Gick raka vägen till sängen med en flaska välling, somnade direkt och allt blev så himla trevligt! :love:

Sista dagen på en underbar semester på Rhodos! Charter med Lollo & Bernie-hotell, hade aldrig sett det komma för ett par år sen. Vad roligt vi har haft! Solat, badat, dansat och ätit glass. Men en vecka är rätt lagom… Även om det har varit magiskt att känna solen mot huden och att inte frysa! 30 grader i luften, 29 i både hav och pool.

Stora sa idag ”det var så loligt att dansa med Lollo” 🥹 Hon är rätt blyg men blir mer och mer modig och har verkligen blivit mer självständig ju fler dagar vi varit borta. Så glad att vi kunde ge oss och våra barn den här resan!

Tack! Vet ju detta innerst inne, bara att det känns SÅ hemskt att vända ryggen mot när hon är så förtvivlad. Men du satte nog huvudet på spiken, är nog inte att hon inte vill vara där utan bara jobbigt med själva separations-situationen.. :heart
vi hade en sån period, då började vi lämna först av alla så det alltid fanns någon som kunde/hade tid att ta över eller följa med in och läsa saga. Förstår att det inte riktigt funkar för er om ni har olika tider. Det var pedagogernas förslag och funkade toppen. Det som blev så himla bra är att hon får egentid med alla pedagoger, men även med våran härliga städerska som är där på morgonen och är det vikarie som hon inte känner känner hon iaf ”Malin” som vet om hur det var och kan hjälpa till lite :)

vi hade en sån period, då började vi lämna först av alla så det alltid fanns någon som kunde/hade tid att ta över eller följa med in och läsa saga. Förstår att det inte riktigt funkar för er om ni har olika tider. Det var pedagogernas förslag och funkade toppen. Det som blev så himla bra är att hon får egentid med alla pedagoger, men även med våran härliga städerska som är där på morgonen och är det vikarie som hon inte känner känner hon iaf ”Malin” som vet om hur det var och kan hjälpa till lite :)
Jag jobbar mycket em/kväll så tyvärr är det inte alltid hon åker dit på morgonen ens. Jag lyfte härom dagen om hon kanske skulle bli hjälpt av att få komma dit samma tider varje dag ett tag (trots mina lustiga tider, jobbar skift) men fick inget gehör för det.. däremot är de duktiga att ta emot henne tycker jag. En (oftast samma) kommer ut till hallen och möter upp, tar henne i famnen. Hon låter sig liksom flyttas över, sträcker tom ut armarna ibland vid överlämnandet men gråter samtidigt liksom..:cry:

Jag jobbar mycket em/kväll så tyvärr är det inte alltid hon åker dit på morgonen ens. Jag lyfte härom dagen om hon kanske skulle bli hjälpt av att få komma dit samma tider varje dag ett tag (trots mina lustiga tider, jobbar skift) men fick inget gehör för det.. däremot är de duktiga att ta emot henne tycker jag. En (oftast samma) kommer ut till hallen och möter upp, tar henne i famnen. Hon låter sig liksom flyttas över, sträcker tom ut armarna ibland vid överlämnandet men gråter samtidigt liksom..:cry:
Jag tror ju också det hade underlättat.. men ta upp det igen, jag tyckte våra pedagoger var otroligt lyhörda inför att jag tyckte det var ett problem även om dom kanske inte tyckte det för att det gick över så fort. Vårt problem var nog mycket att jag lämnade när många andra gjorde det och det fanns ingen famn som tog över riktigt och barnet satt i princip fast vid mig så jag kom ju aldrig därifrån. Det blev ju liksom även jag som var nervös på morgonen kring hur det skulle gå. Nu var mitt barn lite äldre (fyllt 3) så hon kunde ju vara med lite på planen att om man inte vill gå in till en pedagog så finns det ett annat rum att sitta i med ett gosedjur en stund. Tror ditt är lite yngre? Då kan det ju vara svårt att liksom resonera 🙄

Var hos psykolog idag med 2-åringen för utredning av autism. Ja, han är privatpraktiserande och har mottagning på söndagar. Vi vet ju redan att hon har autism men vi måste ha diagnos för att få mer redskap. Visa bifogad fil 128206
Du behöver verkligen inte svara!
Men hur vet ni det så tidigt? Jag har bara tänkt att det är stor variation bland 2-åringar. Men är tyvärr rätt okunnig inom autism och barn!

Vad ska vi göra?
Usch vad jobbigt ❤️ Jag tycker det låter helt rätt som ni gjorde nu att säga till men om han inte slutar åka hem. Du låter INTE som en dålig mamma. Hoppas det bara är (en väldigt kort) fas ❤️

Du behöver verkligen inte svara!
Men hur vet ni det så tidigt? Jag har bara tänkt att det är stor variation bland 2-åringar. Men är tyvärr rätt okunnig inom autism och barn!

Ingen fara! Det är lite olika tecken på så små. Ett är att språket går tillbaka och att ögonkontakten som funnits tidigare minskar. Ett annat att de inte reagerar på sitt namn. Repetitiva lekar som är annorlunda än hur barn brukar leka. Reagerar inte på främlingar, varken positivt eller negativt. Kan inte peka, nicka eller vinka. Är inne i sin egen värld och är väldigt svåra att få kontakt med. Svåra utbrott som tar lång tid och inte går att avleda. Svårt med sömn och mat. Naturligtvis olika grader för så små barn men experter som ser vår lilla tjej märker det direkt och förskolan ansökte ganska snart efter förskolestart om en resurs då de såg det också. Vi har hög ärftlighet för det dessutom. Nu längtar jag efter att hon någon gång ska säga mamma. 🩷

Ingen fara! Det är lite olika tecken på så små. Ett är att språket går tillbaka och att ögonkontakten som funnits tidigare minskar. Ett annat att de inte reagerar på sitt namn. Repetitiva lekar som är annorlunda än hur barn brukar leka. Reagerar inte på främlingar, varken positivt eller negativt. Kan inte peka, nicka eller vinka. Är inne i sin egen värld och är väldigt svåra att få kontakt med. Svåra utbrott som tar lång tid och inte går att avleda. Svårt med sömn och mat. Naturligtvis olika grader för så små barn men experter som ser vår lilla tjej märker det direkt och förskolan ansökte ganska snart efter förskolestart om en resurs då de såg det också. Vi har hög ärftlighet för det dessutom. Nu längtar jag efter att hon någon gång ska säga mamma. 🩷
Jobbigt för er alla ❤️
Men vilken förmån för eran tjej att få växa upp med så medvetna föräldrar!

Tack för ett informativt svar!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
61 62 63
Svar
1 253
· Visningar
65 258
Senast: Human
·
Övr. Barn Ni som har barn med växelvis boende, hur delar ni på avgiften till fritids? Barnet är skrivet hos mig och jag har en högre registrerad...
Svar
14
· Visningar
873
Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
362
Senast: Rumpnissen
·
Övr. Barn Någon mer som har barn som vägrar gå till skolan? Hur hanterar ni det? Sonen skolkar konstant och gör allt för att inte komma till...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka