Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Näääää .
Förstår dig! Min grabbs första ord (på teckenspråk visserligen) var också hästIdag är nog min stoltaste dag som förälder hittills. Sonen H, 14 månader, har än så länge bara sagt "hej" och annars bara "da" till allting. Men så idag ropade den andra föräldern när de läste bok "H säger häst!"
Så många gånger jag uppbådat all entusiasm jag kunnat när vi kommit till en bild på en häst i någon bok och utropat "häst!". Så noga jag letat efter tavlor med hästar hemma hos folk för att peka ut dem för H. Så mycket uppmuntran H fått när han tittat åt en häst när vi varit iväg på hästevent. Äntligen betalar sig allt slit!
Haha ja vi har många tvättade pengarDet jobbiga är att tandfen måste leta efter kontanter.....
Vi hade en tia i spargrisen som användes många gånger sedan sattes pengar in på banken istället....
Så jäkla tufft. Fy. Du är INTE gnällig. Det är förjävligt nu bara.Ligger i sängen med halsont - ensam! I typ fem minuter gissar jag. Det är en tuff period nu. Treåringen sparkar mig i njurarna hela natten, skriker och är otröstlig i något halvsovande tillstånd, bebis äter runt 8 gånger per natt, jag är igång med dem vid sju efter att knappt ha sovit något, treåringen har en extremt utmanande period, det är tjat och gnäll och skrik och vägran och utbrott i precis allt vi ska göra, vi är förkylda, jag är helt slut och alla vill bara ha max av mig precis precis precis hela tiden... Maken kommer hem halv sex från jobbet och ska spela dataspel från klockan åtta till sena natten. Barnen sover fasiken inte. Jag sätter mig i soffan och ska äta, bebis vaknar ledsen, upp och hämta honom, amma och äta med honom i famnen. Hepp, inte nöjd i famnen, vagga, bära, gunga, sjunga... Till sluuut somnar han om. Jag sätter mig och ska äta. Skriiiiiik! Treåringen vaknar. Min man går faktiskt upp till honom men nej då, han skriker helt hysteriskt "Mamma mamma mammaa!". Jag ligger hos honom i en halvtimme men han kommer inte till ro, bär med mig honom ner till soffan och sätter mig. Bebis vaknar... Osv. Osv. Osv.
Jag fattar inte hur jag någonsin ska klara av att tänka klart en tanke igen. Jag fattar inte varför båda våra barn ska ha det så omöjligt med sömnen. Inte ett eller två eller tre uppvak utan många, många fler varje kväll och natt. Tufft får man ju inte tycka att det är när man har det så fantastiskt att man har fått två friska barn, jag vet. Min man bänkar sig inte framför datorn varje kväll ska tilläggas utan bara fredagar, och jag får ju faktiskt tid att vara i stallet en sväng varje kväll så jag har det bra, jag vet det. Ändå lyckas jag hitta minimala saker att störa mig på och... Ja nej vad sjutton, det är väl fyra års sömnbrist som har gjort mig till en gnällig människa bara. Brukar vara rätt så bra på att hålla mig positiv men sorry, ikväll fick ni allt gnäll och lite till.
Och... Så kommer mamma eller svärmor eller någon och säger: "Men kära nån, är lillebror redan 6 månader! Ojojoj vad tiden går alldeles för fort!".
Självklart får man tycka att det är tufft även med två friska barn! Sömnbrist är fasiken inte att leka medLigger i sängen med halsont - ensam! I typ fem minuter gissar jag. Det är en tuff period nu. Treåringen sparkar mig i njurarna hela natten, skriker och är otröstlig i något halvsovande tillstånd, bebis äter runt 8 gånger per natt, jag är igång med dem vid sju efter att knappt ha sovit något, treåringen har en extremt utmanande period, det är tjat och gnäll och skrik och vägran och utbrott i precis allt vi ska göra, vi är förkylda, jag är helt slut och alla vill bara ha max av mig precis precis precis hela tiden... Maken kommer hem halv sex från jobbet och ska spela dataspel från klockan åtta till sena natten. Barnen sover fasiken inte. Jag sätter mig i soffan och ska äta, bebis vaknar ledsen, upp och hämta honom, amma och äta med honom i famnen. Hepp, inte nöjd i famnen, vagga, bära, gunga, sjunga... Till sluuut somnar han om. Jag sätter mig och ska äta. Skriiiiiik! Treåringen vaknar. Min man går faktiskt upp till honom men nej då, han skriker helt hysteriskt "Mamma mamma mammaa!". Jag ligger hos honom i en halvtimme men han kommer inte till ro, bär med mig honom ner till soffan och sätter mig. Bebis vaknar... Osv. Osv. Osv.
