Utställningstråden 2015

Någon som vet om titeln svensk vinnare och svensk juniorvinnare höjer livvärdet på hunden, och i så fall hur mkt och ökar de om hunden tar hem de fler ggr?
I det dokument som jag hittat för min ras finns inte den titeln med, bara excellent, vg, g, ck, cert och usch.

Nej, inte hos Agria iaf. Har precis höjt två hundar och den ena av dom har tre vinnartitlar som tyvärr inte räknades med. Nu kom den ena upp i ca 47 000kr och den andra ca 37 000kr iaf så det känns som om det räcker ändå.

Ja det tror jag. Min hund har många arbetsmeriter och har nu ett livvärde närmare 40.000 kr. Du behöver bara ringa ditt försäkringsbolag så räknar de ut. En besiktning brukar behöva göras på hunden om man höjer livvärdet.

Jag ringde, men varken Folksam eller Agria visste och jag sa att jag kollar upp de. Får ringa skk idag och kolla.

Besiktning behövs när de går över 20.000 i livvärde.

Jag ringde, men varken Folksam eller Agria visste och jag sa att jag kollar upp de. Får ringa skk idag och kolla.

Besiktning behövs när de går över 20.000 i livvärde.

Mycket konstigt svar från Agria att de inye visste. De har en lista med de titlar som räknas och där finns inte vinnartitlar med. Mitt ombud kunde kolla upp det på en gång medan vi pratade i telefon. SKK har ju ingenting med ökat livvärde på försäkringen att göra så de behöver du väl knappast ringa. Kontakta ditt försäkringsombud igen, du pratade nog bara med fel person som inte hade någon koll.
Ja, veterinärbesiktning behövs för belopp över 20 000kr.

Hmm... Jag har anmält min hund till en utställning. Det är väl 4 år sen sist, men skillnaden är att hon får plocka cert nu (jaktklass), vilket ju kan bli spännande.

Blir ändå lite förvirrad, räknas rasspecialens resultat som officiella? Det är ju en officiell utställning förvisso.

Hmm... Jag har anmält min hund till en utställning. Det är väl 4 år sen sist, men skillnaden är att hon får plocka cert nu (jaktklass), vilket ju kan bli spännande.

Blir ändå lite förvirrad, räknas rasspecialens resultat som officiella? Det är ju en officiell utställning förvisso.

Vår rasspecial räknas som officiella i af :)

Är utställningen officiell så räknas den, oavsett om det är länsklubb eller rasklubb som arrangerar :)

Ja det tror jag. Min hund har många arbetsmeriter och har nu ett livvärde närmare 40.000 kr. Du behöver bara ringa ditt försäkringsbolag så räknar de ut. En besiktning brukar behöva göras på hunden om man höjer livvärdet.
Tror det är när man vill höja livvärdet över 20.000 kr som besiktning behövs. Inte upp till det.

Mycket konstigt svar från Agria att de inye visste. De har en lista med de titlar som räknas och där finns inte vinnartitlar med. Mitt ombud kunde kolla upp det på en gång medan vi pratade i telefon. SKK har ju ingenting med ökat livvärde på försäkringen att göra så de behöver du väl knappast ringa. Kontakta ditt försäkringsombud igen, du pratade nog bara med fel person som inte hade någon koll.
Ja, veterinärbesiktning behövs för belopp över 20 000kr.

Den lista som ligger på rasklubbens hemsida är från skk. Men de är flera saker som inte är med, som vinnartitlar, cib osv

Wohhooo! Idag var vi med på en inofficell utställning igen!

Jycken skötte sig bra, med undantag för några känguruhopp och lekinviter till domaren. Så han fick hederspris, BIR och sedan kom han 3:a i gruppen.

Till och med tandvisningen fungerade utan problem och den har han varit sådär förtjust i.

Nu är det två valputställningar till innan vi kan vara med på "riktig" utställning. :)

Alltså den här hunden jag har... :love:
Ställde ut henne i helgen för första gången sedan MyDog2 i början på året, där hon blev BIR, tog sitt första cert och kvalificerade sig till Crufts nästa år, endast 1 år gammal. Hennes comeback i helgen? Jo, hon blev BIR igen - återigen mot riktigt tuff konkurrens där hon bland annat slog en världsvinnare och multichampion. Jag tänkte att det var kört när jag såg mot vilken tik hon skulle konkurrera mot, men tjiii fick jag! :eek:
Hon tog även sitt andra Cert samt blev 2:a bästa unghund i finalen, 16 månader gammal. :banana:
Har fått sådana lovord från domaren som mer eller mindre dyrkade henne och annat rasfolk att jag nu sitter och planerar sådär lagom i sista sekund att dra ner till Milano nu i Juni för att ställa på världsutställningen. :angel:

Men se så vacker hon är!
10421512_890673824352806_175736348468719601_n.jpg

11188264_10206646870920388_1050276406522362146_n.jpg

11223812_10152949110082872_5724033860135258732_n.jpg

(Foto och copyright av Anna Karlsson och Mimmi Elg)

Alltså den här hunden jag har... :love:
Ställde ut henne i helgen för första gången sedan MyDog2 i början på året, där hon blev BIR, tog sitt första cert och kvalificerade sig till Crufts nästa år, endast 1 år gammal. Hennes comeback i helgen? Jo, hon blev BIR igen - återigen mot riktigt tuff konkurrens där hon bland annat slog en världsvinnare och multichampion. Jag tänkte att det var kört när jag såg mot vilken tik hon skulle konkurrera mot, men tjiii fick jag! :eek:
Hon tog även sitt andra Cert samt blev 2:a bästa unghund i finalen, 16 månader gammal. :banana:
Har fått sådana lovord från domaren som mer eller mindre dyrkade henne och annat rasfolk att jag nu sitter och planerar sådär lagom i sista sekund att dra ner till Milano nu i Juni för att ställa på världsutställningen. :angel:

Men se så vacker hon är!
10421512_890673824352806_175736348468719601_n.jpg

11188264_10206646870920388_1050276406522362146_n.jpg

11223812_10152949110082872_5724033860135258732_n.jpg

(Foto och copyright av Anna Karlsson och Mimmi Elg)

Hon är verkligen en vacker hund. Underbar! :) :love::heart

Här börjar det snart bli dags för wachtelhundklubbens utställning.. Är faktiskt lite nervös :nailbiting:
Det känns som att det har gått lite för bra det senaste, och att vi kommer åka ut med ett VG den här gången nu när vi behöver ett CK typ :p
Valpen har dessutom käkat på hennes öron, så hon har typ ingen päls kvar där :rage: Odåga!

Här börjar det snart bli dags för wachtelhundklubbens utställning.. Är faktiskt lite nervös :nailbiting:
Det känns som att det har gått lite för bra det senaste, och att vi kommer åka ut med ett VG den här gången nu när vi behöver ett CK typ :p
Valpen har dessutom käkat på hennes öron, så hon har typ ingen päls kvar där :rage: Odåga!

Min ena vovvas mamma var helt strippad i skägget efter en valpattack när hon ställdes och blev BIS4 eller något sådant på en länsklubbsutställning. Är det en bra hund och en bra förklaring brukar domarna inte alltid bry sig :)

Min ena vovvas mamma var helt strippad i skägget efter en valpattack när hon ställdes och blev BIS4 eller något sådant på en länsklubbsutställning. Är det en bra hund och en bra förklaring brukar domarna inte alltid bry sig :)

Det låter ju onekligen lovande! :)
Frågade domaren varför hon var klen i skägget eller berättade handlern för domaren att hunden var tunn pga valp?

Domaren anmärkte och handlern berättade varför.

Anmärkte hen till handlern då eller till skrivaren liksom?

Jag vet inte riktigt hur sånt där går till :p
Det är klart att om domaren frågar så är det ju bara att berätta, men det kanske känns lite desperat att säga något om domaren inte frågar mig? (Även om jag skulle vilja :D )

@AraSlei tror domaren pratade till sekreteraren, men oftast är det bara att försynt flika in en kommentar. De flesta domare tar inte illa upp. Enstaka gör det, men då vet man att aldrig ställa för dem mer.

@Laa Tack, då kommer jag nog göra det i så fall :) Den enda negativa kritik hon fick sist var just "klen päls" och nu är den aningens klenare ändå, särskilt på öronen då. Nåväl, hon är åtminstone blank som en spegel och har bra kvalité, det är bara mängden som saknas.
Förra året sa faktiskt domaren att eftersom utställningen var mitt i värsta fällperioden så hade hon överseende med pälsarna för dagen, så det var ju schysst.

Har förstått att den här domaren är omtyckt, så det ska nog gå bra.

• Gilla
Reactions: Laa

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 994
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 114
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 370
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar