Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Har ni börjat äta julmat ännu? 😊
Jag började ju innan och har ätit upp den julmat jag hade. Ny matkasse för hämtning på måndag! :)
Har lagt i;

Risgrynsgröt, kaki, clementiner, aubergine till auberginesill, rödbetssallad, färs till köttbullar, vörtbröd, brysselkål, kålrot och potatis.
Kanske ska lägga i quornskinka till skinkmackor också...

:d
 
Har ni börjat äta julmat ännu? 😊
Jag började ju innan och har ätit upp den julmat jag hade. Ny matkasse för hämtning på måndag! :)
Har lagt i;

Risgrynsgröt, kaki, clementiner, aubergine till auberginesill, rödbetssallad, färs till köttbullar, vörtbröd, brysselkål, kålrot och potatis.
Kanske ska lägga i quornskinka till skinkmackor också...

:d
Vad är kaki?
 

Bifogade filer

  • 20201217_172659.jpg
    20201217_172659.jpg
    56,1 KB · Visningar: 8
Har ni börjat äta julmat ännu? 😊
Jag började ju innan och har ätit upp den julmat jag hade. Ny matkasse för hämtning på måndag! :)
Har lagt i;

Risgrynsgröt, kaki, clementiner, aubergine till auberginesill, rödbetssallad, färs till köttbullar, vörtbröd, brysselkål, kålrot och potatis.
Kanske ska lägga i quornskinka till skinkmackor också...

:d
Det har jag, men tyvärr inget vegetariskt
 
Inte direkt tyvärr, jag styr ungefär noll på julbordet, det är morföräldrarna som sköter det.
Mormor hade nog uppskattat och tyckt det var roligt med lite nya smaker. Morfar hade gjort mig arvslös 🤣 har dock fortfarande inte berättat vad hummus som han älskar är gjort av, han som hatar kikärtor 🤷🏻‍♀️
😛

Haha, ja men du ser, kanske du kan smyga in nåt mer 👍.
 
I helgen ska vi rulla jul-vegobollar. På anammas formbara färs 😊 Har även planerat att göra en vegansk skagen (som jag gjort tidigare, från jävligt gott) till jullunchen men den gör jag nog på dagen den 23:e så den kan få gotta till sig under natten. Får se bara vad som kommer med matleveransen på tisdag, igår när jag handlade var typ allt slut i lager :( så kanske måste skicka sambon att stödhandla i fysisk affär ändå innan jul.
 
I helgen ska vi rulla jul-vegobollar. På anammas formbara färs 😊 Har även planerat att göra en vegansk skagen (som jag gjort tidigare, från jävligt gott) till jullunchen men den gör jag nog på dagen den 23:e så den kan få gotta till sig under natten. Får se bara vad som kommer med matleveransen på tisdag, igår när jag handlade var typ allt slut i lager :( så kanske måste skicka sambon att stödhandla i fysisk affär ändå innan jul.

Jag ska också göra köttbullar av den :).

Åh, så tråkigt när sakerna man vill ha inte kommer :(. Jag hoppas allt kommer finnas med i min kasse på måndag!

Jag provade Quorns helgspecial idag, som ska vara en ersättning för julskinka. Otroligt god faktiskt! Det är en säsongsspecifik produkt så jag får nog se till att bunkra upp lite :)

Visa bifogad fil 61808
Vad kul att den var god! :).
 
Blir inte så mycket julmat för mig i år, men brukar köra på de veganska inlagd-tofu alternativen, särskilt drömsås och curry:love: Lägg till det otroliga mängder kål i alla sorter, saffranskryddad bovetesallad och såklart risgrynsgröt risalamalta. I år blir det dock bara min päronefterätt med vin, för päronen har jag ju lagt in redan, och vin smakar alltid gott!
 
Här var det brysselkål rostad i ugn med fejkon, inte helt glad i fejkonet men enda glutenfria som finns så får väl leva med det🤷🏻‍♂️
Vilket fejkon är glutenfritt? 😊

Jag har börjat använda alspånsrökt tofu istället för fejkon, steker man rätt länge i olja blir det bra med yta och fungerar fint när man vill ha det där rökiga, lite salta som bacon oftast bidrar med. Jag steker i små tärningar men det går också att skära skivor tunt och då blir det knaprigt. Har du testat?
 
Vilket fejkon är glutenfritt? 😊

Jag har börjat använda alspånsrökt tofu istället för fejkon, steker man rätt länge i olja blir det bra med yta och fungerar fint när man vill ha det där rökiga, lite salta som bacon oftast bidrar med. Jag steker i små tärningar men det går också att skära skivor tunt och då blir det knaprigt. Har du testat?
Som mycket annat vegetariskt finns inte alspånsrökt tofu där jag bor tyvärr, annars brukar jag gilla alspånsrökt allt så hade nog ätit det i mängder. Glutenfria fejkonet är från Peas of Heaven.
 
Vad skulle ni tipsa om att ha på varma mackor istället för skinka? :)
Är rätt nöjd med bara ost och tomat (och ännu mer ost :angel:) men ibland vill man ju variera sig lite!

Ja, generella tips om varma mackor mottages egentligen gärna också!
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 191
Senast: gullviva
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 087
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 962
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp