Utställningstråden 2015

Tänker du på ett sådant utställningskoppel jag hade igår, eller ett ännu bredare typ vinthundsmodell? :)
Leksaken heter Tug-E-Nuff!

Ja precis ett sånt :) Eftersom han inte är ställd sen valp så hade vi bara ett supertunt = avslitet inom 5 min om han får för sig nåt.
Tack! Får googla på det o se vad jag kan hitta

Har ni läst vad Hans Rosenberg skrivit i senaste Hundsport? Annars finns det här http://www.srtk.se/.cm4all/iproc.php/Textfiler/Rusa, hänga, fordra - uppvisning 2015.pdf?cdp=a

:bow::bow::bow::bow::bow:
Det var det bästa jag läst på länge i Hundsport :)
Tänkte på vissa av hundarna/raserna jag såg på utställningen förra helgen där ägarna kutade så dom var blå i ansiktet, hundarna högt upphållna och med framben som hade rörelser så det såg ut som dom sprang före hunden - inte naturligt någonstans.
Är tacksam för att själv ha en bonnhunds-ras, som visas i löst koppel, ställs fritt och där jag inte ens behöver springa :bump:

Det var det bästa jag läst på länge i Hundsport :)
Tänkte på vissa av hundarna/raserna jag såg på utställningen förra helgen där ägarna kutade så dom var blå i ansiktet, hundarna högt upphållna och med framben som hade rörelser så det såg ut som dom sprang före hunden - inte naturligt någonstans.
Är tacksam för att själv ha en bonnhunds-ras, som visas i löst koppel, ställs fritt och där jag inte ens behöver springa :bump:
Ja hundarna flaxar ju hejvilt med frambenen för att försöka nå marken, typ :(

Undrar om det har o göra med att dina inte är FCI-erkända? Att det där internationella sättet inte kommit till din ras. HR nämnde ju att en utländsk domare hade hetsat utställarna. En liten tanke bara :)

I dalmatinerns rasstandard står det att hundarna inte ska visas i för högt tempo för då tappar dom de karaktäristiska stegen. Ändå rusas det.. Man har väl fått för sig att domarna vill ha det så?

I vår rasstandard står det inte ens något om hur de ska visas. Så länge de inte biter domaren är det bra, typ :p

De hade en minikonferens för wachtelhund i samband med utställningen i Kista, där det bland annat togs upp att wachtelägare i regel inte är så vana vid att ställa ut sina hundar och att domarna måste ha överseende med detta och att de ska kunna bedöma hundarna även om de inte blir perfekt uppställda. Det är en jaktras vars huvudsyfte är att jaga och inte att ställas ut. Jag har fattat det som att det fick positivt bemötande av domarna :)

Ja hundarna flaxar ju hejvilt med frambenen för att försöka nå marken, typ :(

Undrar om det har o göra med att dina inte är FCI-erkända? Att det där internationella sättet inte kommit till din ras. HR nämnde ju att en utländsk domare hade hetsat utställarna. En liten tanke bara :)

I dalmatinerns rasstandard står det att hundarna inte ska visas i för högt tempo för då tappar dom de karaktäristiska stegen. Ändå rusas det.. Man har väl fått för sig att domarna vill ha det så?

Det var just dalmatiner jag kikade på och blev förskräckt. Handler som sprang så dom nästan blev blå i skallen och hundarna såg ut som hackneyhästar eller liknande med sina frambensrörelser, då tassarna svävande över gräset - och hundarna såg mer eller mindre strypta ut !

Jag tror ärligt inte att det är för att heelern inte är FCI godkänd som de flesta visar dom på lösa koppel - dom flesta ägare av heeler tycker helt enkelt samma sak och många som numera äger heeler är gamla brukshundsmänniskor :)
Förresten så skulle det inte spela någon roll hur mycket man försöker hetsa eller "lyfta upp" heeler i ringen - den blir liksom inte flashig ändå med sina kortare ben ;)

Oavsett ras så hade jag blivit förbannad om en domare hade försökt hetsa mig och min hund i ringen - galenskaper :rage:

Det var just dalmatiner jag kikade på och blev förskräckt. Handler som sprang så dom nästan blev blå i skallen och hundarna såg ut som hackneyhästar eller liknande med sina frambensrörelser, då tassarna svävande över gräset - och hundarna såg mer eller mindre strypta ut !

Jag tror ärligt inte att det är för att heelern inte är FCI godkänd som de flesta visar dom på lösa koppel - dom flesta ägare av heeler tycker helt enkelt samma sak och många som numera äger heeler är gamla brukshundsmänniskor :)
Förresten så skulle det inte spela någon roll hur mycket man försöker hetsa eller "lyfta upp" heeler i ringen - den blir liksom inte flashig ändå med sina kortare ben ;)
Japp! Jag är också förskräckt.. Det är måååånga gånger som dalmatinerna travar med frambenen i luften. Min uppfödare visar på löst koppel, både uppställd och i rörelser, och jag är förbannat stolt över att ha hund från en som trotsar alla normer och ändå är framgångsrik. Hon är en stor förebild för mig :)

Aha! Intressant :up: Visst är det du som haft shar pei innan? Hur visas dom? Det är en ras som jag definitivt inte kan tänka mig skulle vara snyggare upphängda :D

Ja, jag förstår inte grejen med att hetsa.. Okej om någon springer i så pass långt tempo att hunden passar typ, då kanske man kan be handlern springa lite fortare ;) Men hur ofta händer det? Och man behöver ju inte hetsa..

I vår rasstandard står det inte ens något om hur de ska visas. Så länge de inte biter domaren är det bra, typ :p

De hade en minikonferens för wachtelhund i samband med utställningen i Kista, där det bland annat togs upp att wachtelägare i regel inte är så vana vid att ställa ut sina hundar och att domarna måste ha överseende med detta och att de ska kunna bedöma hundarna även om de inte blir perfekt uppställda. Det är en jaktras vars huvudsyfte är att jaga och inte att ställas ut. Jag har fattat det som att det fick positivt bemötande av domarna :)
Haha, fördelen med jakthund!

Bra! Vilka höll i den "minikonferensen"? Det är ju trots allt hundarnas exteriör som ska bedömas, inte vem som håller i snöret, har finast dräkt eller ser proffsigast ut.

SDS har tagit upp i rasstandarden att avsaknad av förbröst börjar bli allt för vanligt och skall uppmärksammas. Ändå fortsätter hundar med helt platta förbröst vinna ;)

Haha, fördelen med jakthund!

Bra! Vilka höll i den "minikonferensen"? Det är ju trots allt hundarnas exteriör som ska bedömas, inte vem som håller i snöret, har finast dräkt eller ser proffsigast ut.

SDS har tagit upp i rasstandarden att avsaknad av förbröst börjar bli allt för vanligt och skall uppmärksammas. Ändå fortsätter hundar med helt platta förbröst vinna ;)

Helt klart! :D

Det var SKKs domarkommitté som höll i minikonferensen :) Det var ca 30 domare med och typ 10 wachtelhundar som de fick kolla på, samt representanter från rasklubben.
I protokollet inför minikonferensen står så här:
"§5 Arbetsgrupper
a) Framtidens domarkonferenser
Nina Karlsdotter rapporterade från arbetsgruppens senaste två arbetsmöten. Arbetsgruppen har bland annat diskuterat hur man kan stötta specialklubbar som inte själva har möjlighet att arrangera exteriördomarkonferenser. För att testa ett nytt upplägg kommer en ”minikonferens” på wachtelhund att anordnas för exteriördomare den 3 april 2015 i samband med Stockholms Kennelklubbs utställning i Kista."

http://www.skk.se/Global/Dokument/Protokoll/Domarkommitten/DK-1-2015.pdf

Japp! Jag är också förskräckt.. Det är måååånga gånger som dalmatinerna travar med frambenen i luften. Min uppfödare visar på löst koppel, både uppställd och i rörelser, och jag är förbannat stolt över att ha hund från en som trotsar alla normer och ändå är framgångsrik. Hon är en stor förebild för mig :)

Aha! Intressant :up: Visst är det du som haft shar pei innan? Hur visas dom? Det är en ras som jag definitivt inte kan tänka mig skulle vara snyggare upphängda :D

Ja, jag förstår inte grejen med att hetsa.. Okej om någon springer i så pass långt tempo att hunden passar typ, då kanske man kan be handlern springa lite fortare ;) Men hur ofta händer det? Och man behöver ju inte hetsa..

Japp, jag hade shar-pei tidigare :)
Där har man halsbandet högt upp på halsen, men inte för att lyfta upp dom utan mer för att det inte ska bli en klump skinn under hakan vilket det lätt blir om hunden drar det allra minsta i kopplet och halsbandet drar upp skinnet - halsbandet högt upp gör att halsen blir slätare. Finns visserligen en del som håller upp hundarna, men själv höll jag enbart kopplet lite sträckt utan att störa hunden och enbart för att halsbandet inte skulle åka ner. Däremot finns ingen anledning att ha kopplet sträckt när hunden visas stillastående, men så gör många ändå tyvärr. I övrigt så springs del i normaltakt med dom, för hur det än är så är det en rätt stadig ras :)

17_juni_2_5581852f2a6b22a9c69acfd7.png

Mitt prickiga :heart
Tränar på med uppställningen. Har kommit fram till att jag inte tänker hänga honom och inte mata honom, han ska stå fritt precis som jag har gjort innan. Har också kommit fram till att jag ska sträcka ut honom lite mer, som på denna bild. Mycket bättre! Tyvärr ställer han fram frambenen aningen långt då, och fronten blir lidande. Jobbar vidare på att få honom att bjuda mer framåt, utan att ta något steg. Det är en svår balansgång som vi inte riktigt har hunnit få ordning på ännu.

Vi var i helgen och ställde i Vännäs och det var inte så jätteroligt. Vovve har lätt för skall och blir stressad och blockerad då. Jag tog nog ut honom för tidigt ur buren och vi fick stå och vänta ett tag vilket resulterade i att han började skälla. Sen satt det en hund och gubbe nästan i ringen (där man inte skulle sitta) och vovve "låste" sig på denna och skällde. Nåja, det är bara att träna vidare och han fick inte nerslag på det, han är inte arg eller så, och hanteringen brydde han sig inte i.
Men, domaren kläckte ur sig "du måste ge din hund mera mat" vilket jag inte tyckte var så jätteroligt sagt. Han äter dåligt, så det är ju inte så att jag inte ger honom mat..Jag tycker dessutom inte att han är så våldsamt smal längre, däremot saknas det muskler. Men han är ju junior!
Vi fick VG och det känns trist med tanke på att han tog cert i piteå :p Kritiken är kalasfin förutom att han "måste få mera mat", resten var bara positivt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 371
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar