De låter bra med kontakt tycker jag! Vi går hos logoped med vår 4,5 åring med start nu vid årsskiftet. Vi har lyft funderingarna med talet på BVC tidigare men de tyckte inte de var aktuellt försen nu. Han tycker själv det är jobbigt när folk inte förstår honom men hos logopeden får vi jätte mycket bra hjälp. Han har fått språkspel och vi tips och råd vi läser och pratar mycket vilket inte hjälpt med honom, storebror läser flytande som 6 åring och har alltid varit långt före i talet..Imorse hade vi utvecklingssamtal på föris. Allt går bra men de uttryckte ganska tydlig "oro" kring lillans expressiva språkförmåga, de tycker hon är väldigt otydlig i sitt uttal och det i kombination med att hon är väldigt social, kontaktsökande och lekig med andra barn så upplever de att det hindrar/begränsar henne en del i socialt samspel när de andra barnen som är på samma nivå som henne rent "kognitivt" inte kan förstå henne när hon talar, ger förslag på lekar eller svarar upp på deras frågor. De upplever också att hon gärna vill ha vuxen precis bredvid som kan tolka det hon säger till de andra barnen.
Bvc var ju vid 3års-kontrollen för en månad sen oense om remiss till logoped, läkaren lutade mot det men rådfrågade ssk som tyckte otydligheten var inom "normalområdet" och isf att de följer upp noggrant vid 4 år. Så det blev ingen remiss till logoped.
Men nu ringde jag själv in till logopedmottagningen efter utvecklingssamtalet med förskolan, och de tyckte det lät klokt att komma dit så nu ska vi bli kallade så får vi se hur vi kanske kan jobba lite mer riktat mot uttalet. Vi läser minst en timma för henne varje dag och har alltid lagt enormt med tid på böcker och hon/vi pratar massor, vi föräldrar förstår så gott som 100% av det hon säger och passivt korrigerar henne i varenda mening hon säger - men just att jobba med konkreta språkljud är vi ju sämre på hur man kan göra så det vore nog bra med hjälp där.
Jag är egentligen inte orolig och tror det reder sig på sikt då språket exploderat senaste halvåret, men det skadar inte att främja språkutvecklingen tänker jag eftersom hon är lite sen...