Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

663E2240-F73B-42AB-B028-02BCFEDEF476.jpeg

Kantarellsås och ”vilda djur”-pasta :D
 
Alltså, jag har fastnat i vego just nu! Länge velat äta mer vego men inte kunnat pga gluten och div matallergier. Sedan då med min bojkott av soja och palmolja på det så har det inte varit stort utbud. Hade tex en period när alla baljväxter inte fungerade osv.

Nu börjar det komma bra alternativ, jag börjar lära mig hur jag ska tillaga viss mat så jag tål den osv. Helt underbart!

Svensk tofu på franska sojabönor skövlar ingen regnskog.
Värmd mat som sedan tillagas igen (koka potatisen sedan stek den, först använda flera blötläggningsvatten, koka bönor/linser i flera vatten, sedan ner i grytan osv)
Mixa grönsakerna sedan värm dem för snabbare mat på bordet trots alla extrasteg.
Blomkål som värms i micron någon minut innan den ät är mycket snällare för magen.

Sharon är en frukt om man vill ha sötare tomater naturligt tex i tomatsoppa, blanda i någon Sharon med tomaterna så behöver man inget extra socker för fylligheten.
Recept med citronjuice, blanda i lite rivet skal för fylligare smak.

Underbart att känna matlagningen är roligare igen :o:D
 
Alltså, jag har fastnat i vego just nu! Länge velat äta mer vego men inte kunnat pga gluten och div matallergier. Sedan då med min bojkott av soja och palmolja på det så har det inte varit stort utbud. Hade tex en period när alla baljväxter inte fungerade osv.

Nu börjar det komma bra alternativ, jag börjar lära mig hur jag ska tillaga viss mat så jag tål den osv. Helt underbart!

Svensk tofu på franska sojabönor skövlar ingen regnskog.
Värmd mat som sedan tillagas igen (koka potatisen sedan stek den, först använda flera blötläggningsvatten, koka bönor/linser i flera vatten, sedan ner i grytan osv)
Mixa grönsakerna sedan värm dem för snabbare mat på bordet trots alla extrasteg.
Blomkål som värms i micron någon minut innan den ät är mycket snällare för magen.

Sharon är en frukt om man vill ha sötare tomater naturligt tex i tomatsoppa, blanda i någon Sharon med tomaterna så behöver man inget extra socker för fylligheten.
Recept med citronjuice, blanda i lite rivet skal för fylligare smak.

Underbart att känna matlagningen är roligare igen :o:D
Jag brukar köra med morot i tomatsås istället för socker, har du testat det? Nyfiken på om det är någon skillnad mot sharonfrukt :)
 
Jag brukar köra med morot i tomatsås istället för socker, har du testat det? Nyfiken på om det är någon skillnad mot sharonfrukt :)

’Nej, morot kan jag inte äta alls. Korsreaktion som sätter sig i halsen och min kropp har inte läst manualen att värme ska bryta ner ämnena som orsakar reaktionen:cautious::down:
 
Ser sjukt gott ut!
Det var det! Så mkt smaker, som jag tyckte smakade blä var för sig - oströraran är kryddad med citronskal och timjan (har svårt för bägge) och tomatsåsen blev på tok för HET för mig (vitlök, chili, peppar-kombo som jag råkade överdosera en smula...) men allt tillsammans blev däremot hur gott som helst! :D

Här är länk till receptet om ngn vill testa själv: Involtini de Melanzane
 
Jag brukar använda Violife original (är inte det samma som Jeezly, bara att Jeezly är ompackad? Sas så förr iaf) eller Green Vie mozzarella. Det förstnämnda blandar jag med havregrädde. Gillar Green Vie mozzarella men tycker den "försvinner", att man måste ta så mycket på pizza och gratänger. Så den använder jag typ på varma mackor.
Nu har jag testat green vies mozarella och tyckte den var suverän! Precis rätt seghet och kladdighet. Men jo, fick ta ganska mycket, typ halva paketet på en pizza, men skit samma. Den var god, och jag äter ju inte pizza så ofta ändå :)
 
Provade bärta, de färdigkryddade spetten var helt vidriga. Tyvärr! Däremot den okryddde biten gjordes stroganoff på och där passade den utmärkt. Tror det var kryddningen och inte själva bärta som jag ogillade. Tina den lite längre än de 15 min de rekommenderar dock!
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 191
Senast: gullviva
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 087
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 962
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp