Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Ett av mina nyårsmål är att vi ska äta mer vegetariskt - just nu har vi väl vegetariskt 1-2 gånger i veckan men jag skulle gärna se att vi kommer upp i minst 4-5 vegetariska måltider per vecka, åtminstone ibland. Jag tycker jag fastnar i samma gamla rätter - linssoppa, kikärtscurry och olika varianter på det. Har någon nåt tips på någon blogg som fokuserar på vardagsmat, som har inspirerande recept som helst inte bygger så mycket på helfabrikat utan mer grönsaker, bönor etc?
 
Ett av mina nyårsmål är att vi ska äta mer vegetariskt - just nu har vi väl vegetariskt 1-2 gånger i veckan men jag skulle gärna se att vi kommer upp i minst 4-5 vegetariska måltider per vecka, åtminstone ibland. Jag tycker jag fastnar i samma gamla rätter - linssoppa, kikärtscurry och olika varianter på det. Har någon nåt tips på någon blogg som fokuserar på vardagsmat, som har inspirerande recept som helst inte bygger så mycket på helfabrikat utan mer grönsaker, bönor etc?

Portionen under tian tror jag är väldigt bra!
Finn både på instagram och som hemsida :)
 
Ett av mina nyårsmål är att vi ska äta mer vegetariskt - just nu har vi väl vegetariskt 1-2 gånger i veckan men jag skulle gärna se att vi kommer upp i minst 4-5 vegetariska måltider per vecka, åtminstone ibland. Jag tycker jag fastnar i samma gamla rätter - linssoppa, kikärtscurry och olika varianter på det. Har någon nåt tips på någon blogg som fokuserar på vardagsmat, som har inspirerande recept som helst inte bygger så mycket på helfabrikat utan mer grönsaker, bönor etc?
Här finns två kokböcker som jag kollat lite på för inspiration, har dock aldrig testat nåt recept: https://www.selina.se/kokbok
 
Nu när man inte vill handla så ofta pga corona så har jag gått över till jättemycket fryst istället för färska grönsaker. Hackad spenat, hackad grönkål, gröna ärter, haricots verts, edamamebönor, broccoli, blomkål... Har insett att det sparar väldigt mycket tid när det är färdigt att slänga ned i kastrull eller stekpanna. Nu var det ju inget tips på recept men du kanske kan anpassa det du brukar äta genom att använda mer fryst?
Ja, jag ska försöka med mer fryst, men utbudet är lite annorlunda än färsk ändå så får lägga om lite vad jag äter. När jag letar recept med t.ex. fryst hackad spenat så utgör spenaten ofta bara en liten del i själva rätten, och jag mår bäst om grönsaker är minst 50% av tallriken. Därav att jag blivit så van vid rotfrukter, då de är lätta att bara koka upp/ugnssteka. Men som sagt, försöker vidga vyerna lite och testa mig fram! :)
 
IMG_20210111_181617.jpg

Ny dag nytt recept att prova! Denna gång blev det tofu med jordnötssås, ris och en vitkålssallad. Vegansk :)
 
Bra tips, följer men har inte provat så många recept än - får bli ändring på det!
Absolut portionen under tian men även vegokäk och tuvessonskan på Instagram.

Tuvessonskan har dessutom skrivit flertalet böcker som är superbra (sök på Julia Tuvesson). Plåtmat tex innehåller supermycket bra vardagsmat som görs på en plåt och så in i ugnen. Jättegoda recept även på olika såser och röror.
En storfavorit här hemma från den boken är till exempel denna: https://www.coop.se/recept/tacoplat-med-sotpotatis-bonor-och-cashewnotter

och denna vitlökshärlighet: https://www.aftonbladet.se/matdryck/a/a2zrO7/portabello-provencale-med-vitloksrostad-potatis

Jag gillar också Jävligt Gott då han lagar klassiska rätter men veganska, så gillar man kött och köttsmak är hans recept jättebra. Dock använder han en del köttersättningsprodukter, jag har inget emot det.
 
Ett av mina nyårsmål är att vi ska äta mer vegetariskt - just nu har vi väl vegetariskt 1-2 gånger i veckan men jag skulle gärna se att vi kommer upp i minst 4-5 vegetariska måltider per vecka, åtminstone ibland. Jag tycker jag fastnar i samma gamla rätter - linssoppa, kikärtscurry och olika varianter på det. Har någon nåt tips på någon blogg som fokuserar på vardagsmat, som har inspirerande recept som helst inte bygger så mycket på helfabrikat utan mer grönsaker, bönor etc?
Glöm inte alla biffar man kan göra! Falafel, bönburgare mm. Zucchini, svamp och tomat! Huevos rancheros, caponata osv.

Förutom att portionen under tian är bra!
 
Ett av mina nyårsmål är att vi ska äta mer vegetariskt - just nu har vi väl vegetariskt 1-2 gånger i veckan men jag skulle gärna se att vi kommer upp i minst 4-5 vegetariska måltider per vecka, åtminstone ibland. Jag tycker jag fastnar i samma gamla rätter - linssoppa, kikärtscurry och olika varianter på det. Har någon nåt tips på någon blogg som fokuserar på vardagsmat, som har inspirerande recept som helst inte bygger så mycket på helfabrikat utan mer grönsaker, bönor etc?
Min inkörsport till mer vegomat var att ha matkasse ett tag. Började med flexitariankasse och bytte sen till vegetariankasse (dock lakto-ovo). I flexitariankassen fick vi dock ibland diverse skumma proteinbitar, korvar etc som jag inte var så road av. Vegiskassen har inget sånt, där kommer proteinet från bönor/linser/tofu/nötter/ost/ägg. Det känns betydligt "renare" och trevligare tycker jag! I övrigt så är under tian jättebra!
 
Ett av mina nyårsmål är att vi ska äta mer vegetariskt - just nu har vi väl vegetariskt 1-2 gånger i veckan men jag skulle gärna se att vi kommer upp i minst 4-5 vegetariska måltider per vecka, åtminstone ibland. Jag tycker jag fastnar i samma gamla rätter - linssoppa, kikärtscurry och olika varianter på det. Har någon nåt tips på någon blogg som fokuserar på vardagsmat, som har inspirerande recept som helst inte bygger så mycket på helfabrikat utan mer grönsaker, bönor etc?
Kom på en till: Rebelrecipes på instagram.

Och elkotts på instagram. Men det kanske är för typiskt veganskt liksom.
 
Färglöst men gott. :) Pasta, vitlök (åh, har saknat vitlök, det var länge sen!), en skvätt havregrädde, kallpressad rapsolja och cashewnötter. Hembakt pita till.
Hade nog varit jättegott med citron i också om jag haft det. Och vitt vin till, ska försöka fixa hem det :).
 

Bifogade filer

  • 20210113_184644.jpg
    20210113_184644.jpg
    282,1 KB · Visningar: 36

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 195
Senast: gullviva
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 090
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp