Åhå, vad är det för utställning?
Viking Line Dog Show
Har varit där en gång och det var jättetrevligt! Bra att ha en utställning relativt nära som ändå är utomlands så man kan få finska cert och även CACIB om det går bra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kommer säkert förbi wachtlarna om jag hinner, är lite kär i dem. Har insett att jag måste börja jaga, är överförtjust i både wachteln och münsternKul, då får vi försöka få till en dejt
Viking Line Dog Show
Har varit där en gång och det var jättetrevligt! Bra att ha en utställning relativt nära som ändå är utomlands så man kan få finska cert och även CACIB om det går bra
Kommer säkert förbi wachtlarna om jag hinner, är lite kär i dem. Har insett att jag måste börja jaga, är överförtjust i både wachteln och münstern
Internationell utställning i Eckerö. Kallas Viking Line Dog Show. ska bli skoj
Kul! Om vi kniper ett andra cacib nu i Tvååker så kanske det kan vara idé att åka dit också Som @Malibu_Stacy sa, det är ju inte så långt bort om man vill försöka på ett cacib utomlands.
Halvt kl,
Hur fungerar det med internationell utställningschampion (eller ja, den lägsta av dem), måste hundarna uppfylla de svenska championatskraven för att få det?
Såg en tik på rasutställningen häromveckan som var DK Ch och NO Ch, och gick i championatsklass, men med Specialtecken S utan SE Ch. Hur fungerar det?
Kan det vara så att hon är fullcertad för championatet i Sverige men inte har tillräckliga jaktprovsmeriter? Men att det inte krävs fulla jaktprovsmeriter för utländska Ch?
Om du är champion i ett annat land så krävs det enbart ett cert i Sverige för att bli svensk champion. Därav specialtecken C (som betyder att hunden endast behöver ett cert till för championat). Eftersom hunden redan är champion i ett annat land får den alltså gå i championklass i sverige.
Har aldrig hört om Specialtecken S? Men kanske är en jaktgrej
Åh så himla roligt det lät! 588 stycken lät mycket det, jag har nog aldrig ens träffat en i verkligheten Grattis till fina reslutat!Jag är väl inte direkt jätteflitig med att ställa ut, hittills i år har det blivit tre gånger med den enda av mina fyra hundar som jag ställer ut. Först ut var SBK Skånedistriktets utställning för bruksraser i Åhus 9 maj. Indigo ÄLSKADE den danske domaren Gunnar Nymann och kunde inte stå stilla utan ville bara stå på bakbenen och pussas, jag höll på att skämmas ögonen ur mig men tack och lov så gillade tydligen domaren honom ändå. Indi var den enda beauceronen och fick Excellent och CK, sen i finalen så trodde jag att vi skulle åka ut ganska snabbt, men vi var kvar även när han skickade ut flera andra. Det slutade med att Indigo blev BIS - helt otroligt, beauceroner brukar helt enkelt inte vinna BIS! Jag var galet stolt över min fina kille.
Helgen därpå var det SKKs internationella i Hässleholm, åter igen var Indi enda beauceronen och den här gången föll han inte alls domaren i smaken utan åkte ut med ett Very good. Jaja, domaren dömer och de ser saker olika, så är det ju bara. Indi uppförde sig i alla fall strålande i ringen och jag var helnöjd med honom.
Båda dessa utställningar var lite genrep inför vårens stora händelse - franska beauceronklubbens rasspecial (Nationale d'Elevage de Beauceron) i Saint-Pierre de Boeuf (några mil söder om Lyon). Jag och Indigo åkte ner tillsammans med två vänner med deras beaucerontikar, vi klämde in oss tre personer och tre stora hundar i en V70 (tack och lov för takbox!) och hade en fantastisk vecka! 588 beauceroner var anmälda under helgen, vilket väl är mer än dubbelt så många som det finns i Sverige. En helt otroligt rolig upplevelse! Jag har varit nere två gånger tidigare, men då utan hund.
Rasspecialen är inte bara exteriörbedömning - på morgonen går man och hämtar ut sitt bruna kuvert, där finns ett papper där det står vilka "stationer" man ska gå till - först mätning (höjd, längd, bredd samt en del mått på huvudet), sen vidare till karaktärsprov där man testar skott (under rörelse och stillastående), hur hunden reagerar på hot (gubbe med pinne som rör sig lite lagom hotfullt mot hunden) samt avreaktion (gubben med pinnen lägger ifrån sig pinne och bjuder sen in hunden att hälsa) och sen kollar man chipet (vilket också blir lite av hanterings-/socialtest).
Indigo skötte sig vädigt fint, fick Excellent på karaktären (man måste ha 8 i snitt på de tre momenten skott, hot och social förmåga, vilket var vad han fick) och sen fick han även Excellent på exteriören. Dock hade han behövt s.k. Excellent Plus för att bli uttagen till stora ringen i söndagens finaler, men jag var helnöjd ändå. Exteriördomaren konstaterade att Indi fortfarande är ung och behöver växa på sig lite.
Vi genomförde också ett mycket enkelt lydnads- och socialprov, CSAU, som man behöver om man vill tävla tex lydnad där nere och även här fick Indigo Excellent (vilket ärligt talat inte var jättesvårt).
Däremot fick vi gå in i stora ringen i nationsparaden och sen även i uppfödartävlingen, där uppfödare med minst 5 deltagande hundar under helgen tävlar mot varandra. Indigos uppfödare har kommit 2:a de senaste två åren men i år vann de, så det var väldigt roligt att få vara med och medverka till det.
Indigo träffade även sin kullbror och det var väldigt roligt att se två stycken 2-åriga hanar som båda bara ville leka och busa med varandra - de var otroligt lika i sättet och även ganska lika i utseendet. Har inga riktigt bra bilder från helgen eftersom vi alla tre var upptagna med att fara omkring mellan stationerna med våra hundar, men här är Indigo och hans bror; vi fick hålla hårt i dem för att de inte skulle försöka leka.
En helt fantastisk helg och en mycket rolig resa, förhoppningsvis ska vi göra om det igen om några år.
Men vad fasen.. Jag blir inget klokare
Specialtecken S har hundar som inte kan tilldelas cert, antingen för att de är fullcertade eller för att de inte har rätt till cert, t ex för wachtlar, om de inte ställs i jaktklass
Wachtlar kan bara få cert om de har jaktprovsmerit.
Så om t ex Finland har lägre krav för ett utställningschampionat kan jag få henne till champion där och då automatiskt få ett svenskt championat också eftersom har har cert här?
Kul! Om vi kniper ett andra cacib nu i Tvååker så kanske det kan vara idé att åka dit också Som @Malibu_Stacy sa, det är ju inte så långt bort om man vill försöka på ett cacib utomlands.
Halvt kl,
Hur fungerar det med internationell utställningschampion (eller ja, den lägsta av dem), måste hundarna uppfylla de svenska championatskraven för att få det?
Såg en tik på rasutställningen häromveckan som var DK Ch och NO Ch, och gick i championatsklass, men med Specialtecken S utan SE Ch. Hur fungerar det?
Kan det vara så att hon är fullcertad för championatet i Sverige men inte har tillräckliga jaktprovsmeriter? Men att det inte krävs fulla jaktprovsmeriter för utländska Ch?
Jo det hade varit kul men vet inte om jag kan ta mig dit. Om inte fixar jag middag åt er medan ni är iväg haha bor ju i närheten av hotellet ni bodde på sist nu. Tar ca 10 min att gå dit@chiara skall du ställa i Svenstavik? Funderar lite på att åka dit...
Haha vad gullig du är Blir nog bara jag och Zeppe, S jobbar så mkt så tror inte jag kan planera att han följer med. Så funderar på att hitta något billigare boende kanske, kändes dyrt med hotell själv. Har du något tips?Jo det hade varit kul men vet inte om jag kan ta mig dit. Om inte fixar jag middag åt er medan ni är iväg haha bor ju i närheten av hotellet ni bodde på sist nu. Tar ca 10 min att gå dit
Men bo hos mig!! Vore superkulHaha vad gullig du är Blir nog bara jag och Zeppe, S jobbar så mkt så tror inte jag kan planera att han följer med. Så funderar på att hitta något billigare boende kanske, kändes dyrt med hotell själv. Har du något tips?
Ja gärna yeeey! haha nu blev jag ännu mer pepp på att anmäla!Men bo hos mig!! Vore superkul
Ja gärna yeeey! haha nu blev jag ännu mer pepp på att anmäla!
Vi funderade lite över samma sak, min kompis tik blev champion för 2 veckor sedan. Det står nu specialtecken S på henne fast hon är anmäld i championklass, på nästa utställning. Det har jag inte sett förut? Detta är alltså ingen ras som behöver några andra meriter än 3 cert varav ett efter 2 år liksom. Visst hon får ju inte tävla om cert eftersom hon är fullcertad men inte brukar det väl stå så då?