Jag fattar inte hur jag någonsin ska klara av att tänka klart en tanke igen. Jag fattar inte varför båda våra barn ska ha det så omöjligt med sömnen. Inte ett eller två eller tre uppvak utan många, många fler varje kväll och natt. Tufft får man ju inte tycka att det är när man har det så fantastiskt att man har fått två friska barn, jag vet. Min man bänkar sig inte framför datorn varje kväll ska tilläggas utan bara fredagar, och jag får ju faktiskt tid att vara i stallet en sväng varje kväll så jag har det bra, jag vet det. Ändå lyckas jag hitta minimala saker att störa mig på och... Ja nej vad sjutton, det är väl fyra års sömnbrist som har gjort mig till en gnällig människa bara. Brukar vara rätt så bra på att hålla mig positiv men sorry, ikväll fick ni allt gnäll och lite till.
Och... Så kommer mamma eller svärmor eller någon och säger: "Men kära nån, är lillebror redan 6 månader! Ojojoj vad tiden går alldeles för fort!".
Alltså, du är ju grym som orkar! Vi är ett par veckor in i första barnets liv och jag gråter och får sammanbrott dagligen. Trots god avlastning Och förhållandevis "lätt" bebis. Så JO! Det går att "klaga", vara arg och ledsen så mycket man bara vill. Det verkar som att det är lätt för närstående, kompisar och alla andra runtomkring att glömma hur tufft det är med småbarn och vilken livsomställning det är. (Och tur är väl det, annars kanske det inte blivit så många gjorda...)Ligger i sängen med halsont - ensam! I typ fem minuter gissar jag. Det är en tuff period nu. Treåringen sparkar mig i njurarna hela natten, skriker och är otröstlig i något halvsovande tillstånd, bebis äter runt 8 gånger per natt, jag är igång med dem vid sju efter att knappt ha sovit något, treåringen har en extremt utmanande period, det är tjat och gnäll och skrik och vägran och utbrott i precis allt vi ska göra, vi är förkylda, jag är helt slut och alla vill bara ha max av mig precis precis precis hela tiden... Maken kommer hem halv sex från jobbet och ska spela dataspel från klockan åtta till sena natten. Barnen sover fasiken inte. Jag sätter mig i soffan och ska äta, bebis vaknar ledsen, upp och hämta honom, amma och äta med honom i famnen. Hepp, inte nöjd i famnen, vagga, bära, gunga, sjunga... Till sluuut somnar han om. Jag sätter mig och ska äta. Skriiiiiik! Treåringen vaknar. Min man går faktiskt upp till honom men nej då, han skriker helt hysteriskt "Mamma mamma mammaa!". Jag ligger hos honom i en halvtimme men han kommer inte till ro, bär med mig honom ner till soffan och sätter mig. Bebis vaknar... Osv. Osv. Osv.
Jag har för mig att vi är "programmerade" att glömma hur jobbigt det är med förlossningar och småbarn, just för att vi ska orka gör om det (och därmed säkra artens fortlevnad)Det verkar som att det är lätt för närstående, kompisar och alla andra runtomkring att glömma hur tufft det är med småbarn och vilken livsomställning det är. (Och tur är väl det, annars kanske det inte blivit så många gjorda...)
Vi skulle få kusinbesök idag, barnen är såå taggade! Så vaknar 7 åringen med nästan 39 graders feber och har grinat sen halv åtta nu kusinerna bor 18 mil bort och skulle komma på sitt lov
Vi skulle få kusinbesök idag, barnen är såå taggade! Så vaknar 7 åringen med nästan 39 graders feber och har grinat sen halv åtta nu kusinerna bor 18 mil bort och skulle komma på sitt lov