Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Saras jobb är mycket just henne trädgård och inte hobbyn hon lägger ner tid på efter jobbet.

Skulle kunna plantera en hel drös med buskar en ledig dag eller inte fått ner en enda. Allt beror på jorden och utrustning för mig.
Tittade lite på hennes Insta. Det är ju uppenbart ett professionellt konto, ungefär som en trädgårdstidning, fast på Instagram. En sån där tidning man bläddrar lite i som inspiration och för att drömma sig bort, men det är ju inte en dokumentär. Hennes jobb är väl att skapa content till sina sociala media? Så, att hon t ex har en fin bukett hemma, det är ju för att hon behöver göra en bukett för att ha något att lägga ut på sitt Insta. Andra människor har andra jobb, det är ju verkligen inte för alla att jobba på sociala media på det sättet, det blir en väldigt speciell livsstil.

Sen skulle jag nog tänka att om man bara har en ledig dag, och då ändå lägger ut en lång lista på hur mycket man hunnit med den dagen, då har man nog lite bekräftelsebehov också. Då är det väl tur att ens jobb är att leverera content till sociala media, så att man kan få en massa bekräftelse? Don efter person, liksom.

Jag skulle nog mest tänka att ”Jaha, sådär är hennes jobb, alla har sitt.”
 
Tandborstningen har som sagt aldrig fungerat riktigt. Och nu har jag inte borstat tänderna på över ett år. Jag vet att det förstör tänderna men det hjälper inte. Jag kan inte borsta.
Hmmmmmmm vad säger din terapeut och vårdteam om det här?

Det känns ju som en väldigt grundläggande färdighet för självständigt boende, att kunna borsta sina egna tänder.
 
Hmmmmmmm vad säger din terapeut och vårdteam om det här?

Det känns ju som en väldigt grundläggande färdighet för självständigt boende, att kunna borsta sina egna tänder.
Du skulle bara veta hur vanligt det är. Tycker det har dykt upp en hel del i olika trådar att dejter och sambos och diverse inte borstar tänderna regelbundet - är man vuxen får man ju göra som man vill, liksom med dusch och hårtvätt.
 
Hmmmmmmm vad säger din terapeut och vårdteam om det här?

Det känns ju som en väldigt grundläggande färdighet för självständigt boende, att kunna borsta sina egna tänder.

Det är tyvärr oerhört vanligt. Jag känner en som jobbar inom tandvården och de får se en hel del patienter som inte borstar sina tänder. Och då måste man tänka på att alla inte ens går till tandläkaren.
 
Hmmmmmmm vad säger din terapeut och vårdteam om det här?

Det känns ju som en väldigt grundläggande färdighet för självständigt boende, att kunna borsta sina egna tänder.
Min tandläkare tycker att jag kvalificerar för att få ett blått kort. Min psykiater håller inte med. Vad min psykolog tycker vet jag inte.

Men remiss är skickad för att jag ska få terapi för det som är ett hinder för mig med tandborstningen.
 
Tittade lite på hennes Insta. Det är ju uppenbart ett professionellt konto, ungefär som en trädgårdstidning, fast på Instagram. En sån där tidning man bläddrar lite i som inspiration och för att drömma sig bort, men det är ju inte en dokumentär. Hennes jobb är väl att skapa content till sina sociala media? Så, att hon t ex har en fin bukett hemma, det är ju för att hon behöver göra en bukett för att ha något att lägga ut på sitt Insta. Andra människor har andra jobb, det är ju verkligen inte för alla att jobba på sociala media på det sättet, det blir en väldigt speciell livsstil.

Sen skulle jag nog tänka att om man bara har en ledig dag, och då ändå lägger ut en lång lista på hur mycket man hunnit med den dagen, då har man nog lite bekräftelsebehov också. Då är det väl tur att ens jobb är att leverera content till sociala media, så att man kan få en massa bekräftelse? Don efter person, liksom.

Jag skulle nog mest tänka att ”Jaha, sådär är hennes jobb, alla har sitt.”
Hennes jobb är att skriva böcker om jag förstått det rätt. Och så föreläser hon. Och nyligen skaffade hon sig en handlesträdgård. Och för att det ska rulla på så marknadsför hon sig ju.

Själv har jag f.ö. fyra konton på Instagram. Mest för att jag själv tycker det är kul. Det är knappt någon som ser vad jag lägger upp där.
 
Hennes jobb är att skriva böcker om jag förstått det rätt. Och så föreläser hon. Och nyligen skaffade hon sig en handlesträdgård. Och för att det ska rulla på så marknadsför hon sig ju.

Själv har jag f.ö. fyra konton på Instagram. Mest för att jag själv tycker det är kul. Det är knappt någon som ser vad jag lägger upp där.
Kan du inte använda insta som lite självbelöning då? :) "Jag gör ditt eller datt och lägger upp en bild på det".

Personligen kör jag vid större projekt på reklamrådet som kom upp i en annan tråd. Jag väljer avsiktligt att se på program jag gillar via en tjänst med mycket reklam som inte går att skippa, och så arbetar jag i reklampauserna. En får överlista sig själv ibland! :D
 
Hennes jobb är att skriva böcker om jag förstått det rätt. Och så föreläser hon. Och nyligen skaffade hon sig en handlesträdgård. Och för att det ska rulla på så marknadsför hon sig ju.

Själv har jag f.ö. fyra konton på Instagram. Mest för att jag själv tycker det är kul. Det är knappt någon som ser vad jag lägger upp där.
Antagligen på din ignorelista men skriver ändå.

Jag har sett bilder du lagt ut och de är superfina. Hade lätt anlitat dig för planering av min trädgård i fritidshus. Att du har få följare tror jag beror på att du inte har familj eller många vänner. Kikar några sprider det sig. Nu har jag inte kikat på Instagram utan kommer ihåg bilder sen år tillbaka. Jättefint det du gjort då.
Kanske vi som är intresserade av trädgård kan pm dig för att kunna få kika på Instagram ?
 
Kan du inte använda insta som lite självbelöning då? :) "Jag gör ditt eller datt och lägger upp en bild på det".

Personligen kör jag vid större projekt på reklamrådet som kom upp i en annan tråd. Jag väljer avsiktligt att se på program jag gillar via en tjänst med mycket reklam som inte går att skippa, och så arbetar jag i reklampauserna. En får överlista sig själv ibland! :D
Nja, det funkar inte riktigt så. Känner inte att det är belönande att lägga upp bilder.
 
Fast du skriver ju att du tycker att det är roligt i alla fall? Kan vara värt ett försök att planera ett inlägg när du planterat klart. :)
Jag planerar aldrig utan lägger bara upp en bild när jag fotat något intressant. Ibland blir det flera bilder på en dag och ibland går det några dagar mellan bilderna.
 
@Wille kanske borde du försöka komma bort från att allt ska vara kul och belönande?
Med den inställningen blir ganska lite i vardagen gjort liksom. Du kanske kan vända på det som man gör med barn typ att de får göra ngt de tycker är kul efter att de borstat tänderna eller likn? Tyvärr hör det ju till vuxenlivet att göra saker man inte tycker är jättekul. Tex jobbar de flesta för att få en inkomst och det verkar ju funka för dig så det verkar ju inte omöjligt för dig att faktiskt göra saker som du anser är "måsten".
 
@Wille kanske borde du försöka komma bort från att allt ska vara kul och belönande?
Med den inställningen blir ganska lite i vardagen gjort liksom. Du kanske kan vända på det som man gör med barn typ att de får göra ngt de tycker är kul efter att de borstat tänderna eller likn? Tyvärr hör det ju till vuxenlivet att göra saker man inte tycker är jättekul. Tex jobbar de flesta för att få en inkomst och det verkar ju funka för dig så det verkar ju inte omöjligt för dig att faktiskt göra saker som du anser är "måsten".
Men i dagsläget är nästan inget kul. Jag existerar men lever inte. Funderar ofta på om repet skulle kunna vara lösningen på alla mina problem.
 
Min tandläkare tycker att jag kvalificerar för att få ett blått kort. Min psykiater håller inte med. Vad min psykolog tycker vet jag inte.

Men remiss är skickad för att jag ska få terapi för det som är ett hinder för mig med tandborstningen.
Vad är blått kort?
 
Tror det är när man får tandvård inom högkostnadsskyddet. Är lite osäker på det dock.
Min yngste son hade problem med tandläkare. Till slut fick han lugnande. I stolpiller. Har det aldrig föreslagits för dig? Skulle väl säkert funka även för provtagning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 889
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker...
2
Svar
24
· Visningar
841
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp