Utställningstråden 2015

Dagen har spenderats i ett ridhus... Var länge sedan sist, och så fort jag klev in förstod jag varför ;) Men, 7 månader gamla Tassas utställningspremiär är avklarad. Gick över förväntan! För två månader sedan slog hon på backen så fort något var nytt, och nu travar hon på i kopplet nästan obehindrat *glad* Skuttade bara lite grann, tyckte domaren var helt ok och stod faktiskt snyggt större delen av tiden i stora ringen. Oplacerade, men super nöjd. Pappa blev BIS4 (inte visad av mig). Och jag vann 6 paket polarbröd på lotteriet, så ikväll blev det räkmacka :D
Nästa vecka är det SDHK i Luleå och SNKK i Piteå. Tassa ska inte ställas någon av dagarna, min uppfödare ställer två på SNKK, får se om jag blir extra-handler eller om jag bara kör miljöträning. Hoppas på fint väder iaf, och att jag lärt mig av föregående 5(?) år, dvs att använda solskyddsmedel... ;)
Oj, nu blev jag påmind om hur hemskt jag brände mig första och enda gången jag ställt på den! Men vi ska dit så solskyddsmedel ska på! :D

Vi fick lära oss att hantera våra hundar på kursen i helgen och det var väldigt nyttigt.

Devisen var; lär din hund att acceptera att du kan hantera alla kroppsdelar. Tag tid på dig, beröm när hunden är avslappnad och utöva bara den press det innebär att böja sig över hunden etc när hunden är helt avslappnad av att du stryker över ryggen.

Hantera de områden där hunden känner sig lite olustig extra mycket och avdramatisera.

Kursledaren menade att om "inte du kan hantera hunden, då kan inte en främmande person göra det."

Min hund är som din (socialt nyfiken men söker ingakompisar) och idag fick vi träna på att föraren gav hunden en godbit när "domaren" rörde sig mot hunden och när denne passerade.

Ser till att främmande personer associeras med bara positiva minnesbilder och träna mycket på egen hand.

Får du hunden att helt lita på dig, då kan den "ta" främmande.

Jag tyckte det var tänkvärt.

Jag både håller med och inte. Min hund litar på mig, men det betyder inte att han vill att främmande ska ta i honom. Och jag FÅR peta överallt, han accepterar det, men gillar det inte precis. Inte i en hanteringssituation i alla fall, det är annorlunda när vi kelar. Eller när jag ska sätta på bensnörena på täcket, då bits han alltid litegrann ;). Jag skulle dock inte vilja kalla honom rädd eller arg i de situationerna, utan kanske aningen irriterad. Säger man till honom att han är larvig och ger honom en puss på nosen så är han ju genast glad igen. Med främmande så försöker han ta sig undan och går inte det så blir han rätt sur. Då kan det komma lite hotsignaler att de ska ge fan i det de håller på med.

Jag borde nästan ta och filma honom någon dag, för samtidigt som han har en portion osäkerhet mot främlingar så har han en portion integritet/zonförsvar av kroppen och den gäller ALLA, dvs även familj av två- och fyrbeningar.

Att folk böjer sig över honom har han inga problem med och tandvisning har han lärt sig att acceptera. Vi har som sagt störningstränat i lydnaden på att folk gör alla möjliga saker på plan och kört skvallerträning som metod. Det gillar han! Det vi behöver träna (mest) på är att det kommer fram en person som är väldigt försiktig, och att de kan ta på hans bakben utan att han flyttar sig. Helst ska det vara personer som är främmande för honom också, men som kan hund. Men men, det är bara att sätta igång. Vi har inte så lång tid på oss innan han är portad från utställningar eftersom han är kastrerad.

Har varit och ställt mina bägge i helgen på SBK-utställning. Ställde för Hans Almgren, och han var så HIMLA bra med hundarna så alla (även de man såg var riktigt rädda, tragiskt nog...) verkade få en bra upplevelse av utställningsringen. Kudos till sådana domare :up:!

Lilla taniga, söta Pu, 10 månader, gjorde sin utställningsdebut. Hon skötte sig suveränt, travade jättefint och stod helt still vid uppställning och var superduktig vid den noggranna visisteringen. Min lilla stjärna :love:. Dock så åkte hon ut på ett suff, men det bekommer mig inte så mycket :D!
1505103.jpg

15051010.jpg

15051051.jpg

Ställde även Lyxa i bruksklass (tyvärr enda tiken). Och HERREGUD vad den hunden älskar att visa upp sig :love:! Vi fick med oss ett excellent och världens finaste kritik, jag blev nästan lite gråtfärdig :D!

” Otroligt spänstig, välmusklad tik. Byggd för att arbeta och visar det väl i ringen. Lagom nosparti, tillräcklig hals. Fast, välmusklad kropp. Breda lår. Mjuk päls. Lätt vågig på ryggen. Bra proportioner. Trevligt temperament. Utvecklat förbröst, något fallande kors.

Ett ekipage som fungerar utmärkt tillsammans och visar att rasen är en arbetande, funktionell hund.”

Finaste, spänstigaste, välmusklade Lyxa, vilken rasrepresentant hon är att det går att vara BÅDE snygg, funktionell och en fantastisk arbetshund :love:
15051013.jpg

15051038.jpg

Grattis @Miao ! :) Vilken härlig kritik!!
Har också ställt för Hans Almgren och tycker han är suverän :up:

Ja jag känner att jag knappt kunde få bättre kritik på min arbetshund :love: . Han påpekade flera gånger när han kände igenom henne vilken otrolig muskulatur och kropp hon hade, ett bra betyg :up: ! Och som sagt, så bra med hanteringen av alla hundar!

Ja jag känner att jag knappt kunde få bättre kritik på min arbetshund :love: . Han påpekade flera gånger när han kände igenom henne vilken otrolig muskulatur och kropp hon hade, ett bra betyg :up: ! Och som sagt, så bra med hanteringen av alla hundar!

Verkligen inte! Extra kul att han lyfte fram det i en ras som verkar ha en tydlig show- och bruksriktad avel :up:
Det är då man önskar att domaren hade mikrofon så att alla kunde höra kritiken :D

Han ska döma hanarna på årets wachtelhundutställning, men jag ställer ju enbart tik i år så jag får inte ställa för honom tyvärr. Ska ställa för Moa Persson i stället, men henne har jag också bara hört gott om :)

Verkligen inte! Extra kul att han lyfte fram det i en ras som verkar ha en tydlig show- och bruksriktad avel :up:
Det är då man önskar att domaren hade mikrofon så att alla kunde höra kritiken :D

Han ska döma hanarna på årets wachtelhundutställning, men jag ställer ju enbart tik i år så jag får inte ställa för honom tyvärr. Ska ställa för Moa Persson i stället, men henne har jag också bara hört gott om :)

Kul att ställa för Moa! Jag vill också göra det, efter att ha varit på föreläsning med henne. I höst ska klubben ha en anatomikurs med henne, det ska bli sjukt intressant! :)

Iiiihh, nu är hon anmäld till WDS! :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
Ska även anmäla till en Open show i Verona, när man ändå är där liksom hehe. :angel:

Alltså ÅÅÅHH är sjukt nervös samtidigt som jag är galet taggad. Det ska bli så kul! :bump:
Åh så kul! Hur lång tid innan behöver du ha tagit vaccinationer?

Vilka skall man ha tagit?

Åh så kul! Hur lång tid innan behöver du ha tagit vaccinationer?

Vilka skall man ha tagit?

Det du måste ha är rabies vaccin som ska ges minst 21 dagar innan. Rekommendationerna är även att ge lepto, vilket ges som två sprutor med en månad mellan. Sedan bör man sätta på något slags medel som tar fästingar, loppor, löss och sandmyggan när man åker så långt ner i Europa.
Vid hemkomst anser jag att man bör avmaska även om det inte är något krav.

Jag ska för övrigt också åka till WDS, har med mig Fixa som går i juniorklass. Väldigt få anmälda i rasen tyvärr, åker mycket för att se andra hundar än de man ser hemma. Beror förmodligen på att det är förbjudet att ställa kuperade hundar.

Tänkte anmäla lillhunden till Norrköping i Augusti.. Inte ställt honom sedan rasspecialen för ett år sedan när han var 5 månader gammal. Kommer garanterat gå åt skogen men nånstans lär man väl börja :P
Så nu är det väl kanske dags att börja med både ringträning och bantning..

Apropå ringträning.. Det är ingen som bor i Gnosjö, Värnamo, gislaved eller här runt omkring som är sugen på att träna? Känns som att vi kan behöva lite störning av andra hundar.

Det du måste ha är rabies vaccin som ska ges minst 21 dagar innan. Rekommendationerna är även att ge lepto, vilket ges som två sprutor med en månad mellan. Sedan bör man sätta på något slags medel som tar fästingar, loppor, löss och sandmyggan när man åker så långt ner i Europa.
Vid hemkomst anser jag att man bör avmaska även om det inte är något krav.

Jag ska för övrigt också åka till WDS, har med mig Fixa som går i juniorklass. Väldigt få anmälda i rasen tyvärr, åker mycket för att se andra hundar än de man ser hemma. Beror förmodligen på att det är förbjudet att ställa kuperade hundar.

Tack för information. Förr tror jag att man behövde två sprutor rabiesvaccin?

Lepto verkar vara en läskig sjukdom och någon sade att det även kan vara bra att ha ett skydd i Sverige. Vad tycker du om det?

Min hunds bror skall vara med på WDS, och det skulle vara kul att bara åka dit som besökare, men vi får se.

Roligt att du visar fina Fixa. Det kommer att gå hur bra som helst!

(Btw, jag trodde de flesta ändå accepterat kuperingsförbudet numera? Jag menar, även i de eurpeiska länder där man gör både ock? Engelsmännen har väl till och med accepterat förbudet? )

Jag bor delvis utanför Gislaved, vi tränar gärna :) det finns en ringträningsgrupp i Smålandsstenar också.

Åh. Det vore både otroligt snällt och roligt om du ville det!
Jasså? Tycker jag har googlat som en tok på ringträningar här i trakten men har helt missat att det finns i Smålandsstenar.

Min lillhund är minst sagt hopplös vid hundmöten så all träning vi kan få är guld värd.

Börjar bli lite nervös! 25 hundar anmälda till Österbybruk och en domare som aldrig har dömt rasen förut. Spännande! :bump:

Åh. Det vore både otroligt snällt och roligt om du ville det!
Jasså? Tycker jag har googlat som en tok på ringträningar här i trakten men har helt missat att det finns i Smålandsstenar.

Min lillhund är minst sagt hopplös vid hundmöten så all träning vi kan få är guld värd.

Javisst :)
Det finns en grupp på facebook som heter Ringträning Östbo/Västbo m omnejd som du kan gå med i!

Vi hjälper som sagt gärna till, i nästa vecka kanske?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3