Af vill utreda

Nej, för dom pengarna skulle jag hellre laga bilen än köpa en elmoped. Men att säga att det inte går att få tag på en ekonomisk moped är inte sant.

Och vad gäller definitionen av landsväg så är det häromkring med hastighet på allt mellan 50-80 km/h i varierande storlek.
Jag ser inte en enda människa som åker moped på landsvägarna längre inte ens ungdomar verkar använda sig av annat än EPA buss eller skjuts nuförtiden. Klokt tycker jag.

Socialbidragsnormen bör vara botten, vilket det inte är. Hade jag haft 14800 som är nivån jag hade för 20 år sedan, så skulle jag klara mig betydligt bättre. Och 14800 är inte en förmögenhet. Det ansåg man i alla fall inte för 20 år sedan.

Numera krälar man under socialbidragsnorm.
Försörjningsstödsnormen är botten men för att få hjälp så ska alla resurser vara uttömda- åtminstone om det inte är tillfälligt, jag antar du inte kan söka för att du äger ditt boende och har lite på banken. Och det är även tveksamt att äga bil och få försörjninsstöd.

Försörjningsstödsnormen är botten men för att få hjälp så ska alla resurser vara uttömda- åtminstone om det inte är tillfälligt, jag antar du inte kan söka för att du äger ditt boende och har lite på banken. Och det är även tveksamt att äga bil och få försörjninsstöd.
Äga bil inom ett visst belopp kan man nog göra om man bor så att den behövs för att jobba, äga boende också om det är ett kortvarigt behov , men pengar på banken är ett stort nej.

Så kommentaren att "man krälar under socialbidragsnormen" och att "det borde vara botten" känns lite malplacerat i mitt tycke. Det ÄR botten och TS är faktiskt inte där, sätt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Hon har fortfarande "val", även om hon inte tycker att det är val för henne.

Ett fungerande boende inkluderar väl rimligen saker som hör boendet till som möjlighet att handla och ta sig till jobb, sjukvård etc. Så nej boendet fungerar inte idag som helhet.

Det är sen en gränsdragning vad man kan förvänta sig att samhället och sjkvårdrn ställer upp med.

Billiga lägenheter utan kötid till exempel, det kan vi inte förvänta oss att samhället ställer upp med.

Åtminstone i min stad, så lägenheter inom räckhåll för stadsbussarna och utan kötid rejält dyra. Typ 12000kr/månad. De billigare behöver man ha stått i kö länge för att få en chans på.

Jag säger inte att TS borde flytta. Jag säger inte att TS borde klara av att flytta. Det jag försöker förklara är hur andra som inte är TS och känner till TS situation (för det är bara TS som kan ha 100% koll och insyn i det) kan uppleva det hela när det för stora delar av befolkningen är ett måste.
Jo visst, men ... det hjälper ju inte Wille så det är kanske inte nödvändigt att påpeka. Tänker jag. Det handlar om Willes situation och att flytta vore omänskligt. Och helt galet och kontraproduktivt.

Jo visst, men ... det hjälper ju inte Wille så det är kanske inte nödvändigt att påpeka. Tänker jag. Det handlar om Willes situation och att flytta vore omänskligt. Och helt galet och kontraproduktivt.
Alltså det hjälper ju inte situationen, men Wille undrade varför en annan ens uttalade sig och så var andra på om att man faktiskt borde veta vad TS skrivit i andra trådar. Så, jag förklarade varför med ett perspektiv på varför folk ger tips på flytt: därför att få har möjlighet att bo kvar i sina hus pga en rad olika orsaker. Det är liksom inte orimliga förslag utifrån TS situation om man ser på det rent objektivt. Om TS anser att det är rimligt är en annan sak.

Alltså det hjälper ju inte situationen, men Wille undrade varför en annan ens uttalade sig och så var andra på om att man faktiskt borde veta vad TS skrivit i andra trådar. Så, jag förklarade varför med ett perspektiv på varför folk ger tips på flytt: därför att få har möjlighet att bo kvar i sina hus pga en rad olika orsaker. Det är liksom inte orimliga förslag utifrån TS situation om man ser på det rent objektivt. Om TS anser att det är rimligt är en annan sak.
Jo, jag förstår. Och jag menar inte att vara dryg. Det är bara (om man följt Willes trådar, vilket självklart inte alla har) ett sånt onödigt ältande om flytt, när det helt enkelt inte är ett alternativ. Det tas upp hela tiden och leder ingenstans, blir bara jobbigt misstänker jag, att ideligen behöva förklara och försvara för ts.

Jag håller med dig om att man inte kan förväntas känna till all information från tidigare trådar. Men det är ju därför vi som har läst dem berättade. Och att då fortsätta mala på om det TROTS att man nu fått informationen tycker jag är onödigt och okänsligt. Och så mynnar det hela ut i att Wille minsann måste förstå att hon är obegriplig i andras ögon.

Jag tycker det är tröttsamt.

Jo, jag förstår. Och jag menar inte att vara dryg. Det är bara (om man följt Willes trådar, vilket självklart inte alla har) ett sånt onödigt ältande om flytt, när det helt enkelt inte är ett alternativ. Det tas upp hela tiden och leder ingenstans, blir bara jobbigt misstänker jag, att ideligen behöva förklara och försvara för ts.
Alternativ eller inte, @Wille verkar klart stressad av att få det att gå ihop. Det är den gemensamma nämnaren i många inlägg att ekonomin inte går ihop.

För att återgå till ursprungsfrågan som jag uppfattar är hur ts ska ta sig till möte för utredning.
Jag tänker att det inte kan vara första gången af stöter på det här problemet.

Willie, har ni bokat utredningsmötet redan? Hör då av dig till af och förklara problemet, dvs bilen är avställd pga ekonomiska skäl och du kan inte ta dig dit. Finns det möjligt att ta ett första möte över Teams eller liknande tex? Var tydlig med att det här är ett problem för dig även vid aktiviteter och praktik. Ta annars upp det här redan vid bokningen av mötet.

Om du tycker det är svårt att komma ihåg allt eller att förklara så kanske du i förväg kan skriva ner det du vill säga och antingen dela texten med af eller läsa upp den.
Det kan också vara bra om du själv har förslag på en lösning (tex färdtjänst eller taxi och att samåkning inte fungerar).

Gällande mopeden tror jag du behöver göra mer research och tex ta reda på om batterierna räcker i -20 grader fram och tillbaka till affären (är det 6 mil enkel väg så är det nog tveksamt). Vad kostar det att ladda? Kommer du behöva ladda innan du åker hem igen? Fixar du då den väntetiden? Fundera på om du verkligen kommer använda mopeden så att du inte gör ett köp i onödan.

Jag tänker snarare på sånt som att hon mår bra nog att kunna sköta mat och hygien och trivs med att bo i huset. Och som visats i tidigare trådar, boendekostnaderna är såpass låga att det är extremt svårt att hitta en lägenhet som är billigare.

Jag håller inte med dig för jag anser du räknar och tänker fel, du måste se till helheten- för även om lägenhet är dyrare så tynger andra kostnader ner "boende på landet alternativet" så det blir dyrare- bil, bensin, försäkringar, reparationer på huset, osv etc och även tiden, det tar av den ork man har genom allt merarbete , vad gäller restid och tid för fastighetsskötsel.

Sedan är det faktiskt också så att det faktiskt sticker i ögonen när en klagar över hur fattig en är när en faktiskt äger sin bostad och äger en bil. Då är en faktiskt inte fattig även om en kanske inte har kontanter. Att förvänta sig diverse bidrag och andra offentliga insatser i det läget skaver faktiskt, speciellt när en vill ha till en förändring men inte är beredd att själv ändra på något.

Jag fattar att TS inte vill flytta vilket jag förstår. Men för att kunna bo kvar kanske en måste göra ändringar som är tuffa och kanske prova något av de förslag som kommit från diverse håll. Givetvis med respekt för att det finns någon form av diagnos hos TS men det är faktiskt inte lika med att det är totalt omöjligt att göra någon förändring. Att sedan förändringen kanske är ett krav från samhället för att få ytterligare insatser får en nog tugga i sig, så fungerar det för oss alla.

Det är trots allt ett diskussionsforum, dvs folk diskuterar. Vill TS bestämma över svaren är Dagbok rätt ställe, inte Allmänt (och jag tycker verkligen inte den här tråden hör hemma på Allmänt).

Sedan undrar jag varför TS startar dessa trådar när de slutar på samma sätt varenda gång (retorisk fråga om det inte var uppenbart). De har hittills inte lett till något konstruktivt.

Jag håller inte med dig för jag anser du räknar och tänker fel, du måste se till helheten- för även om lägenhet är dyrare så tynger andra kostnader ner "boende på landet alternativet" så det blir dyrare- bil, bensin, försäkringar, reparationer på huset, osv etc och även tiden, det tar av den ork man har genom allt merarbete , vad gäller restid och tid för fastighetsskötsel.
Lägenhet är inte dyrare alla gånger heller jag har bott i flera fina lägenheter för en bra mycket lägre summa än i hus.

Jag gjorde nyss en utredning själv via af/fk osv.
Det kanske är bra att de får se hela bilden där du måste komma söndermedicinerad för att klara av vägen dit och hem? De kanske kan hjälpta till med lite hjälp såsom ansökan om färdtjänst eller liknande om det är det som innebär att du klarar av att jobba.
Det kan i sådana fall vara ett bra underlag till en ansökan om sjukersättning.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 095
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar