Af vill utreda

Jag har bil och körkort att använda då jag har jobb som jag får lön för. Det är när jag inte får lön som det blir svårt. Samhället anser ju att såna som jag (arbetslös, sjukskriven, funktionsnedsatt) inte ska ha en inkomst som det går att leva på. För 20 år sedan hade jag cirka 10 000 kronor att röra mig med per månad. Det var sjukersättning och bostadstillägg. För en tid sedan kollade jag vad det var värt i dagens penningvärde. Resultatet var cirka 14 800 kronor. Jag får ut flera tusen mindre än det. Faktum är att jag snart får mindre än 10 000 att leva på.

Det stora problemet här är som jag ser det, extremt låga ersättningar från våra välfärdssystem. Inte att jag bor där jag gör.
Men du klarar ju inte av att jobba och få lön skriver du då borde ditt liv bli så mycket enklare med en liten marklägenhet eller liknande inne i stan eller i en by så slipper du tänka på ekonomi och färdmedel överhuvudtaget.

hursomhelst hoppas du får ordning på situationen och kan bo kvar där du bor om det är det viktigaste men moppe hade jag inte rekommenderat dig att köra på landsvägarna med :(

Det är klart att det finns folk som flyttar för att de måste. Det finns folk som flyr krig och trauman och klarar att ta sig igenom allt möjligt hemskt. Den skalan är ju oändlig. Sen finns det också de som inte klarar det. Folk som utvecklar självskadebeteenden, blir deprimerade, eller ännu värre.

Jag tycker det är svårt att säga åt en annan människa att de borde klara av saker, bara för att andra gör det. Lagom kul när det visar sig att de hade rätt när de sa att de inte klarade det.
Men det verkar ju ts redan ha trots det perfekta boendet?

Men det verkar ju ts redan ha trots det perfekta boendet?
Jag har väldigt svårt att förstå varför du fortsätter tjata på den här linjen.

Och den här kommentaren vet jag knappt hur jag ska bemöta. Jag försöker snälltolka, med ansträngning, och utgå ifrån att du verkligen missade poängen såhär grovt och inte förstår att man kan må mycket sämre än vad TS gör nu.

Men du klarar ju inte av att jobba och få lön skriver du då borde ditt liv bli så mycket enklare med en liten marklägenhet eller liknande inne i stan eller i en by så slipper du tänka på ekonomi och färdmedel överhuvudtaget.

hursomhelst hoppas du får ordning på situationen och kan bo kvar där du bor om det är det viktigaste men moppe hade jag inte rekommenderat dig att köra på landsvägarna med :(
Varför skulle man inte köra på landsvägar med en moppe? Betydligt större risk att bli påkörd inne i en stad, speciellt om man är ute medan det är ljust och bra sikt.

Jag har väldigt svårt att förstå varför du fortsätter tjata på den här linjen.

Och den här kommentaren vet jag knappt hur jag ska bemöta. Jag försöker snälltolka, med ansträngning, och utgå ifrån att du verkligen missade poängen såhär grovt och inte förstår att man kan må mycket sämre än vad TS gör nu.
Varför skulle man inte köra på landsvägar med en moppe? Betydligt större risk att bli påkörd inne i en stad, speciellt om man är ute medan det är ljust och bra sikt.
Det är riktigt otäckt med tanke på hur folk i andra fordon kör samt väder och vind.

jag ser ingen skillnad på cykel moped ridning gående på bilvägar tycker det är farligt alltihopa. Skulle absolut inte rekommendera ts en moppe före bil inte ekonomiskt heller.
Hur menar du att det inte är ekonomiskt? Min moppe kostade 1500 kr i inköp, drar väl runt 2 dl milen och kostar 65 kr i månaden att försäkra. Har på 15 år fått måla om den en gång och byta däck. Skulle iof inte vilja ha det som enda färdmedel men om jag inte kunde åka buss och inte hade råd med bil så är det inget dåligt alternativ.

Hur menar du att det inte är ekonomiskt? Min moppe kostade 1500 kr i inköp, drar väl runt 2 dl milen och kostar 65 kr i månaden att försäkra. Har på 15 år fått måla om den en gång och byta däck. Skulle iof inte vilja ha det som enda färdmedel men om jag inte kunde åka buss och inte hade råd med bil så är det inget dåligt alternativ.
Har du läst tråden??
@Wille pratar om en trehjulig elmoped a ca 20 000 kr
Att transportera sig med vintertid.

Enligt infon tidigare i tråden låter inte en moppe som det mest ekonomiska valet.

Har du läst tråden??
@Wille pratar om en trehjulig elmoped a ca 20 000 kr
Att transportera sig med vintertid.
Nej, för dom pengarna skulle jag hellre laga bilen än köpa en elmoped. Men att säga att det inte går att få tag på en ekonomisk moped är inte sant.

Och vad gäller definitionen av landsväg så är det häromkring med hastighet på allt mellan 50-80 km/h i varierande storlek.

Nej, för dom pengarna skulle jag hellre laga bilen än köpa en elmoped. Men att säga att det inte går att få tag på en ekonomisk moped är inte sant.

Och vad gäller definitionen av landsväg så är det häromkring med hastighet på allt mellan 50-80 km/h i varierande storlek.
Fast diskussionen om ekonomiskt utgår ju från det @Wille angett. Det är väl ingen som sagt att en moped aldrig är ett ekonomiskt alternativ. Utan det har enbart uttalats kring den plan Wille har/hade(?) rörande moped. Vilket exkluderade bensindriven moped, inkluderade moped med förvaring osv.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar