Valp frågor

Lisen82

Trådstartare
Hej!
Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och detta är min sambos första hund. Så jag är lite ringrostig.

Jag har lite funderingar. Han är duktig med rumsrenheten, bara hänt 5 olyckor på en vecka inomhus, min sambo är duktig och är ute med honom väldigt ofta. Men han går inte till dörren utan bara kissar var som om han behöver gå :D Men som sagt han är bara 9 veckor.

Ibland kan han bli lite arg om vi säger åt honom om han gjort något fel, exempelvis tagit något i trädgården så kan han morra, då försöker vi bara vara lugna och ignorera beteendet och då blir han lugn. Viktigt är ju att han sen förstår de inte är ok att morra/bli arg för vi säger till honom NEJ.

Vi använder väldigt mjuka metoder, kissar han inne säger vi ingenting utan bär ut honom direkt och då fortsätter han kissa och då får han jättemycket beröm. Vi berömmer varje gång han kissar bajsar ute och leker med honom.

Koppel funkar sådär att gå i , men flexi koppel funkar bättre de märker han inte av lika mycket men vanligt koppel vill han bara bita i ,tips hur man får de att fungera smidigare?

Han har inte riktigt fattat sitt namn än, vi försöker kalla hans namn men han reagerar inte direkt. Vi tränar en del inkallning och har godis och leksaker och han kommer mot oss. Ibland dock kan han springa bort ifrån oss och är i sin egen värld och gå på egna äventyr.

Vi har inhängnad tomt men när han blir äldre kommer han hoppa över, så vi håller på att bygga en hundgård. När kan man börja träna dem att vara i hundgården? Den kommer va ca 20 kvadrat och han kommer kunna gå in i garaget där vi ska göra en myshörna till honom.

Han leker mycket med min andra hund, en gammal mops som leker ibland men han låter henne va när hon säger ifrån. Men kan va lite jobbig mot henne emellanåt. Vi ska såklart låta han träffa andra hundar men vill att han ska få sitt 12 v vaccin först sen ska han få träffa andra hundar.

Jag jobbar på kontor där vi får ha hunden med oss, finns ett 20 tal hundar på kontoret, när tror ni de är lämligt att börja ta med honom?

Ska man börja miljö träna honom redan nu? Han har träffat nya människor hemma hos oss och han blir jätteglad. Men vi märker han blir lite feg/ tillbaka dragen på nya platser. Ska vi bara fortsätta ta med honom och öva, eller är de för tidigt?

Ge mig alla tips ni kan för att få en trygg och säker valp!

Jag miljötränar mina valpar från de kommer hem till oss även om de såklart får landa lite och inte släpas iväg hela tiden.
Angående att ta saker är det mycket bättre att lära dem att det positivt art lämna ifrån sig dem till er än att bli bannad för det. Jag ser till att alltid ha godis och gör det till en positiv grej att lämna (olämpliga och lämpliga) föremål till mig mot en godis. Det ger en bra relation, trygghet och att du har bättre chans att få tag i nåt riktigt olämpligt i skarpt läge än att hunden snabbt sväljer ner det. Sen är det ett plus om man vill ha en bra apportering i framtiden, otroligt mycket lättare när hu den kommer självmant med sin leksak och man kan leka lite än att den går iväg ned den i tränings sammanhang tex. Ena hunden älskar att apportera strumpor till mig som lämnats på golvet, inte helt fel 😀..

Våra hundar är så trygga med oss så de ofta kommer med sina tuggben till oss och vi får stå till tjänst med atthålla i dem så de bekvämt kan tugga på dem med minimal ansträngning 😆..

Det kan ta tid innan valpen kopplar att gå till dörren att visa att den vill ut. Vissa hundar kopplar aldrig att tala om sina behov så tydligt utan där är det upp till oss att erbjuda rastning så de slipper blåhålla sig om man inte hittar andra signaler. Ena hunden sätter sig vid altandörren, andra hunden kommer upp i knät och tredje hunden börjar vandra oroligt vid nöd. Nu inträffat det otroligt sällan de behöver flagga, det väl om nån lyckas bli risig i magen..

Detta med att gå till dörren. Min är 2,5 och går sällan till dörren. Han piper där han ligger. Eller vandrar rastlöst.

Och då går vi ut.

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den... 2
Svar
20
· Visningar
610
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag ska gå i pension senare i år och börjar planera "pensions-valp" :-) Vet inte hur länge efter pensionsdagen jag ska lyckas hålla mig...
Svar
12
· Visningar
1 274
Senast: movi
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 288
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 668
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka