Utställningstråden 2015

Norrköping är det ofta dåligt med anmälningar av flera raser konstigt nog ! Trots att det är många anmälda sammanlagt. Tycker Norrköping ligger centralt i Sverige ?

Norrköping är ju en väldigt tråkig utställningsplats så jag tror det delvis har med det att göra. Sedan har de väl inte lyckats med att bjuda in tillräckligt attraktiva domare?

Norrköping är ju en väldigt tråkig utställningsplats så jag tror det delvis har med det att göra. Sedan har de väl inte lyckats med att bjuda in tillräckligt attraktiva domare?

Nejdå, den är inte tråkig - och den är på alldeles lagom promenadavstånd från mig :D ;)

Kan hålla med om att det till viss del är tråkig (främst vad gäller försäljare där det i stort sett är samma varje år och aldrig något extra spännande), men gällande domare har jag svårt att tro att det är ett återkommande problem för när det gäller vissa raser är det dåligt med anmälningar varje år. Samma med den internationella i augusti, även om det är lite bättre där (fast för mig med icke FCI-ansluten ras är det lika dåligt med anmälningar båda gångerna) I övrigt tycker jag platsen är okej - förutom att om det är varmt, så blir det oerhört varmt pga för lite träd/för lite skugga. Men det är lätt att ta sig till ringarna och bra underlag. Varför tycker du den är tråkig ?

Nejdå, den är inte tråkig - och den är på alldeles lagom promenadavstånd från mig :D ;)

Kan hålla med om att det till viss del är tråkig (främst vad gäller försäljare där det i stort sett är samma varje år och aldrig något extra spännande), men gällande domare har jag svårt att tro att det är ett återkommande problem för när det gäller vissa raser är det dåligt med anmälningar varje år. Samma med den internationella i augusti, även om det är lite bättre där (fast för mig med icke FCI-ansluten ras är det lika dåligt med anmälningar båda gångerna) I övrigt tycker jag platsen är okej - förutom att om det är varmt, så blir det oerhört varmt pga för lite träd/för lite skugga. Men det är lätt att ta sig till ringarna och bra underlag. Varför tycker du den är tråkig ?

Tråkig för att det inte finns något annat än utställningen på en stor grön yta. Jag gillar de utställningar som är vid en hembygdsgård som Ransäter, Österbybruk som är i den fina parken osv. Där finns trevliga restauranger att äta på och lite annat att göra för den som inte vill titta på utställningen hela dagen. Dock väljer jag enbart vart jag ska åka med efter vilka domare som dömer.

Sitter o studerar bilder på hur folk ställer min ras för att få lite input inför debuten på Söndag. Vad är det med folk och envisas med att ställa hunden så framtassarna står en kilometer längre fram än hunden? *rysningar*

Om man betalar för en katalog när man anmäler, får man hem katalogen med PMet eller får man lösa ut katalogen på plats? Finns det någonstans man kan hitta "startlistorna" i förtid? Skulle så gärna veta vilka vi ska konkurrera mot på söndag :angel:

Om man betalar för en katalog när man anmäler, får man hem katalogen med PMet eller får man lösa ut katalogen på plats? Finns det någonstans man kan hitta "startlistorna" i förtid? Skulle så gärna veta vilka vi ska konkurrera mot på söndag :angel:
Man får hämta ut katalogen på plats. Vad jag vet finns det inget sätt att hitta dom i förväg utan det är hemligt till utställningens start.
Jag brukar snoka på fb :angel:

Man får hämta ut katalogen på plats. Vad jag vet finns det inget sätt att hitta dom i förväg utan det är hemligt till utställningens start.
Jag brukar snoka på fb :angel:
Haha attans! ;) Ja jag har försökt i våran rasgrupp på FB men av de fyra jag har hittat går ingen i samma klass som min ;)

Viking line dog show. Nån som varit på den och vet hur det går till? :)

Ja!
Vad är det du vill veta? Går till på samma sätt som en utställning i Sverige. Man anmäler och åker dit :D
Hundarna sitter i bilen på Eckerölinjen, sen måste man såklart fixa boende själv. Pass, avmaskning och rabies krävs för införsel till Finland.

Ja!
Vad är det du vill veta? Går till på samma sätt som en utställning i Sverige. Man anmäler och åker dit :D
Hundarna sitter i bilen på Eckerölinjen, sen måste man såklart fixa boende själv. Pass, avmaskning och rabies krävs för införsel till Finland.
Vill veta allt! ;)
Måste hunden sitta i bilen på färden över? är det lätt att hitta boende? pass, var fixar man det och vad kostar det? hur länge gäller rabiesvaccinering?

Vore kul att åka iväg på nåt sånt :)

Jag kan hålla med om att Himmelstalund är lite tråkig. De skulle säkert kunnat haft den på nåt roligare ställe, men samtidigt är det väl den bästa platsen rent storleksmässigt. Men det blir jäkligt varmt där på sommaren. Domarna har jag nog aldrig kunnat klaga på, fast nu har jag inte ställt på länge och bara en gång i den här rasen, så jag har ingen aning om vilka som är bra eller inte.

Idag har jag visat Zippo på hans första utställning i Sverige :) vi fick VG och blev placerade som trea i klassen. Hade väl hoppats på lite bättre men jag hänger inte läpp. Zippo skötte sig utmärkt hela dagen och det är jag så nöjd över. Tyvärr var det väldigt mycket slagsmål runt ringen och Zippo blev tyvärr väldigt nervös över det när vi var inne. :( så med tanke på att Zippo var istortsätt den enda hunden som inte slogs så får han en guldstjärna <3

"Maskulin ngt långlinjerad. Vackert huvud och uttryck. Välansatta öron välformade mellanbruna ögon. Vacker hals stark rygg. Ngt lång i ländparti. Ngt framskjuten i fronten. Väldigt mkt vinklar bak. Rör sig med bra steg fram ngt ineffektivt bak. Bra päls och färg. Trevligt temp."

Har några frågor också. Framskjuten i fronten? Är det samma som dåligt förbröst? ;) mycket vinklar bak??? Låter negativt, brukar ju stå typ välvinklad. Ska jag ta mycket vinklar bak som positivt eller typ FÖR MYCKET vinklar bak? Ineffektiva bakbensrörelser, är det något man kan träna upp? Typ cykla? Backträning? :D

Jag kan hålla med om att Himmelstalund är lite tråkig. De skulle säkert kunnat haft den på nåt roligare ställe, men samtidigt är det väl den bästa platsen rent storleksmässigt. Men det blir jäkligt varmt där på sommaren. Domarna har jag nog aldrig kunnat klaga på, fast nu har jag inte ställt på länge och bara en gång i den här rasen, så jag har ingen aning om vilka som är bra eller inte.
Jo det blir varmt som tusan om det är en varm dag då det är ont om skugga. Samtidigt är underlaget väldigt bra och det är gott om plats för ringarna - så det är lite kluvet hur man vill ha det. För mig däremot är det perfekt då jag har gångavstånd dit:D;)
men visst, en mer lummig plats hade varit att föredra, men det är svårt att hitta en sådan plats i Norrköping som inte tillhör vanliga parker där icke hundutställare ska kunna vistas.

Har några frågor också. Framskjuten i fronten? Är det samma som dåligt förbröst? ;) mycket vinklar bak??? Låter negativt, brukar ju stå typ välvinklad. Ska jag ta mycket vinklar bak som positivt eller typ FÖR MYCKET vinklar bak? Ineffektiva bakbensrörelser, är det något man kan träna upp? Typ cykla? Backträning? :D

Framskjuten i fronten betyder att hela frontpartiet dvs. skuldra/förbröst/överarm sitter för långt fram och att vinkel mellan skuldra/överarm är för öppen. Mycket vinklar bak skulle jag också tolka som negativt, men det är inte självklart. Att rörelserna blir dåliga är inte konstigt när hunden är knappt vinklad i fram och övervinklad bak. Dock är det vanligtvis frambensrörelserna som blir lidande av detta men i ditt fall är det ju bak. Och att de är ineffektiva skulle jag tro beror på att hunden inte kan använda sin fulla potential i sina välvinklade bakben eftersom fronten är för rak. Vad är det för ras? Någon bild?

Framskjuten i fronten betyder att hela frontpartiet dvs. skuldra/förbröst/överarm sitter för långt fram och att vinkel mellan skuldra/överarm är för öppen. Mycket vinklar bak skulle jag också tolka som negativt, men det är inte självklart. Att rörelserna blir dåliga är inte konstigt när hunden är knappt vinklad i fram och övervinklad bak. Dock är det vanligtvis frambensrörelserna som blir lidande av detta men i ditt fall är det ju bak. Och att de är ineffektiva skulle jag tro beror på att hunden inte kan använda sin fulla potential i sina välvinklade bakben eftersom fronten är för rak. Vad är det för ras? Någon bild?
TACK! :bow: Alltså vill man att frambenen ska sitta typ längre bak på hunden eller? :angel: Såg att det står till och med väldigt mycket vinklar bak. Det låter negativt.. Men vinklade bakben är väl bra? :confused: Och borde han inte få effektivare rörelser just för att han är välvinklad?

img_6883_55311813e087c30a13e3eaaf.jpg

En dalmatiner, som du kanske ser ;)

TACK! :bow: Alltså vill man att frambenen ska sitta typ längre bak på hunden eller? :angel: Såg att det står till och med väldigt mycket vinklar bak. Det låter negativt.. Men vinklade bakben är väl bra? :confused: Och borde han inte få effektivare rörelser just för att han är välvinklad?

img_6883_55311813e087c30a13e3eaaf.jpg

En dalmatiner, som du kanske ser ;)

De hundar med bäst rörelser är de som är harmoniskt vinklade runt om, har du mycket vinkel bak behöver du det i fram också för att få bra rörelser. Är hunden knappt vinklad i fram tjänar rörelserna på att hunden har knappa vinklar i bak också. Just att vinklarna stämmer i förhållande till varandra är viktigast för att få bra rörelser.

Jag tycker att din hund ser fin ut i fram, nu vet jag inte hur du visar på utställning men på bilden har han tyngden bak vilket gör att huvudet hamnar övanför frambenen istället för framför, försök få hunden att tänka framåt och stå med tyngden på sina framben.

De hundar med bäst rörelser är de som är harmoniskt vinklade runt om, har du mycket vinkel bak behöver du det i fram också för att få bra rörelser. Är hunden knappt vinklad i fram tjänar rörelserna på att hunden har knappa vinklar i bak också. Just att vinklarna stämmer i förhållande till varandra är viktigast för att få bra rörelser.

Jag tycker att din hund ser fin ut i fram, nu vet jag inte hur du visar på utställning men på bilden har han tyngden bak vilket gör att huvudet hamnar övanför frambenen istället för framför, försök få hunden att tänka framåt och stå med tyngden på sina framben.
Okej, jag förstår. Tack för att du tar dig tid :bow:

Hur tycker du han ser ut bak då? Extremt vinklad?

Jag ställer honom ungefär som jag gör på bilden. Ska tänka på att försöka få honom lägga tyngden lite längre fram. Har du något förslag? Han är snyggare när man matar honom, alltså när han står o gnager i handen typ. Då lägger han ju tyngden framåt. Men det ser ju inte så snyggt ut att stå o mata..

Här är en annan sämre bilder när han matas. Jag vet att huvudet skulle behöva mer fram. Men här lägger han väl mer vikt fram?
Dom flesta inom rasen hänger ju upp sina hundar när dom ställer.. Visar det upp hunden på ett snyggt sätt?
1598668_603268153107313_796471649_n_556bfd9de087c323de953453.jpg

Satt och granskade rasstandarden igår. Det står att dåligt vinklade hundar tenderar att bli högtställda, och det är han ju.. Men så dåligt vinklad tycker inte jag att han är? Men jag kanske har fel.. Blir lite fundersam över att han trots dåliga vinklar fram tydligen har bra rörelser fram? Hmm..En dåligt vinklad hund ska få kortare hals och grundare bröstkorg. Han fick ju i kritiken att han är vacker hals. Och hans bröstkorg är väl djup.. I rasstandarden står det att knälederna skall vara väl vinklade, manken utmärkande, avsaknad av förbröst är vanligt och skall uppmärksammas, skulderbladen måttligt sluttande, torra och muskulösa. Jag ska nog minsann gå en exteriörkurs! :D Tycker det är himla intressant det här.. Det blir så häftigt att ha det på papper och kunna se och känna på sin hund vad som menas på pappret.

en dalmatiner, som är välvinklad såväl fram som bak, vilket resulterar i längre hals, bättre bröstdjup och starkare ländparti samt framför allt ett korrektare rörelseschema.

dalmatiner med rak skuldra, rak överarm och dåliga vinklar bak, särskilt då knävinkeln. Detta ökar mankhöjden (3 – 5 cm). Denna dalmatiner är för högställd och har en kort och grund bröstkorg, kort hals och sämre benstomme.

@isafore
Jag har en form av "ögontarget" på Ladda för att få henne att suga mer framåt när hon står, hon får lätt lite veka mellanhänder annars :)
Dvs, vi har vanligtvis nostarget mot handflatan, men när jag ställer henne har jag target på baksidan av handen i stället. Så jag ber henne att "stå!", ber henne stanna kvar och sedan förflyttar jag mig så att jag står framför henne. Då sätter jag upp handryggen så att hon ser den, får ett sug mot den och drar lite framåt så att säga.
Svårt att förklara, men jag hoppas att du förstår hur jag menar :p

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 003
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 371
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar