Utställningstråden 2015

Till helgen skall jag vara med på kurs med Gerhard O'Shea. Det skall verkligen bli roligt för jag har hört mycket gott om honom.

Jag är inte helt novis utan har ställt ut kanske ett 20-tal gånger i mitt liv. Däremot har jag aldrig gått kurs eller fått någon egentlig träning i hur man gör.

Fortfarande är jag ganska nervös i ringen och fumlar lite med hur man vänder med hunden när man går "snett igenom" tex.

Så det blir en stor upplevelse det här; att få vara med ett proffs i två dagar.

Spännande och lite nervöst.

Sarek ska lite hastigt och lustigt ställas ut på lördag. Han är utställd en gång tidigare som vuxen och var inte jätteglad i hanteringen men "stod ut". Jag nojjar säkert lite i onödan nu, men det är en hund med lite humör och passar det inte så talar han ljudligt om det. Så exakt HUR illa ska de bete sig innan de åker ur ringen och vad krävs för rapporteringskod? Får de lov att protestera lite med morr, vad händer vid lufthugg etc. Det är ingen som helst risk för ett riktigt bett, då hade jag inte ställt ut :). Han har fixat hanteringen på MH, BPH, MT samt exteriörbeskrivning utan större problem. Men vissa dagar är han på dåligt humör helt enkelt och min lilla erfarenhet av utställningsdomare är att de är betydligt sämre på att hantera hund än testledare...

Sarek ska lite hastigt och lustigt ställas ut på lördag. Han är utställd en gång tidigare som vuxen och var inte jätteglad i hanteringen men "stod ut". Jag nojjar säkert lite i onödan nu, men det är en hund med lite humör och passar det inte så talar han ljudligt om det. Så exakt HUR illa ska de bete sig innan de åker ur ringen och vad krävs för rapporteringskod? Får de lov att protestera lite med morr, vad händer vid lufthugg etc. Det är ingen som helst risk för ett riktigt bett, då hade jag inte ställt ut :). Han har fixat hanteringen på MH, BPH, MT samt exteriörbeskrivning utan större problem. Men vissa dagar är han på dåligt humör helt enkelt och min lilla erfarenhet av utställningsdomare är att de är betydligt sämre på att hantera hund än testledare...

Beror nog mycket på domare och situationen. I min ras hade hunden blivit utskickad utan pardon, för de ska inte vara så.. alls. Just schäfrar och rottisar verkar se dock tolerera en del ifrån.

Inom min ras (dvärgschnauzer) hade en sådan hund också fått rapportkod A.
Jag tycker också att domarna verkar acceptera mer inom vissa raser, men en rapportkod A är inte kul att dras med om man tävlar mycket inom annat sedan!

Inom min ras (dvärgschnauzer) hade en sådan hund också fått rapportkod A.
Jag tycker också att domarna verkar acceptera mer inom vissa raser, men en rapportkod A är inte kul att dras med om man tävlar mycket inom annat sedan!
Rapporterad redan vid morr alltså? Märker jag att han blir svart i ögonen så får jag väl ta undan honom helt enkelt. Och jag har laddat upp med supergott godis att trycka in i hela munnen på honom :D

Min svärmor har ställt ut sin yngsta fralla en del, så nästa söndag följer jag med och fotar när hon ska till Hässleholm :)

Lite tråkigt att vi själva har hund utan stamtavla, vill också!

Rapporterad redan vid morr alltså? Märker jag att han blir svart i ögonen så får jag väl ta undan honom helt enkelt. Och jag har laddat upp med supergott godis att trycka in i hela munnen på honom :D

Ja, oftast tycker jag att hundarna enbart blir diskade men varit med om att det även vid morr lämnats rapportkod A då det faller under oacceptabelt beteende. Lite morr antar jag att de flesta domare "bara" diskvalificerar.
Utställning är ju en avelsutvärdering så jag tycker det är mer än rätt att diska hundar som inte klarar av hantering då detta inte är något man bör avla vidare på inom någon ras. Gör den dessutom utfall tycker jag att det är rätt med rapportkod.

Jag tycker att du ska prova en gång till med honom! Vissa domare beter sig ju ganska klumpigt också...

Det är så otroligt olika hur domare är med lite mutter. Min förra hund tog sitt championat den enda gången hon någonsin morrade åt en människa (det var domaren, men bara första gången hon skulle kika på tänderna). Hon viftade på svansen efter och såg nästan ut att be om ursäkt för sitt morr (hunden alltså) och domaren föll till föga. Det visade sig att hon hade fått en rejäl tonsillit upptäckte jag senare under veckan.

Vissa andra åker ut med ett brak om den ens muttrar lite långt ner i magen, så det är så svårt veta i förväg hur domaren är och vad denne accepterar.

Vad skönt ändå!

Ja fast med tanke på konkurrensen så blir jag nästan sugen på att ställa honom fler gånger ändå… Går det att träna så han accepterar den här konstiga situationen tro? Det kommer aldrig bli avelshund av honom (kastrerad). Men som en skoj grej mest. Något championat hade ju varit kul att ta med den här hunden ;)

Ja fast med tanke på konkurrensen så blir jag nästan sugen på att ställa honom fler gånger ändå… Går det att träna så han accepterar den här konstiga situationen tro? Det kommer aldrig bli avelshund av honom (kastrerad). Men som en skoj grej mest. Något championat hade ju varit kul att ta med den här hunden ;)

Det går absolut att träna dom till att acceptera och vänja sig!
En domare som behandlade min tik väldigt illa (borde ha anmält men visste inte man behövde göra det på plats) så tyckte hon inte om utställningsdomare längre.
Men tränat med mkt belöning när någon känner på henne och även lärt henne kommandot tänder så hon vet när dom ska kolla tänder. Så träna på!

Självklart går det att träna! Du har ju redan bra utgångsläge med tanke på hur bra du kunde distrahera honom med godis idag :)

Det går absolut att träna dom till att acceptera och vänja sig!
En domare som behandlade min tik väldigt illa (borde ha anmält men visste inte man behövde göra det på plats) så tyckte hon inte om utställningsdomare längre.
Men tränat med mkt belöning när någon känner på henne och även lärt henne kommandot tänder så hon vet när dom ska kolla tänder. Så träna på!

Du kan också välja att visa tänderna själv. Jag fick lära mig att det bara är att säga till domaren att "jag visar tänderna själv", men hunden måste givetvis kunna bli hanterad och rörd av domaren.

Du kan också välja att visa tänderna själv. Jag fick lära mig att det bara är att säga till domaren att "jag visar tänderna själv", men hunden måste givetvis kunna bli hanterad och rörd av domaren.

Jag ska ge det några försök! Det är en hund som i grunden inte är så socialt intresserad, nyfiken nog att komma fram och "hälsa", men det handlar mer om undersökning än att han försöker "bonda" med personen. Han kan även tillåta sig att bli kliad men igen så handlar det mer om att det känns skönt än som en social handling. Någotsånär trygg men gillar inte att bli hanterad bredvid sin matte. Tar man honom och går iväg en bit så är det inget problem. Tänderna/huvudet är det minst jobbiga, bakbenen gillar han inte ens att jag tar på. Han var skadad i ett bakben som valp, tror vi var hos vet 10 ggr på 14 dagar och det var många smärtsamma omläggningar av det stora såret. Det har inte hjälpt precis och är man så vek som han är så tror jag nog att han kommer ihåg EXAKT hur ont det gjorde…

Han är dock störningstränad in i absurdum på vissa andra grejer så kanske kan han lära sig att stå blickstilla trots att helt främmande klämmer och drar...

Jag ska ge det några försök! Det är en hund som i grunden inte är så socialt intresserad, nyfiken nog att komma fram och "hälsa", men det handlar mer om undersökning än att han försöker "bonda" med personen. Han kan även tillåta sig att bli kliad men igen så handlar det mer om att det känns skönt än som en social handling. Någotsånär trygg men gillar inte att bli hanterad bredvid sin matte. Tar man honom och går iväg en bit så är det inget problem. Tänderna/huvudet är det minst jobbiga, bakbenen gillar han inte ens att jag tar på. Han var skadad i ett bakben som valp, tror vi var hos vet 10 ggr på 14 dagar och det var många smärtsamma omläggningar av det stora såret. Det har inte hjälpt precis och är man så vek som han är så tror jag nog att han kommer ihåg EXAKT hur ont det gjorde…

Han är dock störningstränad in i absurdum på vissa andra grejer så kanske kan han lära sig att stå blickstilla trots att helt främmande klämmer och drar...

Vi fick lära oss att hantera våra hundar på kursen i helgen och det var väldigt nyttigt.

Devisen var; lär din hund att acceptera att du kan hantera alla kroppsdelar. Tag tid på dig, beröm när hunden är avslappnad och utöva bara den press det innebär att böja sig över hunden etc när hunden är helt avslappnad av att du stryker över ryggen.

Hantera de områden där hunden känner sig lite olustig extra mycket och avdramatisera.

Kursledaren menade att om "inte du kan hantera hunden, då kan inte en främmande person göra det."

Min hund är som din (socialt nyfiken men söker ingakompisar) och idag fick vi träna på att föraren gav hunden en godbit när "domaren" rörde sig mot hunden och när denne passerade.

Ser till att främmande personer associeras med bara positiva minnesbilder och träna mycket på egen hand.

Får du hunden att helt lita på dig, då kan den "ta" främmande.

Jag tyckte det var tänkvärt.

@prinsessfeminist Du kommer ha så otroligt roligt, och mest troligt få en hel massa tips. *avundsjuk* vill också gå för Gerard! :)

Jag måste säga att detta var en av de bästa hundkurser jag varit på! Jag är så nöjd! Dels för de praktiska råd och kunskaper han generöst delade med sig av angående utställningsträning, men kanske mest hans dog managment-föreläsningar.

Det var befriande att lyssna på en hundmänniska som utifrån logik och socialt sammanhang, ur hundens perspektiv, satte ord på hur viktigt det är med ledarskapet. Nu vet jag att en del inte gillar ordet ledarskap, men jag tycker om det, eftersom det för mig betyder styrning och ledning av hunden (management).

Jag fick ÄNTLIGEN en hel massa verktyg för hur jag skall få hunden både lydig och full av energi. Min man är duktig på att styra hundarna och de lyder honom bättre än mig, medan jag är bättre på att skapa kontakt och engagemang. Jag har stångats med att få till "både ock", men nu tycker jag att jag fått lära mig en hel del.

Jag kommer i framtiden, när tillfälle ges, lyssna på O'Shea igen - för det här var mycket att smälta på bara en helg. Wow... jag är helt utmattad! (för att inte prata om jycken, han sover som en stock!! :D :D )

Dagen har spenderats i ett ridhus... Var länge sedan sist, och så fort jag klev in förstod jag varför ;) Men, 7 månader gamla Tassas utställningspremiär är avklarad. Gick över förväntan! För två månader sedan slog hon på backen så fort något var nytt, och nu travar hon på i kopplet nästan obehindrat *glad* Skuttade bara lite grann, tyckte domaren var helt ok och stod faktiskt snyggt större delen av tiden i stora ringen. Oplacerade, men super nöjd. Pappa blev BIS4 (inte visad av mig). Och jag vann 6 paket polarbröd på lotteriet, så ikväll blev det räkmacka :D
Nästa vecka är det SDHK i Luleå och SNKK i Piteå. Tassa ska inte ställas någon av dagarna, min uppfödare ställer två på SNKK, får se om jag blir extra-handler eller om jag bara kör miljöträning. Hoppas på fint väder iaf, och att jag lärt mig av föregående 5(?) år, dvs att använda solskyddsmedel... ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar