Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär var vår dotter också första riktiga veckan. Hon kom hem på jättebra humör men blev så trött så snabbt att hon bara grät och klagade. Vi övervägde att skära ner hennes timmar ännu mer på fsk men det gick faktiskt över av sig självt väldigt snabbt. Vi började natta henne ännu tidigare också vilket definitivt hjälpte. Hoppas det är samma för er! Vi har skärmfritt hemma så dottern tittade inte på tv men vi fick i princip bära henne och läsa böcker för henne hela tiden då. Och djupandas när hon blev arg över precis exakt allt (typ att jag tar av henne tröjan när hon bett om att jag ska ta av tröjan. Så då slutar jag ta av tröjan och då blev hon arg för det 🤷🏼‍♀️).

Tufft för dig som är gravid också. Kämpa på ❤️.

Intressant, kan du utveckla det här med skärmfritt?
Har en 4,5 åring som är manisk med tv.

Intressant, kan du utveckla det här med skärmfritt?
Har en 4,5 åring som är manisk med tv.
Jag vet att det här är en laddad fråga och att många blir skuldbelagda som föräldrar så jag vill börja med att säga att jag inte har någon åsikt om hur någon annan gör. Alls.

Vi har hela tiden tänkt att vi vill ha minimalt med skärmtid hemma och gärna så sent som möjligt. Vår dotter är ju liten, bara 1.5 år, så vi har inte tyckt att det funnits nån anledning till att hon ska titta på iPad eller så. Vi har också märkt att i de perioder som hon har fått titta på exempelvis Babblarna så blir hon ändå inte nöjd, hon lessnar och vill börja ta på skärmen, byta avsnitt etc och är allmänt missnöjd. Så vi låter bli. Vi själva håller inte på med våra telefoner när vi är med henne och vi använder inte våra iPads vilket gör att hon liksom inte saknar det heller. Detta har gjort att vi sluppit en himla massa bråk om att vilja titta på skärm, exempelvis när vi är på restaurang eller ute på grejer.

Enda undantaget är när hon är sjuk med feber, då har vi Babblarna på tv:n.

Jag vet att det här är en laddad fråga och att många blir skuldbelagda som föräldrar så jag vill börja med att säga att jag inte har någon åsikt om hur någon annan gör. Alls.

Vi har hela tiden tänkt att vi vill ha minimalt med skärmtid hemma och gärna så sent som möjligt. Vår dotter är ju liten, bara 1.5 år, så vi har inte tyckt att det funnits nån anledning till att hon ska titta på iPad eller så. Vi har också märkt att i de perioder som hon har fått titta på exempelvis Babblarna så blir hon ändå inte nöjd, hon lessnar och vill börja ta på skärmen, byta avsnitt etc och är allmänt missnöjd. Så vi låter bli. Vi själva håller inte på med våra telefoner när vi är med henne och vi använder inte våra iPads vilket gör att hon liksom inte saknar det heller. Detta har gjort att vi sluppit en himla massa bråk om att vilja titta på skärm, exempelvis när vi är på restaurang eller ute på grejer.

Enda undantaget är när hon är sjuk med feber, då har vi Babblarna på tv:n.
Nä det gjorde inte vårt barn heller när hon var 1,5 😅. Hon visste inte ens att det fanns tror jag, och hade definitivt inte ro att sitta och titta. Vi körde skärmfritt så länge det gick men nånstans förra våren/vintern när hon var 2,5 kunde hon faktiskt komma ner i varv av skärm en stund, då körde vi 25 min (tre avsnitt av ngt) efter middagen. Nu när hon är drygt 4 blir det skärm när det behövs av olika anledningar, ibland 2 timmar om dagen ibland knappt något. Vår dotter tröttnar om hon får för mycket skärmtid, då vill hon gärna hitta på något istället. Vet barn som inte tröttnar och då blir det ju jobbigt, men här kör vi nog mer fri skärmtid när vi är tråkiga (måste laga mat/jobba osv) och upplever inte att det är några problem att göra annat istället.

@vemsomhelst123 Ja, jag tänker att man får anpassa efter sitt barn och att det handlar mycket om såväl ålder som personlighet. Om vår dotter får blippa på våra telefoner exempelvis blir hon helt fast och jättearg när man tar tillbaka dem. Då lägger vi hellre undan dem helt än att hon ska sitta och scrolla runt liksom.

Efter 2 kommer jag nog bli lite chillare med skärm men tills dess fortsätter jag gärna såhär om det går :).

Förstår att det är tufft ❤️
Samtidigt, TV är inte så illa om det är det som får honom lugn och resten av eftermiddagen eller kvällen mer harmonisk 😊
Jag tror det är en övergående period. Ibland får man göra det som är enklast och som funkar.
Jag är ganska liberal med TV, så länge barnet varit aktiv resten av dagen och efter förskola tror jag det bara är bra med lite lugn och ro. Förr var det kanske böcker, sen radio. Nu TV.
Man får göra det som funkar!
Jag orkar inte heller jobba hela dagen och sen hem och och vara aktiv, utan sätter mig gärna i soffan en stund 😊
Jag är också TV-liberal, vi försöker verkligen köra på det som funkar och där är TV:n magiskt bra. Tack för lite bekräftelse att det inte bara är jag!
Dock hämtas barnet ca 15-15.30 och riktigt så liberal att han får kolla fyra timmar i sträck är jag inte :p Men ska verkligen försöka djupandas mig igenom det här och ta fasta på vad ni säger om övergående period!
Sådär var vår dotter också första riktiga veckan. Hon kom hem på jättebra humör men blev så trött så snabbt att hon bara grät och klagade. Vi övervägde att skära ner hennes timmar ännu mer på fsk men det gick faktiskt över av sig självt väldigt snabbt. Vi började natta henne ännu tidigare också vilket definitivt hjälpte. Hoppas det är samma för er! Vi har skärmfritt hemma så dottern tittade inte på tv men vi fick i princip bära henne och läsa böcker för henne hela tiden då. Och djupandas när hon blev arg över precis exakt allt (typ att jag tar av henne tröjan när hon bett om att jag ska ta av tröjan. Så då slutar jag ta av tröjan och då blev hon arg för det 🤷🏼‍♀️).

Tufft för dig som är gravid också. Kämpa på ❤️.
Skönt att höra att det vände snabbt för er! Jag ska hålla tummarna att det lättar snart för min skrutt också. Det är bara två månader av heltid kvar innan jag går på föräldraledighet så vill gärna att han kommer in i verksamheten så mycket som möjligt tills dess. Och lägga tidigare vågar vi oss inte på, han är redan nu alltför ofta uppe innan 06 och vi orkar inte riskera att det blir ännu tidigare. Men åh vad jag känner igen mig i det där med en unge som blir arg för exakt allt man gör/inte gör. Verkligen som att gå över ett minfält att hantera trötta barn O_o
Har haft med ett lättare mellis/snacks till förskolan när jag hämtat. Smoothie, macka, en frukt osv. Något som lätt kan ätas på hemvägen och som ger en liten extra energiboost tills kvällsmaten. Det har hjälpt mycket för att slippa övertrötta barn efter förskolan. 4 åringen vill gärna sitta med plattan en stund när hon kommer hem eller se på tvn. Hon behöver få koppla av och "zoona ut" en stund efter allt ljud, liv och rörelse under dagen. Och det är ok.
Ja, det hade min unge behövt, han är definitivt även hungrig. Tyvärr är han väldigt svår med mat, han äter i stort sett ingenting och definitivt inte när han är på språng. Vi får sätta honom framför TV:n så fort vi kommer hem och då kan han bli så distraherad att det går att peta i honom en macka.
Tror också absolut på att barn kan behöva få koppla av efter förskolan, det behöver jag också efter jobbet. Fint att ni hittat sätt som funkar!

Och tack alla för lite stöd och uppmuntran! I morse hade vi en vakna 05.30-morgon, och första konflikten uppstod kl 6 och sen var barnet argt på mig och allt jag gjorde hela morgonen fram tills jag skulle lämna på förskolan då han klamrade sig fast vid mig allt vad han kunde och storgrät när jag gick. Det tillsammans med lite annat som stökar i bakgrunden, plus gravidhormoner, fick mig att fulgråta i bilen hela vägen in till stan sen. Faktiskt min första föräldrarelaterade gråtattack, så att blodtrycket inte var riktigt på topp sen på mitt besök hos barnmorskan var kanske inte helt konstigt.

Nåväl, i natt får jag sova i stora sängen utan barn och pappan tar morgonen plus lämning. Ska satsa på att ladda batterierna på alla möjliga sätt under arbetsdagen inklusive friskvårdstid så att jag är redo för lille trötte killen sen efter förskolan. Sen tar vi helg! :heart

(OBS, barnet har bra pedagoger och har det bra på förskolan. Fick bild på nöjt lekande barn efter en kort stund)

Och tack alla för lite stöd och uppmuntran! I morse hade vi en vakna 05.30-morgon, och första konflikten uppstod kl 6 och sen var barnet argt på mig och allt jag gjorde hela morgonen fram tills jag skulle lämna på förskolan då han klamrade sig fast vid mig allt vad han kunde och storgrät när jag gick. Det tillsammans med lite annat som stökar i bakgrunden, plus gravidhormoner, fick mig att fulgråta i bilen hela vägen in till stan sen. Faktiskt min första föräldrarelaterade gråtattack, så att blodtrycket inte var riktigt på topp sen på mitt besök hos barnmorskan var kanske inte helt konstigt.

Nåväl, i natt får jag sova i stora sängen utan barn och pappan tar morgonen plus lämning. Ska satsa på att ladda batterierna på alla möjliga sätt under arbetsdagen inklusive friskvårdstid så att jag är redo för lille trötte killen sen efter förskolan. Sen tar vi helg! :heart

(OBS, barnet har bra pedagoger och har det bra på förskolan. Fick bild på nöjt lekande barn efter en kort stund)

Det kommer absolut gå över :heart Vår dotter är likadan, det är en strid för allt möjligt just nu. Det är inte alltid roligt och framför allt inte när man också har sonen i sele och allt blir tungt, otympligt, bråkigt. Jag försöker ta så få strider som möjligt och verkligen tänka efter om det är värt det. Ja, vi måste borta tänderna men hon måste faktiskt inte sitta i vagnen på vägen hem från parken även om det tar längre tid om hon går. Jag får ofta ge med mig och sen välja det som är viktigast.

Sen hjälper det mig att försöka tänka att det är vad det är med barn. Högt och lågt. Ibland är det tufft och det är okej, ibland blir dagarna inte som man ville och det är också okej. Vissa faser är tuffare än andra. Nu har dottern börjat kramas mycket så på kvällen kryper hon upp i famnen och verkligen borrar in sig. Det spelar ingen roll hur dagen har varit, en sån kram och jag gör om det tusen gånger till.

Gör det 💖.

Det är ok att ditt barn har känslor, och det är ok att du har känslor. Andas du lugnt igenom det, kommer barnets kropp efter en stund börja spegla.

Tillsammans är ni trygga 💖💖💖.
Sjukt hur snabbt hela jag liksom gick upp i stress bara för att han smågrät 🙈 som förälder är man verkligen programmerad att reagera... 😬 att han egentligen fortfarande sov hjälpte nog inte heller.

Efter lite andning lugnade han ner sig iaf och somnade om på riktigt igen ♥️

Idag har vi varit i simhallen med barnen. Sonen var väldigt förtjust och skvalpade runt med stoooora ögon, och dottern hade nog den bästa eftermiddagen i sitt liv. Den där blicken när hon blir helt upprymd.. den gör jag precis vad som helst för.

Sedan har vi haft vänner över, två tvillingpar med sina föräldrar och ytterligare några till. Det blev lite många och högljutt i huset, och jag ville bara vara med barnen. Jag vill bara vara nära dem hela tiden just nu. Kan man få stoppa tiden en liten stund?

Var iväg med barnen på grannkommunens badhus som äntligen öppnat igen efter sommaren tidigare idag. Nästan 2 timmar var vi där innan vi bröt upp för lunch. Vilken skillnad mot stadens egna badhus där minstingen var färdig att bada efter typ 10 minuter och var orolig hela besöket vilket ledde till att jag bar henne hela tiden. Idag vågade hon bland annat hoppa sittandes från kanten med stöd och gå runt i vattnet på egen hand. Betydligt mer barnvänligt badhus än det vi har i stan, vilket förmodligen gav henne tryggheten att våga prova :love:

Var iväg med barnen på grannkommunens badhus som äntligen öppnat igen efter sommaren tidigare idag. Nästan 2 timmar var vi där innan vi bröt upp för lunch. Vilken skillnad mot stadens egna badhus där minstingen var färdig att bada efter typ 10 minuter och var orolig hela besöket vilket ledde till att jag bar henne hela tiden. Idag vågade hon bland annat hoppa sittandes från kanten med stöd och gå runt i vattnet på egen hand. Betydligt mer barnvänligt badhus än det vi har i stan, vilket förmodligen gav henne tryggheten att våga prova :love:

Vi badade också idag.. igen, och jag köpte årskort 😄 Så nu tänker jag att jag ska bada varje helg med barnen och någon veckodag enbart med sonen. Märks det att jag växte upp med en mamma som var simskolelärare och nu försöker indoktrinera mina egna barn till att bli små fiskar som sin mor :angel:

Vi badade också idag.. igen, och jag köpte årskort 😄 Så nu tänker jag att jag ska bada varje helg med barnen och någon veckodag enbart med sonen. Märks det att jag växte upp med en mamma som var simskolelärare och nu försöker indoktrinera mina egna barn till att bli små fiskar som sin mor :angel:

Oj jösses, du måste älska badhus med den inställningen :rofl:

Jag tycker det är viktigt att barn får vistas kring vatten tidigt för att dels lära sig vattenvana och vett samt så småningom att lära sig simma. Dock är det lite för intensivt för mig att åka själv till badhus med alla tre barnen för ofta, det kräver konstant koll och samarbete för inget barn får gå själv nånstans.

Oj jösses, du måste älska badhus med den inställningen :rofl:

Jag tycker det är viktigt att barn får vistas kring vatten tidigt för att dels lära sig vattenvana och vett samt så småningom att lära sig simma. Dock är det lite för intensivt för mig att åka själv till badhus med alla tre barnen för ofta, det kräver konstant koll och samarbete för inget barn får gå själv nånstans.

Ja, jag älskar att bada! Med dottern började vi babysim när hon var 3 månader och gick sen kurser fram tills hon var 15 månader. Det badet fick dock läggas ner efter 35 år nu i somras och drevs fortfarande av mammas kompis efter alla år. Jag växte upp i det badhuset och det är så sorgligt att det inte kunde vara kvar, men det skulle renoveras och nya avtalen blev för dyra. Så nu tänkte jag att sonen skulle få börja bada men vi skippar kurser den här gången, han kan plaska lite med mig. Men.. jag kan inte ta båda barnen själv, så jag får åka med sonen när dottern är på förskolan och antingen åka själv med dottern eller så åker vi hela familjen på helgen. Maken tycker det är rätt kul också men kommer nog inte vilja vara där varje helg, så det är bra att barnens mormor fortfarande är storbadare :D

Mitt barn berättade idag att ett annat barn på hennes avdelning retar henne för att hon inte kan säga R. Tydligen är hon enda barnet på avdelningen som inte kan.

Ska prata med pedagogerna imorgon om detta och kontakta bvc för att se om vi kan få hjälp med logoped.

Vet att det inte är ovanligt att det dröjer, men ändå. Blir så ledsen av att det finns barn som retas. Lär ju komma hemifrån...

Mitt barn har ett otroligt ordförråd. Hon kan väldigt många och avancerade ord. Så hon är verkligen framåt. Men jag märker att hon tar illa vid sig att R dröjer.

Vi peppar henne när hon nämt själv att hon tycker det är jobbigt, och har inte lagt så mycket tanke på det utan känt att det kommer när det kommer.

Men nu ska jag kolla med bvc. Vet ett annat barn på förskolan som fick komma till logoped i femårsåldern så jag hoppas hon kan få hjälp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
36 37 38
Svar
755
· Visningar
43 126
Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 977
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 254
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar